Zwanger en roken

Hee allemaal,<br />Ik heb even een vraagje. Ik ben 6 weken +5 dagen zwanger en ik rook.<br />Nu ben ik me er heel goed van bewust dat roken niet goed is natuurlijk voor het ongeboren mensje.<br />Nu rook ik al zeker de helft minder als wat ik eerst deed. Maar ik vraag me af hoe eventueel andere rokers dit aanpakken die ook zwanger zijn. Of eventueel tips voor me hebben.<br />Ik hoor het graag!<br />

Ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik een tip mag geven, probeer te beseffen dat roken ontzettend veel lichamelijke stress met zich mee brengt. Een aantal minuten na het uitmaken van jouw sigaret, ervaart jouw lichaam en dus jouw baby stress. Naast de schadelijke stoffen die je je baby meegeeft met het roken, lijkt me dit ook een hele goede reden om te stoppen. 
De eventuele stress die stoppen met roken met zich mee zou kunnen brengen, is niks vergeleken met deze stress. 
Lukt het je zelf niet, wellicht dat professionele hulp je dan kan helpen?
Hopelijk lukt het je snel om te stoppen, heel veel succes!

Hi!
Ik heb jarenlang gerookt. Maar zodra ik wist dat ik zwanger was, ben ik direct gestopt. Het is echt een mindset die je om MOET zetten, het gaat wel om de gezondheid van je kind. Èn van jou. Probeer alsjeblieft te stoppen nu je nog vroeg in je zwangerschap zit. 
Vraag hulp, via de verloskundige of via de huisarts. 
Ik vind het soms nog lastig, maar ik vermijd mensen die roken. Ik kijk er niet naar en focus me op de baby. Alsjeblieft, het gaat je zoveel zorgen schelen. Wat nou als je kindje niet gezond blijkt te zijn, je zult jezelf altijd schuldig voelen dat je die 9 maanden niet sterk genoeg bent geweest om te stoppen. Je vergeeft het jezelf nooit.
Sorry, misschien harde woorden, maar ik spreek echt uit ervaring. Ik ben morgen 39 weken, en sinds 12 september gestopt met roken. Doe het je kindje èn jezelf niet aan!

Hi, 
Moeilijk hè? Na ons "het is tijd voor een baby" gesprek had ik binnen een maand al een positieve test in mijn handen.. Super dankbaar natuurlijk maar ook even schrikken. Ik eet mega gezond, ik sport etc. etc. maar... ik rook ook gemiddeld 10 sigaretten per dag dus daar moest natuurlijk veranderding in komen want ik wil echt geen rokende mama (to be) zijn. 
Ik ging er een beetje vanuit dat de sigaret vanzelf niet meer zou smaken, nou dat is niet het geval kan ik je verklappen. Je moet echt op karakter stoppen en wat andere mensen ook zeggen, het is net zo zwaar voor zwangere als voor niet zwangere.. Alhoewel wij de aller beste motivatie hebben om te stoppen natuurlijk. Na 4 dagen heb ik geen sigaret meer gerookt..
Voor mij werkte het heel goed om de sigaret uit te stellen dus stel; je hebt nu trek in een sigaret 14:20.. dan zei ik tegen mezelf oke je mag een sigaret om 15:20.. en dan stelde ik die sigaret nog een uur uit enzovoort enzovoort. 
Ik heb echt dagelijks nog wel behoefte aan een sigaret maar dan plan ik snel een meeting in op werk of als ik thuis ben dan ga ik de was doen, bijvoorbeeld. Afleiding, afleiding, afleiding!
Heel veel succes en wij vrouwen kunnen alles dus ook stoppen met roken ;-). 

Het is zwaar!!! Maar voor een goed doel!
Ik ben ook altijd bij mijn zwangerschappen gestopt met roken... Nu was ik dit keer al 2 maanden voordat ik zwanger raakte gestopt dus heb het er nu iets makkelijker mee.
Ben inmiddels 6 maanden zwanger, en heb me nu 2x laten verleiden door een peuki... En dus besloten de mensen die roken en mij voorzien van dat peuki eventjes te mijden, of te vragen of ze er een beetje rekening mee willen houden.

Sterkte!!! Je kan het... Wat ik vaak doe is een rol pepermunt kopen, en elke x als ik trek heb ga ik daarmee aan de slag!

@lovemykidz bedankt voor de tip van die pepermunt.
Ik heb nog 1 pakje sigaretten die maak ik eerst op en dan ga ik t toch zo proberen met die pepermunt.

Zonde.. als je denkt dat je het niet kunt zou ik hulp gaan zoeken en niet “nog even het laatste pakje wegroken”. 

Ok ik ga nu even heel hard zijn... maar hoe kun je een sigaret opsteken als je weet dat het schadelijk is voor je kind? Je wil toch het allerbeste voor je baby? Ik ga ervan uit dat je bewust zwanger bent geworden (of in ieder geval bewust de keuze hebt gemaakt om het kindje te houden), dan weet je toch dat je moet stoppen met roken? En dan nog 'even dit laatste pakje oproken'? Echt, ik snap er werkelijk niets van.

Als je niet op eigen kracht kunt stoppen, zoek dan (nu!) hulp!

Terug
Bovenaan