zindelijkheid

anoukje van bijna 2 doet overdag alles op het potje. als we ergens zijn waar ze geen potje hebben zet ik haar weleens op de wc maar daar wil ze dan zo snel mogelijk weer vanaf want ze vind het eng. hoe krijg ik het voor elkaar dat ze deze angst overwint? want ze moet het natuurlijk wel een keer leren.
 
Hallo  

Ook ik ben vandaag nieuw hier.

Ik ben opzoek naar tips naar het laten gaan van de ontlasting.
Mijn zoontje van 2 jaar en 4 maanden is in onze voorjaarsvakantie van 2 weken zindelijk geworden. De eerste week ging prima. Het plassen gaf hij thuis ook al aan maar nu ook de ontlasting ging keurig op het toilet. Maar de tweede week ging het mis. Hij voelt het wel aan komen maar kan niet op het toilet en ook niet meer in de luier. Ook het potje tevoorschijn gehaald maar het is een drama dat soms wel een dag duurt.
Hij gilt van de pijn en loopt wel honderd keer naar de wc. En wij dus met hem mee. Heel vaak tijdens het eten is het wel het hoogte punt.  
De ontlasting als  het dan eindelijk gekomen is, is niet dik gelukkig. Ik ben dus bang dat   het echt tussen zijn oortjes zit.
Wie oh wie komt met de gouden tip want ik ben echt ten einde raad.

En raad voor het zindelijk worden. Het kind geeft het echt zelf aan. Ik heb nog een dochter en die was 3 toen ze er pas ZIN in had. En in een dag was het geregeld!
Ook mijn zoon gaf het zelf aan, maar ik vond hem met 2 te jong. Toch op zijn verzoek regelmatig op het toilet gezet en dat ging prima.

Groetjes Monique  
 
Hallo allemaal,
leuk om die berichten te lezen, mijn dochter word over een maand 3 jaar, maar maakt nog geen aanstalten om iets te doen uit zichzelf op het potje of de wc. Ze is er niet bang van want ze gaat er nu gewoon met of zonder kleren op zitten, en als ze iets hierop doet prijzen we haar de  hemel in en mag ze een stikker plakken. We zijn er niet consequent mee bezig maar ik denk dat ik dat toch eens ga proberen. Want wachten op mooi weer zodat ze in een onderbroekje buiten kan lopen en merken wat de bedoeling is, is duurt denk ik wel lang.
Als iemand nog tips heeft die nog niet op het forum staan houd ik me aanbevolen.
Groetjes Danielle29
 
hallo ik heb een zoontje van 3 jaar jong.
sinds een tijdje zijn we bezig met zijn zindelijkheid.
Hier mee zijn we begonnen omdat hij zelf steeds vaker aan gaf dat hij had geplast of gepoept.
Nu gaat hij dan wel eens op de wc of de pot maar dat is elke keer drama omdat hij er op een of andere manier bang voor is dachten wij.
Op de creche zetten ze hem sinds kort ook op de wc maar dat vind hij geen probleem en heeft ook al een aantal keren geplast.
Nu zeggen ze dat je er bij zindelijkheidstraining niet er boven op moet zitten, maar ik heb het idee dat hij ons nu een beetje voor de gek houd omdat hij op de creche huppelend naar de wc gaat.
heeft er iemand tips voor ons
 
Onze dochter bijna 5 is 's nachts nog niet zindelijk. Soms drukt ze zelfs nog in haar luier. Toen ze 4 1/2 was hebben een tijdje opnemen uit geprobeerd, onderbroek onder haar luier en zonder luier laten slapen. Helaas haalde dit niets uit. Het enige was dat ze dan geen ontlasting had, maar wel steeds een nat bed. Het is niet zo dat we de 3 genoemde dingen steeds door elkaar gebruikten, maar we hebben ze steeds 3 weken uitgeprobeerd. Na onze vakantie in juli beginnen we weer. Ze is dan 5 dus misschien slaat het dan aan. Mocht iemand nog een tip hebben dan hoor ik het graag.
 
Hallo,

Ben met onze oudste (2 jaar 4 maand) nu ook serieus begonnen met zindelijkheid. Wij hadden al een potje sinds 18 maand en dat slingerde gewoon in de badkamer rond. Regelmatig ging ze er op zitten zei dan tsssss of ughmrgm.  Maar verder niets.

2 weken geleden deed ze ineens een plasje (wat ze poep noemde????). Ik heb haar toen uitbundig geprezen en zelfs pappa speciaal uit bed gehaald om te kijken. Natuurlijk kreeg ze ook een sticker als beloning. Vervolgens ruim een week niets en ineens heeft ze het te pakken. Sinds 4 dagen gaat ze regelmatig op het potje en sinds vandaag heb ik het eens zonder luier geprobeerd.

Het potje staat nu in de huiskamer (op een oud badmadje) en haar stickerkaart ligt er naast. Ze is er vandaag wel 4 x opgeweest. Maar met weggaan doe ik haar toch maar een luier aan. Thuis doe ik haar gewoon een onder- en bovenbroekje aan. Want als dat een keer nat wordt dat geeft toch niets. Ze is heel trots dat ze geen luier aanhoeft.

Morgen gaan we weer proberen . . . ik ben benieuwd!
 
Mijn meisje is net 2 jaar geworden en geeft sinds ongeveer een maand regelmatig aan naar de wc of op 't potje te moeten.  Slechts heel soms lukt het thuis  om dan te plassen, op het kinderdagverblijf (met een aantal kindjes op potjes op een rijtje) lukt het vaker. Uiteraard prijzen we haar wanneer het lukt de hemel in en slechts een kort "jammer" wanneer het niet lukt. (De persoonlijke aandacht van mij en soms haar grote broer ook: gezellig er even bij zitten als zij plast is nu al een beloning voor haar om naar de wc te gaan.)  Maar na het lezen van alle berichtjes  krijg ik toch het gevoel  dat ze er wel echt aan toe is. Ik ga haar toch maar iets structureler op de wcverkleiner zetten en belonen met stickertjes of tictacjes.
 
hallo,
Ik kom net aanwaaien en lees van alles over de zindelijkheid. Ik heb 3 kinderen en de oudsten zijn 5 en de jongste is 2,2 jaar.
Bij alle 3 is het op de zelfde manier gegaan. Ik heb gewacht tot het lekker mooi weer was. Hup met de blote billen naar buiten en potje klaar gezet. Bij de tweeling was er 1 met 2,5 jaar zindelijk, maar als ik hem een luier aandeed dan deed hij het wel in de luier.
De ander, ook een jongen, was nog niet zover hij begon al te plassen en ging dan op het potje zitten of ik zette hem erop. Verder hier niet op aan gedrongen en hem 's avonds in huis laten lopen met de blote billen. Hij was met 3 jaar zindelijk. De laaste een meisje is nu 2 weken zindelijk ook met mooi weer buiten laten lopen in d'r blote billen en vanaf dag 1 pakt zij dit perfect op. Ook de ontlasting hadden zij alledrie gelijk met de plas.
Ik lees wel dat ik ontzettend geluk heb dat het zo zonder moeite gegaan is.

groetjes Roelinda
 
Terug
Bovenaan