35+ en zwanger uitgerekend in mei

Dag allemaal ik ben Maaike 38 jr en zwanger van de 3e, heb een dochter van 13 en een zoon van 9 , ben 17 mei uitgerekend, heb al 2 keer een goede echo gehad.
Dit kindje is van dezelfde vader en erg gewenst (veel vragen krijg ik hierover)
Heb het gisteren op mijn werk verteld en heb eigenlijk alleen nog maar leuke en lieve en hele warme opmerkingen gekregen, wat ik toch niet helemaal verwacht had dus alleen maar erg leuk.
Wel ga ik 20 nov voor de vruchtwaterpunctie zijn er nog meer meiden die gekozen hebben voor deze manier van pren. diagn? vond het zon moeilijke keuze maar sta hier toch wel achter.
Ben benieuwd naar jullie reactie, hoop dat er nog meer beetje mee willen kletsen.

gr Maaike

He Maaike
Ik ben nog net geen 35, maar mag ik toch met je meekletsen.
Ik wordt volgende maand 35 en ben zwanger van  ons eerste kindje.
Ik ben uitgerekend op 5 mei.
Ik heb  ook 2 hele mooie echo's gehad. Voor de eerste was ik zenuwachtig omdat je niet zeker weet of alles goed is. Bij de tweede was ik gewoon heel erg benieuwd hoeveel de kleine was gegroeid en hoe het er nu uitzag. Wat een verschil!
Met 8 weken was het een garnaaltje van 15 mm.
Met 11 weken was het een echt mensje met armpjes en beentjes die rondzwaaide van bijna 5 cm.

Ik twijfel nog erg of ik een test wil laten doen. We hebben lang op dit klindje gewacht en het is zoooooo welkom.
Waarom heb jij wel voor de test gekozen? Om je leeftijd of komt er in je familie iets voor dat erfelijk is?

Hoi deedee gezellig,
ik heb inderdaad voor de test gekozen om mijn leeftijd, en mijn rede is dat als het kindje een ernstige afwijking heb ik de zwangerschap niet door wil zetten, ik werk vanaf 91 met chronisch zieke kinderen , en er zijn echt ziektes wat ik het kindje niet aan wil doen, en ook weet hoe het voor de rest van het gezin is, hoe zwaar het kan zijn ook uit het oogpunt van de kinderen, ik heb veel kinderen gekend op jonge leeftijd en nu op jong volwassen en wij hebben deze keuze bewust zo gemaakt, ik hoop dat je me er niet om veroordeelt want het is al moeilijk genoeg
Verder weet ik dat je nooit garanties heb in het leven en het wil ook niet zeggen dat we niet van een niet gezond kindje kunnen houden maar denk wel dat met hetgeen je weet je een hele bewuste keuze kunt maken.
he wat een zwaar gesprek zeg voor zaterdagmorgen.
groetjes maaike

He Maaike

Tuurlijk veroordeel ik je niet. Die test zijn er juist om in een vroeg stadium te kunnen beslissen of je dit wel wil. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de baby en natuurlijk voor je andere kinderen. Het is ook helemaal jullie keuze en niemand zou jullie erom mogen veroordelen. Maar ik hoop dat de kleine gezond is en dat je weer zo'n klein mensje in je armen mag sluiten in Mei.

Ik vind het zelf erg moeilijk. We hebben ruim 2,5 jaar gewacht op deze zwangerschap en hadden er wat hulp bij nodig van het ziekenhuis(IUI) Ik kan me dan ook eigenlijk niet voorstellen dat ik deze zwangerschap zou afbreken.
Mijn vriend zei een paar weken terug wel dat hij denk dat hij het niet aan zou kunnen als ons kindje zwaar gehandicapt zou zijn of een ernstige chronische ziekte zou hebben.

Heb je bij je vorige kinderen ook voor deze keuze gestaan? Of was het toen nog niet aan de orde omdat je toen wat jonger was?

Het is idd een zwaar gesprek zo op de zaterdag ochtend. Maar ja het houd je toch bezig he?

Voel je je nu anders dan bij de vorige zwangerschappen? Of herken je heel veel?
Voor mij is alles nieuw en ik begin nu eigenlijk pas aan de gedachte te wennen dat ik zwanger ben.

