28 uur werken: is dat te veel?

Hoi, mijn zoontje is nu bijna 5 maanden, ik ben 7 weken weer aan het werk. (32uur) ik denk persoonlijk er aan ligt hoe makkelijk je kan los laten, hoe je baby reageert op opvang / een ander ritme als wat jij hem bied. Ik vind het nu enorm lastig. Dit omdat hij op het kvd niet slaapt. In het weekend moet hij alles bijslapen. Niet erg, maar wel moeilijk voor mij om hem zo te zien. Ze zeggen dat het over gaat naar mate je langer onderweg bent. Toch twijfel ik om naar 24 uur te gaan. 

Mijn dochter is 9 maanden en ik werk 34uur 4 dagen in de week en mijn man ook 4 dagen. 2 dagen opvang en 1 dag opa of oma. 
Gaat prima, wij hebben dan ook wel een heel makkelijk kindje en ben super blij met de opvang. Kdv is goed voor haar ontwikkeling 1

[quote quote=10159171]Hoi, mijn zoontje is nu bijna 5 maanden, ik ben 7 weken weer aan het werk. (32uur) ik denk persoonlijk er aan ligt hoe makkelijk je kan los laten, hoe je baby reageert op opvang / een ander ritme als wat jij hem bied. Ik vind het nu enorm lastig. Dit omdat hij op het kvd niet slaapt. In het weekend moet hij alles bijslapen. Niet erg, maar wel moeilijk voor mij om hem zo te zien. Ze zeggen dat het over gaat naar mate je langer onderweg bent. Toch twijfel ik om naar 24 uur te gaan.[/quote]
Hoeveel werkt je man? Niet een idee dat hij (eventueel tijdelijk) teruggaat in uren? 

Ik werk 4,5 dag en mijn man 5 dagen. We hebben twee dochters (2 en 5) en nu zwanger van de derde. We hebben oppas aan huis, de oudste school en crèche voor de kleinste. We brengen ze altijd zelf naar school/crèche en ‘s avonds naar bed. In het weekend doen we leuke dingen als gezin. Voor ons werkt dit heel goed. Zoals hiervoor gezegd; je bent ook nog mens zelf (naast moeder), je hebt een relatie, vriendinnen en werk. Sommige mensen - zoals ik - houden ook van deze dingen en dat maakt mij uiteindelijk een blijer en gelukkiger mens en dus een betere moeder. Bovendien vindt ik het een gied voorbeeld voor mijn dochters dat hun moeder zelfstandig is en haar eigen broek kan ophouden. En ben ik dan een slechtere moeder dan een moeder die meer thuis is, houd ik minder van ze? Absoluut niet. Ze staan altijd op nummer 1. Wat mij betreft moet je dus doen wat goed voelt. Als dat 16 uur of 40 uur is, of helemaal niet, allemaal prima! Ga gewoon beginnen en kijk hoe het gaat. Misschien vind je het wel heel lekker om weer even je eigen ding te doen en je koffie warm i.p.v. lauw te drinken ;)

Je moet doen waar je je prettig bij voelt. Mocht het je toch tegen gaan vallen om 28 uur te werken kun je altijd nog kijken of je minder kan werken.  Maar zou het zeker eerst wel proberen. In het begin zal het pittig zijn omdat je aan het nieuwe ritme van werken en een baby moet wennen. Als je eenmaal gewend bent kun je beter beslissen als nu van tevoren. Er zijn genoeg moeders die 28 uur of meer werken, maar het is hoe je er zelf in staat. 

En nog een aanvulling voor het geval je misschien denkt dat het niet fijn is voor je baby bij anderen: oma is sowieso fantastisch want die wil waarschijnlijk alleen maar knuffelen met je kleintje dus dat lijkt me top en voor wat betreft de crèche; check vooral of je je goed voelt bij de meiden/heren daar en of ze de baby’s genoeg aandacht geven. Als dat in orde is dan is een crèche zo waardevol. Ze leren er dingen die ze thuis minder snel leren, doen leuke creatieve spelletjes, leren met andere omgaan en worden er sociaal en sterk van. Mijn meiden vinden/vonden het altijd heel leuk op de crèche, gaan er nooit met tegenzin heen en hebben er vriendjes aan overgehouden. Kortom, op basis van mijn ervaring zou ik zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Ik denk dat het goed is om het eerst een tijd aan te kijken. De eerste tijd met een baby is voor veel moeders loodzwaar, vooral als de baby nog niet doorslaapt en ze nog bv geven en dan werk erbij komt. Die combinatie kan de eerste maanden soms voelen als onmogelijk. 
Maar waarom op basis van hormonen, slaapgebrek en stress zulke zwaarwegende en rigoureuze beslissingen nemen voor de toekomst? Sommige vrouwen besluiten dan ineens dat ze beter kunnen stoppen met werken, terwijl het maar een tijdelijk probleem is. 
Het kost vaak even tijd om je draai te vinden als moeder in combinatie met je werk en al het andere wat je nog graag wil doen, maar dat is niet erg. Gun jezelf die tijd, maar neem geen al te zwaarwegende beslissingen. Je zult zien dat het echt beter gaat tegen de tijd dat je baby een jaar/ anderhalf is.
En er zijn altijd andere opties, zoals je man een tijdje voor zijn kind laten zorgen (heel waardevol voor de vader/babyband!) of een gastouder inschakelen eventueel aan huis, om wat meer rust voor de baby te creëren. 
Wat mij helpt is soms tijd voor mezelf te nemen. Uitgebreid sporten, een massage, of een dagje sauna kan echt wonderen doen. 

Terug
Bovenaan