Hallo Petra,
Mag ik vragen welk boek jij erover aan het lezen bent? Ik heb er zelf eentje van Elaine N. Aron en nog eentje waarvan ik de titel/schrijver zo even niet meer weet. Wij schijnen 2 HSK's te hebben en zelf zou ik er ook eentje zijn. Bijna alle punten die jij omschrijft zijn op ons zoontje van toepassing, hij is bijna 4. Onze dochter wordt in oktober 2 en die is vééééél makkelijker dan hij in de omgang en vooral voor zichzelf. Toch is ook zij, volgens een paranormaal begaafd persoon die 'out of the blue' op ons af kwam stappen, een HSK. Ik vind het vooral met mijn zoontje heel, héél zwaar het laatste anderhalf jaar. Hij heeft inderdaad ook vreselijke stemmingswisselingen. Hij is verbaal héél sterk, al vanaf zijn tweede verjaardag. Hij was twee jaar en één maand oud toen hij zei: "Mama, mag ik op het aanrecht zitten als jij mijn broodje smeert?" Ook tettert hij overal tussendoor en herhaalt hij zijn vraag rustig 10 x al je geen antwoord geeft. Hij gaat gelukkig niet uit z'n dak als ik een rode jas pak terwijl ik blauw zei, maar hij moet (lees: MOET) het wel van zichtzelf vermelden. Hij stelt inderdaad ook levensvragen of geeft stellingen aan ("als ik dood ga, word ik opnieuw geboren"
. Hij is een zeer bijzonder mannetje dat heel veel liefde te geven heeft maar het ook best moeilijk heeft met zichzelf want er wordt momenteel best veel gebotst hier in huis.
Onze dochter kan nog niet praten dus zij kan ons verbaal nog niet verbazen. Daarnaast kopieert zij alles wat haar broer doet dus zullen we ons straks bij een hoop dingen af moeten vragen of het 'eigen' is of afgekeken. Ik ben na een dag met de kindjes veel moeier dan na een paar dagen werken. Hij kwekt de hele dag door, wil continue 1-op-1 aandacht en snijdt de meest frapante onderwerpen aan om over te babbelen. Het radertje in zijn hoofdje is de hele dag in de weer. Wat hij ook heel sterk heeft is bevestiging vragen bij alles. Of we hem wel lief vinden, of we niet eer boos zijn (als we dat even waren), of iets knap van hem is, of we iets wel gezien hebben, of het MISSCHIEN niet gaat onweren, noem maar op. Hij wordt 's nachts ook meerdere keren wakker. Gelukkig gaat hij meestal wel weer meteen slapen, maar één van ons moet er dus meerdere keren per nacht uit en dat breekt je op na een tijdje. En ook dat duurt al een jaar ofzo. Heel vermoeiend, en ik hoop dat het klopt dat elke fase ook weer een einde heeft. Feitje van het HSK zijn blijft bestaan, maar als alles er omheen maar een beetje meewijzigt met de 'normale kinderfratsen' is er nog niet zo gek veel aan de hand... I hope...
Ons is onlangs de vrije school aanbevolen. Wij hadden hem al ingeschreven bij Dalton-onderwijs (20 aug. begint hij in groep 1). Moeilijk... we zullen zien. Als het zo moet zijn, stappen we over naar de vrije school.
Groet,
Anouk