zijn er hier nog meer ouders van hoogsensitieve peuters?

hoi,

Ik heb een dochtertje van bijna 3 die hoogsensitief is (net zoals ikzelf). De afgelopen 3 jaar zijn hierdoor best pittig geweest en ik maak me best zorgen en heb vaak vragen hoe ik met bepaalde dingen om moet gaan. Ik ben al in een boek hierover aan het lezen, maar ik zou graag ervaringen uit willen wisselen met andere ouders met een hoogsensitief kind.

Ik ben benieuwd!

groetjes,
Petra  
 
Hoi Petra,

Ik kan je niet helpen maar wilde toch even reageren omdat ikzelf ook een HSP'er ben. Waaraan herken je de hoogsensitiviteit bij een kind? Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan.

Ikzelf heb een zoontje van bijna 3.

Groetjes,
Rosanne
 
hoi Rosanne!
Ik ben zelf ook een HSPer en mijn oudste dochtertje ook.
er zijn veel symptomen bij haar:
* ze kan niet tegen natte druppeltjes of vlekjes op haar kleding of huid (behalve bij het (zwem)bad; ik mag haar ook niet aanraken als mijn handen een beetje nat zijn
* ze kan niet tegen naden in haar sokken, die moeten perfect recht zitten
* ze schrikt erg snel, ze is snel bang en durft weinig
* bij grote veranderingen moeten we haar heel lang van te voren voorbereiden door veel te praten e ner boekjes over te lezen (bv geboorte zusje, nieuwe kamer),
* op kleine vernaderingen reageert ze extreem: als ik zeg: we doen een roze jas aan een ik pak een blauwe,   dan gaat ze door he tlint. Da tis met alles. als ik niet exact doe wat ik zeg dan wordt ze extreem boos
* ze loopt qua taalgebruik heel erg voor op haar leeftijdsgenootjes
* ze is erg snel gekwetst en als een kindje haar bv een duwtje gegeven heeft dan onthoud ze dat en wil ze niet meer in de buurt van dat kindje komen (niet handig als dat op het kdv gebeurt!)
* ze stelt veel vragen
* ze stelt diepzinnige vragen, over waar zij en haar zusje waren toen ik en mijn man klein waren, zegt dingen zoals: papa en mam mogen iet ouder worden want dan zijn ze er niet meer. Terwijl ik het onderwerp 'dood' bewust niet aanroeor
*ze kan niet tegen drukte, ze heeft ruimte en vrijheid nodig
* ze heeft extreme stemmingswisselingen
* gaat hel intesief in dingen op en blijft daaar maar over praten, als ze iets 'engs' ziet op tv bv dan blijft ze daar weken/maanden over praten.
* Ze ziet details die veranderd zijn, bv aan mijn uiterlijk (meer dan mijn man, hahaha) en in haar omgeving.  
* komt 's avonds slecht in slaap door alle indrukken

en nog wel meer dingen.

Ze is echt superlief en enthousiast, maar elke dag is weer een verrassing en best vermoeiend. Tegelijkertijd maak ik me zorgen omdat ikzelf ook een HSPer ben en dat maakt het leven niet altijd makkelijk!
hoe is dat bij jou?

Groetjes
petra

 
Hoi Petra,

Sommige dingen herken ik wel een beetje bij mijn zoontje maar ik denk te weinig om echt over HSP te spreken.
Hij is ook ver in zijn ontwikkeling met zaken zoals taal, cijfers etc. Dingen waarbij hij moet denken.
Hij kan uren bezig zijn met puzzels (voor 5 jaar en ouder), boekjes lezen etc. Daarentegen is zijn motoriek juist veel minder. In die zin dat hij weinig bezig is met fietsen, klimmen en als hij dat al doet gaat dat heel voorzichtig.
Hij heeft momenten dat hij van de wereld is. Dan staart hij voor zich uit alsof hij heel diep in gedachten is.
En hij is een pietlut. Alles moet schoon zijn. Vooral met eten. Dan loopt hij de hele tijd zijn handen te poetsen (perfectionistisch).

Hij gaat niet meer naar een KDV dus daar heb ik geen ervaring mee. Wel gaat hij vanaf september naar een PSZ dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Hij is wel gek met andere kindjes.

