Zwanger zijn en roken

Ik ga je  3 verhalen vertellen waar je niet vrolijker van wordt. Misschien dat je dan gemotiveerd bent om die sigaretten te laten staan!

1. De zus van een collega van mij rookte tijdens haar zwangerschap ook gewoon door. Inderdaad iets geminderd.., maar bleef roken. De zwangerschap verliep uitstekend. Tijdens de bevalling heeft haar zoontje een hersenbloeding gehad, waardoor hij nu licht geestelijk en lichamelijk gehandicapt door het leven gaat. De doktoren hebben aangetoond dat dit niet gebeurd zou zijn als zij niet gerookt had tijdens de zwangerschap.

2. Ik heb ooit een film gezien waarop ze lieten zien  wat er met het kindje gebeurt op het moment dat de moeder van haar sigaret inhaleert. Nou.., je wilt het niet weten! Het kindje krimpt geheel ineen; je doet hem/haar dus gewoon pijn! Sterker nog; je vergiftigt het!

3. Een vrienin van mij kon ook niet stoppen tijdens haar zwangerschap en heeft "met mate" doorgerookt tijdens de zwangerschap. Haar zoontje bleek een huilbaby te zijn. En na diverse onderzoeken bleek dat het kindje verslaafd ter wereld was gekomen en dus gebrek had aan nicotine waardoor het zo huilde!

Ik neem aan dat dit je wel motiveert te stoppen. ik ben zelf ook verstokt roker geweest en kan me soms ook echt verheugen op een grote mok koffie met een sigaretje, maar mijn kindje blijft mij stimuleren!!
Ik hoop dat dat bij jou ook lukt! Veel succes!
 
Lieve meiden,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties.

Ik had niet verwacht dat het zo'n impact zou hebben, ben er wel een beetje van geschrokken maar jullie hebben groot gelijk. Ik waardeer ieder zijn mening en ik weet ook dat het het beste is om te stoppen. Na het lezen van jullie verhalen ben ik nog gemotiveerder. Bedankt, had dit zetje even nodig.
De lolly's heb ik al in huis. Dus ik ga ervoor!

Liefs Cindy
 
Hoi dames!
Punt 3 van gwendolien vond ik heel herkenbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn eerste zwangerschap ook doorgerookt heb. Bij iedere sigaret die ik opstak voelde ik me schuldig, nog steeds schaam ik me diep ervoor. Anyway, mijn zoontje was geen huilbaby maar heeft in het begin wel heel veel gehuild en ik kan best geloven dat dat misschien zou komen omdat hij verslaafd was aan nicotine. Mijn zoontje heeft de eerste 2 jaar van zijn leven geregeld last van bronchitus gehad. Nou kunnen we niet bewijzen dat dat door mijn roken kwam, bronchitus en astma komt bij ons aan beide kanten van de familie voor en het is wel erfelijk. Maar goed, dat ik heb gerookt heeft het natuurlijk niet beter gemaakt. Ik begrijp ook nog steeds niet waarom ik niet kon stoppen, ja ik had veel last van stress maar daar wil ik me niet achter schuilen, normaal ben ik een persoon die heel veel wilskracht heeft.
Inmiddels ben ik bijna 1,5 gestopt met roken en inmiddels 6 weken zwanger. En hoewel ik enorm genoten heb van mijn vorige zwangerschap ga ik nu nog meer genieten want nu hoef ik geen schuldgevoel te hebben!

Cindy, enorm veel succes met stoppen! Het gaat je lukken!

Groeten Nicole
 


Hoi Cindy,

Ik snap best dat het lastig is, maar ik ben ook voor stoppen met roken wanneer je zwanger bent. Zelf heb ik hier geen moeite mee gehad, de dag dat ik het wist ben ik gestopt en sindsdien ook geeneen meer aangeraakt. Maargoed dit gaat misschien niet voor iedereen op.
De verhalen die je hier leest en op diverse sites over zwanger zijn en roken kunt lezen moeten je wel aangrijpen om te stoppen lijkt mij.
En onthoud dit; there is no such thing as just one more cant hurt. Want het blijft er nooit bij 1. En 1 is al teveel als je het mij vraagt.
Ik wens je veel succes met de zwangerschap en het stoppen, ga zo door.

 
hoi cindy,

als je wilt stoppen heb ik nog een tip lees het boej stoppen met roken van allen care
ik ben nu al ruim 3jaar gestopt zonder problemen. als je goed door leest heb je hem zo uit en ben je als het goed is gestopt. proberen waard!
ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen maar het heeft bij mij echt geholpen.
en in het boek staat niet dat het slecht voor je is zwarte longen bla bla bla nee dat weet je zelf ook wel.

succes en sterkte!
groetjes monique

 
Ik wilde toch even reageren op Gwendolien.

Dat van die hersenbloeding klopt   niets van. Ik heb 2 personen in mijn nabije omgeving die dat dus hebben meegemaakt. Allebei tijdens de bevalling. Beiden hebben nog nooit een peuk aangeraakt. Dus wat die artsen zeggen is gewoon onzin.

Ik praat het roken niet goed, maar tegenwoordig wordt er over gepraat alsof het de grootste zonde is die je kunt begaan.

Het is slecht, zowel tijdens een zwangerschap als normaal. Maar om nu alles de schuld te geven van het roken is onzin.

Roken verhoogt de kans op bepaalde dingen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Ik heb ook vriendinnen die tijdens de gehele zwangerschap volop hebben zitten roken. Dan heb ik het over minimaal een pakje per dag. Bij geen van de placenta's was te zien dat ze hadden gerookt. Terwijl dat bij een andere vriendin van mij wel gezegd werd en die had nog nooit een peuk aangeraakt.

Maar goed, het onderwerp roken zal altijd gevoelig blijven. Ik keur het ook niet goed, maar ik oordeel ook niet over mensen die het wel doen. Het is   hun lijf en hun leven en ik neem aan dat ze oud en wijs genoeg zijn om te weten wat ze doen.
 
Linda,

om nou stellig te beweren dat hetgeen Gwendolien beschrijft in dat geval over hersenbloeding niet klopt, daar kan ik me niet in vinden. Gwendolien zal dat wel beter weten en probeert Cindy er mee te helpen.

Een hersenbloeding kan natuurlijk ook door andere oorzaken ontstaan, dus het hoeft niet altijd met het roken te maken te hebben, maar het kan wel en in dat specifieke geval is het dus blijkbaar aangetoond.

En natuurlijk zal er altijd gevallen te vinden van vrouwen die gezonde kinderen op de wereld hebben gezet terwijl ze stevig doorpafte. Dan hebben ze geluk gehad. Er zijn zoveel gevallen te vinden waarbij kinderen gedragsstoornissen hebben,astma, of andere vreselijke aandoeningen, waarbij blijkt dat het door het roken gekomen kan zijn. Denk dat rokende vrouwen naar die kant moeten kijken en niet naar de kinderen die toevallig gezond op de wereld zijn gekomen nadat moeder  (en vader, want het effect van rokende vaders voor conceptie is ook niet mis) flink gerookt heeft.

Cindy,

gefeliciteerd meid, dat jij zoekt naar tips en hulp bij het stoppen met roken. Ik hoop echt dat het je gewoon gaat lukken.  Roken mag dan misschien 'slechts' kansen verhogen (zoals wel eens gezegd wordt) op een probleem bij je kind, maar jouw kind zal er maar net iets aan over houden. Je vergeeft het je zelf nooit.  

Heel veel sterkte en succes met je kindje.

Miep
 
Terug
Bovenaan