Zomaar...om te kijken wat voor moeders dit forum bezoeken???!

Ik heb nog maar een ding hierop te zeggen. Hoe kan je in een stukje alle andere geloven verwerpen en dan nog over tolerantie en mensen in hun waarde laten spreken?

Helaas zullen mensen het hier nooit over eens worden en iedereen zal altijd met "bewijzen" komen dat zijn geloof het enige is. Wie verteld mij dat wat in de Bijbel staat meer waarde heeft dan wat in de Koran staat? Alleen omdat ik geboren ben in een Christelijk gezin maakt toch niet dat ik dan de mazzel heb dat ik wel in de hemel kom, terwijl een gelovig persoon uit een Moslim gezin niet in de hemel komt. Dat soort discussies hebben helemaal geen zin en mijn ervaring is dat mensen dan alleen maar dat deel van je zien.

Groetjes Ilona
 
quote: B Elanna reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-07-2007 13:58:58'));


quote: ikke mama reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-07-2007 10:51:55'));

Hoi,
Ik doe de quote even zo, vind ik makkelijker.
Inderdaad, doe ik het ook zo....


Ik ben het met Marielle eens..
Maar het voorbeeld van Debbie vind ik ook goed..
Als bijv een ander kind in de klas aan de ramadan mee doet,
en mijn kind komt met vragen daarover thuis,
Ik zal de vragen dan natuurlijk beantwoorden,
maar verder erop in zal ik niet gaan.En als je kinderen doorvragen?? geef je er dan geen antwoord op? of kan je ze een antwoord geven? ( dit boeit me namelijk wel, hoeveel "weet" je van andere geloven) Ach ik weet wat de ramadan inhoud en hun geboden zijn etc, maar ik ben er totaal niet in geinterreseerd eerlijk gezegd, dus zal ik sommige vragen niet kunnen beantwoorden nee. En het antwoord is dan vanzelfsprekend: "weet ik ook niet" Dan is het einde onderwerp... En dan erbij, misschien rasistisch maar ik denk niet dat moslim-mensen zich verdiepen in "ons" geloof! Waarom wij dan wel in dat van hun! Nogmaals, ik vind het prima dat een moslim een moslim is, heb er geen bezwaar tegen. Moet een ieder voor zich weten! Ik lees liever de bijbel dan op internet op te gaan zoeken wat de koran inhoudt, waarschijnlijk doet een moslim hetzelfde!
En nog steeds vind ik dan dat onze God de enige  God is.
Dat is wat ik belangrijk vind om mee te geven.
Door de christelijke kerken worden andere geloven "verworpen" (vind ik dus ook discriminatie.. maar goed) Al je goed in de geschiedenis gaat kijken is het Hindoeisme het oudste geloof... en zijn ALLE geloven daar uit voortgevloeit.  Zelf ben ik (nog maals)  GEEN gelovige, maar ik vind geloven in het algemeen boeiend.  Door de christelijke kerker worden andere geloven verworpen??? Sorry maar daar ben ik het echt niet mee eens, dan kun je ook zeggen: door al die andere geloven wordt het chrisendom verworpen! Haha, dat is het punt nu juist van discriminatie! Ieder geloof wil laten zien dat dat het juiste geloof is, voorbeeld: Een moslim vind dat wat in de koran staat het "goede" en wil een christen daarvan overtuigen... Maar een christen vind wat in de bijbel staat het "goede". Dat blijft voor altijd een heel groot meningsverschil!  
En om te zeggen dat daar disciminatie van komt, vind ik kortzichtig.
Sla de bijbel maar open, lees hoe Hij ooit naar de aarde komt.
Waar zijn de andere geloven dan? Niet bij Hem!
En zoals ik in mijn voorgaande stukje al schrijf.. Het wordt verworpen door de christelijke geloven in het algemeen.. dus ja.. dan zetten ze dat er natuurlijk niet in.
Ik vind de tegenwoordige bijbels niet "up-to-date".
Want als je het zo zwart-wit gaat stellen.... Internet staat ook niet in de bijbel (en alles wat er gemoderniseerd is, na het ot en nt) en ook daar doen we vrolijk aan mee ;)
De bijbel is het oudste en het meest gelezen boek van de aarde! Daar moeten we iets van leren! Over de gebeurtenissen met Jezus en de tijd van het Nieuwe testament.  Zie je het al voor je... "Het allernieuwste testament" Met als hoofdstukken: Televisie, Internet, Koffiezetapparaat, blender, stofzuiger.... IPV Geneses, exodus, Leviticus, etc. En dan erbij, waarom mogen we er niet vrolijk aan mee doen, aan bijv internet..? Of aan tv kijken, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt de raarste sites opzoeken, alles bestaat tegenwoordig! Maar voor je zelf heb je grenzen!

Zo, weer een hele rit voor je om te lezen, hihi. Maar inderdaad, het blijft gewoon een groot meningsverschil, waar we nooit uitkomen!



