35+ en zwanger uitgerekend in mei

Hoi meiden,

ik ben Keesje, bijna 38. Moeder van een zoon van bijna 6 en een zoon die anderhalf jaar geleden op 2.5 jarige leeftijd is overleden aan kanker. Ik ben vandaag 11 weken zwanger.

Wij hebben gekozen voor een vlokkentest. De nekplooimeting is een kansberekening dus dat zagen we niet zo zitten (mijn zoon had immers 60% kans op overleven en dat betekende uiteindelijk ook niets). Een vruchtwaterpunctie vind ik wat laat, dan zouden we zo laat moeten afbreken in de zwangerschap en dat voelde niet goed voor ons.
Mijn test is as woensdag. Ik heb vorig jaar een (2e) miskraam gehad. Toen hoorde we met 10.5 nog een hartje en met 11.2 niet meer, dus ik ben op dit moment vooral bezig met zeer bang zijn dat het weer fout gaat deze dagen.

Ik heb nu afgesproken dinsdag hartje te luisteren bij de vk, dan woensdag de test en dan maandag  nog een keer hartje luisteren. Dan weet je ook redelijk zeker dat de test geen miskraam veroorzaakt. Kortom deze komende 2,5e week is het nog volop stressen en zenuwen.
We hebben ook al besloten dat we de zwangerschap afbreken als de uitslag niet goed is. We weten als geen ander dat er geen garantie op het leven zit, maar dit kleine stukje zekerheid willen we toch zelf de hand in hebben. Wij en onze zoon hebben teveel meegemaakt en op voorhand al te weten dat je ziekenhuis in en uit zou moeten of een kindje te krijgen met een lage levensverwachting, dat willen we niet.

Ik heb nu aan nog bijna niemand vertelt dat ik zwanger ben. Gewoon om te voorkomen dat iedereen zich ermee bemoeit. Want dat merk ik steeds weer, zoveel mensen oordelen over het feit dat je een test laat doen of dat je wilt afbreken als de uitslag niet goed is. Vreselijk, waar bemoeien ze zich mee. En ik wil me ook niet verantwoorden. Dit is onze beslissing.

Ik vind het ook fijn om te lezen dat hier meer meiden bewust voor een prenatale test hebben gekozen.

groetjes, keesje

Keesje , wat een verhaal meid, kan er erg emotioneel van worden als ik dat zo lees, wel verwoord het precies wat ik bedoel en voel, maar gelukkig niet van zo dichtbij meegemaakt heb, Alle sterkte woensdag zal aan je denken  Mamma van stijn ja ik dacht op het grote mei forum he? Ja wat een spannende tijd he, voel me vandaag gelukkig beetje fit , heb ik nodig want morgen gaan we voor een midweek naar texel en gisteren hebben ze boven aan een kant overal dubbel glas gezet dus het is echt een bende en ga ook snel weer aan de slag, pfffffffff waar zal ik beginnen..............
Prettige vakantie (als die nog niet geweest is) en tot volg week
gr Maaike

Zo weer terug van texel, het was heerlijk echt genoten met de kids en vrienden , veel gezien en veel gedaan wat is het leuk daar zeg en we hebben goed weer gehad alleen gisteren regende het, voel me gelukkig ook weer wat beter dus dat is zeker heel erg lekker. hoe is het met jullie?
gr maaike

Daar ben ik weer even.
M'n vriend en ik hebben het er nog eens uitgebreid over gehad en we gaan toch geen test doen. Wel willen we met 20 weken bij de echo kijken of alles goed is, maar ik durf de test eigenlijk niet goed aan. Ik werd echt zenuwachtig van de gedachte om een test te laten doen. Ik heb er goed over nagedacht maar ik denk dat ik het echt niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen om deze zwangerschap af te breken, dus dan heeft zo'n test natuurlijk geen zin.
Ik begrijp goed waarom sommige wel de tests willen doen. Trek je vooral niets aan wat andere daarvan vinden. Als jij/jullie de zekerheid willen hebben dan moet je vooral je eigen gevoel volgen. Mijn gevoel zegt; het zit goed de test is niet nodig. En dat gevoel volg ik.

Maaike klinkt lekker, even uitwaaien op Texel.
Wij denken eraan om in januari ofzo nog een weekje naar de zon te gaan. Een goede bekende van ons in naar de Canarische eilanden verhuisd en misschien zoeken we doe dan op.

