3e zs... onverwacht of ongewenst... wat moet ik nou doen?

Beste moeder van twee,

Het moeilijke is in deze situatie dat je als echtpaar een keuze moet maken en ja de gevolgen van die keuze  groot kunnen  zijn.
Mannen zijn nu eenmaal praktisch als het om kinderen gaat. Dat merk je ook bij stellen die nog geen kind hebben, waarvan de vrouw wel een kind wil. Jij bent nu zwanger en voelt de veranderingen in jouw lijf al dagelijks, dat kleurt ook jouw gevoelens hieromtrent.

Als jullie allebei steeds feller worden is het in ieder geval moeilijker om één van beide toe te geven en in de richting van de ander te komen.

Ik vind echter dat je wel een keuze hebt, ook al ben je altijd tegen abortus geweest. Als jij kiest voor een abortus, dan kan ik daar zeker begrip voor opbrengen.
Die keuze mag je maken.
Weet je nog waarom je altijd tegen abortuse bent geweest? Is die reden nu ook van toepassing of is jouw huidige situatie anders op basis waarvan jij destijds die mening hebt gevormd? Hoe dacht jouw man daarover voordat hij wist dat jij zwanger was.
Wat als deze zwangerschap over twee jaar zich onverwacht had aangekondigd, had hij dan dezelfde mening gehad?

Wel vermoed ik dat omdat jij al kinderen hebt, je nu waarschijnlijk  al een heel reeel beeld hebt van hoe de zwangerschap zal zijn, maar ook van hoe je leven zal zijn na de bevalling. Jij hebt waarschijnlijk ook al een beeld opgebouwd in gedachten van hoe het leven wordt met z'n vijven. En dat beeld zal redelijk reeel zijn.
De emoties van het afbouwen van dat beeld, die droom, zal dan het aller moeilijkste zijn en veel tijd kosten.
Maar ik denk niet dat dat onmogelijk is, in zoverre dat jij niet meer kunt functioneren. Wel is het dan belangrijk dat jij echt achter die keuze staat.

Ik lees dat veel mensen aangeven dat het materialistische niet belangrijk is, maar als je elk dubbeltje moet omdraaien, is het toch erg moeilijk. Geld helpt nu eenmaal wel. Je kunt dan samen met je man en andere kinderen toch de dingen blijven doen die je wilde doen. Nu ben je net zwanger en wil je dit heel graag. Maar als je 8 jaar verder bent en bijvoorbeeld door deze keuze jouw gezin heel veel moet ontzeggen, zul je dan nog terugdenken aan de beslissing die je nu neemt? Ik wil niet zeggen dat je dan een kind weg moet doen tegen die tijd, dat is natuurlijk absurt, maar zou je dan de dingen misschien toch anders doen?

Misschien is het juist goed om wel even met je schoonmoeder te praten, zij weet hoe het is. En ik begrijp wel dat je liever de kant misschien hoort van mensen die voor het behouden van de zwangerschap zijn.
Ik heb alleen geprobeerd om ook een andere kant te belichten, meer  vanuit het midden.

Kortom een hele moeilijke beslissing die je samen moet nemen.

Ik wens je heel veel sterkte en ben benieuwd hoe de huisarts er tegenaan kijkt en het gesprek heeft gevoerd met jullie.

Sterkte en succes.

Natuurlijk telt het materialistische wel wat mee, maar in een gezin waar al twee kinderen zijn, zijn de meeste kosten al gemaakt. Een derde erbij merk je financieel gezien nauwelijks.

Hallo moeder van 3

Ja, omdat je eiegnlijk in je hart dit kindje al hebt geaccepteerd ben je nu eigenlijk al moeder van 3.
Ik wou je alleen even laten weten dat ik heel erg met je meeleef en het erg moeilijk voor je vind dat je zo tegenover je man bent komen te staan. Ik hoop dan ook dat jullie er samen uit kunnen komen en dat hij er anders tegenover kom tte staan.

Omdat jij hier een beetje een klankbord vindt, vroeg ik me af of het niet een idee is om wat vaders van 3 te zoeken die eens met je man kunnen praten, via een forum of op een andere manier? Misschien dat hij dan ook een wat genuanceerder beeld kan krijgen van de situatie, of in elk geval zijn materiele zorgen kan toetsen aan de 'werkelijkheid' van een ander gezin met 3 kids. Het is maar een ideetje hoor. Misschien kunnen ze je helpen bij het VBOK, daar hebben ze in elk geval wel een hulplijn die je eens kunt bellen..

Nou, ik wens je veel sterkte en vind wel (persoonlijke mening..) dat je je niet moet over laten halen tot een abortus, helemaal omdat ik sterk het idee heb dat je daar helemaal niet achter staat.

Succes met alles

liefs Klarie

Hoi meiden,

Pffffffffff, wat ben ik blij dat we naar de dokter zijn geweest zeg...

