Ik vind dit zeker een interessant onderwerp en ik moest even denken wat het voor mij betekend maar dat is het volgende:
Ik ben zelf niet echt naar een geloof opgevoed, alhoewel de hele familie rooms-katholiek is en hier vast en zeker wel onbewust naar geleefd wordt gaan alleen mijn opa en oma nog standaard naar de kerk en bidden voor het eten.
Ik ben wel gedoopt en ik heb mijn communie en vormsel gedaan. Ik ben gedoopt als baby en voor mijn communie en vormsel mocht ik kiezen of ik dat wilde, ik vond het toen ook echt interessant hoe het allemaal in elkaar stak, dat weet ik nog wel, en hoewel ik er later nooit echt wat mee heb gedaan ben ik blij met de kennis die ik opgedaan heb in mijn jeugd en op mijn manier hou ik wel wat dingetjes in ere, zo ga ik af en toe weleens naar de kerk, en ik steek overal kaarsjes aan in kappelletjes ( weet niet of dat erbij hoort, maar het voelt goed)
Ik ga mijn dochter nu ook laten dopen, mijn schoonouders zijn al in de 60 omdat mijn man een nakomertje was, en samen met mijn opa en oma hechten die mensen er veel waarde aan dat ons kindje gedoopt wordt... Misschien een vreemde rede om mijn kindje te laten dopen, maar het is volkomen uit liefde voor die mensen en ik denk: het is straks wel makkelijker, want komt het onderwerp communie op school aan de orde, dan heeft ze de keuze of ze hier wel of niet mee door wil gaan en anders moet ze op die leeftijd alsnog snel gedoopt worden.
Dus om de rede dat ik de herinnering heb uit mijn jeugd en omdat ik mensen in mijn familie heb die er erg veel waarde aan hechten laat ik mijn dochter dus dopen en ga ik me inzetten om haar vragen die ze straks ongetwijfeld zal hebben serieus te beantwoorden, of samen met haar op zoek te gaan naar de antwoorden, ik denk dat het belangrijk is in alle gevallen achter de keuzes van mijn dochter te blijven staan, wat ze later ook wil gaan ontdekken op dit gebied!!
Groetjes Karmen
mama van Liz 11-07-2007