Als je de Staatsloterij wint.... zou je dan...

Hoi moeders!
Ik las ergens in een reactie van iemand dat ze best nog meer kinderen zou willen, maar dat dit financieel niet gaat. Nou vroeg ik me af hoeveel gezinnen hier "last" van hebben. Ik zou ook best wel nog een kindje willen in de toekomst, ondanks bekkeninstabiliteit nu, maar dan weet ik zeker dat ik niet meer kan werken en dat redden we financieel echt niet. We hebben niet eens zo'n hele duur huis, maar alles bijelkaar is het niet te doen met 1 inkomen. We hebben ook geen 2 paar opa en oma's dus dan moeten we naar de kinderopvang en wauw dat is duur.
Als wij een prijs winnen in de Staatsloterij (een redelijk bedrag dan he ;-) dan zouden we  toch wel proberen een broertje of zusje voor Jamey te maken.
Ik vraag dit omdat ik het eigenlijk best wel erg vindt dat er om deze reden een 2e, 3e (of meer) kind niet komt.
Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Hoi,

Dat zou voor mij nooit een reden zijn (behalve als ik een zwerver was), om niet nog een kindje te krijgen..
Ook wij hebben het financieel niet erg breed. Mijn man werkt fultime, en ik werk één dag per week. We hebben wel een koophuis, dus een hypotheek, maar we redden het gelukkig wel allemaal net.
Ik heb de ervaring dat alles zich meestal wel weer redt, dus ook als er nóg een kindje bij komt. En als de kinderen dan later naar school gaan, kun je ook meer gaan werken en dus voor hen én  je eigen toekomst gaan werken.
Ik zou zo langzamerhand wel weer een kindje willen krijgen, maar m'n man wil (nog) niet..

Geld is dus voor mij geen reden voor wel of niet nog een kindje!
 
Hoi Taatje,

Wat toevallig dat jij deze vraag plaatst mijn man en ik hebben het hier van de week toevallig over gehad.
Ik heb altijd gedroomd van een groot gezellig gezin heerlijk.
Wij hebben echter de keuze gemaakt om het bij 2 kinderen te laten als alles mag lukken. Ook uit financieele overwegingen en omdat met meer kinderen ons huis gewoon te klein gaat worden en met de huidige markt kunnen wij ons geen groter dus duurder huis veroorloven.
Maar mijn man zei dus van de week als wij de staatloterij winnen dan gaan wij op zoek naar een mooi geschikt huis en dan komen er als alles lukt ook meer als 2 kinderen.
Dus ik vind het wel heel erg leuk dat je deze vraag geplaatst hebt.
Mijn antwoord is dus JA.

groetjes Saskia
 
Hoi Taatje,

Ik heb het hier ook wel eens over met mijn nichtje. Ze gingen voor hun tweede kindje, waar het om financiele redenen bij zou blijven, maar ze kreeg een tweeling. Een echt cadeautje dus.
Wij zouden ook allebei wel een stuk of 4 kinderen willen, maar ze moeten ook allemaal in je huis passen en naar school en een goede vervolgopleiding.
Ach we blijven maar hopen op die hoofdprijs!!!

Groetjes
 
hallo allemaal.

weetje wat ik erg vind: dat moeders zo denken omdat het finacieel niet haalbaar is en allemaal de schuld van de maatschappij vroeger dacht je niet aan geld en toen hadden ze het ook niet rijk misschien nog wel armer en bestonden er gezinnen vam zo`n 9 kinderen.
en nu denken we vaak, kunnen we wel nog een kindje proberen te krijgen redden we dan wel. nou dat vind ik best erg dat we zo denken. maar we worden hiertoe gedwongen. alles is duur en je moet wel mee gaan.
de vrouw wou emansiperen, carierre maken ook full time werken enz enz. toen dacht het kabinet o maar dan kunnen we ook alles duurder maken. ten koste van de moeders die dit niet willen en gewoon moeder willen zijn en gewoon de vrouw van.
ik wil niet zeggen dat je niet moet gaan werken maar je moet hier voor kunnen kiezen en dat is niet mogelijk je wordt haast gedwongen om te werken.
en ja soms wou ik dat ik een flink smak geld zou winnen om een groot gezin te kunnen vormen maar ik doe niet mee met lotterij dus helaas.

groetjes monique
 
Hoi,

Het verschil tussen 1 en 2 is volgens mij niet zo groot. Vroeger lagen we ook met tweeen op een kamer. Tegenwoordig schijnt dat niet meer te mogen. Ik denk dat als je er teveel over na gaat denken je inderdaad tot de conclusie komt dat alles te duur is. 1 kind op kdv is al duur maar de belasting betaald echt een heel eind mee en compenseert ook een gedeelte als je werkgever niets betaald. In ons geval krijgen we zowat 2/3 terug en dat is nogal wat. Als je niet werkt krijg je ook een klein bedrag van de belasting. De grote spullen van de eerste kun je voor de tweede gebruiken. Kleertjes hoeven ook niet zo duur te zijn. Echt duur worden ze pas als ze gaan studeren. Het huis is misschien wel een probleem maar misschien kun je wat verbouwen of uitbouwen dan hoeft er niet meteen een nieuw huis gekocht worden. Als je ervoor gaat denk ik dat het helemaal goed gaat komen. Zorg dat je nooit spijt krijgt dat je om deze reden geen kind meer wil. En die staatsloterij........die gun ik je van harte.

