Zomaar...om te kijken wat voor moeders dit forum bezoeken???!

Dag moeders, ik bedacht me ineens, wij zitten hier wel met zn allen heel gezellig te beppen en elkaar tips en ideeen mee te geven voor de opvoeding van onze lieve kids... maar dacht ik, de meesten zullen elkaar niet eens kennen waarschijnlijk! Juist dat is heel erg leuk he?!!
Maar nu zou ik wel eens willen weten of er ook veel christelijke mensen op dit forum kijken en mee schrijven??! gewoon uit nieuwschierigheid hoor en verder helemaal geen onderzoek ofzo!
Zelf ben ik hervormd en wij passen dit ook toe in de opvoeding van ons zoontje, maar dacht ik, hoe zouden andere ouders dit doen???
Christelijk in deze samenleving en dan kleine kinderen opvoeden, dat is een verantwoordelijke taak...
Als je het leuk vind, reageer gerust.. kunnen we misschien eens echt gaan discusseren en elkaar beter leren kennen....
Ik ben benieuwd...
Groetjes Matthieu en zn mammie
 
Hoi Juulein,

Ik denk dat je je laatste 2 zinnen beter anders kan formuleren... Ik denk dat er anders weinig zullen reageren.
Je hebt het een beetje raar beschreven, dat zal vast niet je bedoeling zijn geweest.. maar dat kan nogal raar overkomen.

Groetjes Debby mv B'Elanna
 
Hoi hoi, ja idd, dit staat wat onnozel, zo heb ik het idd niet bedoelt.
Het lijkt me gewoon geweldig om op dit forum niet alleen maar over de normale dagelijkse dingen te praten maar ook over wat andere... de geestelijke kanten van de opvoeding..
Ja het is misschien een beetje een vreemd onderwerp om over te beginnen, maar ik bedoel het goed.
Ik ben gewoon benieuwd wat dit nog zegt tegenwoordig. want volgens mij doen meer mensen dan velen denken heus nog wel wat met het geloof in combinatie met de opvoeding.... bijv. een avondgebedje zingen met je kind voor het naar bed gaan en bidden en danken voor en na het eten....?!
Hoe vroeg begint iedereen hier al mee?
Ik merk namelijk aan mijn zoontje als ik s avonds het "Ik ga slapen ik ben moe...." ga zingen voor hem, dat hij dit herkent en echt aandachtig luistert.. wij vinden dit heel belangrijk. Je kind een boodschap mee geven en vertrouwen leren hebben op Hem!
Nou ik hoop dat nu mijn bedoeling iets beter overkomt.... overigens bedoel ik het goed hoor, maar is gewoon beetje moeilijk hoe ikt moet omschrijven...
Groetjes!
 
Hoi,

Ik ben dus niet gelovig (niet in die zin zoals jij het bedoelt) en ook niet gelovig opgevoed.
Mijn ouders zijn beide wel gelovig opgevoed, maar doen er niets mee. (moeder katholiek/vader ned.hervormd)

Wel hebben mijn ouders mij vroeger naar een christelijke school gedaan, in de wetenschap dat je er zelf later een keus in kan maken.
En wat ze ook zeker niet onbelangrijk vonden, is de betekenis van kerst/pasen/pinksteren enz.

En zo zal ik het ook bij mijn dochter doen, dan kan ze later zelf beslissen hoe of wat.
Ik zing wel een liedje, maar die is niet gelovig.. En dan weet ze ook "hoelaat" het is.

Ik weet niet hoe oud je kleintje is, maar ik en nog een paar andere moeders hebben al eens een discussie gehad over het wel/niet gelovig opvoeden.
Alhoewel het een gevoelig  onderwerp is, hebben we elkaar goed in elkaars waarde gelaten. Het is na te lezen onder 0-1 jaar/ najaar 2006.
Is mss wel interesant voor je om na te lezen.

Ik denk nl wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar niet in die vorm.
Groetjes Debby mv B'Elanna
 
Hoi,

interressant onderwerp. Ik ben wel gelovig opgevoed, maar doe er nu niets mee. Ik heb ook altijd op christelijke scholen gezeten. Wij willen onze kleine meid ook over 3,5 jaar op een christelijke basisschool doen, maar ik wil haar meer leren. Ik wil haar ook leren over het jodendom, islam, hindoeisme en boedhisme. Dan kan ze later zelf haar keuze maken. Ik wil met haar samen me verdiepen in alle geloven, want ik kreeg als kind te weinig mee over de andere geloven (ben hervormd opgevoed), waardoor ik als tiener al een verkeerd beeld had over met name de islam. Hoewel mijn ouders het erg goed bedoelen, hebben zij door onwetendheid mij in mijn jeugd het idee gegeven (waarscheinlijk onbewust) dat moslims gevaarlijke mensen zijn die slecht voor hun vrouwen zorgen. Pas veel later (toen ik een jaar of 15-16 was), leerde ik dat het gewoon een godsdienst is, waarin mensen hun liefde voor god tonen. Ik wil mijn meisje dus leren wat er "te koop" is, op een zo eerlijk mogelijke manier. Als ze dan voor een godsdienst kiest is het (hoop ik) een weloverwogen keuze.

