zindelijkheid

Onze oudste is nu bezig zindelijk te worden. Hij wordt over 2 maanden 3 jaar.
Ongeveer 6 weken geleden zijn we begonnen met op het potje proberen te plassen: als hij uit bed kwam en voor hij ging slapen ging hij er even op, kwam er iets ok, zo niet dan niet (was 4 keer per dag, hij heeft nog een middagslaapje).
We hebben een stickerkaart gemaakt en daar een liedje bij bedacht (als ... een plasje op het potje doet komt er een plakker bij, als ... een plasje op het potje doet zijn we allemaal blij...), zong hij enthousiast mee.
Toen ook een boekje gekocht dat elke avond werd voorgelezen, en ook overdag, als hij er naar vroeg (Bobbi op het potje van Ingeborg Bijlsma en Monica Maas, uitgeverij Kluitman).
Toen het zo warm werd ging net als in het boekje de luier uit als we thuis waren. Wel een onderbroekje aan. Bij de Blokker een 3-in-1 potje gekocht (opstapje is doos met brilverkleiner en daarin een potje). Was heel interessant.
De eerste dag zette ik hem er regelmatig op, en kwam er ook af en toe iets.
De dag erna poepte hij er voor het eerst op, net voor het middagdutje. Na het slapen was hij aan het spelen, zei hij dat hij moest plassen. Nou, ga maar zitten...en daar was de plas. Uitbundig geprezen, en weer een sticker plakken.
Hij vindt het erg interessant om te helpen het potje te legen en op de spoelknop te drukken. En dan nog handen wassen, geweldig!
Na een paar dagen op het potje hebben we de toiletverkleiner gepakt en daar oefenen we nu mee. Hij vindt het wat lastig er zelf op te klimmen, dus ik moet nog een beetje helpen (er zit een klein randje voor op de verkleiner, tegen erover heen mikken, moet hij net overheen gaan zitten).  
Hij heeft een paar ongelukjes gehad, net te laat erop, maar vandaag is hij droog gebleven. Hij heeft geplast en gepoept, dus gelukkig geen poepangst!
Voor het plassen en poepen op het toilet heeft hij een nieuwe stickerkaart gekregen, met een stickervel met dieren erop (bij de Hema gekocht, ruim 50 stickertjes erop).
Hij is helemaal trots!
Grappige bijkomstigheid is dat hij het nu wel interessant vindt om zichzelf aan en uit te kleden. Kon hij wel misschien, maar nu doet hij het ook echt!
Op de psz hebben we de laatste keer dat hij er was hem even laten proefzitten op het toilet, wat weer erg interessant was, al kwam er niets. Hij had toch al uitgebreid geplast. Hij draagt buiten een luier, en op de psz en in bed, tot er meer tijd tussen plasjes zit en hij het wat op kan houden.
We hebben trouwens altijd de wc-deur open als we zelf gaan. Vond hij altijd interessant, en maakt het voor hem heel gewoon. Ik vind het niet altijd fijn, maar het werkte wel. De jongste komt er ook akltijd aangehobbeld en speelt kiekeboe (deur open en dicht).
Ik had van tevoren het idee dat ik laat was begonnen, maar de wv op het cb zei begin april dat hij waarschijnlijk heel snel zindelijk zou zijn als ik zou wachten totdat ik dacht dat hij eraan toe zou zijn. Dat was wel goed om te horen. Ik heb het op gevoel gedaan en nu gaat het heel goed!
Trots dat hij is! Hij vindt zichzelf heel stoer en is ineens een stukje zekerder van zichzelf geworden. "Ik ben flink he mama?" Heel lief.
Tja, 's nachts zindelijk, dat zien we wel. Gewoon kijken hoe vol de luier 's morgens is. Goed vol tot nu toe. Ik heb ook om me heen gehoord dat vanaf een jaartje of 6 's nachts zindelijk zijn "gebruikelijk" is.
Voor mij was het als hij maar zindelijk is als hij 4 is en naar school gaat. Dat lijkt te gaan lukken.
Trouwens extra blij met die zindelijkheidstoestand: het scheelt me toch in luiers!!!
O ja, tenslotte: voor een vol stickervel geef ik geen cadeautjes (de eenvoudigste dingen kosten al een paar euro), maar mag hij een nieuw stickervel kiezen, is voor hem een grote beloning.
Succes allemaal!
 