We hadden flinke bonje voordat we heen gingen. Gewoonweg omdat hij geen emoties toont. Ik kan janken wat ik wil, maar hij vertrekt geen spier.

In ieder geval, we kwamen bij die dokter en ik begon natuurlijk gelijk te huilen. EN mijn man zat poeslief te zijn. ??? Op een gegeven moment werd de dokter een beetje pissig op mijn man en zei dat het heel belangrijk is om over je gevoel te praten. "Je vrouw zit hier te huilen en het lijkt net of het je niets doet, terwijl ik ook aan je merk dat dat niet het geval is". Mijn man heeft trouwens niet een keer gezegd dat hij het kindje niet wil hebben. Sterker nog: Hij twijfelt... Ik zat met mn mond open naar m te kijken... Waarom zegt hij dat bij een vreemde wel? Het leek wel of hij zich schaamde voor zijn eigen gedachte, om zijn kind te laten aborteren. De dokter is geen voorstander van abortussen, dat was wel duidelijk. Gelukkig maar.

Toen we thuis kwamen begon hij toch te huilen.......... Echt alles kwam eruit. Zo gek... Het benauwd hem heel erg zegt hij, een derde kindje. En nu heeft hij pijn in zijn buik.... Misschien gaat t allemaal nog over, in de komende 7,5 maand. Want dat we het niet laten weghalen is nu wel duidelijke geloof ik. Alleen is hij er totaal niet blij mee.. En dat vind ik wel erg..

Ach, zal wel over gaan toch???

Danielle, de dokter zei dat bij een abortuskliniek voorafgaand je een verplichte denktijd van 5 dagen hebt. Als ze het idee hebben dat je het niet voor 100% wilt, gaan ze gesprekken met je voeren. Dat zei de dokter in ieder geval. De dokter vertelde mijn man trouwens ook dat materiele zaken er totaal niet toedoen. De meeste kosten zijn idd al gemaakt.

Weerdje, bedankt voor je reactie en gefeliciteerd met je zs!

SandraD, ik ben niet echt tegen abortus. Dat wil zeggen, ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken. Je weet een ander zijn situatie niet. Maar een kindje van mijzelf en mijn man weghalen, ik heb altijd gezegd dat ik dat nooit zou doen.
Ik ben alleen vorige week zo ontzettend geschrokken, dat mijn eerste reactie was: ik wil t niet, ik wil niet nog een keer zwanger zijn. En mijn man was in eerste instantie best opgelucht door mijn reactie. Maar als je het een tijdje laat bezinken vind ik het van de zotte om ons kindje weg te laten halen. Wij zijn echt niet arm, we hoeven niet elk dubbeltje om te draaien, we wonen in een mooi nieuw huis, twee katten, een mooie nieuwe auto (die straks toch echt te klein is........ daar vinden we wel wat op).

Ik ben enigszins opgelucht, maar we zijn er nog lang niet...

Liefs van mij

Hoi moeder van twee !

