zijn er ook mama's die hun kindjes niet heel lang laten huilen?

hallo allemaal,

Als eerste hoop ik dat iedereen een hele fijne (eerste) moederdag gehad heeft!

Ik lees heel veel dat veel mama's hun kindjes (bijna) niet uit bed halen als de kleine huilt (of ik intpreteer dit zo..). Er zijn veel mama's die bv welke 20min naar hun kindje gaan totdat hij/zij stil is (en dat kan in mijn ervaring dan soms erg lang duren (meer dan 45 min/ tot 1uur vind ik lang).
Ik hoor helaas nog steeds niet welk huiltje waarvoor is, dus ik kan alleen maar op mijn gevoel afgaan. Als Kyara (bijna 9w) huilt is het bijna altijd een tijd nadat ze in bed ligt (dus bijna nooit bij inslapen) en als ze even huilt ga ik er echt niet meteen op af, maar als het 10 a 20min duurt en het stopt maar niet probeer ik haar eerst even in bed te troosten. Dit werkt eigenlijk nooit. Ik haal haar dan uit bed en soms blijft ze dan ook nog wel een tijdje FLINK doorhuilen. Uiteindelijk valt ze dan bij mij (vaak inde draagdoek) in slaap. Nu is dit echt niet elke dag, en zit ze op dit moment in een sprongetje, maar ik heb soms het idee dat ik een van de weinige ben die haar kindje wel uit bed haalt.
Aan de ene kant vind ik dat je je kleintje nooit teveel liefde en geborgenheid kunt geven, aan de andere kant lees ik ook dat heel veel kindjes wel in bed rustig worden en vraag ik me af of ik haar dan toch in bed "moet" troosten. Ik "kan" haar best soms ff laten huilen, maar als het lang duurt heb ik toch het idee dat ze echt niet meer slapen gaat en alleen uiteindelijk bij mij in slaap valt. En zoals ik al zei dat is echt niet elke keer, ik kan haar ook "wakker" in bed leggen en ze slaapt vaak ook gewoon tot de volgende voeding door zonder " mama" ..... maar deze week...zucht.. maar zoals ik zei sprongetje...

Trouwens, vannacht heeft ze weer doorgeslapen, ze sliep vanaf 6weken door en opeens afgelopen week weer wakker. Ik denk toch echt sprongetje, want vannacht heeft ze weer netjes tot 5 (toen ff moppperend in slaap gevallen) en zelfs tot 6.15 lekker geslapen! heeeeerlijk wat doet nachtrust toch veel met een mens :)

groetjes,
Nymue

Hoi Nymue,

Ik laat Esther ook nooit lang huilen, hoor. Ze heeft een paar weken gehuild voor het inslapen. Dat had ze echt nodig om in slaap te komen, even de emoties afreageren. Ik ging dan iedere 5 minuten even kijken, gaf haar een aai over haar bol, speentje terug, pingelmuziekje weer aan. En opeens...pats, boem, viel ze dan zomaar in slaap. Dat lukte alleen in bed, bij mij op de arm bleef ze krijsen, dus dat was wel een stok achter de deur om haar er niet uit te halen toen ik daar achter kwam. Maar het duurde ook nooit langer dan 20 minuten of zo, meestal maar hooguit 10, dus dat was voor ons allebei wel vol  te houden.  Na een paar weken was het opeens over en nu gaat ze altijd meteen zonder morren slapen.
Als ze wakker is en ze roept, geef ik haar een speen, maar als ze die niet wil haal ik haar meteen uit bed. Als ze 's nachts wakker wordt omdat ze heeft gedroomd, probeer ik haar in bed te troosten en als dat niet lukt, pak ik haar op maar blijf wel op haar kamer en leg haar terug als ze weer rustig is.

Als ze overdag in de box of wipper of waar dan ook is en ze huilt, pak ik haar op. Tenzij ik mijn handen vol heb, dan moet ze even wachten. Maar zodra ik klaar ben ga ik dan naar haar toe.

