zindelijkheid

Hoi allemaal!
Ben voor het eerst op dit forum, erg interessant onderwerp! Mijn dochter was met goed 2 jaar overdag zindelijk (met een kleine terugval toen haar broertje geboren werd), ´s nachts met ongeveer 3. Ik heb mij laten vertellen dat dit vrij snel is....
Mijn zoon daarentegen... Hij wordt in juni 3 en plast en poept nog vrolijk in zijn luier. Als hij in bad moet of verschoond wordt, en dus in zijn blote billen loopt, gaat hij wel vaak plassen op de WC (niet op het potje, dat is voor baby ´s, zegt hij) Ik heb mijn hoop (leuke woordkeus in dit verband...) dus gevestigd op de zomer. Lekker in zijn blootje rondlopen en dan maar naar de WC. Maar tot die tijd kan ik ook wel eens gaan proberen om een onderbroek onder de luier te doen. Goede tip! Maar bij zindelijk worden is het motto: Geduld en vooral niet pushen. Veel succes allemaal bij  de zindelijkheidstraining en niet te vroeg beginnen (17 maand is nog wel erg jong!)

Grtz!
 
Hallo!

Wat ik heb bemerkt bij mijn zoontje is dat je niet moet pushen want dat werkt niet. Mijn zoontje is sinds zijn 2e overdag zindelijk en begon het zelf aan te geven dat hij geen luier meer aan wilde. En inderdaad heb ik hem lekker in het zonnetje in zijn blootje laten rond huppelen...

Nu is hij 3,5 jaar en ik doe hem lekker elke avond een luier om. Ik merk dat hij niet zoveel meer plast en hij vroeg me laatst al wanneer hij in bed geen luier mee omhoeft...Dus deze mama gaat er binnenkort even met hem over over praten en dan eens kijken of het bet zo gemakkelijk wil lukken als bij het zindelijk worden overdag!..

Het komt vanzelf wel en ik vind een kind van 4 jaar met een luier in bed nog helemaal niet zo'n apart idee.....ze zijn nog zo klein...

Succes allemaal!!

Groetjes!!!!!
 
Hallo,

Ik ben hier net nieuw... En dus de 1ste keer dat ik reageer.

Nu wil t geval ik heb een dochter van 2 jaar en 10 1/2 mnd. Ze is nu bezig met zindelijkheid. Ze gaat goed op t potje zitten en is nu 3 nachten droog gebleven en gaat dan als ze wakker is een grote plas doen op t potje. Maar soms als ze echt aan t spelen is of we zijn ergens op visite doet ze t nog makkelijk in haar luieronderbroek.
Poepje doet ze dus nog wel in haar luieronderbroek. Hoe moet ik t nu verder aanpakken? Ik beloon haar na elk plasje met een sticker en complimentje en als de kaart vol is dan mag ze een kado (kleinigheidje) uitzoeken.
Maar ik ben ook bang als ze nu goed zindelijk wordt en in sept de kleine komt dat ze dan een terugval krijgt. Hoe ga ik daar dan mee om?

Groetjes Cheye
 
Hoi hoi

Ook ik ben nieuw hier op dit forum. Mijn zoontje is nu ruim 2 en een half jaar. Zelf had ik altijd bedacht dat ik hem deze zomer zonder luier zou laten rondlopen, hij is dan bijna 3 dus dan kon ik het wel eens gaan proberen, DACHT IK. Mijn zoon had andere plannen, hij besloot met 2 jaar en 1 maand zindelijk te worden zomaar ineens in 2 weken tijd droeg hij geen luier meer en hield zelfs zijn plas op als hij in de auto in de file stond met oma (meer dan een half uur) ! Ook waren zijn nachtluiers ineens droog en riep hij ons om 5 uur 's ochtends dat hij moest plassen...Toch vond ik hem zelf erg jong voor 's nachts zindelijk zijn en daarij kwam dat hij nog niet zelf zijn bed uitklimt (ja nog steeds dat ledikant). Maar ja...voordat hij 2 en een half was waren we een keer vergeten luiers te kopen, dus..dan maar zonder luier. Geen enkel probleem, hij  plast  rond 8 uur voor het laatst en dan rond 7 uur de volgende ochtend weer.  

Ik ben nog steeds helemaal verbouwereerd dat het bij hem zo makkelijk ging, want door mijn werk op de creche en de gruwel verhalen van alle ouders daar had ik het ergste wel verwacht. Dus ik denk inderdaad dat elk kind zijn eigen tijd heeft en het zelf wel aangeeft. Je kan het als ouder nog zo plannen, maar pas als hij/zij echt wilt, werkt het.
Ik verwacht nu een tweede en denk nu maar vast aan de zomer die ik voor die zal inplannen...wedden dat hij/zij dan nog geen zin heeft hahahahahahahha.
 
dit is de eerste keer dat ik hier ben, is een leuke site met veel info. Ik heb een zoontje van 2 jaar en 3 mnd. Hij geeft zelf aan als hij moet poepen maar op de wc wil hij niet, ik moet dan een luier aandoen en dan doet hij het wel. Ik ben in sept. uitgeteld van de tweede en zou dan graag willen dat hij droog is. Weet iemand hoe ik dit het slimste aan kan pakken zodat hij het niet eng vindt om op de wc zijn behoefte te doen. Hij vind het wel leuk om op de wc te zitten.

alvast bedankt, nicole
 
hallo Allemaal.

