wie wil er kletsen over kindjes van ongeveer 3,5 jaar???


Hoi Ingrid,
Regent het bij jullie? Het is hier nog stralend mooi weer. Sander is nu even op de peuterspeelzaal en Justin is mooi aan het spelen. Justin krijgt niet zo vaak de kans om alleen te spelen, want altijd is zijn grote broer in de buurt. En die pakt alles af en wil altijd hetzelfde als hij, dus Justin heeft nu mooi ff rust. Ik heb nu dan even de tijd om achter de pc te zitten.

Wat vervelend dat Lars ziek is zeg. Ja die koortslippen zijn echt superbesmettelijk. Mijn moeder heeft het ook wel vaak en dan proberen we er echt op te letten dat ze de kids niet een kus geeft. Maar je ziet het bij jullie al, ze kunnen het zo krijgen. Wel heel vervelend hoor......wilde hij nog wel eten dan? Lijkt me ook wel zeer doen blaartjes in de mond.

Donderdag dan gaan we de nieuwe school van Sander bekijken. Dat boek heb ik idd ook wel gekregen, maar waar ik het heb........? Ik vind ook dat als ik er ben dat ik zelf een goed gevoel moet hebben hoe de sfeer daar is. Wel weer een hele mijlpaal hoor. Ze worden al zoooo groot.   Ik moet nog even op school vragen hoe het precies gaat met overblijven enzo, maar ik weet wel al wat van het buurmeisje natuurlijk. In groep 1 (en volgens mij 2 ook, maar weet ik niet zeker) zijn ze maandag/woensdag en vrijdagmiddag vrij. Dus dan zou Sander dinsdag en donderdag over moeten blijven. Bij deze school rijd een busje die de kids uit de buitenwijken ophaalt en weer thuisbrengt (tot ze 7 jaar zijn) Ik werk zelf 2,5 dag in de week en dan passen de oma's op. Dus als Sander naar school gaat, moet ik toch nog oppas voor Justin hebben. En als Sander dan weer thuis wordt gebracht dan is er hier altijd wel een oma.   Dus naschoolse opvang is dan niet nodig.

Ik ga nu maar weer stoppen. Ik hoor de wasmachine.....die is uitgedraaid, dus ik kan de boel weer ophangen. Pffffffffffff blijft ook maar doorgaan hoor hahahaha. Als ik denk ben er weer door, dan kijk ik s'avonds weer in de mand en dan zit ie al weer vol. Nu de kids veel buiten spelen zijn we weer wat meer kleertjes nodig.

Groetjes en tot de volgende keer
Renate
 
Hoihoi,

Even snel een berichtje. Het gaat weer goed met Lars. De blaartjes in de mond zijn verdwenen. Nu is het alleen weer een strijd om brood met korstjes te eten. Dat hoefde vorige week toch ook niet. PPffffff....lekker uit proberen.
De kleine man is beter en de grote man is geveld door griep. Als hij maar weer op tijd beter is want zaterdagmorgen vertrekken we voor een weekje naar Bretagne. Lekker uitwaaien. Heb geen idee hoe het weer daar nu is (nog niet gekeken). Geen tijd met zieke mannen (wat een aandachttrekkers zeg).
Ben benieuwd hoe het morgen is met de bezichtinging van de school voor Sander. Laat je het even weten?

Leuk om met iemand die je helemaal niet kent dingen te delen. Blijkt maar weer dat alle ouders met dezelfde vragen zitten.
Gisteravond was er een ouderavond georganiseerd door de oudercommissie van het kinderdagverblijf waar Lars naar toe gaat.
Gitty Feddema gaf een lezing. Misschien heb je wel eens van haar gehoord. Ze heeft een aantal boeken geschreven over opvoeden. Een bekende titel; En als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden.
Allemaal bekende dingen. En elke ouder maakt het zelfde mee. De een wat sterker als de ander.
Een van de dingen die me is bijgebleven is om je kind geen vraag te stellen maar bijvoorbeeld te zeggen: wil je aub je jas aantrekken? Nee, beter is te zeggen: trek je jas aan. Er is geen discussie mogelijk. Jij wilt iets en er is geen keus (ja ik trek m'n jas aan, nee dat doe ik lekker niet). Heb vandaag geprobeerd geen vragen te stellen, maar direct te zijn: we gaan nu zitten en eten (niet kom je eten?). En ik moet zeggen het werkt. Denk dat het als ouder moeilijker is om direct te zijn en geen vragen te stellen. We zijn toch gauw geneigd om het 'lief' te vragen. Het is voor het kind ook duidelijker.
Het nee, is nee verhaal ga ik ook trainen (vooral bij mezelf). Ben vaak geneigd na dreinen en jengelen toch toe te geven. Nu is het de kunst voor mij om te gaan negeren. Daarbij wel complimentjes te geven als het goed gaat.