Ik zit al een tijdje mee te lezen en volg ook de enorm heftige reacties op dit forum. Heb me een tijdje in kunnen houden maar besloot nu toch te reageren.
Gezien de reactie hier zal ik heel wat mensen "tegen" me krijgen maar dat interesseert me niet. Ik heb 10 jaar geleden ook een abortus ondergaan, ik zat zo in mijn eigen situatie waarin ik failliet was, het kindje van mijn ex was ( hij ging weg toen ie erachter kwam dat ik zwanger was ging ie weg ) Ik had wel 1000 redenen om het niet te kunnen houden en maar 1 reden om het wel te houden, ik wilde namelijk erg graag kinderen. Alleen............ ik kon er destijds echt niet voor zorgen, dus na een hoop nadenken heb ik besloten over te gaan tot een abortus. Absoluut GEEN prettige ervaring kan ik je vertellen en inderdaad heb ik daar wel geestelijk problemen mee gehad maar na verloop van tijd ( tijd heel alle wonden ) kon ik er vrede mee hebben. Tenminste...... dat dacht ik. NU ben ik weer zwanger en WEER is de aanstaande pappa met de noordezon vertrokken................ alleen ben ik een stuk wijzer dan toen en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit kindje te laten aborteren. Ik ben 37 jaar en deze kans is me voor mijn gevoel nog eenmaal gegeven en ik pak die met beide handen aan. Ik ben absoluut NIET tegen abortus. Dat gelul wat ik hier lees over dat er geen ongelukjes meer kunnen gebeuren in deze tijd is bullshit ! Ik ben dwars door de pil heen zwanger geraakt dus ongelukjes gebeuren nog steeds. De ene vrouw is nu eenmaal vruchtbaarder dan de ander en niemand hier heeft het recht te oordelen over een ander of een ander zijn/haar situatie. Waar ik wel een probleem mee heb ik dat er heel veel jongeren zo even abortus laten plegen omdat ze onvoorzichtig zijn geweest maar op een bepaalde leeftijd behoor je toch een volwassen gedrag aan te nemen en wanneer je voor zo een situatie staat behoor je dus ook een volwassen en weloverwogen beslissing te nemen. Zowiezo vind ik dat sommige hier zoch wel enorm uitlaten over hun persoonlijke voorkeuren cq meningen en vind ik niet dat je daarmee geholpen bent.
Wat je ook beslist ( en jij hebt je beslissing eigenlijk al genomen ) dan moet iedereen zicg daarbij neerleggen want meid : het is JOUW lichaam en jouw kindje !
Dat je man zich alleen over het financiele aspect buigt is misschien nog wel logisch te noemen................ hij draagt het niet bij zich, zijn lichaam ondergaat geen enkele verandering en sommige mannen denken : wat er nog niet is kan ik ook niet missen.......en kunnen dus ook enorm koud uit de hoek komen. Mijn ex ( van 10 jaar geleden ) heeft nu een kindje bij zijn huidige vrienden en eigenlijk sindsdien heeft ie enorm spijt dat ie mij destijds zowat gedwongen heeft om over te gaan tot abortus. Hij weet nu wat hij mist............. jou man zou dat ook moeten weten, jullie hebben er immers al twee. Mannen zijn nu eenmaal anders...........denken met hun verstand en probleemoplossend vermogen terwijl wij keuzes maken uit emoties. En soms valt er ook wel weer iets voor te zeggen............... toen ik failliet was zijn er dagen achter elkaar geweest dat ik totaal niets at domweg omdat ik daar de centjes niet voor had, dus wanneer mensen lopen te blaten hier dat het financiele gedeelte niet belangrijk is dan kan ik me daar ook nog wel eens behoorlijk kwaad over maken........ Natuurlijk is het wel belangrijk, je wilt je k nd toch normaal/ kleden enzovoort ?
Wat je ook doet : Ik wens je enorm veel sterkte want ik merk in je mails dat dit inderdaad nog wel eens ten koste kan gaan van je huwelijk........... het is aan jou je prioriteiten te stellen en daar 100 % voor te gaan !

Liefs van Bianca

Lieve moeder van drie!!!

wat geweldig, je man heeft een hele stap gezet om toen jullie weer thuiskwamen zo open met je te zijn! Had hij dat nou maar meteen gedaan, dan wist jij ook meteen waar je aan toe was met hem. Natuurlijk is het elke keer weer heel erg spannend en mannen zijn nu eenmaal mannen, dat het hen eerst wat benauwt. Ze geven het misschien niet allemaal toe, maar ze hebben er vast in bepaalde mate last van. Het komt allemaal wel goed nu, hij was dus gewoon zo bot omdat hij niet durfde laten zien aan je hoe hij zich voelde! Blijf wel goed met elkaar praten en vraag hem regelmatig hoe hij het nu ziet. Je zult zien dat de komende maanden hij steeds rustiger wordt naarmate hij met het idee vertrouwd raakt. Als jij het lichamelijk zwaar hebt na de geboorte kan je moeder of schoonmoeder misschien elke dag eventjes komen helpen?

Dat is van later zorg trouwens. Ik ben zo blij voor je dat hij vandaag eindelijk zijn echte gevoelens heeft getoond!

liefs Danielle

Beste mama van twee,

Ik ben heel blij voor jou dat jouw man zich lijkt te keren en je geen abortus hoeft te laten uitvoeren.

Gelijktijdig wil ik ook graag opmerken dat Bianca een terechte reactie heeft gemeld, ik heb genuanceerd hetzelfde willen zeggen, omdat ik nogal eenzijdige reacties tegenkwam.

En dit alles staat allemaal los van mijn persoonlijke keuze die ik misschien zou hebben gemaakt, want die doet er niet toe en je kunt je niet verplaatsen in iemand als je niet in dezelfde schoenen hebt gestaan.

Het gaat hier om jou en jouw man + je andere kinderen en dat jullie samen wat voor beslissing het ook moge zijn, eruit komen.

Veel succes en geluk met jouw zwangerschap, ik hoop dat alles naar wens verloopt!

gr Sandra

Hoi mama van twee
Wat een geluk dat jullie naar de dokter zijn geweest en je man later toch zijn emoties toonde want als je niet met elkaar kan praten is het erg moeilijk om een beslissing te nemen
Het is logisch en het heeft natuurlijk tijd nodig dat hij aan het idee kan wennen dat jullie straks een derde kindje zullen krijgen
Ik weet zeker dat  hij er straks wel blij mee kan zijn
Ik ben blij dat hij zich er bij neer heeft gelegd  want nogmaals een vrouw die zelf niet achter een abortus staat draagt het haar hele leven bij haar
Daarom geniet van je zwangerschap en je man ken je straks vast niet meer terug als hij aan het idee van de derde is gewend
groetjes monique

Terug
Bovenaan