2talig opvoeden

Halo, Hola,

Ik raad je aan om te proberen consequent tweetalig op te voeden. Ik zelf ben NL en mijn man Spaans, we wonen in Spanje en ik ben helaas niet consequent genoeg met het NL spreken tegen ons dochtertje (3,5 jr.).... ze verstaat eigenlijk alles in NL, maar spreekt vrijwel niet in NL. Wel tegen oma (opa en oma wonen ook hier), maar niet tegen mij. Ze zegt nu ook regelematig tegen me dat ik in het Spaans tegen haar moet praten of doet of ze me in het NL niet verstaat... op zich nog niet zo ´n ramp, zij het niet dat we erover denken om terug te gaan naar NL!!
Wie kan me vertellen hoe lang het duurt voor mijn meisje (errug eigenwijs) wel redelijk NL spreekt als ik nu wel consequent op het NL overstap?
Oh ja, ik spreek spaans met mijn man en ze gaat naar een spanse school.
 
Hallo,

Ook wij voeden onze dochter tweetalig op, we wonen niet in het buitenland, maar in Friesland!
Ik zelf spreek Fries tegen mijn dochter ( 6mnd) mijn vriend spreekt Nederlands tegen haar. Onderling spreken wij Nederlands met elkaar.

Ik vind het belangrijk dat ze beide talen leert spreken, Hier in Friesland vind ik het belangrijk dat je Fries kunt spreken en verstaan, maar buiten Friesland vind ik het ook heel erg belangrijk dat ze zich goed kan redden in het Nederlands.

Ik heb er toch zo'n hekel aan als Friezen het Nederlands niet goed beheersen!

Maar het gaat eigenlijk helemaal vanzelf, we spreken gewoon met onze dochter in de taal waarin wij zijn opgegroeid, zonder er bij na te denken, het gaat gewoon vanzelf.

groetjes Maya
 
hoi hoi,

Ik heb 2 kinderen van 5 en van 9 maanden, wij wonen precies op de grens met belgie, en onze oudste zoon gaat al van kleins af naar een klein schooltje hier in belgie, ze spreken daar alleen maar Frans, terwijl we thuis alleen maar Nederlands spreken hij beheerst nu beide talen vloeiend, voor zover dat kan met 5 natuurlijk, dus ik weet niet hoe je situatie is maar dat zou dus een goede optie kunnen zijn, het is op die manier veel makelijker voor kinderen om om te schakelen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt..

Groetjes, M
 
Hoi Bernie,

Ik las je berichtje pas nadat ik de mijne had geplaatst,
Ik denk als je terug komt naar nederland je dochtertje vanzelf nederlands gaat praten ook tegen jou, ze pikken dat zo snel op, en als ze hier is en ze hoort niks anders gaat dat allemaal vanzelf, mijn zoon weigerd thuis ook frans te spreken maar als we een uitstapje van school hebben of ik haal hem op en iedereen spreek frans doet hij dat ook..

Groetjes, mary jane
 
hallo,

Wij voeden onze zoon in het Fries op, Nederlands leren ze snel genoeg van anderen en van tv en radio. Mijn broer heeft dit ook gedaan met zijn kinderen en die hebben geen problemen met overschakelen. ze spelen bijvoorbeeld ook in het nederlands.
Ik ben zelf ook Fries opgevoed en leerde pas nederlands toen ik naar de kleuterschool ging.

Groetje Geeske
 
mijn vriendin is getrouwd met een spaanstalige man en woont in Nederland. Ze voeden hun kindje van 2 jaar met beide talen op. Ze hebben hier geen vaste regels voor en heel leuk om te zien is dat hun dochtertje het feilloos doorheeft: Tegen haar moeder praat ze nederlands en ook tegen de familie van haar kant. Tegen haar vader praat ze voornamelijk spaans en ook tegen de familie en vrienden van zijn kant. Toen ik er was praat ze nederlands tegen mij zonder dat dat haar gezegd wordt. Ze hoort nederlands en reageert nederlands terug., Hoort ze spaans dan reageert ze spaans. Ze kiest er thuis vaak voor om het makkelijkste te kiezen: Aqua ipv water omdat dat makkelijker is...Ik ben benieuwd hoe ze zich ontwikkeld tijdens school en zo.
 
quote: Geeske reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-04-2006 20:29:11'));

hallo,

Wij voeden onze zoon in het Fries op, Nederlands leren ze snel genoeg van anderen en van tv en radio. Mijn broer heeft dit ook gedaan met zijn kinderen en die hebben geen problemen met overschakelen. ze spelen bijvoorbeeld ook in het nederlands.
Ik ben zelf ook Fries opgevoed en leerde pas nederlands toen ik naar de kleuterschool ging.

Groetje Geeske

Hoi
Ik kom ook uit Friesland. Ben niet Fries opgevoed, hoewel mijn ouders met mijn opa en oma altijd Fries spraken en spreken, en tegen elkaar in het stadsfries. Maar tegen ons altijd Nederlands. Fries konden we prima verstaan, spreken gaat nu een heel klein beetje, maar niet van harte. Je voelt je er gewoon niet lekker bij. Dus ik doe het ook niet.
Maar, voordat jij naar de kleuterschool ging, kon je toch wel Nederlands verstaan????
Als een kind dan pas Nederlands leert, dan heb je buiten Friesland toch wel een probleem: je kunt geen Nederlands verstaan en je spreekt het niet.
Ik neem aan dat je toch wel voor een groot deel Nederlands kende en kon verstaan, want waar hoorde je vroeger en  tegenwoordig op straat en op je werk nog Fries??? Bijna nergens.
Dus daar pikt een kind het ook wel op.

Groetjes
 
Mijn vriend is Peruaan, en we hebben een dochtertje van bijna 9 maanden. Haar vader spreekt alleen Spaans tegen haar, zelf praat ik Nederlands (net als vrienden en familie hier in Nederland), en met elkaar spreken  mijn vriend en ik  Spaans, dat is dan ook de taal die ze op dit moment thuis het meeste hoort.
Ik ben erg benieuwd naar haar eerste woordjes straks (nog even geduld).
Het lijkt me ook leuk om reactie te lezen of eventueel in contact te komen met andere ouders van Spaanstalige-Nederlandse kinderen, ik hoor graag jullie ervaringen en tips!
 
Terug
Bovenaan