Zwanger van de 2de. Alchol en sushi

Ik ga er maar vanuit dat er niks aan de hand is. En natuurlijk drink ik nu niet meer of eet rauwe vis.
We waren  net gestopt met de pil. Ben nog niet eens ongesteld geworden. 

Ik wil je even geruststellen! Ik heb zowel bij de eerste als de tweede zwangerschap nog rondom 4 à 5 weken zwangerschap alcohol gehad. En niet maar een glaasje, maar echt wel meerdere. Zowel de verloskundige als de huisarts hebben mij op het hart gedrukt dat dat nu echt nog geen probleem is. Als het wel mis was geweest, dan had je al een miskraam gekregen, omdat het vruchtje daar niet tegen kon. Ik lees uit je verhaal dat dat niet het geval is, dus voor jou gewoon een kwestie van loslaten! En nu natuurlijk, nu je weet dat je zwanger bent, wel gewoon opletten ;)

Als je hard genoeg googled, vind je van alles om jezelf gek mee te maken, maar in verreweg de meeste gevallen is een drankje of hapje van de verbodenlijst die eerste week niets ernstigs. Ik wist ook dat ik zwanger kon worden, ookal was het vlak na verwijderen van spiraal. Twijfelde zelfs of ik het niet was, dus test gedaan op de dag dat ik naar Spanje vloog. Die was negatief en in Spanje gewoon gegeten en wijntjes gedronken (zeldzaam, drink normaal vrijwel niet, maar was met mama op bezoek bij oma, dus een keer best lekker en gezellig). Bij thuiskomst bleek ik hartstikke zwanger. Nu kan ik mezelf aankomende jaren (want zo lang duurt het wel totdat FAS wordt vastgesteld) gek maken, maar in plaats daarvan houd ik me nu netjes aan wat wel en niet mag en probeer ik zoveel mogelijk positiviteit naar mijn buik te zenden. 

Als alle kinderen waar iets mee is, zouden eindigen als miskraam, dan zouden er geen kindjes zijn met FAS en ook niet met andere afwijkingen die veroorzaakt zijn door het gedrag van moeder tijdens de zwangerschap. 
Het risico is er nu eenmaal dat het effect heeft op je baby, als je alcohol drinkt en rauwe vis eet tijdens je zwangerschap. Óf het effect heeft gehad weet je pas na de geboorte en soms komen de afwijkingen pas veel later aan het licht.
Het is voor mij de reden geweest dat ik vanaf het moment dat wij voor een kindje gingen niet meer heb gedronken en rauwe vis en vlees heb laten staan. Je kunt altijd snel zwanger zijn, dat weet je wel. 
Voor jou is het nu afwachten. Helaas is het niet waar dat een embryo de eerste weken nog geen contact heeft met het bloed van de moeder. Er is al direct uitwisseling van allerlei stoffen, waaronder dus alcohol. 

Dont worry! Ik was blijkbaar al zwanger toen mn vriend zn verjaardag vierde en toen heb ik natuurlijk de nodige drankjes genuttigd 
Maar morgen 17weken zwanger en alles gaat goed met de kleine!

Goedenavond,
Dit kreeg ik van een verloskundige te horen dus het zijn niet mijn eigen woorden. FAS kan ontstaan wanneer je vaker en meer gedurende de gehele zwangerschap hebt gedronken. De tijd voordat je ongesteld moet worden is er geen bloedverband tussen moeder en kind. Gek dat mensen hier elkaar bang proberen te maken! Wat is daar het nut van? Alcohol is het beste om helemaal NIET te drinken tijdens de zwangerschap maar wat als je het gewoonweg niet weet dat je zwanger bent? Apart. 
Verder van harte gefeliciteerd met jouw zwangerschap!!! Geniet er lekker van. 
Liefs Zoë

Vorig jaar hebbik hetzelfde meegemaakt. Ik wist nog niet dat ik zwanger was sn had wel rauw voedsel geheten. De verloskundige zei me dat het geen kwaad kon en dat ik het schuld geviel los moest laten. (Toen begon ik al gelijk te huilen? ik voelde me zon slechte moeder) 
ik heb nu een gezonde zoon van 4 maanden in me arm liggen!
geniet van je zwangerschap en laat je niet gek maken door andermans adviezen

Terug
Bovenaan