Dus ja, ik weet niet of dit nu bij HSP zou horen of gewoon bij zijn ontwikkeling.

Ikzelf kan goed met het HSP omgaan. Zolang ik grote drukke menigten ontwijk. Ik kan vaak niet tegen harde muziek van anderen. Hoor elk geluidje van de buren en stoor me daar aan (mijn man hoort dan niets). Ik ben perfectionistisch en een controlfreak. Mijn intuïtie is sterk ontwikkeld. Ik heb regelmatig Deja Vu's en ben erg gevoelig voor sferen (ruzie etc.). Ook ben ik veel emotioneler en als ik iets zie wat me aangrijpt blijf ik daar lang mee bezig.

Ik hoop dat er hier moeders zijn die het wel herkennen en er met je over kunnen praten. Misschien zijn er wel websites die speciaal voor HSP'ers gemaakt zijn en dan ook voor kinderen. Ik heb dat boek van Aaron gelezen en zij heeft ook een boek over het hoogsensitieve kind maar volgens mij gaf je al aan dat je dat al gelezen hebt.
Heel veel sterkte ermee.

Groetjes,
Rosanne
 
Hallo Petra,

Mag ik vragen welk boek jij erover aan het lezen bent? Ik heb er zelf eentje van Elaine N. Aron en nog eentje waarvan ik de titel/schrijver zo even niet meer weet. Wij schijnen 2 HSK's te hebben en zelf zou ik er ook eentje zijn. Bijna alle punten die jij omschrijft zijn op  ons zoontje van toepassing, hij is bijna  4. Onze dochter wordt in oktober 2 en die is vééééél makkelijker dan hij in de omgang en vooral voor zichzelf. Toch is ook zij, volgens een paranormaal begaafd persoon die 'out of the blue' op ons af kwam stappen, een HSK. Ik vind het vooral met mijn zoontje heel, héél zwaar het laatste anderhalf  jaar. Hij heeft inderdaad ook vreselijke stemmingswisselingen. Hij is verbaal héél sterk, al vanaf zijn tweede verjaardag. Hij was twee jaar en één maand oud toen hij zei: "Mama, mag ik op het aanrecht zitten als jij mijn broodje smeert?" Ook tettert hij overal tussendoor en herhaalt hij zijn vraag rustig 10 x al je geen antwoord geeft. Hij gaat gelukkig niet uit z'n dak als ik een rode jas pak terwijl ik blauw zei, maar hij moet (lees: MOET) het wel van zichtzelf vermelden. Hij stelt inderdaad  ook levensvragen of geeft stellingen aan ("als ik dood ga, word ik opnieuw geboren"). Hij is een zeer bijzonder mannetje dat heel veel liefde te geven heeft maar het ook best moeilijk heeft met zichzelf want er wordt momenteel best veel gebotst hier in huis.

Onze dochter kan  nog niet praten dus zij  kan ons verbaal nog niet verbazen. Daarnaast kopieert zij alles wat haar broer doet dus zullen we ons straks bij een hoop dingen af moeten vragen of het 'eigen' is of afgekeken. Ik ben na een dag met de kindjes veel moeier dan na een paar dagen werken. Hij kwekt de hele dag door, wil continue 1-op-1 aandacht en snijdt de meest frapante onderwerpen aan om over te babbelen. Het radertje in zijn hoofdje  is de hele dag in de weer. Wat hij ook heel sterk heeft is bevestiging vragen bij alles. Of we hem wel lief vinden, of we niet eer boos zijn (als we dat even waren), of iets knap van hem is, of we iets wel gezien hebben, of het MISSCHIEN niet gaat onweren, noem maar op. Hij wordt 's nachts ook meerdere keren wakker. Gelukkig gaat hij meestal wel weer meteen slapen, maar één van ons moet er dus meerdere keren per nacht uit en dat breekt je op na een tijdje. En ook dat duurt al een jaar ofzo. Heel vermoeiend, en ik hoop dat het klopt dat elke fase ook weer een einde heeft. Feitje van het HSK zijn blijft bestaan, maar als alles er omheen maar een beetje meewijzigt met de 'normale kinderfratsen' is er nog niet zo gek veel aan de hand... I hope...

