WIEBELMEIDEN 6!

Fijn Anoek dat je jouw verhaal met mij wilde delen.
Volgens de berekeningen ben jij dus zwanger geworden op de donderdag met een cyclus van 36 dagen, maar je dacht je eisprong al op zaterdag gehad te hebben als ik jouw verhaal zo lees. En dus ook al vrij snel positief getest.
Hoeveel dagen na die donderdag was dat? 1,5 week?

Ik had net mijn moeder nog aan de telefoon die belde om te vragen hoe het ging.
Weer huilen natuurlijk, maar ja... die angst en onzekerheid moet er toch uit.
Zij heeft geleerd voor kraamverzorgster en in de tijd dat zij zwanger raakte berekenden ze de zwangerschapsduur als volgt: bij een eerste kindje 10 dagen en 9 maanden optellen bij je laatste menstruatiedatum. Dat zou uitkomen op 6 september, wat de echo ook aangaf. Dat zou dan wel kloppen met elkaar.
Al met al weet ik natuurlijk nog niets meer en moet ik nog bijna een week afwachten.
Tjonge, wat duurt dat lang als je in onzekerheid zit.

Pippie en Vlinder, jullie zwangerschap was toch berekend op 1/ 2 september.
Wat was jullie laaste menstruatiedatum? De mijne was 26 november.
En hoe groot was jouw kindje met 6,5 week Pippie.
Onze uk was gisteren 5,5 mm groot.

Sorry voor al mijn gevraag en verhalen, maar ik vind het zo fijn dat het ik met jullie kan delen. Bedankt lieve meiden.

Liefs, Twinkel3

hey twinkel,

op babybrabbel kun je van week tot week kijken en ook hoe groot het is!
bij 6 weken dus 5 mm,ik weet niet of dat je daar wel eens op kijk!

xxx

Ja, dat weet ik Mier. Het staat ook in mijn zwangerschapsagenda bij 6 weken.
Lief dat je me even tipte!

Dit vond ik trouwens op een belgische site over de zwangerschapsduurberekening.

Dat een zwangerschap 9 maanden duurt weet iedereen. Maar zo eenvoudig is het ook weer niet, want in de medische wereld rekent men met weken! Bij je eerste bezoek zal de arts naar de datum van je laatste menstruatie vragen. Vanaf die dag telt hij de weken van je zwangerschap en niet vanaf de dag van de bevruchting, hoewel jij je precies die dag soms heel goed herinnert! Je moet dus weten dat een zwangerschap 40 weken of 280 dagen duurt vanaf het moment waarop de laatste normale menstruatieperiode begon.
Als we dit cijfer in maanden willen uitdrukken dan duurt de zwangerschap 10 maan-maanden van 28 dagen of 9 zon-maanden van 30 dagen plus 10 dagen. Om de vermoedelijke datum van de bevalling te berekenen neem je de datum van je laatste menstruatie, je telt er 10 dagen bij en dan trek je er 3 maanden af. Dat klinkt behoorlijk ingewikkeld maar een zwangerschapsschijf zal je bij je berekeningen helpen. Zet de pijl tegenover de eerste dag van je laatste maandstonden en zo kan je makkelijk de vermoedelijke bevallingsdatum aflezen!

Dat komt dus overeen met de theorie die mijn moeder heeft geleerd.
Gek genoeg stelt me dat wel ietsie gerust.
Nu maar hopen dat die belgen en m'n moeder met haar oude studiewijsheid gelijk blijken te hebben.

Liefs, Twinkel3

Tara, ik spreek je over een week of 10-14 wel weer over je buik ;-) Ik wilde ook dat mijn buik ging groeien... nou en groeien doet ie... begint in de weg te zitten en dan besef je ineens dat die buik nóg groter gaat worden, hahahaha!! Maar die groeiende buik vervult je ook van trots, dus lekker op verheugen hoor!!! Was een grapje!

Twinkel, ja als je het zo bekijkt heb ik idd ook na 1,5 week positief getest. Weet nog wel dat de streep niet supervet was. Digitale gaf wel snel Zwanger aan een dag later. Maar probeer je zelf niet gek te maken meid. Het is vreselijk dat je nog zo lang moet wachten op meer duidelijkheid. Toch is dat wachten in jouw geval wel logisch... Als je idd korter zwanger zou zijn, dan wachten ze een week of zo zodat er zeker hartactie te zien moet zijn, anders blijf je van het kastje naar de muur gestuurd worden. Verder kunnen ze dan ook zien of het gegroeid is. Hierdoor kunnen ze je volgende week ook definitief vertellen hoe het zit.
Verder wil ik nog een opmerking maken over de grootte van de uk. Ik keek altijd in mn zwangerschapsboek en op zo'n groeikalender. Echter de metingen die daarop staan wijken echt af van die van de echo's. In de boekjes is je beeb altijd groter. Ik denk dat het met de manier van meten te maken heeft. De vk of gyn meet van hoofd-tot-kont en in de boeken komt de lengte meer overeen met hoofd-tot-voetjes. Dus ga dat aub niet vergelijken. Daar ben ik nl ook van geschrokken....maar zie mn kleine doet het prima!

MIer, dat je vk zegt dat de echo geen garantie biedt... is iets wat ze natuurlijk moet zeggen en ze heeft natuurlijk een punt, maar wanneer heb je wel zekerheid?? Dus goed, dat je je daar niet door hebt laten leiden. Toen ik bloedverlies had, meende ik ook ineens niks meer te voelen... na de echo was alles weer terug... hahaha....
Ik zou willen dat ik alle onzekerheid bij je kon wegnemen, maar dat kan ik niet. Het kan gewoon beide kanten op, maar dat veroorzaakt die ellendige onzekerheid... ik weet echt wat je voelt. Heb je vandaag een beetje kunnen werken?

X

Hoi Anoek,

Bedankt voor je bemoedigende woorden.
Ook onze zwangerschapstest kleurde pas na een aantal minuten positief die zondag, maar op de digitale idd wel binnen de minuut zwanger.  Ik zou toen dus ook net een week zwanger kunnen zijn geweest.
En ik vond het ook fijn dat je aangeeft dat je niet te veel uit moet gaan van de boekjes.
Het maakt je dan idd alleen maar onzeker.
Bij een zwangerschapsduur van 6,2 weken is 5,5 mm trouwens prima.
Ik ben wel weer iets rustiger dan eerder op de avond.
Het heeft me goed gedaan even met jullie te kunnen kletsen en een flink potje te janken.

Liefs, Twinkel3

Twinkel, graag gedaan :)
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht hoor.Het enige dat ik kan is mijn ervaring met je delen, meer niet.... Ik kan je ook niet zeggen hoe het bij jou zit... Kon ik dat maar hé?!
Fijn dat het je heeft opgelucht om hier je verhaal kwijt te kunnen. En idd een stevig potje janken kan ook erg prettig zijn en maakt de geest weer een beetje helder.
Hebben de kleuters je wel een beetj afleiding kunnen bezorgen?

Ja, met de kids erbij lukt het me aardig om het van me af te zetten.
Het zijn ook zulke schatten hè!
En ze houden je wel bezig (hahaha).

En tuurlijk weet ik wel dat jij niet alles kunt weten, maar het is toch fijn om je verhaal te kunnen delen en ook van een ander te horen hoe die er tegen aan kijkt.
Dus wel bedankt meid!

@Mier, als ik je niet weer spreek vanavond.
Heel veel succes morgen en ik hoop dat je hier snel terug bent met goed nieuws!

Liefs, Twinkel3

Terug
Bovenaan