Xanthe, ik vind het heel goed van je dat je helemaal niet drinkt tijdens de zwangerschap. Of beter gezegd: het moet ook normaal zijn dat je je dan kunt beheersen. Jij doet dat ook!
Maar ik ben wel geschrokken van je veroordeling over iemand in jou omgeving met 4 kinderen, die af en toe wel eens een glaasje dronk. Alle 4 hebben ze leer/gedragsproblemen. Je kunt nóóit weten of het door de alcohol komt, het lijkt me ook sterk: 4 kinderen. Ik zal eerder zeggen, het is een erfelijk gen wat betreft die problemen.
En wat is af en toe een glaasje?
Ik vind zelf persoonlijk het niet een prettig idee om elk weekend te drinken, ook al is het maar één glaasje wijn (tijdens de zwangerschap dan). Dat zou niet goed voelen, daarmee maak je de kans wel groter dat er iets mis zou kunnen zijn.
Maar als je tijdens de zwangerschap een paar keer een glaasje hebt gedronken, dan lijkt me dit geen kwaad kunnen. Alleen je kunt er maar beter geen gewoonte van maken.
Vroeger, eeuwen geleden, dronken mensen bijna niks anders, omdat er gewoonweg niks anders was. Ook kinderen dronken wijn/ bier. Ik weet niet of er toen meer kinderen geboren werden met afwijkingen dat tegenwoordig. Ik weet wel dat er meer kinderen stierven (en vrouwen) bij de geboorte. Maar dat was vooral om de slecht hygiene en de beperkte kennis van de medische wetenschap.
Wat ik in ieder geval wil zeggen: doe geen uitspraken waarvan je nooit zeker kunt weten of het waar is.