zindelijk? hoe?

Hoi Lisette,

ik wilde nog even reageren op het beloningssysteem. In principe ben ik het met je eens, ook ik ben geen voorstander van belonen, maar als je zoon zegt, mama ik ga even poepen, in een hoekje gaat staan en dan bij je terugkomt om een schone luier te vragen dan haal je toch alles uit de kast om hem op die wc te krijgen. Je moet je kind ook niet gaan belonen als hij nog maar sporadisch iets op de wc doet, tuurlijk wel even juichen hahaha, maar daar wel bij laten. Als iemand nog tips heeft voor mijn situatie dan hoor ik die graag.

groetjes Danielle

Hallo Danielle

Het is niet naar jou gericht hoor. Wij juichen milton ook wel toe maar hij krijg geen cadeautje. Ik heb het bij iemand gezien die gaf altijd maar totdat het kind zelf niks meer hoefde en het in zijn broek is gaan doen.Oja ik wil weer een auto ik ga wel naar de wc nee ik hoef geen auto ik vind het wel makkelijk in mijn broek ik geef er niet om. Zo reageerde dat kindje.Wij zetten het potje op de wc en als wij naar de wc gaan nemen we ze mee Milton niet meer en dat zijn hele gezellige conversaties op de wc dan.

groetjes lisette

Hoi Happydays,
Ik denk dat niemand het zo bedoeld heeft om je 'op je kop te geven', hoor. Maar de reacties zijn waarschijnlijk omdat je deze vraag stelt als je kind net een jaar geweest is. De reacties zouden vast wat milder overkomen als je deze vraag had gesteld na het tweede jaar van Elounda. Natuurlijk zijn de luiers van tegenwoordig een stuk beter, waardoor een kind minder snel de behoefte voelt om zich te ontdoen van zijn natte broek..... Wat mij betreft: so be it.
Waarom ik persoonlijk wat moeite heb met zo vroeg zindelijkheidstraining (als je kind er nog helemaal niet mee bezig is) is omdat ik vind dat kinderen tegenwoordig al zoveel MOETEN. Ze moeten binnen allerlei regeltjes passen, ze moeten niet te veel van dit en niet te veel van dat. Ze moeten binnen een bepaalde periode kruipen, lopen (anders schiet het consultatieburo in de stress) enz. enz. Is er niets heerlijker voor een kind dan zelf nog te kunnen bepalen in welk tempo je bepaalde dingen kunt doen? Ze worden al zo overvoerd door kaders. Daarom mag Leah van mij ongegeneerd poepen en plassen in haar luier totdat ze zelf interesse krijgt voor het potje of de wc. Begrijp me goed, hoor: rond een jaar of 2 (of eerder, als ze interesse heeft) verhuist het potje hier echt wel naar beneden om haar er naar te laten kijken of er eens op te zitten, maar ik volg haar in haar tempo. Natuurlijk hoop ik wel dat ze met 4 jaar helemaal zindelijk is ivm het gaan naar de basisschool, dat wel! Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, want dat is absoluut niet de bedoeling, ik ben juist een groot voorstander van 'Iedereen zijn eigen manier; iedereen kent z'n eigen kind het best', maar ik wilde wel heel graag nog even toelichten waarom - bij mij althans - zindelijkheidstraining niet 'mijn ding' is.

Hoi Linda,

Ik kan het niet laten om toch even te reageren.
Ik vind het heel knap dat je het gaat proberen met Elounda!
Op mij komen sommige reacties ook best bot over en belerend, maar ik denk dat je iedereen zijn eigen manier en tijdstip moet laten bepalen, Linda vraagt dit niet om reacties over zich heen te krijgen wat iedereen ervan vindt, ze zoekt tips en ervaringen.

Ook wij gaan bij Isabelle nog niet beginnen met zindelijkheid, maar die is ook pas van april.
Ik zou het heerlijk vinden om haar in de zomer lekker in haar blootje te laten lopen, maar ze loopt nu net sinds het weekend achter haar loopwagen , dus ik denk dat het nog wel even zal duren voor ze los gaat lopen.

Heb je een foto van Elounda op het potje?
Ik vind dat altijd zo'n schattig gezicht...

Nou, ik vind het dus super dat jullie het gaan proberen, heel veel succes!!!