Deedee lekker hoor dat je eruit bent dat je niet wilt testen weet je alleen al voor jezelf een beslissing nemen vond ik zon opluchting, lekker naar de zon zou ik zeker doen,
Bij mij groeit mn buik gestaag buiten de 5 kilos in de vakantie zitten er nu ook zon 4 bij dus dat is al veel heb 2 zw broeken gekocht want om nu voor 1 mnd een grotere maat te kopen gaat ook niet opschieten. 6 nov weer naar de vk de eerste echte intake dan gaat het echt beginnen misselijkheid neemt af en soms lijkt het wel alsof ik al wat voel binnen maar dat zou wel vroeg zijn, Mn borsten groeien als een gek en zijn nog steeds vrij pijnlijkl Op mn werk heb ik het verteld en alles schijnt goed te regelen te vallen. dus voel me eigenlijk vnl erg gelukkig. en jullie?

He Maaike hoe was het bij de verloskundige?
Wij moeten woensdag weer, we gaan dan naar het hartje luisteren.

Ik begin nu wat aan te komen, maar niet veel. Maar ik ben wel blij met m'n nieuwe broeken. Gewoon spijkerbroeken die heel laag sluiten, zodat ze onder m'n buik sluiten.
De misselijkheid is hier ook een heel stuk verdwenen en ik heb meer energie.

Hoi Maaike,

Dit is toevallig, wij hebben een dochter van 11 (Fenna) en een zoon van 8 (Stijn).

Ook ik ben 38 jaar en zwanger van de derde, ben 1 maart uitgeteld.

Inderdaad de vragen die op je afkomen zijn soms niet normaal.

Of het een 'foutje' is (van bekende), mensen die me niet goed kennen vragen of het van dezelfde man is of dat ik gescheiden ben en met een andere man opnieuw begin.
Nou ja zeg, ik lach er altijd maar om, maar de mensen zijn af en toe zo brutaal.
Ook vragen ze bijna altijd wat het gaat worden!

Ik heb een nekplooimeting + bloedonderzoek laten doen. De nekplooi zag er keurig uit dus ik maakte me nergens zorgen om.

Een paar dagen later belde de verloskundige met de mededeling dat ze 'iets' in mijn bloed hadden gezien en ik een kans van 1:30 had op een kindje met het syndroom van down.

Ik schrok me rot.

Ik heb een vruchtwaterpunctie laten doen en de uitslag daarvan was dat het een kerngezond kind is!

Gelukkig maar, want ik had niet graag voor de keuze gestaan wat te doen als het niet goed zou zijn.

Wat ze dan in mijn bloed gezien hebben kunnen ze niet zeggen, misschien dat ze het bij de eerste twee ook hadden gezien, maar toen heb ik de test niet laten doen.

Heel veel succes bij je keuze om wel of niet te laten testen.
Als ik het opnieuw moest doen zou ik gelijk voor de punctie gaan, heb me voor niets erge zorgen gemaakt na de bloeduitslag.

Succes en groetjes Sandra (24 weken + 3 dagen)

Hoi Deedee,
bij de vk was alles goed hartje weer kunnen luisteren en mn baarmoeder was erg groot voor toen 12+ 4dgn wat goed kan bij de 3e, bij mijn zoon begon het ook zo en die was 9 pond ik hoop dus niet dat dit een voorbode is.
Verder al het bloed af laten nemen en nu een week later nog niets gehoord dus zal wel goed zijn.

Hoi Sandra, ja wat spannend he weer een kleintje dadelijk, kan echt niet wachten, heb zo zin om tussen de spulletjes te gaan neuzen en alles weer aan te schaffen (heb nl niets meer jij?)
Volg week dond de 20e is de vw punctie, vind het echt heel spannend heb heel bewust de nekplooi niet laten doen om geen verwarrende uitslag te krijgen, De zw schap voelt goed dus hoop dat dat een goed voorteken is, als ik dan eind dec de 20 wk echo heb gehad dan mag ik vanmezelf naar spulletjes gaan kijken, hoever zijn jullie daarmee??
moet wel in het zkh bevallen omdat mijn dochter met een keizersnede is geboren dat is wel jammer maar ja het zkh is hier om de hoek dus valt mee.
Ben met regelmaat nog erg misselijk en ook niet erg actief te noemen mn werk en de andere kids slurpen op dit moment bijna al mn energie een puber is wel aandoenlijk maar echt niet altijd makkelijk......................
Hoe lang duurde het bij jou sandra voordat je de uitslag kreeg, ging dat ook telefonisch???
Deedee je bent echt nog niet veel aangekomen hoor hier begint de buik er echt al te zitten en het gewicht ook toe te nemen al lijkt het de laatste 3 wk wel te zijn gestopt, had al 4 kg van de vakantie en 4kg van de zw schap mn 62 is dus nu 70, ben de vorige zw niet boven de 76 geweest dus .............. hoop echt dat het zo blijft wil uiteindelijk weer redelijk eruit komen gaat vast niet zo snel meer als 9 jr terug, maar ja eerst maar een gezonde baby dat is echt het allerbelangrijkste............

gr Maaike

Terug
Bovenaan