Dat is ons geloof...
Ik vind dat iedereen voor zich moet weten wat ie geloven wil,
ik geloof dat ik in het juiste geloof
en ik vind dat ik dat mijn kinderen mee mag geven..

En in dat geloof zijn alle mensen gelijk! (wat ze ook geloven)
Dus pesten, dicrimineren en mensen bevooroordelen hoort niet in ons rijtje thuis!

 
Dat geven wij onze kinderen mee...

En ook ik wil niemand opdringen dit te doen geloven!
Ik geef enkel mijn mening!

Groetjes





 
Hoi,

Ik hoef er niet uit te komen hoor... Ik vind een beetje discussie moet kunnen.
En als we allemaal hetzelfde zouden denken,dan zal het heeeeeeeel saai worden.
En daar is helemaal geen bal aan.. hahaha

Ik zie het zo; je kan wat leren/opsteken van elkaar, en dat wil niet zeggen dat je het met elkaar eens hoeft te zijn.
Ik vind het gewoon intrigerend hoe anderen over bepaalde zaken denken.
We moeten het toch met zijn allen zien te rooien op deze aard-kloot.

Groetjes Debby mv B'Elanna
 
Hoi allemaal,

ben een tijdje niet op het forum geweest en ontdekte nu deze discussie. Boeiend!
Ik ben het helemaal eens met Ilona in haar laatste reactie. De cultuur en het geloof waar je in groot gebracht wordt is zo van invloed op de manier waarop je tegen de rest van de wereld / geloven aan kijkt. Ik denk ook niet dat het ene geloof beter is dan het andere, maar vooral anders. Hoewel, we zouden beter eens kunnen kijken naar de overeenkomsten tussen verschillende geloven i.p.v. naar de verschillen. Wie weet hoeveel we eigenlijk niet gemeen hebben met moslims, hindoeïsten, boedhisten, enz. Maar de geschiedenis heeft helaas ook geleerd dat er vaak alleen naar de verschillen wordt gekeken. En dan bedoel ik niet alleen de verschillen tussen b.v. de islam en het christendom. Ga maar eens na hoeveel kerkscheuringen er binnen het protestantse geloof alleen al zijn geweest! Dat gebeurt niet in ver-weggie-stan, maar gewoon bij ons om de hoek.
In de westerse wereld zijn kerk en staat tegenwoordig gescheiden. (Althans, dat probeert men. De vraag is in hoeverre dat echt het geval is.) Maar dat is ook nog maar zo'n 2000 jaar het geval. In veel andere samenlevingen zijn kerk en staat nog  één en bepaalt de kerk de politiek, maar ook omgekeerd. Dat dit situaties op kan leveren die ons vreemd voorkomen is ondertussen bekend.
Maar om even terug te komen op het allereerste begin van deze discussie: Zelf ben ik ned. hervormd opgevoed in een gemeente die eerst deel uitmaakte van een samen-op-weg gemeente en nu onderdeel is van de PKN. Ik woonde in een vrij 'vooruitstrevend' dorp en op kerstavond gingen we eerst naar de protestantse dienst om vervolgens naar de katholieke nachtmis te gaan, waar we een heel groot deel van de protestanten (inclusief dominee) weer tegen kwamen. Voor sommigen misschien 'heiligschennis', voor mij de gewoonste zaak van de wereld.
Ik (wij) ben van plan om mijn zoontje op te voeden in het geloof dat ik zelf het beste ken en waar ik al veel steun aan heb ervaren. Als hij echter vragen heeft over andere geloven zal ik die beantwoorden of samen met hem op zoek gaan naar het antwoord. Want ook bij geloof geldt denk ik: onbekend is onbemind. Sommige aspecten van andere geloven zal ik misschien nooit goed kunnen begrijpen (en dat begint soms al bij mijn mede-protestanten!), maar dat hoeft ook niet.  Ik ben er niet van overtuigd dat mijn geloof het enige juiste is, maar ik weet wel dat dit voor mij het juiste geloof is.

Groetjes,
Margrethe
 
Over geloof kun je lang en breed discussieren en daar kom je nooit uit als je niet hetzelfde gelooft want iets wat je gelooft kun je nou eenmaal niet bewijzen dat het ook echt zo is en kun je maar beter gewoon nieuwsgierig zijn naar de ander en zijn beweegredenen dan een welles nietes spelletje gaan spelen waar het dan vaak op uitdraait.

