Zomaar...om te kijken wat voor moeders dit forum bezoeken???!

Ik vind dit zeker een interessant onderwerp en ik moest even denken wat het voor mij betekend maar dat is het volgende:

Ik ben zelf niet echt naar een geloof opgevoed, alhoewel de hele familie rooms-katholiek is en hier vast en zeker wel onbewust naar geleefd wordt gaan alleen mijn opa en oma nog standaard naar de kerk en bidden voor het eten.
Ik ben wel gedoopt en ik heb mijn communie en vormsel gedaan. Ik ben gedoopt als baby en voor mijn communie en vormsel mocht ik kiezen of ik dat wilde, ik vond het toen ook echt interessant hoe het allemaal in elkaar stak, dat weet ik nog wel, en hoewel ik er later nooit echt wat mee heb gedaan ben ik blij met de kennis die ik opgedaan heb in mijn jeugd en op mijn manier hou ik wel wat dingetjes in ere, zo ga ik af en toe weleens naar de kerk, en ik steek overal kaarsjes aan in kappelletjes ( weet niet of dat erbij hoort, maar het voelt goed)

Ik ga mijn dochter nu ook laten dopen, mijn schoonouders zijn al in de 60 omdat mijn man een nakomertje was, en samen met mijn opa en oma hechten die mensen er veel waarde aan dat ons kindje gedoopt wordt... Misschien een vreemde rede om mijn kindje te laten dopen, maar het is volkomen uit liefde voor die mensen en ik denk: het is straks wel makkelijker, want komt het onderwerp communie op school aan de orde, dan heeft ze de keuze of ze hier wel of niet mee door wil gaan en anders moet ze op die leeftijd alsnog snel gedoopt worden.
Dus om de rede dat ik de herinnering heb uit mijn jeugd en omdat ik mensen in mijn familie heb die er erg veel waarde aan hechten laat ik mijn dochter dus dopen en ga ik me inzetten om haar vragen die ze straks ongetwijfeld zal hebben serieus te beantwoorden, of samen met haar op zoek te gaan naar de antwoorden, ik denk dat het belangrijk is in alle gevallen achter de keuzes van mijn dochter te blijven staan, wat ze later ook wil gaan ontdekken op dit gebied!!

Groetjes Karmen
mama van Liz 11-07-2007
 
Hoi,

Net als een voorgaande moeder die reageerde, was ik een tijdje niet op het forum geweest, en ik zag deze discussie. Erg boeiend.

Mijn mening, geloof.
Ik ben opgevoed met het geloof en sinds kort betekent het geloof heel veel voor mij en mijn man. Wij zijn Protestants, ik vind het niet zo belangrijk om een naam te noemen van de kerkgemeenschap waartoe wij behoren, er zijn er al zoveel.
Omdat het geloof zo ontzettend belangrijk voor ons is  gaan wij 2 keer per zondag naar de kerk,  gaat onze zoon naar een school die aansluit bij onze geloofsbeleving en later ws ook naar een middelbare school die aansluit bij onze levensovertuiging.
Ik kan jullie niet uitleggen waarom ik geloof, het is voor mij een 'ding' wat gewoon bij ons leven hoort. Ik weet dat doordat Jezus aan het kruis gestorven is voor mijn zonden ik later bij Hem en bij God in de hemel mag komen. Dat wil ik (wij) mijn zoon meegeven, als belangrijkste basis van onze opvoeding. Hij is nu bijna 1,5 jaar en hij kan zijn gebedje voor het eten al een beetje zeggen en wij lezen hem ook voor uit de kleuterbijbel.

Maar ik vind dat als onderdeel van de opvoeding dat hij (zoon) ook meekrijgt dat er mensen zijn die een andere geloof aanhangen. En waarom ik   (wij) het enige echte geloof pretendeer te hebben, zal ik uitleggen aan hem.  Ik weet dat ik nu dingen heb gezegd waarmee ik mensen tegen de borst stuit, maar ieder denkt dat zij/hij het op haar/zijn manier het beste doet en ik (wij) denken dat dit het beste is voor ons en ons kind.

Het is niet mijn bedoeling mensen te beledigen, begrijp mij goed, maar om een eerlijk antwoord te geven heb ik het zo opgeschreven.

Groetjes Linda
 
Ik ben het helemaal met Clasce eens.
Ook wij geloven in God en Zijn Zoon Jezus.
Natuurlijk zal ik ons zoontje vertellen dat er nog veel meer andere geloven zijn.
En als hij daar vragen over heeft zal ik ze ook zeker beantwoorden.
Toch zal ik hem zeker ook vertellen en voorleven dat voor ons het christelijke geloof het enige geloof is.
Onze God is voor ons de enige God...

Ik wil ook geen mensen tegen de borst stuiten maar als ik het bovenstaande lees doet het mij ook pijn...
Begrijp me niet verkeerd; ik accepteer jullie meningen maar als het geloof zoveel voor je is en betekend doen sommige rwcties gewoon pijn...
 
Hallo mama's,

leuk zo'n discussie! Ik ben zelf ook gelovig opgevoed en opgegroeid. Nu ik een zoontje heb probeer ik dit ook aan hem door te geven.
Verder werk ik op een christelijke basisschool in de bovenbouw. Ik las hier dat veel mensen vinden/denken dat christenen erg op hun eigen geloof gericht zijn. Dat is natuurlijk ook zo, daarom heb je dat geloof ook gekozen. Toch vind ik het wel belangrijk om de kinderen in m'n klas ook respect voor andere godsdiensten bij te brengen, en daarbij hoort ook kennis van die godsdiensten.
Wanneer je het tegen komt in de klas of in het nieuws geef je natuurlijk uitleg, maar bij geschiedenis komt het altijd uitgebreid aan bod: islam, hindoeïsme en boeddhisme. Jodendom behandel ik wat minder uitgebreid, omdat we dat in de bijbelverhalen ook tegenkomen.

Als christen vind ik het belangrijk om me in m'n medemens te verdiepen, of hij/zij nu een  geloof aanhangt of niet...

groetjes!
 
oh ja, ik las wat over 'ik ga slapen, ik ben moe'. Wij zijn hier vrij snel mee begonnen om dit te zingen, maar dan wel de moderne versie! Als iemand belangstelling voor de tekst heeft...
 
Heb net het forum gelezen. Pfff, wat een discussie. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed. Ben me gaan interesseren in spiritualiteit rond mijn twintigste. Weet veel van boedisme (ben ook een tijd in Azie geweest) en hindoeisme. Zocht een 'vervulling' in mijn leven, maar bleef altijd met vragen en een gevoel zitten dat er meer moest zijn. Op een gegeven moment ben ik in aanraking gekomen met het christelijk geloof en heb Jezus leren kennen. God heeft me door Jezus aangeraakt, veranderd en rust gegeven.
Ik zal mijn zoontje opvoeden met liefde en hem over God vertellen, vooral de vrijheid en genade van het christelijk geloof. Ik zal hem ook vertellen over andere geloven en hem respect voor dit  alles proberen bij te brengen. Maar wat ik zelf mis in andere geloven is de vrijheid en genade die Jezus geeft (hoewel ik weet dat de afgelopen eeuwen het christelijk geloof niet altijd genadig en liefdevol geweest is, maar houdt in gedachten dat dit mensen zijn en niet God/Jezus)

Mama G, ik ben erg benieuwd naar de tekst.

Groetjes Irma
 
Terug
Bovenaan