Lars had gisteren op het kinderdagverblijf een aardbei met dropjes gemaakt. Vaag verhaal. Blijkt het een aardbei met gekleurde propjes te zijn. En lippenstift blijft nog steeds liftenstip.

Tot gauw
Ingrid
 

Hoi Ingrid,

Hahaha, leuk hoor die uitspraken van de kids. Sander zegt altijd we gaan aardappelschillen eten hahaha. Doordat we ze eerst gaan schilllen zeg ik natuurlijk help je mee aardappelsschillen? Nou hij denkt dat we ze eten. Klinkt heel maf. En laatst waren we bij me ouders en wilde hij naar bed, maar niet tandenpoetsen. Dus ik zeg...."je kunt hoog of laag springen, maar je gaat nu tandenpoetsen en naar bed, of tandenpoetsen en je blijft nog even beneden". Zegt hij "ik wil wel hoog en laag springen". Ik dacht dat ik niet meer bij kwam, kwam er zo mooi uit.

We zijn dus naar Sander zijn (waarschijnlijk)toekomstige  school geweest. Het zag er allemaal heel goed uit en het gevoel was ook heel goed. We hebben een heel boekwerk van de school meegekregen. Daar staan de dingen allemaal in van overblijven/ ouderbijdrage/ welke opleiding kids gaan volgen die van school afgaan. Zijn ze verpicht (werd mij verteld) van 4 jaar terug. Dat zag er ook wel goed uit. Begeleiding leek me ook wel heel goed. Dus ik denk dat deze het wel wordt. We hebben aanmeldingsformulieren meegekregen dus als we hem op willen geven, dan is het even de formulieren invullen en klaar....
Wat voor soort school was het wat jullie het beste leek voor Lars?

Hebben jullie nog plannen voor morgen met koninginnendag? Wij gaan nog even naar me schoonmoeder.  Daar is altijd een leuke markt. Niet te groot en te druk. In de plaats waar ik werk is ook een vrijmarkt, maar die is enorm groot en daar is het altijd vreselijk druk. Dan moet je echt om 9 uur er al zijn om nog een plekje voor je auto te hebben. Ik heb de afgelopen 3 jaar met koninginnedag gewerkt, dus ik vind het ook wel leuk om een keer vrij te zijn. De kids vinden het altijd leuk om naar oma toe te gaan. Ze worden er ook wel flink verwend hoor.  Dat vind ik wel eens minder hoor. Want ook al ben ik erbij.....ze doet wat ze wil (me schoonmoeder dan, me moeder valt wel mee) Ze hebben het chocolade-ei nog niet achter de kiezen of ze krijgen alweer chips. Ik zeg dan wel eens nee.....ze hebben nu wel genoeg gehad, maar voor de kids is het dan wel weer sneu, want die hebben het woord chips alweer gehoord natuurlijk.   Met Sander moet ik wel een beetje uitkijken, want die is best wel stevig.   Hij is ook wel groot hoor en volgens cb gaat het nog allemaal prima, maar ik wil toch wel een beetje uitkijken.  Justin is heel anders gebouwd, dat is echt een sprikkie. Nu hij een paar dagen ziek is geweest heb ik helemaal het idee dat er niets van hem overblijft.    

Ging Lars nu ook naar de peuterspeelzaal? (kan ff niet terugkijken nu) Sander had al wat gemaakt voor moederdag. Hij heeft het al een beetje verklapt,  maar ach.....wat maakt het uit. Het zit wel ingepakt, dus precies weet ik het natuurlijk niet. Afgelopen donderdag had hij het druk op school denk ik, want ik ben in de vakantie jarig en ze moesten moederdagcadeautje afmaken. Wel heel leuk om te zien hoe de kinderen bezig zijn op school.

Sander is ook weer opgeknapt, alleen Justin is nog wel heel hangerig en vervelend. Wat hij precies heeft, daar kan ik niet achterkomen. Dat is wel weer handig als ze iets ouder zijn. Dan kunnen ze het tenminste zeggen waar het zeerdoet.

Ik ga maar weer eens stoppen. Ga nog ff tv kijken en dan op tijd naar bed. De nachten van het doorslapen zijn hier schaars, dus moet zo af en toe beetje inhalen.

