Als je de Staatsloterij wint.... zou je dan...

Dit zijn altijd de moeilijke discussies, als het gaat over (geen) geld. En hoe makkelijk we kunnen zeggen wat we ergens van vinden, we kunnen nooit voor een ander zeggen wat de juiste manier is. Wanneer heb je het niet breed? Als je in de zomer geen drie weken naar een luxe bungalowpark in Spanje kunt of als je niet eens per zomer een dagje met je kinderen naar de dierentuin kunt? Die drie weken Spanje lukken mij niet, dat dagje dierentuin wel. Heb ik het dan breed of niet?

Mijn man werkt op provisiebasis. Dat kan dus betekenen dat hij  een maand een nettosalaris van 800 euro overhoudt. En dat is niet veel. Om die reden zou ik niet durven stoppen met werken, want dan kunnen we de hypotheek niet meer betalen. Ik wil niet zeggen dat we het slecht hebben, maar of wij het breed hebben... Misschien, in de ogen van anderen. Maar misschien ook niet, in de ogen van weer anderen.

Ik wil alleen maar zeggen dat het zo moeilijk in te schatten is of iemand rond zou moeten kunnen komen met wat hij(zij) heeft. Inderdaad, een nieuwe auto kopen terwijl je geen geld hebt voor een nieuwe wasmachine, vind ik niet slim. Maar als je ooit de verhalen hoort van moeders die elk dubbeltje zes keer moeten omdraaien... Petje af voor hoe zij het volhouden!

Ik had vroeger ook nooit een Levi's aan. Was te duur. Maar we zijn nooit iets tekort gekomen en wij waren met drie kinderen thuis. We gingen wel naar de dierentuin. Weet je wat dat kost met papa, mama en drie kinderen?!?!

Om even on-topic te gaan... Ik geloof ook niet dat ik een tweede zou uitstellen vanwege de kosten. Het meeste heb je al, de grote aanschaffen zijn gedaan. Tuurlijk, een nieuw truitje is leuk voor die kleine, maar waarschijnlijk niet noodzakelijk. Practische overwegingen zouden mij er eerder van weerhouden (hoe doe ik dat met de wandelwagen? Dat is zo'n combi van buggy en reiswieg...).

Succes iedereen, met de beslissing EN met de financiën!

Groetjes Ottie

PS Linda... Als jij dat miljoen niet wilt, je mag het doorsluizen naar mij hoor... ;-)
 
Dan mijn verhaal ook maar even neerplanten, haha!



Momenteel ben ik zwanger van nummer 2. Ik werk niet, en mijn man verdient zo'n 1600 netto in de maand.



Onze huur is 500 euro, onze ziektekosten zijn 180 euro, Nuon vraagt ons 190 euro.



Aan onze vaste lasten zijn we dus zo'n 900 euro per maand kwijt, zonder de boodschappen te rekenen.



Het is waar, we hebben het niet breed, we wonen in een 4 kamer
appartement, hebben een lease auto die niet privé gebruikt wordt en een
eigen autootje.



Al met al redden we het eigenlijk prima. Mijn moeder zegt elke keer
tegen ons dat ze het zo ontzettend knap vind dat we rond komen, en ik
snap dat om eerlijk te zijn niet.



We weten waar we ons geld aan uitgeven, gaan gewoon naar de Dirk,
kijken per keer of we geld hebben voor een vakantie of niet, en we
houden zelfs geld over om lekker eens pizza te bestellen, iets bij de
Albert Heijn te halen of een dagje dierentuin te doen.



Ergens vind ik het wel bijzonder dat sommige mensen met een goed
salaris klagen dat ze niet rond kunnen komen. Ik kijk dan naar hun
gloednieuwe all-risk verzekerde auto, hun A-merken in de koelkast en
breedbeeld-televisie en denk, "ik heb wel een vermoeden waaraan het
ligt!"



En het feit dat die mensen dan lopen te kreunen en steunen dat het
leven zo duur is en dat ze er geen kindje meer bij kunnen nemen, daar
kan ik me dan aan ergeren. Zeeman kleding is vaak net zo leuk als baby
Mexx hoor!



Tuurlijk had ik sommige dingen ook wel anders gewild, had ik een nieuwe
box gewild in plaats van een van marktplaats, had ik een prachtige
kinderkamer gewild in plaats van eentje die ik zelf nog moest
schilderen, had ik een grote nieuwe auto voor de deur willen hebben in
plaats van onze 12 jaar oude Renault Clio.



Maar al met al, ben ik ziels gelukkig met wat ik heb, en doet het feit
dat ik een gezonde dochter en nog eentje op komst heb, me veel meer dan
al die luxe dingen!



Lynn

 
Even een kleine update... We gaan zaterdag een nieuwe auto halen! We
konden onze Clio goed inruilen en krijgen nu een Opel Astra Station
ervoor terug, waar we met zijn vieren tenminste inpassen. Hij is 10
jaar oud, maar ik ben blij!
 
Erg mooi om te lezen dat over het algemeen (weinig) geld geen reden is om geen kinderen te willen. Het komt wel vaak neer op keuzes maken zoals geen merkkleding of 2e hands spullen, een auto van een paar jaar oud in plaats van een nieuwe. Ik erger me soms nog wel aan de prijzen, die lijken volledig uit hun verband getrokken. Nieuwe auto's voor 30.000 euro (niet eens zo'n bijzondere), een nieuwbouwwoning VANAF 410.000 euro... en ga zo maar door. Voordat Jamey geboren werd werkte ik meer dan 40 uur per week en was mijn werk erg belangrijk. Ik had er dan ook 4 jaar voor gestudeerd. Nu Jamey er is zou ik 4 dagen gaan werken (helaas nu nog ziektewet) maar 3 dagen zou ik ook wel prima vinden. Daar redden we het ook wel mee denk ik dan. Maar dat betekent inderdaad dat we keuzes moeten maken. En die zou ik graag maken hoor.  Scheelt zowieso al 250 euro in de maand aan kinderopvang!
Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
hallo,

wij hebben een zoontje van acht maanden maar een tweede zit er voorlopig echt niet in financieel gezien.
Door omstandigheden wonen wij op een camping wel in een caravan met serre die zo groot is dat het net een woonhuis is en is zeer goed te verwarmen (voor bezorgde mensen die dit altijd weer vragen) ik werk 12 uur in de week en mijn vriend is ne een jaar geleden gestart met zijn eigen bedrijfje dus echt breed hebben we het nog altijd niet we staan altijd in het rood en ik pieker me af en toe suf.
Toch geniet ik van mijn zoontje en we komen er heus wel maar een tweede nee even niet anders weet ik het echt niet meer al zou ik zo graag willen

groetjes claudia
 
ik dnek zelf ook dat het erg aan je keuzes ligt of je wilt kopen opf huren of je een groot of klein huis wilt of je 1 of 2 auto`s wilt en of je 1 of 2 inkomens hebt
ik ben ook van mening dat waar er 1 ook 2 kunnen eten maar het is maar net wat je wilt wil je elk jaar op vakantie of hoeft het niet perce..
Maar stel nou dat je kinderen krijgt dus naar de universiteit kunnen en willen dat kost geld en daar moet je je nu ook al bewust van zijn het hoeft niet zo te zijn maar het kan natuurlijk wel en zou jij je kind die mogelijkheid willen geven? ik wel
ik denk dat het voor iedereen verschillend is en het je manier van leven is of je het wel of niet kan redden of je nou een groot of klein inkomen hebt
ik denk dat het aan je eigen verwachtingen en eisen ligt
 
Terug
Bovenaan