Kom ook net kijken hier op het forum. Net als de kleine van Natie zegt mijn zoontje ook dat potje voor babys is. Sven wordt in juli 3. Wel voelt hij heel goed als hij moet poepen, maar ik krijg hem niet op de WC. Hij zegt dan ook: Sven moet ff poepen, goed? Mag dat? en dan vraag ik of hij op de WC wil maar dat wil hij niet. Hij trekt zich terug tussen de gordijn en de tv of in zijn speelhoek... Soms gaat hij wel plassen op de WC maar niet echt dat hij moet plassen, gewoon omdat hij het soms leuk vindt. Dus ook ik hoop dat het met de zomer beter gaat. Lekker in zijn blote kontje rond rennen.
Wel goede tips verder hierboven.

Groetjes Daniëlle
 
Hallo,

Wij hebben zo'n 2 weken geleden een potje gekocht voor  ons dochtertje (18mnd). Ik las in een eerder berichtje dat dat te jong zou zijn. Maar het hangt echt van het kindje af. Roos weet namelijk al helemaal hoe het potje werkt, en dat ze daar haar plasje op moet doen. Ze wil ook iedere keer als ik haar verschoon erop. Ze kan het nog niet ophouden, dus ze draagt nog gewoon luiers. Maar het begin is er.
Wij laten haar gewoon lekker haar gang gaan, en pushen haar absoluut niet. Wanneer ze niet wil hoeft het niet. Maar ze begint nu ook aan te geven dat ze een schone luier wil, of dat die uit moet (of juist aan, als ze geen zin heeft in het potje). Ze plast als ik haar in haar blote kont laat lopen, nog wel overal. Maar ik zit te wachten op de mooie tuindagen, dan kan ze gewoon lekker de hele dag in haar blootje lopen, en lekker oefenen en spelen.

Zelf denk ik dat leeftijd niet zoveel uit maakt, het ene kind is er gewoon eerder aan toe dan de ander.

groetjes,
Kirsten
 
He hallo allemaal,

Er wordt heel verschillend gedacht over het zindelijk worden. Toen mijn zus (heeft wat oudere kinderen) kleine kinderen had waren de pampers er nog niet zo lang. En met de katoenen luiers had je je kind een stuk sneller zindelijk. 1.5 jaar tot 2 jr. was absoluut geen uitzondering. Ze voelen het nu gewoon minder goed met die super-absorberende luiers van tegenwoordig.

Ik ben zelf begonnen met een potje in de huiskamer toen mijn zoontje ongeveer 1.5 jaar was. Ik liet hem dan naakt rondlopen (wel bovenkleding aan) en zettte hem regelmatig op het potje (om het half uur) En toen er vanzelf eens een plasje kwam heb ik hem de hemel in geprezen en geklapt en gek gedaan. Dat gaf een zeer positief effect. Ik deed het ook niet heel fanatiek verder hoor met dat potje. Alleen zo nu en dan als ik er de tijd voor had.

Een paar maanden voordat hij 2  werd heb ik hem gewoon voortaan op de wc gezet met een brilverkleiner en tegen hem gezegd dat hij 'uugfgghmmfff'   moest doen, dus kracht zetten. En op een gegeven moment kreeg hij het in de gaten en kwam er een plas. Zo'n 3 ochtenden in de week had ik daar de tijd voor en liet ik hem dus zonder luier rondlopen en zette ik hem 1 x per uur op de wc. Hij had natuurlijk vreselijk veel aandacht voor alle andere dingen op het toilet en niet voor het plassen zelf maar toen heb ik hem gewoon gezegd dat hij een lekker snoepje kreeg als beloning als er een plasje kwam. Dus als hij een plasje had gedaan kreeg hij een snoepje (niet meer dan 2 per ochtend) en als er geen plasje kwam dan ook geen snoepje.  Dat werkte er effectief. Want toen had hij heel gauw door hoe hij een plasje moest doen.

Nu is hij 2 jaar en 2 maanden en als we thuis zijn heb ik hem geen luier aan. Hij loopt vreselijk achter met praten maar ik begrijp dat hij met 'tas'   een plas bedoelt en hij geeft het dus sinds kort ook zelf aan. Niet altijd natuurlijk, als hij bv. druk in zijn spel is gaat het wel een mis, maar dan voelt hij dat direct en komt dan aangerent en wijst naar zijn piemeltje en dan rennen we samen naar de wc en daar komt dan de rest van de plas.

Dus mijn ervaring is dat je het absoluut kunt motiveren. Want als ik niet was begonnen dan liep dit kleine mannetje nog rustig altijd met luier rond.

Alleen het poepen op de wc is nog nooit gebeurd. Meestal heeft hij 's ochtends in bedje al een poepluier als ik bij hem kom. Dus ik hoop dat dat nog eens komt....

gr. Gwen J
 
Terug
Bovenaan