2talig opvoeden


Hoi allemaal,

Ik heb twee kinderen: Aryan (4 jaar) en Emma(20 maanden). Ik ben Spaanse, mijn man Iraniër en we wonen in Nederland. Thuis sprak ik met Aryan Spaans en met mijn man Nederlands. Mijn man sprak farsi (de moedertaal van mijn man) met Aryan. Voorlezen, tv en bij andere mensen (psz, de winkel, op bezoek) ging altijd in het Nl. Bij Aryan weigert buiten het huis te praten (geen van de drie talen) en tot kort wilde hij thuis ook geen Nl spreken. Één van de talen tijdelijk weigeren is heel gewoon, maar bij hem was er meer aan de hand. We hebben toen veel meer Nl thuis gaan spreken, maar er kwam geen verbetering. Na een bezoek naar de ha, blijkt dat er nog meer aan de hand met hem is omdat hij ook geen oogcontact wil en niet met de andere kinderen wil spelen. Hij is ook snel bang. Hij is naar de logopedist en bjz doorverwezen. Hij moet ook waarschijnlijk naar de kinderarts.


Mijn dochter is nog heel jong om te weten welk kant ze opgaat, maar voorlopig gaat het heel goed met tweetaligheid. Ze is ook heel anders dan Aryan: ze heeft meer contact met ons, is minder vergelen en assertiever. Ze kan nu veel woorden zeggen, Nl en Sp, en reageert heel goed op beide talen. Ze reageert ook soms op farsi.
 
Ik heb toegepaste taalkunde gestudeerd, dus wist ik al veel over tweetaligheid (in Sp is dit een gewone zaak omdat er in sommige regio’s met twee talen spreken). Het is niet zo belangrijk dat je je moedertaal gebruikt. Het is wel moeilijker voor jou, vooral omdat je emoties niet in een andere taal kan makkelijk uiten (je vindt de woorden, maar voelt niet uit je hart). Je kan dan soms moeilijk overtuigend boos worden.

Het is wel belangrijk dat je consequent blijft en dat je elke taal aan een situatie of persoon koppelt. Als je beide talen door elkaar spreekt, is dit erg verwarrend voor het kind.
De weigering van één van de talen is heel normaal. Blijf maar in de geweigerde taal spreken, ook al je kind in de andere taal antwoord geeft.

Ik hoop dat jullie iets aan mijn verhaal hebben. Tweetaligheid is een rijkdom. Het is bewezen dat het helpt de cognitieve kant van je kind te verbeteren. Ook als mens wordt hij opener voor andere culturen en andere denkbeelden. Jammer alleen dat in Nl zo negatief over tweetaligheid word gesproken.


Grt
 

Hoi,

Ik zou ze lekker 2 talig opvoeden, mijn moeder is Portugees en mijn vader Nederlands en ik ben Nederlands opgevoed in alles (taal en gewoontes).
En dat vind ik heel jammer, ik spreek geen Portugees en ik heb er verder ook helemaal niks mee, en ik heb daar nog zoveel familie, waar ik niet mee kan praten. En nu je wat ouder ben komt het er ook niet meer van om het te gaan leren.
 