Hoi,
Ik denk dat zindelijkheid verschilt van kind tot kind. Als opvoedster hanteren we op het werk de leeftijd van tussen 2 en 3 hoort een kind van overdag zindelijk te zijn. Ons dochtertje van nu bijna 2 was hier duidelijk vroeger klaar voor, dit gaf ze zelf aan door steeds naar het toilet te gaan, de eerste keer op het potje was ook onmiddellijk prijs, tweede keer, derde keer, ... In het begin zat er soms nog iets in haar pamper. Vanaf ongeveer 20 Maanden was ze overdag volledig zindelijk, van 21 maanden ook 's nachts. Veel natte broeken hebben wij niet gezien max 5. Als je kind er klaar voor is gaat het vanzelf. Elk kind heeft zijn eigen tempo, maar als mama ben je natuurlijk trots dat je kindje zo snel is. Natje  
 
Hoi,

Hoe doen jullie het dan als je boodschappen moet doen of als je op bezoek gaat ? Gaat de luier dan weer wel aan of gewoon een onderbroek, en wanneer doe je dat, als je kind s' míddags op het potje plast of als hij of zij helemaal zindelijk is.

Mijn dochtertje van net twee plast overdag op het potje en doet s'nachts haar luier zelf steeds uit, met gevolg dat ik bijna elke dag haar bed kan verschonen. Wanneer kan ik weggaan (booschappen e.d.)  zonder haar een luier aan te moeten ( hoeven ) doen.

Is toch best lastig hoor, dat zindelijk worden.!!!!!!

Groetjes Fenna
 
Ik heb 3 dochters, 6 en 3 jaar oud en een baby van 6 weken. Ik vind dat je best wel vroeg met gewenning mag beginnen, maar sommige kindjes vind ik wel erg jong. Zeker om ze echt zindelijk te maken. Ik heb bij mijn meiden gemerkt dat het echte besef dat ze aandrang hebben en dat op de wc moeten plassen pas rond hun derde verjaardag komt. Daarvoor vinden ze het wel interessant en willen hun ouders ook  graag plezieren, maar laten het ook rustig zomaar ergens anders lopen. Mijn oudste heeft, juist door goed te kijken of ze er aan toe was, maar een of twee kleine ongelukjes gehad (door spanningen drukte in huis; visite).
Met drie jaar kan je ook echt een afspaak met ze maken, nu ben je drie en al zo groot.... Met twee jaar vind ik gewoon nog te vroeg. Ze beseffen het dan nog niet echt en hebben te vaak een ongelukje. Hierdoor worden ze ook onzeker en gaat het mogelijk zelfs nog slechter. Tuurlijk liepen ze toen zomers in hun nakie in de tuin, maar ze lieten toen ook gewoon hun plas lopen. Alleen af en toe gingen ze heel interessant op de wc zitten en af en toe kwam er dan ook echt wat. Tuurlijk prees ik ze toen de hemel in, maar even later staan ze ook weer rustig binnen op het kleed te plassen.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening en we willen allemaal wel van die luiers af. Maar laat je nou niet gek maken, ieder kind heeft zijn eigen tempo en ik vind dat je ieder kind in zijn waarde moet laten.
Mijn oudste is nu 's nachts nog steeds niet zindelijk. Ze slaapt gewoon nog te diep. Ze probeert het wel eens, maar is dan helemaal in tranen als het weer eens niet lukt. Een plaswekker gaan we binnenkort weer proberen (onderbroekje met sensor die geluid gaat maken bij de eerste druppel). Ontlasting gaat wel goed, maar dat voelt ook anders, dan wordt ze wel wakker.
Mijn middelste is nu net drie geworden en door de baby kan ik jammer genoeg niet nu serieus aan de gang, maar lichamelijk is ze er nu wel aan toe. Als ze in bad gaat en ik de luier dus af doe, staat ze vaak te wiebelen met haar benen en houdt dan haar plas op totdat ze op de wc zit. We hebben ook de afspraak dat we binnenkort de luiers overdag weglaten.
Zindelijkheid en boodschappen doen: Ik heb voor de oudste toen eerst gekeken of er een wc voor klanten in de winkel is. Toen voor vertrek laten plassen, in de winkel gevraagd of ze moest plassen en de wc laten zien. Geen ongelukjes gehad.
Als we met de auto op vakantie gaan krijgt ze echter nog steeds van mij een luier om. Dit puur voor mijn eigen gemak. Dan kunnen we namelijk 4 à 5 uur achter elkaar door rijden. Zo kunnen we namelijk in één dag Italië bereiken. Hier heeft ze ook geen problemen mee, ze mocht zelf kiezen. Bij de tussenstops echter wel gewoon naar de wc en vaak is de luier dan nog gewoon droog.
 