Ik vind het nog niet nodig om haar te laten huilen. Ze leert er nog niets van, behalve dat mama niet komt als ze roept. Dus tenzij ik een heel goede reden heb (bijv. dat ze het nodig heeft om in slaap te komen of als ik onder de douche sta of zo), laat ik haar niet huilen.

Groetjes,

Eveline

Hallo Eveline,

Wat heerlijk om te horen dat ik niet de enige ben. Ik ben er namelijk redelijk van overtuigd dat kleintjes op deze leeftijd gewoon heel veel geborgenheid nodig hebben en zeker mag je ze laten huilen op z'n tijd. En ook als ik onder de douche sta en ik weet dat er niets aan de hand is (nou ja, als ik dat denk..) dan doe ik alles wel een tandje sneller maar ga toch douchen... En als ze gaat huilen als ze moet slapen en ze heeft geboerd e.d. dan laat ik haar ook 10min. liggen en soms heeft ze dat gewoon nodig. Maar als ze echt blijft huilen haal ik haar er echt gewoon uit, soms blijft ze zelfs bij mij huilen (laatste 2 dagen, sprongetje??) dat was ik echt niet gewend, dat vind ik nog veel erger eigenlijk. Maar daarvoor had ze bijna 45 min in haar bed gelegen en bleef ondanks ff aai over de bol toch huilen.. Ze is uiteindelijk wel bij mij in slaap gevallen in de draagdoek en heeft toen dik 2 uur lekker geslapen.... vind ik toch wel fijner dan dat ze blijft huilen... wat blijf ik toch respect hebben voor mama's met huilbabys... phoe....

Nymue

Hoi,hoi,
Ik laat kaan ook nooit lang huilen hoor. Heeft totaal geen zin want hij raakt alleen maar verder over zijn toeren met als gevolg dat hij dan de hele dag jengelig is en niet meer gaat slapen.
Ik heb overigens gelezen dat een baby tot 6 maanden alleen maar huilt omdat hij iets nodig heeft en nog niet de link kan leggen van als ik huil pakken ze me op en heb ik mijn zin. Er is natuurlijk wel een verschil tussen pruttelen en huilen. Kaan pruttelt soms ook als hij moe is en valt dan binnen 10 minuten in slaap en dan pak ik hem echt niet op omdat hij anders klaarwakker  wordt en vervolgens echt gaat huilen.
Soms stuit ik wel op onbegrip van mijn omgeving. Afgelopen weekend bijvoorbeeld zeiden ze dat Kaan moe was maar mijn instinct zei dat dit niet zo was maar goed ik had hem in het bedje gelegd en ik hoorde hem al mopperen. Ik bleef in de deuropening staan en mijn broer zegt je kunt gerust komen zitten hoor. Hij mag best even huilen.
Pfff met als gevolg dat  hij het op een krijsen zetten  . Ik uitleggen waarom we hem niet laten liggen dan omdat hij nog verder over zijn toeren raakt. En dan zie ik mijn schoonzusje met een blik kijken van je overdrijft en laat hem maar lekker huilen in bed.
Ik kan daar behoorlijk pissed over worden en denk dan je komt er nog wel achter als je kindje geboren wordt dit jaar.
En zoals altijd had mijn instinct het goed en zat Kaan gezellig bij ons in de kamer om vervolgens een uurtje later lekker in slaap te vallen bij mama op de arm en daarna gewoon in bed verder sliep.
Groetjes