Het is een heel verhaal geworden, maar het is ook echt geen makkelijk onderwerp. Groetjes Ilona
 
Hoi,

interressant onderwerp. Ik ben wel gelovig opgevoed, maar doe er nu niets mee. Ik heb ook altijd op christelijke scholen gezeten. Wij willen onze kleine meid ook over 3,5 jaar op een christelijke basisschool doen, maar ik wil haar meer leren. Ik wil haar ook leren over het jodendom, islam, hindoeisme en boedhisme. Dan kan ze later zelf haar keuze maken. Ik wil met haar samen me verdiepen in alle geloven, want ik kreeg als kind te weinig mee over de andere geloven (ben hervormd opgevoed), waardoor ik als tiener al een verkeerd beeld had over met name de islam. Hoewel mijn ouders het erg goed bedoelen, hebben zij door onwetendheid mij in mijn jeugd het idee gegeven (waarscheinlijk onbewust) dat moslims gevaarlijke mensen zijn die slecht voor hun vrouwen zorgen. Pas veel later (toen ik een jaar of 15-16 was), leerde ik dat het gewoon een godsdienst is, waarin mensen hun liefde voor god tonen. Ik wil mijn meisje dus leren wat er "te koop" is, op een zo eerlijk mogelijke manier. Als ze dan voor een godsdienst kiest is het (hoop ik) een weloverwogen keuze.

Het is een heel verhaal geworden, maar het is ook echt geen makkelijk onderwerp. Groetjes Ilona
 
Hoi Elena en Ilona, hartelijk dank voor jullie open en eerlijk reacties!Fijn dat we onze kinderen gelukkig allemaal wat mee willen geven. op zich een bijzonder onderwerp ja, en dat ieder daar zo verschillend over denkt vind ik altijd nog het mooist. Ik zal idd even terug lezen bij het najaar 2006!
Bedankt voor die tip!

Onze zoon is nu 9maanden. Wij willen hem ook naar een christelijke school doen. maar weten nog niet zo goed welke, er zijn hier zoveel soorten christelijk, daar moeten we ons dus t.z.t. een beetje in verdiepen. ik vind een goede mentaliteit /normen&en waarden heel belangrijk..
Zelf heb ik vroeger op een reformatorische school gezeten. daar wil ik mijn kinderen niet naar toe sturen, daar hebben ze soms van die uitersten vind ik.
En wat Ilona ook schreef vind ik ook heel belangrijk: je verdiepen in andere geloven... zoals islam enzo... vaak zijn we te bevooroodeeldt over deze mensen en dat is ten eerste niet christelijk!
Later ben ik naar een christelijke school gegaan (ROCa12) waar ik tussen veel soorten gelovigen kwam... dit boeide me. ze lieten mij ook in mijn waarde... en dat vind ik altijd het allerbelangrijkste, laat iedereen, hoe gelovig of ongelovig ook... in zijn/ haar waarde. en dat mis ik soms wel!
Dat willen wij onze zoon dus meegeven. accepteer hoe iemand is en tegen het leven aankijkt en durf voor jezelf/geloof uit te komen...
Wie weet totschrijfs...
Geerline
 
Hoi,

Mijn meiden zijn 4 jaar en 5 maanden.
Marielle weet al veel van het geloof. We zingen elke avond 'ik ga slapen ik ben moe' en we bidden voor het eten. Marielle gaat onder kerktijd naar de kinderkerk. Ik zing regelmatig christelijke liedjes met haar. Ze gaat naar een PCschool. Voor haar is Jezus er gewoon voor haar. De Bijbel noemt ze 'het boek van Jezus' ;-)

Een mooie uitspraak van haar: Bij het dopen van Vera vertelden we Marielle dat Vera bij God hoort. Vraagt Marielle: maar ze blijft toch wel bij ons wonen he?

Gods zegen bij de opvoeding!

Angeline, mama van Marielle en Vera


 
Terug
Bovenaan