Ons is onlangs de vrije school aanbevolen. Wij hadden hem al ingeschreven bij Dalton-onderwijs (20 aug. begint hij in groep 1). Moeilijk... we zullen zien. Als het zo moet zijn, stappen we over naar de vrije school.

Groet,

Anouk
 
Hoi Anouk,

Fijn zeg om jouw verhaal te lezen! Echt niet te geloven hoe herkenbaar jouw verhaal is. Bijna alles wat jij beschrijft is bij ons dochtertje hetzelfde!
En  ook herkenbaar dat het jou (jullie) zo uitput, want wij vinden het enorm vermoeiend. Vrienden van ons die geen HSP-kindjes hebben snappen dit vaak niet. We zijn nu met z'n 2tjes een weekendje weggeweest om even bij te komen......

We hebben ook een baby'tje van 4 maanden en we zien nu al zoveel verschil, ze is rustig, geduldig, lacht veel, huilt bijna niet, vindt veel goed. Dat is een heel rare gewaarwording. De babytijd met haar is wel leuk itt tot die van onze oudste want zij was een huilbaby en dat heeft ons helemaal gesloopt.
Tegelijkertijd vind ik het ook sneu voor  de oudste  want ik denk dat zij het een stuk moeilijker gaat krijgen in haar leventje als onze jongste en ik zou haar daar echt bij willen helpen. Ik weet hoe het voelt......
Maar dat is wel moeilijk.

Wij moeten kindjes hier een jaar van te voren inschrijven bij een school en we hebben haar nu ook bij een gewone school ingeschreven, omdat ik hoop dat ze dan wat oppikt van andere kindjes en ik wil liever niet dat ze zich 'anders' voelt, maar ik denk ook weleens aan een vrije school.
Laat maar weten hoe het jouw zoontje straks op school vergaat.
Heb jij trouwens de school ingelicht over hem? Wij hebben in augustus een afspraak en ik vroeg me af of ik moet aangeven wat voor soort meisje ze is.

Ik ben hetzelfde boek aan het lezen, van Elaine N. Aaron. Op zich wel een goed boek, maar omdat er zoveel varienten van sensitieve kindjes beschreven worden vind ik het soms moeilijk leesbaar omdat niet alles betrekking heeft op onze dochter.
We vragen ons weleens af of we via de huisarts hulp moeten inroepen, maar daar twijfelen we toch wel erg over en wat kunnen ze meer doen dan wij? Hoe denk jij daarover?

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Petra
 
Hallo,

Zou iemand mij eens kunnen uitleggen wat dat precies inhoud,
als je hoog sensitief bent.
Herken veel van jullie stukjes in mijn zoontje van 3 jaar, maar hoe weet
je of dat het is of gewoon een pietje precies, wat ik ook wel ben maar net
weer anders zoals hij.

Is er een website waar ik meer over dit onderwerp te weten kan komen ?

Alvast bedankt.
 
hoi!

Op de site www.lihsk.nl kan je de kenmerken lezen, er bestaat ook een vragenlijst met de volgende vragen:

Mijn kind.....
1.       schrikt snel
2.       heeft last van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen zijn/haar huid
3.       houdt over het algemeen niet van grote verassingen
4.       leert meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van een strenge straf
5.       lijkt mijn gedachten te kunnen lezen
6.       gebruikt moeilijke woorden voor zijn/haar leeftijd
7.       ruikt elk vreemd geurtje
8.       heeft een scherpzinnig gevoel voor humor
9.         lijkt zeer intuïtief
10.     is moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
11.     heeft moeite met grote veranderingen
12.      wil zich verkleden als zijn/haar kleren nat of zanderig zijn geworden
13.      stelt veel vragen
14.      heeft oog voor het verdriet van anderen
16.      houdt meer van rustige spelletjes
17.     stelt diepzinnige, beschouwende vragen
18.      is zeer gevoelig voor pijn
19.     kan slecht tegen een luidruchtige omgeving
20.     heeft oog voor detail
21.     kijkt eerst of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
22.     presteert het best wanneer er geen vreemden bij zijn
23.     beleeft de dingen intensief


Als je op meer dan 13 vragen ja hebt geantwoord dan is je kindje waarschijnlijk hoogsensitief.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,
Petra
 
Terug
Bovenaan