Deedee

gezellig zo tussen het opruimen door even kletsen,
Bij de andere was ik inderdaad 24 en 28 en speelde dat gewoon niet het ging wel eens door je hoofd maar daar bleef het bij, de nekplooi meting enz bestond ook niet.
Tussen de 1e en 2e zit een mk in en daarna werd ik ook niet zwanger en ben toen zwanger met clomid geworden, ben nu wel voor onderzoeken naar het zkh geweest en 2 mnd voor de iui toch spontaan zwanger geworden, eignlijk na 9 mnd dus achteraf toch wel snel. Mijn gynacoloog (vu amsterdam) zegt dat de kans op een kindje met afwijking groter is als dat het misgaat met de punctie dus daar vertrouw ik dan maar op.
Ik denk dat je heel goed moet bedenken wat je met een uitslag wil, als je de zwschap hoe dan ook uit wil dragen zou ik het niet doen, maar het is zo ontzettend persoonlijk en ik snap dat het kindje erg gewenst is, ik zou hier eerst samen over op 1 lijn komen dan kom je er samen ook sterk uit en bedenk dat de meeste kindjes gelukkig gezond geboren worden.
Maar het is inderdaad weer spannend en zeker anders ben erg misselijk wordt gelukkig al wat minder maar dat heb ik bij de andere niet gehad, leuke is dat mijn zusje en schoonzusje ook zwanger zijn en we allemaal in 3 weken tijd gaan bevallen.
Heel bijzonder blijft het, kan ook niet wachten totdat ik het voel bewegen dat is zo ontzettend bijzonder, en de liefde voor je kind is zo alles beheersend vind het de mooiste liefde die er is. Al weet ik dat het niet altijd even makkelijk is en zeker de pubertijd niet altijd maar je krijgt er zoveel voor terug..............
Groetjes Maaike,

Hoi Maaike, ik ben ook 38 en zwanger van de 3e (nu 11 weken). De oudste is 4, de jongste 3.

Wij hebben ook al 2 keer een echo gehad en alles gaat goed.

Ook wij kregen de keuze voor prenatale screening en wij kiezen eerst voor de nekplooimeting. Daar komt dan een kansberekening uit en dan zien we verder. Uit nieuwsgierigheid: waarom kies jij gelijk voor een vruchtwaterpunctie eigenlijk? Ze hebben ons bij de gyn de kansen op een kindje met Down laten zien voor 38-jarigen: 1 op 175. De kans op een miskraam (van dus voor een heel grote kans een gezond kind) bij en vruchtwaterpunctie is 1 op de 100. Een veel groter risico dus. Daarom kiezen wij pas voor een punctie als we tot de hoog risico groep blijken te horen. Maar goed, het gaat niet alleen om Down natuurlijk, bij een punctie weet je nog meer over chromosomale afwijkingen. Onze gyn verwoordde het goed: het gaat er om hoe je in het leven staat, of je zekerheden wilt of dingen op je pad laat komen. Je moet inderdaad goed vantevoren weten wat je doet met de uitslag. Geen makkelijk verhaal. En dan te bedenken dat we bij de tweede hier niet eens mee bezig waren, en het risico op Down toen 1 op 230 was.....

Begrijp me goed, ieder zijn keuze hoor, maar ik wil je onze overwegingen laten zien.

Groetjes,

Simone

Hoi Simone , gezellig ook de 3e,
de kans op een mk bij een punctie is 0.35% en ook nog eens afh van de erv van de gyn,
wat dat betreft zit ik in de vu goed,
begrijp jou overweging hoor voor een nekplooimeting, maar een kansberekening zegt mij niet zoveel, en net wat je zegt een vw punctie is breder dan alleen maar down. dus vandaar mijn overweging, maar hoop dat we natuurlijk allemaal een gezonde beeb krijgen, lijkt me zo heerlijk weer zon wurmpje in je armen, ook grote zus en broer vinden het echt reuze spannend, zo leuk. wel ben ik een stuk misselijker vorige keren nergens last van. en ben ik toch wel erg moe, zwaar hoofd maar hoop dat het dadelijk beter gaat nu 10 weken kan niet wachten om het heerlijk te voelen bewegen in je buik, nu moet je er maar in geloven dat alles goed gaat daarbinnen.
Lekker weekend

Hoi Maaike,

Zoals ik je eerder schreef, laat ik ook een vruchtwaterpunctie doen. Mijn beste vriendin heeft een kindje met down gekregen na een uitslag op de combinatietest van 1:14.000!!!!!.  Zo'n test is in mijn ogen volkomen waardeloos. Het is zo hard bij hun aangekomen. Na zo'n uitslag verwacht je dat helemaal niet. Ik maak  van heel nabij mee  hoe zwaar het  voor hun gezin is. Mijn man en ik hebben dan ook samen besloten  dat als  ik nog eens zwanger zou worden dat ik een punctie zou laten doen.  Ik word in januari 37 jaar  dus mijn leeftijd speelt ook mee.

Inmiddels hebben we een datum: 17 november. Net na Sinterklaas de uitslag. Nu vind ik het niet zo spannend, maar ik denk dat ik dat wel heb als straks  die envelop met de uitslag op de mat valt...

Overigens heeft mijn VK aangeboden de dag na de punctie een echo te maken ter geruststelling dat alles goed is met het kindje. Dat vind ik een heel prettige gedachte.

Groet,
Lies

Terug
Bovenaan