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag nieuw hier, ik heb alles doorgelezen alleen die tip van de luier over de onderbroek nog niet geprobeerd. Mijn probleem is namelijk ik heb een zoontje die aan het eind van de maand 4 wordt en nog steeds niet zindelijk is.Ik ben vorig jaar zomer er   mee begonnen met tussenpozen gestopt omdat hij gewoon niet wil.  Van alles geprobeerd cadeautjes, stickertjes, snoepjes,juichen, boos doen dat hij de pamper  perse om wil  en nu weet ik het niet meer. Maar hij moet binnenkort naar school.
En ik wil hem niet te erg pushen zodat ie er een hekel aan krijgt want hij heeft er geen hekel aan maar vindt het gewoon makkelijk in  de pamper want als hij alleen de onderbroek aan heeft gaat hij de hele tijd op de wc zitten want dan denkt hij de hele tijd dat ie moet en dan ben ik weer bang dat ie aambeien of iets krijgt.

dus wie heeft er nog meer tips help mij

Groetjes van een hopeloze moeder
 
Hai Renate,

Gaat plassen op de wc wel goed? Of heeft hij met alles moeite? Aambeien krijgen kinderen volgens mij niet snel. Al moet je wel oppassen dat hij zijn ontlasting niet te lang (een paar dagen) ophoudt omdat het anders te stevig wordt (droogt uit), dan kan het wel pijnlijk worden.
Mijn buurjongetje wilde ook perse een luier aan. Was onzekerheid en ook een beetje machtstrijd met ouders. Zijn papa heeft hem toen in houdgreep uiteindelijk op wc gehouden totdat hij het niet meer kon houden en toch zijn ontlasting op de wc deed. Is wel drastisch, maar hij heeft er absoluut geen trauma aan over gehouden.
Kan ook zijn dat je kind doet alsof hij perst, maar toch zijn kringspier dicht houdt en dan zodra hij luier aan heeft zonder druk gelijk het ding volmaakt.
Misschien nog aan hem duidelijk maken dat geen van de kindjes op school nog een luier draagt overdag???? Dat hij met luier misschien uitgelachen gaat worden???
Een ander jongetje bij ons op school (ruim vier) poept niet op de wc, maar vraagt zodra hij thuiskomt een luier om daar in te poepen. Zo zou je het ook nog af kunnen spreken. Wel plassen op wc, maar voor poepen nog een luier, maar alleen thuis.
Zindelijk maken is echt niet makkelijk en ieder kind reageert weer anders. Succes met alles.
 
mama bal bedankt voor je reactie.
Dat van het uitlachen enzo had ik ook al geprobeerd maar hij zegt dat ze hem heus niet om zoiets gaan uitlachen.
Maar het goede nieuws is we wonen op sint maarten en hij zit nu op zwemles en daar heeft de badmeester ook nog even uitgelegd dat je hier niet met een zwempamper om mag zwemmen en dus is ie vanaf gisteren middag al pampervrij alleen 's nachts dan nog wel gewoon maar dat vind ik niet erg dat komt wel. En hij wil nu eindelijk zelf geen pamper meer om. Ik weet niet hoe lang dat blijft duuren maar nu ben ik in elk geval heel blij  dat ie het wil en zonder de hele dag op de wc te  zitten.  En van dat poepen hebben we ook afgesproken dus ik hoop dat het deze keer wel lukt
 
Hoi, ik heb mijn oudste zoon v.a 2jr oud in zn blote billen laten rond rennen, met een groot tshirt.Was er een ongelukje,met de mop erover en opgelost.Ook bij mn jongste ga ik dit weer doen. Al had mijn oudste een klein probleem met poepen. Maar door een traktatie,kan ook een gezonde lekkernij zijn, was ook dit geen probleem.Ja,snachts gaf problemen.Maar onze oplossing was geen drinken meer na 16.00 als hij voor t slapen een flesje melk wilde.En nu is hij 2jr en 8maanden&sinds 4maanden voledig droog.Succes!!
 
Terug
Bovenaan