Zelf ben ik katholiek opgevoed maar heb op dit moment niets met het geloof. Ik geloof in mezelf en ik vind dat ik moet proberen om zo goed mogelijk te leven.(volgens mijn eigen waarden en normen want daarover kun je ook van mening verschillen) en anderen met respect moet bejegenen d.w.z. zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Verder moet iedereen maar geloven wat hij wil maar het valt mij wel op dat de meeste oorlogen zijn ontstaan door het geloof, dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn van een geloof.
Ik wil Maud (mijn dochtertje van 5 maanden) later het liefst naar een openbare school brengen die losstaat van het geloof. Ik vind eigenlijk ook dat scholen altijd neutraal zouden moeten zijn waar overigens wel wat van geloven vertelt mag worden maar dus niet vanuit een richting. Ik vind dit eerlijk gezegd beter in de tijd passen toen we nog een zuilensysteem hadden waarbij je alleen bij clubs, scholen etc. zat van hetzelfde geloof. Scholen zijn belangrijk om heel veel dingen bij te brengen maar niet zoiets als het geloof dat vind ik een taak van de ouders zelf en evt. met ondersteuning van de kerk maar hoort niet bij een school thuis, zo denk ik er tenminste over.

Zelf heb ik inmiddels ook weinig met de katholieke feestdagen, vind kerst wel gezellig maar mag van mij ook op een andere dag zijn. Het gaat mij dan om een gezellig samen zijn met de familie  en er in deze hectische tijd eens echt zijn voor elkaar.
Zet wel een kerstboom voor de sfeer (kerstboom is trouwens van oudsher een heidens gebruik en een symbool van het licht/ om het begin van het nieuwe jaar te vieren) maar zet bewust geen stal.

Met alle begrip voor anderen hoor maar ik kan niet achter een geloof staan. Ik ben Claudia en ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen geluk en mijn eigen fouten of misstappen.
 
Tja... ik zat dit ook even te lezen en moest toch even reageren. Wat mij vooral opvoel is dat de Islam en het Christendom altijd zo verschillend wordt geinterpreteerd terwijl het juist allebei van hetzelfde geloof afstamd. 200 jaar geleden waren er nog veel Christenen die ook vasten. Dit is dus eigenlijk hetzelfde als de Ramadan, alleen heet het anders. Ik snap dus niet zo goed waarom het dan ineens niet goed is. Zo zijn mij wel meer dingen opgevallen.
Ik heb zelf een aantal modules tijdens mijn opleiding gevolgd, waaronder het Christendom, de Islam, het Jodendom en het Hindoeisme. Ik kan dus wel zeggen dat ik er iets vanaf weet, lang niet alles natuurlijk, maar en basis. Ik vind het dus ook erg kortzichtig als je maar 1 godsdienst aanbiedt. Vooral omdat juist bij het christendom het jodendom en de islam zo dichtbij elkaar liggen. Natuurlijk kun je daarbij wel je eigen geloof voorop stellen, maar ze helemaal niets meegeven lijkt mij niet goed, ook niet in deze samenleving, waarbij we toch met elkaar moeten leven en elkaar moeten respecteren.
Ik voed mijn dochtertje niet gelovig op, maar zorg er wel voor dat ze van de verschillende godsdiensten iets af weet. In alle godsdiensten zit iets goeds en ik denk dat je overal het goede van moet gebruiken en wat minder goed ie moet je dan maar laten gaan.
Maargoed, dit is mijn mening. Iedereen zal hier anders over denken en dat mag gelukkig in Nederland ook.

Groetjes!

 
Beste allemaal,

Zeker een interessant onderwerp, maar tevens erg moeilijk omdat er veel emotie achter schuilt en iedereen heeft zijn/haar eigen historie, normen en waarden en meningen.
Maar laten we in GODESNAAM (ja, ik bedoel de god van de christenen, de moslims, de hindoes, de joden en wat er allemaal nog meer is) elkaar respecteren want waar het allemaal om draait is dat iedereen op zoek is naar geborgenheid, liefde, vergiffenis  en kracht. Iedereen op zijn eigen manier, de een via het geloof en de ander door andere zaken die belangrijk voor die persoon zijn. Ik geloof zelf dat er meer is tussen hemel en aarde maar geloof niet in een Godspersoon en wat daarbij kan horen. Ik geloof in de natuur, maar dat er zeker "iets" is dat je kan sturen of begeleiden in het leven. Zelf heb je daar een groot aandeel in denk ik. Mijn vader is joods en mijn moeder is anglicaans opgevoed. Ik wil mijn zoon opvoeden met kennis over allerlei dingen in het leven, zo ook de verschillende religies zodat hij zelf kan kiezen waar hij behoefte aan heeft. Maar bovenal wil ik hem leren in hemzelf te geloven en dat er goed en kwaad is in deze wereld. Ik wil hem leren dat iedereen zelf mag bepalen waar ze in geloven en dat iedereen in zijn/haar waarde gelaten moet worden. Er is een quote die ik probeer na te leven wat grappig genoeg ook in de bijbel staat (en in de Tora) WAT NIET WILT DAT U GESCHIED, DOE DAT OOK EEN ANDER NIET.

Groetjes Tash (mama van Tom -- 8 wkn)
 
Terug
Bovenaan