Groetjes Renate

 
goedeavond dames

ik zal me even voorstellen.ik ben monique 30jaar en heb twee dochtertjs.Davina van3,5jaar en Megan van 11 maanden(28mei word ze 1)

ik heb net jullie berichtjes gelezen en vind het wel leuk om met andere moeders te kletsen met kinderen in de zelfde leeftijd.

ik heb gelijk een vraag.zijn die van jullie ook jaloers op de jongste?Davina heeft er erg last van en ik weet even niet hoe ik hier mee om moet gaan.het is al die tijd goed gegaan maar nu sinds een paar dagen kan Megan zelf staan aan de tafel en bank en nu gilt Davina de boel bij elkaar dat ze niet bij d'r mag komen!
ik weet niet hoe ik hier nu op reageren.hebben jullie tips?

over de schoolkeuze waren we snel klaar.wij wonen in een nieuwe wijk en er staat aan het eind vaan onze straat een schoolgebouw met 3 soorten scholen ineen.er zzit een chr.protetsantse een openbare en een katholieke school.
wij hebben voor de katholieke gekozen want de openbare vind ik vaak te los en de protestantse weer te streng dus....
en wij zijn helemaal niet gelovig,maar tegenwoordig doen ze niet zo streng meer aan het geloof dus dat vond ik wel goed(en een beetje geloof worden ze niet minder van vind ik).
wij hebben d'r vorig jaar al ingeschreven want toen davina werd geboren was er een geboortegolg hier in de wijk dus denk ben er maar op tijd bij!

hoe zit het bij jullie met de peuterpubertijd?hier zitten we er middenin.er zijn dagen dat ik denk heb ik eigenlijk wel gelachen vandaag of ben ik echt alleen maar boos geweest?
daar word je wel eens moe van.ben ook erg blij dat ik twee dagen werk per week want dan heb je even een beetje rust om je heen(nou ja rust,ik werk in een slagerij dus echt rust heb je niet)

het word nu wel een erg lang verhaal dus ga weer stoppen en kom mischien morgen of van de week wel weer even neuzen hier.

groetjes monique

ps ook hier is het een drama met het slapen(davina dan,megan ligt en slaapt gelukkig)
 

Hoi allemaal,

Leuk Monique dat je ook reageerd. Dus je kleinste wordt ook alweer bijna een jaar. Wel een hele mijlpaal he? 4 jaar vind ik ook weer zo'n leeftijd......naar de grote school. Ze zijn ook echt van die wijsneusjes. Ben net ff de stad ingeweest en omdat het vakantie is staat er een draaimolen voor de allerkleinsten. Nu had ik beloofd dat ze er in mochten als we weer naar de auto gingen en ik alle boodschappen had. Maar steeds zeuren natuurlijk.......wanneer gaan we nu??? Dus ik had al gezegd als je lief bent dan mag je. Nou en dan draait hij de boel een beetje om he? Met een poeslief stemmetje......als ik nu niet in de draaimolen mag, dan vind ik JOU niet meer lief!! Ach....af en toe dan mogen ze wel eens wat.

En wat betreft het jaloers zijn tegenover zusje.....pffffffffff ik herken het helemaal. Ik kon op een gegeven moment zelf wel janken. Had ook het idee dat ik de hele dag niets anders deed dan politieagentje spelen. Het begon bij ons toen Justin 9 maanden was. Toen begon die over de vloer te gaan en aan het speelgoed van Sander te komen. Jaaa en toen ging het mis. Justin kon net staan in de box en dan maakte hij de handjes los zodat Justin omkukelde en knijpen in Justin zijn wangen, op zijn handjes staan als hij op de grond lag pfffff te veel nare dingen om op te noemen. Ik had op een gegeven moment alles geprobeerd. Van straffen tot negeren en weet al niet wat meer. Toen ik een keer voor Justin naar het cb moest heb ik het daar maar eens gevraagd. Sander was toen toevallig er niet bij, dus kon k het er   mooi ff over hebben, want ze krijgen ook nog van alles mee als ze bij je zijn. Van het buro kreeg ik de tip om Sander heel veel te prijzen bij alles wat hij deed. Kleine dingetjes die hij deed(zoals een luier pakken/ speelgoed opruimen ) belonen met een goed zooo!!! (wij doen geef me de vijf, want dat vind hij nog wel stoer geloof ik)  En proberen het negatieve te negeren. Behalve als hij Justin zeer deed. Dan 1 keer waarschuwen....van als je dat nog 1 keer doet dan ga je op de stoel(de trap vond Sander errug leuk, dus vandaar de stoel......midden in de keuken zodat hij nergens bij kon) En als hij het dan nog een keer doet niet meer waarschuwen, maar meteen op de stoel. Na 3 minuten even  vragen waarom hij het deed en dan weer spelen. Deed hij het meteen nog een keer, dan waarschuwde ik niet meer en dan ging hij meteen op de stoel. Moet zeggen dat het belonen van goede dingen hier heel goed ging. Het werd er meteen weer een stuk vrolijker op. Nu met flagen dan gaat het nog wel eens mis hoor, maar dan word ik even weer wat strenger. Want ik waarschuw steeds weer wat vaker (sluipt er gewoon weer in) Maar op het moment bijt Justin ook wel van zich af.....en die kan er ook wel wat van hoor.
Nou ik hoop dat je een beetje aan me verhaal hebt....misschien kun je er iets van gebruiken.

