Marja,
wij zijn inderdaad ook op de wereld gekomen, maar hoeveel mensen en kinderen hebben geen afwijkingen (gedragsstoornissen, allergieën etc.) die mogelijkwijs zijn ontstaan door het gebruik van alcohol of tabak tijdens de zwangerschap. En hoeveel kinderen overleden er eerder niet tijdens en na de zwangerschap.
Ok dat gebeurt nu nog steeds, maar onderzoek wijst uit dat bepaalde dingen nou eenmaal het risico verhogfen.
Tuurlijk is het aan ons (a.s. moeders en vaders) om af te wegen of we het risico willen nemen. Zelf neem ik het risico niet, en zal iemand er niet om veroordelen. Maar ooow wat zal je je zelf veroordelen als blijkt dat het niet goed gaat, en je had het kunnen voorkomen. Dat veel kinderen van rokende en drinkende moeders toch gezond op de wereld komen is geluk en daar mag je heel blij om zijn. Helaas worden die gelukkigen als norm genomen door sommige mensen en wordt niet gekeken naar al die kidneren waarbijhet wel mis ging.
In ieder geval ik drink geen druppel, rook niet en laat bepalde dingen gewoon staan. Ik neem liever het zekre voor het onzekere en nog ben ik er niet zeker van dat mijn kind gezond op de wereld komt. Maar ik zal in ieder geval niet denken, had ik maar....