Zwanger en roken

Ik zou als ik jou was hulp zoeken. Ook ik heb lange tijd gerookt en merkte dat toen wij probeerde zwanger te worden ik telkens excuusjes zocht: tot de ovulatie dan zou ik stoppen, vervolgens tot de test. Gelukkig heb ik snel aan de bel getrokken en ben ik met behulp van een stoppen met roken coach, een arts, en de minst schadelijke hulpmiddelen gestopt. Precies na het stoppen kwam mijn ovulatie en was het raak, en wat ben ik blij dat ik niet door ben blijven roken. Het is zo ongezond voor jou en je kleintje, en je zal je er waarschijnlijk ook nog erg schuldig onder voelen. 

Hoe lastig het ook is, het is te doen! En als het je niet alleen lukt moet je niet bang zijn om hulp te zoeken, want het is zo belangrijk om je kindje een goede start te geven. En geloof me, het wordt makkelijker! De eerste twee/drie weken waren erg zwaar. Maar daarna wordt het zoveel beter te doen. En je weet waar je het voor doet! Succes 

Mijn schoonzusje raakte ongepland zwanger. Die rookte en rookt nog steeds erg veel. Gevolg dat de kleine met spoed iets te vroeg gehaald moest worden, omdat de kleine het anders niet zou halen. Gelukkig gaat het nu wel goed met de kleine. 

Ik ben 3 maanden voor ik zwanger werd gestopt met roken via de cursus ‘ik stop ermee’. Heb hier heel veel aan gehad! Misschien ook iets voor jou.

Even voor alle harde en negatieve reacties.. die had ik kunnen verwachten.
Maar zelf ken ik genoeg mensen die gewoon door gerookt hebben tijdens de zwangerschap. En dat zelfs tegen hun de verloskundige of gynaecoloog gezegd heeft wel stuk te minderen maar om niet geheel te stoppen ivm de vele stress die dat ook kan opleveren en dat dus ook niet goed is voor je ongeboren kind.
Ik ga zkr stoppen maar laat iedereen t op zn eigen manier doen aub.

Twee collega’s van mij rookte ook door (niet eens zo veel). Het ene kindje kwam 6,5 week te vroeg en de andere ruim 4 weken... Of dat alleen aan het roken lag weet je niet, maar ze namen het zichzelf kwalijk en hadden geen fijne start.
 Ik heb zelf veertien jaar lang veel (anderhalf pakje per dag) gerookt, maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik tijdens een zwangerschap ook maar één sigaret op zou steken. Je drinkt toch ook niet een fles wijn leeg? Ik was gelukkig al lang gestopt voordat ik zwanger werd, maar ik vond eerlijk gezegd het moeilijk doen over het stoppen ook erg overdreven. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt, met het idee dat het ook echt klaar was, omdat het na elke mislukte poging moeilijker zou worden. De eerste week is pittig, maar zoals eerder gezegd zoek je dan even afleiding en ja... je moet even streng voor jezelf zijn. En vooral er niet te veel over praten of mee bezig zijn, dan maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf. Ik vond het na die eerste week echt wel meevallen en heb nooit meer een sigaret aangeraakt. Ik ben begonnen met roken terwijl iedereen in de familie en vriendenkring zo’n beetje rookte (inmiddels bijna allemaal gestopt), het was vrij ‘normaal’. Ik zou dan ook geen rokende moeder willen zijn. Het is geen goed voorbeeld voor je kind vind ik en daarnaast heb je nog de risico’s van meeroken.
Spreek jezelf streng toe, zoek hulp en wat mij bv hielp was dat ik iedere dag het geld dat ik bespaarde opzij legde en er eind van de week iets leuks voor kocht ( een boek, lekkere douchegel etc). Je kunt natuurlijk ook lekker al gaan shoppen voor de baby!

Ik ga niet zeggen dat roken goed is.. maar ik zelf heb 2 gezonde kinderen zwangerschap volledig voldragen en zijn zelden of ooit ziek tijdens de zwangerschap heb ik ook gerookt.. ben nu opnieuw zwanger en rook nu ook nog heb er met de verloskundige over gepraat en ze deden niet moeilijk van het is slecht of je moet stoppen.. als je buiten loopt die lucht wat je dan inademd is ook niet gezond de uitlaatgassen en de fabrieken e.d..
Mijn advies is doe wat jij denkt dat goed voelt probeer zeker te minderen maar als het veel stress oplevert dat is ook niet gezond

Ik vind het ongelooflijk dat er reacties zijn van mensen die zeggen dat het niet zoveel uitmaakt. 
Roken tijdens de zwangerschap brengt risico’s met zich mee voor je ongeboren kind. En ja dat was 40 jaar geleden ook al zo, dus kom niet aan met al die gezonde kinderen die er geboren zijn. Want er is ook een grote groep kinderen waarbij het niet goed is gegaan in al die jaren. 
En als iemand denkt dat je dan na de zwangerschap weer lekker door kan paffen denk dan even aan dat kleine mensje dat er niet voor kiest om die lucht in te ademen. En die lucht gaat ook in jouw kleren zitten, dus het argument dat je dan alleen maar buiten rookt gaat nergens over. 
Roken is een verslaving en stoppen is niet makkelijk. Het is dan ook geen schande om daar hulp voor te zoeken. Maar ga het niet lopen ‘goedpraten’, want dat is puur het verslavingsgedrag aan het woord. 
En ja ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen met roken. Het is mij vaker niet gelukt dan wel. Gelukkig hoef je het maar één keer goed te doen!

Je hebt nog een pakje liggen en rookt deze eerst op en probeert daarna pepermunt  ??? serieus 
Gelijk stoppen hoor elke sigaret is te veel. Ik snap echt dat het moeilijk is maar het gaat om de gezondheid van je kindje. 
Misschien kun je hulp zoeken als het je echt niet lukt? Je vergeeft het denk ik jezelf nooit als er iets met je kindje gebeurt doordat  jij door hebt gerookt. 
Hopelijk gaat het je lukken 
Succes 

Terug
Bovenaan