Liefs,

Patricia
 
Ik ben het met Patricia eens.

En ik blijf me, als huisvrouw zijnde (bewuste keuze), afvragen hoe het toch komt dat niemand, maar dan ook (bijna) niemand tegenwoordig meer fatsoenlijk rond kan komen. Schiet mij maar lek, ik begrijp er geen jota van, echt niet.

Toen ik stopte met werken, kon iedereen ineens in m'n portemonnee kijken, want '....hoe moeten jullie dan in godsnaam rondkomen????????'.
Ik zal er wel eerlijk bij zeggen dat mijn man een leuk salaris heeft, maar dat komt puur door zijn onregelmatigheidstoeslagen (hij werkt in ploegen). Dan zeggen mensen vaak met een grote mond van "nou, ik zou het wel weten met een vent met zo'n salaris". Maar als je aan diezelfde mensen vraagt van 'okee, ruil maar eens met hem', dan krabbelen ze terug, want ja .. in het weekend en met de feestdagen willen we wel vrij hebben, om over nachtdiensten nog maar te zwijgen. Ik ben vaak 's avonds en 's nachts alleen en om het weekend ook.

Ik ben me ervan bewust dat we met mijn man z'n salaris wat meer ademruimte hebben, en volgens mij kan ik best wat meer spenderen dan ik nu doe. Maar heb er domweg geen zin in, vind het nergens voor nodig.
Ik doe voor 60 euro per week boodschappen (alles, dus ook eten, brood van de bakker, luiers, etc.) en ik ben juist iemand die op de aanbiedingen let. En ik doe echt geen kant-en-klaar maaltijden, maar ik kook minimaal 6 dagen per week.
Ik wil niet zeggen dat ik zuinig leef, maar ik let wel op dingen.
Heb onlangs bij de Zeem*n een voorjaarsgarderobe aangeschaft voor mijn zoon (hij is nu 15 maanden). Ik geloof dat er 3 broekjes, 1 vestje, 1 truitje en nog wat t-shirts met lange mouwen bij zaten. Ik was nog geen 15 euro kwijt.

Ik weet nog goed dat, toen we trouwplannen hadden, wij over de toekomst verder na gingen denken, ook financieel. Ik riep altijd 'als er ooit gezinsuitbreiding komt, wil ik de mogelijkheid hebben te kunnen stoppen met werken, zonder dat we op een houtje hoeven te bijten en ik wil mijn autootje blijven behouden'. Daar hebben we onze uitgaven en plannen op aangepast. Dus ook wij hebben een niet al te duren koopwoning, 2 auto's (2e-hands), we gaan 2 keer per jaar een weekje op vakantie (binnen NL) en we zijn geen big spenders. Wij zijn begonnen met sparen voor die kleine toen hij geboren werd en hij kan over 15 jaar dan dus gewoon lekker studeren.

Ik kan me weer wel voorstellen dat het wat puzzelen zal worden als de kinderen (of het kind) groter wordt en meer geld gaat kosten. En het leven is duurder geworden, ben ik met iedereen eens. Maar in de meeste gevallen heeft men de keuze om thuis te blijven als vrouw zijnde en dus niet te werken. Ik werk nu als oproepkracht (2 halve dagen per maand) en dat doe ik omdat ik het leuk vind en niet voor het geld.

Volgens mij denk ik dat, wanneer iedereen zich iets wil aanpassen, het in NL gewoon mogelijk moet zijn om goed rond te komen. Ene keer zitten wij ook wat krapper dan de andere keer, dat komt bij iedereen wel eens voor denk ik, maar het moet mogelijk zijn.

En wat de loterijen betreft: wij doen ook bewust niet mee, want ik zou eerlijk gezegd niet eens een super groot geldbedrag willen winnen. Ik zou echt niet weten wat ik met een ton of een miljoen moet doen. Ik weet wel wat kleine dingen (ik zou een gloednieuwe kleine auto kopen, ik zou leuk 1 of 2 weken op vakantie gaan (en een gewone vakantie, niet naar verre oorden) en een feestje ofzo geven. En voor de rest zou ik een gedeelte op de spaarbank zetten en ook een gedeelte weggeven aan mensen die het echt veel minder hebben dan wij, maar die het geld echt hard nodig hebben.

Misschien kom ik wel bekrompen over, en mijn man moet ook hard werken voor zijn geld, maar het heeft denk ik ook wel met je instelling te maken.
 
Terug
Bovenaan