Ik ben zelf Spaans en mijn man is Nederlands.  Afgelopen mei zijn wij de trotse ouders geworden van een jongetje, Tristan! Zelf was is 14 jaar toen in in Nederland kwam wonen en is Spaans dus écht mijn moedertaal. Aangezien ik veel familie nog in Spanje heb wonen en wij elke jaar weer naar Spanje op vakantie gaan, willen wij graag ons zoontje tweetalig opvoeden. Nou is Tristan uiteraard nog wel erg klein, maar toch probeer ik zoveel mogelijk tegen hem in het Spaans te praten. Tegen mijn man praat ik wel gewoon Nederlands (dat deed ik altijd al, ook al spreekt hij ook wel goed Spaans). Ik hoop dat  Tristan later (in ieder geval) Spaans begrijpt, en ik ga er vanuit dat hij ook Spaans zal gaan praten. Nederlands wordt toch wel  de overheersende taal (wat niet meer dan logisch is). Ik vind het wel erg belangrijk om hem tweetalig op te voeden. Hij zal later er alleen maar voordeel mee hebben. Maar het lijkt mij wel moeilijk om consequent in het Spaans te blijven praten (als je allebei gewend ben om tegen elkaar in het Nederlands te praten, is het even moeilijk om om te schakelen). Ik heb ook gehoord dat het het beste is als elke ouder in zijn of haar moedertaal tegen de kinderen praat, maar ik wil ook niet onbeleefd overkomen op andere mensen als ik in een winkel ben en tegen hem in het Spaans praat (dus dat andere mensen ons niet kunnen verstaan). Of maak ik me zorgen om niets eigenlijk? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Tips zijn natuurlijk altijd welkom!
 
Ons zoontje word ook tweetalig opgevoed. Mijn vriend spreekt alleen engels dus thuis spreken we eigenlijk altijd engels en ik merk dat ik dat tegen onze zoon ook doe. Ik spreek 80 % van de tijd engels met hem en maar een beetje nederlands. Hij is nu bijna 10 maanden dus praten doet hij nog niet maar ik ben wel benieuwd in welke taal hij gaat beginnen.   Wat betreft boekjes en DVD's hebben we alles door elkaar. Teletubbies in het Nederlands en een heel aantal baby einstein DVD's in het engels.
 
mijn neefjes worden meertalig opgevoed en zijn nu 7 en 5. Ondertussen weten zij wie in hun omgeving welke taal spreek en zij zullen dan ook niemand aanspreken in de verkeerde taal. Hun moeder spreekt arabisch en hun vader nederlands. Hun oma van moeders kant woont ook bij hun in. Tegen moeder en oma wordt arabisch gesproken en tegen vader en nederlandse familie nederlands. Komt er visite schakelen zij over in het engels of frans omdat zij weten dat het merendeel ze dan verstaat. Ze lijken hier geen moeite mee te hebben en kunnen zich in het nederlands en arabisch feilloos uitdrukken. Het engels en frans beheersen zij iets minder, maar nu al voldoende om gesprekken te voeren. Dus ik zou zeggen volhouden. Je kinderen hebben er later alleen maar profijt van!
 
Hoi, mijn familie is ook veel in het buitenland geweest. Mijn broertje van 7 spreekt inmiddels drie talen. Kleine kinderen hebben daar geen moeite mee. Iemand anders in dit forum raadde wel aan om Nederlands grammatica bij te spijkeren (als kinderen wat ouder zijn uiteraard) en dat zou ik zeker doen. Ik kon zelf heel goed Engels en Nederlands spreken, maar lezen en schrijven is weer een ander verhaal en kan problemen geven als je weer naar Nederland gaat (middelbareschool).

Er zijn een paar instanties die lespakketten leveren/verzorgen zodat kinderen in het buitenland ook Nederlandse les kunnen blijven volgen.
 
Hoi!

Ik ben een beetje verdwaald, want ik ben nog niet zwanger, maar eigenzinnig als ik ben heb ik toch een mening.

Ik ben niet tweetalig opgevoed, en net als Emmily vind ik dat ook heel jammer. Mijn vader wilde graag goed Nederlands leren, dus spraken we dat altijd thuis. Mijn neef en nicht zijn wel tweetalig opgevoed en hun Nederlands is prima, dus gewoon doen!
 
Onze zoon is al wel 3 maanden maar wij gaan er ook zeker voor om hem 2 talig op te voeden wij zijn beide nederlanders maar woonachtig in America.
Dus we gaan gewoon Nederlands praten thuis en buiten huis en extra boekjes gaan we hem proberen engels te leren
 
Terug
Bovenaan