hoi nymue
elk kind en elke moeder is anders.ik denk dat er van de vele methodes weinig slecht zijn.je hoeft je dus niet veel aan te trekken van wat een ander doet.ik laat boas ook nooit huilen.als hij heel moe is en de slaap niet kan vatten huilt hij soms wel even heel hard maar vaak slaapt hij toch als ik dan bij zn bedje kom.en soms moet hij gewoon eerst even rustig worden in mama's armen.maar boas is gewoon een heel makkelijk kind(en ik een makkelijk mens).
er zijn ook baby's die echt moeten leren om in hun bedje in slaap te vallen.die zullen dus een periode veel huilen in bed en die moeders zijn heel consequent met het laten liggen.het lijkt (voor ons misschien)zielig,maar die kindjes hebben dat "duwtje in de goede richting"(of tewel leren rusten in bed)gewoon nodig.
ik denk niet dat deze kindjes minder liefde of geborgenheid binnen krijgen.alleen op andere tijdstippen zeg maar.en jij met jou manier verwent haar hiermee niet teveel.dat blijkt maar weer;ze slaapt weer lekker door snachts.lekker hoor!
geniet ervan.
groetjes kari

Hoi Allemaal,

Laat Jessica ook niet lang huilen, raakt ze ook van over de toeren!!!
Vindt dat het helemaal geen zin heeft om ze zo te laten huilen, vaak is er dan iets met ze vuile luier of honger of gewoon huil momentje!!! Lekker vertroetelen, dat helpt alleen maar en wordt ze rustig van en ook ik leg ze wakker in bed en laat ze wat knotteren en meestal na 5 minuten valt ze in slaap!!! Verders is ze best makkelijk, komt ook dat je zelf rustig moet blijven en dat voelt het kindje ook!!!
Ze slaapt nog niet door helaas, komt meestal rond 2.00-3.00 en dan weer rond 6.00-7.00!!!
Maar ook daarin ben ik flexibel, sommige laten ze snachts huilen omdat ze moeten leren door te slapen, ga ik echt niet doen dat regelt het kind zelf wel vindt ik!!!   Geef ook borstvoeding vandaar!!!
Ze is nu 10wk oud!!!!

Groetjes Sandy

Hoi Nymue,

Wat ben ik blij met jouw berichtje!!
Ik zit al een aantal dagen met precies dezelfde onzekerheid. Ik laat Yanick eigenlijk ook nooit huilen en heb het idee dat het bij ons precies zo gaat als bij jou. Als ik hem in bed leg is hij vaak eerst 10 a 15  minuten stil en begint dan pas  te huilen.Eigenlijk haal ik hem meteen uit het bed als ik merk dat het huilen echt doorzet. Maar, soms valt hij ook wel vanzelf in slaap, zonder te huilen. Juist daarom druist het zo tegen me gevoel in om hem te laten huilen, ik weet dat hij ook wel zelf in slaap kan vallen!!!

Maar het is echt niet zo dat ik hem bij elk kikje hem oppak. Ik maak eerst af wat ik aan doen ben (eten, mailtje tikken, aankleden, whatever...).  Maar het gaat zo tegen me gevoel in om hem overstuur te laten worden (dat is nml waar huilen op uitdraait hier). En Yanick huilt zo weinig!!!!

Ik denk echt dat er niet 1 bepaalde methode het beste is, het beste is de methode voor jullie beide werkt.

ik haal jasmijn nooit uit bed als ze huilt. behalve als het voedingstijd is!
(dit op advies van mijn cb)
als ze soms wel huilt en ze is bijvoorbeeld ontroostbaar, ga ik even bij haar bedje zitten en leg ik mijn hand op haar buik! en dan wordt ze vanzelf rustig!
. ook was een tip van het cb, als je kindje niet kan slapen en ze gaan huilen dan een half uur laten huilen en dan even troosten en weer weg gaan. maar mocht je kindje even een pauze hebben tussen het huilen door al is het maar een halve minuut dan daar weer opnieuw een halfuur bij optellen, want dat is een teken dat ze bijna slapen en niet zo overstuur zijn als wij denken!
dit was een tip van mijn cb en het werkt echt!!!!
klinkt wel heel zielig! maar er is bijvoorbeeld met jasmijn niets en als ik dan wel even kom troosten krijg ik een stralende lach te zien,hihihih

misschien heb je er wat aan!

liefs Wilma

Terug
Bovenaan