Hoi Monique,
eerst werkte ik ook overdag 16 uur, 4 diensten van 4 uur. Maar ik vond het lastig om oppas te regelen, omdat ik geen vaste dagen kon werken, dus de ene x maandag een vroege en de volgende week woensdag.
Ik werk nu dus gemiddeld 2 nachten per week. In het weekend moet je bij ons 3 nachten en dan werk ik die week erop 1 nacht.
Ik ben wel meer gaan verdienen sinds ik alleen nog maar 's nachts werk. Omdat ik in het weekend een ORT heb van 60% extra per uur! Tikt dus wel lekker aan. In een doordeweekse nacht is het 20-33% extra geloof ik.
Ik draai nu al bijna 4 jaar alleen nachtdiensten en dat bevalt me prima. Nu moet ik er wel bij zeggen dat je bij ons kunt slapen als de bewoners in bed liggen, dus dat komt neer op zo'n drie uur slaap doordeweek. (ik krijg wel gewoon 8 uur uitbetaald) In het weekend kom ik niet aan slapen toe, omdat de bewoners dan laat naar bed gaan. In het weekend slaap ik overdag bij, maar dat kan makkelijk, omdat m'n man dan thuis is en op de kids past.
Doordeweek slaap ik meestal niet bij, omdat ik dan 's avonds voor ik naar werk ga al 2 uur ga liggen. Het is ook maar net hoeveel slaap je nodig hebt. Colleá's van me die maar af en toe een nacht werken vinden het erg zwaar, maar ik zit nu eenmaal in dat ritme en je lichaam past zich er wel op aan. Ik vind het ideaal dat ik zo lekker kan blijven werken, zonder veel gedoe met oppas.
Je moet wel goed de voor- en nadelen voor jezelf afwegen. Natuurlijk heb ik ook wel eens dagen dat ik moe ben, vooral nu ik zwanger ben. Maar m'n oudste zit al op school, dus dan breng ik de jongste even naar m'n schoonouders en als ik dan 2 uur geslapen heb ben ik er weer bovenop. Toen de jongste nog kleiner was ging ik 's middags slapen, als zij ook haar middagdutje deed. Dus het is maar net hoe oud je kids zijn.
Ik wil niet altijd 's nachts werken, want je hebt wel een heel ander contact met de bewoners, maar zolang de kids klein zijn is dit voor mij ideaal!
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt.
Liefs Annemarie