2talig opvoeden

ik woon samen met een schot en we zijn van plan om ons dochtertje (nu 7 weken) in beide talen op te voeden.  Ik ga nederlands met haar praten en mijn vriend engels. In huis wordt wordt er dan wel zoveel mogelijk nederlands gesproken. Ik ben er van overtuigd dat als mijn vriend nederlands tegen haar zou  praten, haar nederlands niet vloeiend wordt omdat mijn vriend dat ook niet spreekt.
Dus dan zou ze of de klemtoon van een woord verkeerd zeggen of gebrekkig nederlands leren.
Ik vind het goed dat ze 2 talen gaat leren, vooral omdat de engelse taal een  wereld taal is.
 


Hoi, ik voed mijn kids 3talig op.Ik spreek Nederlands met ze.Mijn mn is Roemeen, en spreekt dus Roemeens met ze.En Alin(mn man)en ik spreken Engels tegen elkaar.Zo ook op school zullen ze Engels moeten  leren, aangezien wij in Ierland wonen. Ik heb toen ik zwanger was van mn 1ste allerlei info opgezocht over meertallig opvoeden.En t advies is, zo vroeg mogelijk beginnen met de gewenste talen te  spreken naar het kind toe.Ze zullen kwa taalonrwikkeling niet zo snel zijn als de kids die r maar 1leren.Maar rond t 4de jr hebben ze dit ingehaald.En v.a die leeftijd kunnen ze ook de onderscheid maken tussen de talen, en welke taal met wie te spreken.Mijn oudste zoon is nu 2jr&9mnden en weet nu al dat zn beste vriendje Roemeens praat en mamie Nederlands, hij kan kan die switch al maken,Ik ben daar zo trots op, en ja ik zie t verschil in taalontwikkeling met andere kids, maar maak me geen zorgen.Ik weet dat t goed gaat komen.

 
Hallo allemaal..

Noa is 1 jaar en mulit-cultureel. Wij voeden Noa 3(4)-talig op...ik ben nederlands/moluks...mijn man turks...en samen praten wij duits...en we wonen in Turkije. Omdat Noa het meest met mij is...zie ik dat ze het nederlands het meest begrijpt..maar vaak vertaal ik het dan ook nog in het turks meteen daarna. Aangezien ze hier strax naar school zal gaan..hoop ik niet dat ze een kleine achterstand heeft in het turks. We lezen haar voor in beide talen..ze kijkt programma's in beide talen. Later ga ik Noa zelf het nederlands leren lezen en schrijven. Als we in Nederland zijn hoort ze veel maleis..en tis zo verwonderlijk hoe snel ze dingen begrijpt. Ik ben zelf ook 2-talig opgevoed...en vind het een verrijking. Soms kan ik niet wachten om strax Noa beide of meer talen vloeiend te horen spreken...ik ben benieuwd.

Groetjes...Güle Güle..
Wendy
 
Tja, tweetalig opvoeden is zo normaal en leuk!
Ook het Fries en Nederlands zijn twee talen (en dan houden we het wel binnen Nederland). Allereerst vind ik dat het Nederlands voorop staat, want Nederlands wordt óveral gesproken in Nederland (zelfs hier in Friesland....er wordt echt weinig Fries gesproken hier in de omgeving).
Met tweetalig opvoeden is het belangrijk dat beide ouders consequent en structureel hun eigen taal blijven spreken tegen het kind. Dus niet dat het ene moment de vader Nederlands spreekt tegen het kind, en het volgende moment de andere taal. Nee, als de vader bijvoorbeeld Engels spreekt, moet hij dat ook altijd blijven doen, de moeder moet, als ze Nederlands spreekt ook altijd Nederlands blijven spreken tegen het kind.
Natuurlijk ontglipt je wel eens wat, maar blijf zo consequent mogelijk.
Tegen elkaar, als echtpaar/stel, maakt het niets uit wat je spreekt.

Zelf ben ik een geboren en getogen Friezin. Ik spreek alleen géén Fries, nooit geleerd van mijn ouders....... terwijl ze zelf wel echt Fries kunnen spreken, doen ze alleen erg weinig.  (tegen elkaar spreken ze stadsfries, dialect)
Ik zal en ik wil ook nooit Fries spreken (terwijl ik voor 100% Fries ben) want ik voel me er gewoon niet lekker bij (het komt wat krom uit mijn mond....) en ik kan wel een zinnetje in het Fries zeggen, maar de volgende zin lukt dan niet echt goed (ehhh, hoe is dat woord ook alweer in het Fries.... hoe spreek je dat uit....)
Ik ben onderwijzeres op een basisschool en Fries staat eigenlijk op het rooster één keer in de week..... maar je raadt het al.....echt niet!!!! Als ik het doe dan is het gewoon een werkblad met veel plaatjes en een paar Friese woordjes (ik leg het dan in het Nederlands uit) waarmee ze zich zelfstandig kunnen redden....
Ik versta het wel voor 100% natuurlijk!

Groeten Titiana!
 


quote: Niki schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-02-2005 09:07:33'));

Hallo,

Ik heb een zoontje van 13 maanden en ben zwanger van de 2e. Ik woon in het buitenlamd en voed mijn zoontje 2talig op (probeer het althans). Ik ben benieuwd naar mensen die hiermee ervaring hebben en misschien wat tips.

Alvast bedankt.




 
Hallo,

Ik ben nieuw hier maar ik heb een vraagje. Wij zijn net terug in nederland na het wonen in the usa voor vier jaar. Mijn zoontje Tim is dus tweetaalig opgevoed. Het probleem nu is dat ik het graag zou willen voort zetten hier in Nederland want het zou zonden zijn als het vervaagt. Nou is mijn vraag weet iemand of heeft er ervaring mee om het beste mee door te gaan.
Tim is bijna drie.

saskya
 
Hallo,
Ook ik voed mijn zoontje van 11 mnd 2 talig op.
Mijn man is turks en ik ben nederlands, samen praten wij engels.
Wij praten elk onze eigen moedertaal tegen onze zoon  en vermijden om engels te praten waar hij bij is.
Momenteel woon ik nog in nederland en zit mijn man in turkije,dus leert hij nu voornamenlijk nederlands.
Maar over 3 mnd ongeveer emigreer ik waarschijnlijk terug naar Istanbul/Turkije dus dan zal hij meer turks horen.
Het voordeel voor mij is dat ik dan het turks tegelijk met hem leer.
Wel neem ik de Kid-do serie mee en een stapel nederlandse voorlees boekjes.
groetjes en güle güle
Virginia, mama van Koray
 
Terug
Bovenaan