zindelijkheid

hoi hoi
onze dochter is al vanaf 2 jaar en 4 maanden zindelijk. Wij natuurlijk super trots als ouder. Maar nu wordt ze over een maandje 3 jaar en 's nachts nee hoor. Ze slaapt zo diep dat haar luier bijna overloopt. Nu hebben we geprobeert om te oefenen.
Ik maak haar dan rond 23.00 uur wakker om te plassen. Maar dat is een drama. 'S avonds zegt ze dat ze het goed vindt als ik haar wakker maak, maar als het moment daar is wordt ze histerisch. Ze roept dat ze wil slapen en begint te schoppen. Als ik dan uiteindelijk ben aan gekomen in de badkamer laat ze zich op de mat vallen en valt in slaap, midden in de badkamer.
Dit vindt ik zo zielig.
Maar de volgende avond zegt ze weer: mama ik wil oefeningen doen hoor zonder luier.
Ja wat moet je daar nu mee.
Ik heb ook wel eens geprobeert om haar door te laten slapen maar dan wordt ze rond 2 uur wakker in een zwembad van plas.

Wie heeft tips?!?!
 
Hoi,

Wij hebben onze dochter van bijna 4 (zindelijk sinds 2jr en 4mnd) vanaf het begin zonder luier naar bed gedaan. Om 11 uur laten plassen en dan gelijk een optrekbroekje aandoen werkte bij ons het beste. In het begin deden we alleen een optrekbroekje, later deden wij het optrekbroekje over de onderbroek heen zodat ze zelf wel voelde dat ze had geplast maar dat niet het hele bed nat werd. Dit werkte bij Danae het beste want ze wordt zich dan bewust van het feit dat ze plast. Ook Danae was niet wakker te krijgen om helemaal naar de badkamer te brengen, dus hebben wij een potje op haar kamer gezet en wel tegen haar gezegd dat ze moest plassen maar niet meer bewust wakker gemaakt. Ze was nachtzindelijk voordat ze 3 jaar werd.
Misschien kan je wat hiervan gebruiken.
Succes Lin
 
wij hebben ons zoontje net als hierboven beschreven wordt een onderbroek onder de luier aangedaan. dit heeft ons erg goed geholpen.
heel veel succes

Linda G
 
hoi hoi

bedankt voor al jullie tips
ik doe nu het volgende. Ze is er helemaal van overtuigd dat ze wil oefenen en dat ze een grote meid is. Ze gaat nu zonder luier naar bed. En als ik zelf naar bed ga probeer ik haar 1 keer wakker te maken, lukt dit niet dan doe ik haar gewoon een luier aan. Geen gestress. Soms is ze wel verbaasd als ze 's morgens een luier aan heeft. Maar ik zeg dan ook gewoon eerlijk dat ze niet wilde plassen vannacht en dat ik daarom een luier aan heb gedaan. Ze is dan ook behoorlijk nat hoor.
Ach ze is ook net 3 nu en ik maak me ook niet zo druk. Als ze echt 's morgens bijna droog is wil ik het nog wel een keer een nachtje wagen.
Bedankt voor iedere tip

Mariska
 
Hoi, heel fijn dat het bij jullie allemaal lukt. Mijn zoontje van 3 1/2 jaar gaf bij het overdag zindelijk worden ook aan 's nachts een onderbroek aan te willen, maar daar mag echt niks overheen en 's nachts wakker worden om te plassen lukt hem ook niet. Zelf wanneer hij in zijn bed plast merkt hij dat pas tegen de ochtend. Uiteindelijk ging hij daarom weer accoord met zijn luier, waar absoluut geen onderbroek onder mag van hem.  Ik heb nu besloten het 's nachts zindelijk worden nog maar even uit te stellen. Hoe oud vinden jullie dat een kind 's nachts zindelijk hoort te zijn?
 
Hoi Samhy,

Ik denk dat dat aan het kind zelf ligt. Ik heb 4 kinderen van 4 jaar en jonger en 2 daarvan zijn al dag en nacht zindelijk. De oudste (net 4) is pas sinds een half jaar nacht zindelijk, en is nog erg gevoelig voor ongelukjes 's nachts. Alles wat ze overdags beleeft neemt ze mee naar de nacht.
Mijn tweede dochter (net 3) is al sinds ruim een half jaar nacht en dag zindelijk. Zij heeft het echt 's nachts helemaal zelf gedaan, en wordt echt wakker om te plassen. Overdags heeft zij nog wat ongelukjes maar 's nachts nooit.
Mijn derde dochter is nu het potje aan het ontdekken, en wil overdags geen luier meer om. Zij is net 20 maanden.
En de kleinste ach, die is nog net geen 4 wkn, en een jochie trouwens dus daar verwachten we niets van voorlopig.

Maar ik bedoel maar, het ligt aan het kind. Bij de oudste hebben we wel wat moeite moeten doen, potje op haar kamer gezet, 's avonds laten plassen op het potje, naar de wc was niet mogelijk. Ook zij wilde geen luier meer om. Maar na 3 keer in de nacht in haar bed te hebben geplast, hebben wij besloten om haar in haar slaap in een luier te doen. Zo ging zij trots naar bed, en had ze ook nog  een droog bed. Als ze wakker werd gelijk luier af en naar de wc en na een week of twee had ze dat door.

Maar als het niet gelukt was dan was ik op dezelfde manier doorgegaan. Ik heb haar de "verantwoordelijkheid" gegeven om zonder luier te gaan slapen, dus dat zou ik haar niet hebben afgenomen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, je weet zelf wat het beste is.

Ik weet dat de ha en het cb niet eerder gaan helpen dan bij 7 jaar. (voor de nacht dan). Blijkbaar is het tot die leeftijd acceptabel om regelmatig in je bed te plassen.

Maar als het wel goed gaat, is het echt heerlijk. Je kan het alleen niet dwingen.

Liefs Lin
 
Terug
Bovenaan