Liefs Monica

hoihoi,

nog even een reactie van mijzelf. elounda is bijna 16mnd een van de oudste hier misschien scheelt dit al iets en mevrouw vind het vreselijk om een luier om te doen. ze doet er vanalles aan om hem niet om te hoeven. als ik haar in de huiskamer op de bank verschoon doet ze haar uiterste best om van de bank te rollen en er lekker in haar blote billen van door te gaan. mede daardoor leek het ons wel een idee om eens te kijken wat ze met het potje doet.

ik ben het er helemaal mee eens dat de kids tegenwoordig veeeeeeel te veel moeten en doe daar ook echt niet aan mee (het cb gaat er bij mij het ene oor in en het andere uit) elk kind op zijn eigen niveau, maar wij hebben hier een snelle meid die alles wil proberen (vooral wat ze nog niet kan). en wil ze niet (of lukt het niet) nou dan hebben wij daar gewoon vrede mee. het is hier geen moeten.

ps nee monica nog geen foto's hier die komen pas als ze er echt zelf mee komt.

zo, hier log ik toch maar ns even voor in...

Mijn oudste dochter deed haar eerste plas op het potje, voor ze een jaar was. Ze plaste altijd als we haar in bed legden, dus even proberen...en ja hoor, mazzel. Maar goed, verder wou ze er niets van weten. Hierna hebben we best regelmatig geprobeerd met droogzitten en weet ik het wat allemaal. Ondertussen is ze ruim twee en een half en overdag zinlijk en 's nachts regelmatig droog. Toen ze ruim twee jaar was kwamen we bij een kapper met een brilverkleiner met een trapje en dat vond ze geweldig. Zelf een gekocht en toen ging het heel snel. Een potje werkt voor haar gewoon niet.

De juiste tijd om te starte met zindelijkheidstraining, nou dat heb je wel gemerkt, daar verschillen de meningen nogal over. Wel ns van bzc gehoord? baby-zindelijkheidscommunicatie. Er is een yahoolist waar allemaal mama's zitten die daaraan doen. Allemaal hele jonge kindjes die zindelijk zijn.

http://groups.yahoo.com/group/babysophetpotje/  

nou zet m op,

liefs

Esther, mama van Rêve en Leyla

Hey hey,

Ook ik vind dat hier wel heel erg overdreven op gereageerd wordt.
Jordy gaat ook al regelmatig op het potje! ( 14 maanden) Hij vind het helemaal niet erg.
Dit komt eigenlijk wel door oma... Wij waren thuis alle 4 met 1,5 jaar zindelijk dag en nacht.
Bij ons is het heel gewoon dat je nadat je opstaat het potje op gaat. Gewoon onder het eten, klinkt misschien goor, maar werkt wel.
Jordy heeft dan trouwens ook wel zijn poep momenten, maakt het wel wat makkelijker.
Toevallig dat hij maandag zelf het potje ging halen onder het spelen. Was er nog mee aan het lachen met een vriendin. Even later stond hij wel in zijn broek te poepen.....
Het is echt niet zo dat hij over een bepaalde tijd zindelijk moet zijn, maar hier gaat dat nu spelenderwijs en dat werkt voor hem en voor ons.
Van de zomer wil ik hem inderdaad ook lekker bloot buiten laten rennen, als dat gaat is het meegenomen en anders duurdt het toch nog een jaartje... Kan er niet zo mee zitten......

Groetjes Wen

Hier wil ik zelfs graag op reageren, terwijl ik dat eigenlijk amper doe.

Op mij komen de reacties ook erg belerend over, het ´kleuterklasgevoel ´ herken ik ook. Hier een andere kant:
Onze dochter is geboren op 4 Februari 2008 en dus 15 maanden oud. Sinds ongeveer drie maanden is ze erg geinteresseerd in het toilet en het potje. Spelenderwijs hebben we het potje in de dag betrokken. Wanneer ze nu moet plassen, hupst ze naar het potje en wijst er naar, We doen dan haar luier af en soms komt er een plasje.

Ik ben dus van mening dat je heel goed kunt beginnen met zindelijkheidstraining als je het idee hebt dat je kind er aan toe is. Onze dochter is overal vroeg mee en begrijpt heel veel, dus waarom niet?

Persoonlijk vind ik drie jaar echt veel te oud om pas zindelijk te zijn, wat net al gezegd werd waren wij met anderhalf zindelijk! Ik vind dat je daar als ouder een taak in hebt. Veel valt en staat met de luiers van tegenwoordig, maar als je je kind vanaf anderhalf af en toe met alleen een onderbroekje door de tuin laat lopen komt het besef echt wel hoor!

Succes! Hier werkt het dus wel!!

Terug
Bovenaan