Zooo het is een heel verhaal geworden geloof ik. Ik ga er maar eens een eind aanbreien. Justin zal zo wel wakker worden en dan is het weer gebeurt met de rust.
Wanneer worden jullie kindertjes eigenlijk 3 jaar? Want we hebben het wel over 3,5 jaar, maar dan weet ik een beetje wanneer die van jullie naar de "grote" school gaan.   Sander is van 19 oktober 2003. Justin wordt trouwens in juli alweer 2. Ik zit me nu al te bedenken wat we hem straks moeten gaan geven voor zijn verjaardag. Ze hebben ook nog niets. Voor Sander weten we al wat, want het fietsje waar hij nu op zit is eigenlijk aan de kleine kant voor hem. Dus dat is wel een mooi cadeau voor hem.......en dan krijgt Justin natuurlijk die van hem. Nou ja nog maar ff goed nadenken......nog tips??

Ik ga nu echt stoppen en hoop jullie snel weer te spreken.
Groetjes Renate
 
hoi hoi

goed om te horen dat het overal hetzelfde is!gelukkig doet ze megan (nog) geen pijn maar wie weet...
ben inderdaad van de week ook begonnen met uitbundig te belonen als ze iets liefs deed voor megan en nu kreeg ze in de auto een stukje van d ´r koekje!!!!en dat wil heel wat zeggen als ze d ´r eten met iemand deelt!dus heb d ´r twee duimen omhoog gegeven.(deze tip kreeg ik van een vriendin en het werkt goed)

ja cadeautjes zijn altijd moeilijk om te kiezen.ik zit al weken te bedenken wat ik moet vragen voor megan want die wordt de 28e een jaar.ik vraag maar kleertjes want ze heeft nu bijna alleen maar de kleren van davina aan dus dan heeft ze weer iets nieuws. speelgoed hebben we genoeg dus dat hoeven we inderdaad ook niet te vragen.

davina wordt 20 september 4jaar.de zomervakantie is hier 5september afgelopen dus dan kan ze gelijk gaan proefdraaien.valt ze tenminste niet halverwege in in de klas.spannend hoor.heb denk meer de zenuwen als davina zelfze word alweer zo groot dan he!

zo ik ga zo mijn bedje in
doei doei
 
Hoihoi,

Even een weekje weggeweest.; Huis in Bretagne, redelijk weer, maar genoten. Met vrienden geweest. Lars heeft een grote sprong gemaakt omdat hij een week is opgetrokken met 2 jongens van 12 en 14 jaar. Z'n voetbaltechniek is vooruit gegaan (haha). Leuk om te zien dat die groten zo voorzichtig zijn met Lars. Stoere jongens, de oudste in de pubertijd (nou dan vind ik peuterpubertijd nog wel te doen), maar toch 's avonds met z'n 3en in bad en spelen met de bootjes (hoezo stoer).

Wat leuk Monique dat je ook meeschrijft. Jaloers zijn op broertje of zusje is er hier niet bij. Lars is alleen en zal dat ook blijven. Ik ben al van het oudere ras en op late leeftijd na jaren proberen een cadeautje gekregen. Vandaar dat Lars ook naar het KDV gaat als ik geen werk heb. Het is wel heel duur, maar hij groeit toch op met leeftijdgenootjes. En als ik weer werk heb (via uitzendbureaus werk ik) is het handig dat ik de plaats heb aangehouden. Er is hier nog een lange wachtlijst, zeker op de geliefde werkdagen.

De school die we voor Lars (hij wordt begin oktober 4 jaar) op het oog hebben is een katholieke school. Van huis uit zijn we protestants, maar over de prot.school hier in de buurt hebben we onze bedenkingen. We gaan nog wel een praatje maken, maar m'n gevoel zegt dat de andere school beter bij Lars past. De prot.christ. school is wat we gehoord hebben heel prestatie gericht. Prestaties leveren op zich vind ik niet zo'n probleem, maar alleen maar presteren daar zet ik vraagtekens bij. Komt nog bij dat bijna alle kinderen uit de buurt naar de katholieke school gaan en dat is ook wel handig met halen en brengen. Wat ik gehoord heb wordt er niet expliciet aan katholiek onderwijs gedaan. De voorbereiding op de communie vindt plaats na schooltijd in samenwerking met de katholieke kerk. Er wordt wel aan godsdienst gedaan, maar dan in een groter verband.

Prijzen bij positief gedrag werkt goed. Maar soms vind ik het moeilijk om aan negatief gedrag voorbij te gaan en geen aandacht aan te besteden. Misschien zijn we allemaal te negatief ingesteld. Goeie leerschool om aan het positieve te denken.

Nou dat was het weer voor vandaag tot later.
Groetjes van Ingrid
 
Terug
Bovenaan