Baarkruk wel of niet

Ik ben 2x liggend bevallen en 2x zittend en ik moet zeggen dat het zittend bevallen mij uitstekend bevallen is!
In een mum van tijd was het gebeurt!
Het was echter niet op een baarkruk.....maar 2x op het toilet!
Ik zat daar namelijk omdat ik daar mijn weeën zo fijn kon opvangen, maar toen ik moest persen kwam ik niet meer overeind en bij de 2e perswee kwam de baby er al uit.
De 2e keer ben ik maar meteen op de wc gaan zitten. Ik had aan de verloskundige gevraagd of ze de baarkruk mee wilde nemen, maar ze was bijna te laat. Ze stapte bij ons binnen en 2 minuten later was ik al bevallen. Gelukkig is beide keren de baby niet in de wc gevallen! De placenta heb ik wel op bed laten komen.

Groetjes,
Els

een aardige truc om te voorkomen dat de baby in de toiletpot valt is: leg een groot badlaken over de wcpot, onder de bril. De bril houdt het op z'n plaats, urine en vruchtwater druipen er vanzelf doorheen, maar de baby heeft een vangnetje als het nodig is.

Ik heb het persen van mijn eerste voor een deel op de baarkruk gedaan. Dat leek me toen zo geweldig. Omdat het de eerste was heb ik eerst een deel op bed gedaan, mij werd verteld dat je het niet zo heel lang volhield op een baarkruk. En dat is eigelijk ook wel mijn idee erbij. Ik vind het erg zwaar, zeker als je lang moet persen. Bij mijn eerste was dan 1 uur en 40 minuten.

Bij de tweede wilde ik graag op de baarkruk (en dat was thuis) maar toen ik er eenmaal op zat vond ik het niet meer fijn. Ik zat niet lekker en wilde graag weer liggen. Zo heb ik ook mijn ontsluitingsweeen opgevangen en dat ging heel erg fijn. Dus eigenlijk zou ik willen zeggen....pin je vooraf niet zo vast over hoe het zou moeten gaan. Kijk ter plekke of het iets voor je is en en zo niet, zoek een andere houding. Alle studies ten spijt, het is iets dat jij moet doen en dat zal je zelf moeten ervaren.

Beste Voor de derde en laatste keer

Geweldig dat je schrijft: ‘Alle studies ten spijt, het is iets dat jij moet doen en dat zal je zelf moeten ervaren’. Je mening is met onderzoek bewezen! Volg je intuïtie en je gevoel van dat moment. Leren meegaan is je boodschap, super! Zo werkt de normale bevalling.

Blijf lang mobiel, lopen en staan ook tijdens de uitdrijving of het persen is de boodschap. Pers op eigen gevoel en doceer zelf, volg ook hierin je eigen lijf en je eigen gevoel.
Ga niet vroeg zitten op een baarkruk of vroeg hurken. De natuur helpt je beter als je in beweging blijft en je de signalen van je lijf volgt. Pas als er een groot stuk zichtbaar is van de schedel helpt hurken. Alleen dan kun je gebruik maken van de verwijding van de uitgang van het bekken. Met vroeg zitten en vroeg hurken doe je het tegenovergestelde (maak je uitgang wijd terwijl je nog bezig bent het hoofd door de ingang en de smalle engte te loodsen) en haal je ook nog eens de dynamiek uit je bekken. Dus staan en lopen, tot je denkt dat het kind eruit glipt.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hoi Susan,

Ik heb geen ervaring met de baarkruk maar wel met zittend bevallen. Namelijk op zo'n grote bal, lijkt een beetje op een skippybal van vroeger. Zowel liggen als staan was voor mij niets. Ik had ook last van mijn bekken en dan schijnt de bal ook een mogelijkheid te zijn. Misschien is dat een idee?
Overigens schrik ik wel van de opmerkingen dat je met een zware baby beter niet zittend kan bevallen. Dat wist ik niet!! Zelf ben ik niet zo groot, mijn dochter was bijna vier kilo. Voor mij dus een grote baby! Nu ik dit zo lees, vraag ik me af of het zittend bevallen voor mij wel zo goed is geweest, maar van te voren was niet bekend dat de baby aan de grote kant was. Ik heb ook heel veel klachten achteraf gehad (waaronder heeeeel veel last van mijn bekken), waarvan een aantal (nu een jaar later) nog niet (helemaal) over is.
Uiteindelijk ben ik trouwens in het ziekenhuis bevallen, met vacuüm, scheur en knip.
Ik zag ook dat er verloskundigen meelezen en reageren. Stel dat ik nog een keer zwanger word, wat zouden jullie mij dan adviseren? Of valt er zo weinig over te zeggen?
Groetjes,
Dory

Hallo,

Wie weet wil je de komende bevalling juist alleen maar liggen!! Dat kan ook gebeuren natuurlijk. Ik herken je verhaal en kon bij mijn eerste bevalling ook niet liggen, dat deed me teveel pijn, heb alleen maar rond gelopen, terwijl ik daar eigenlijk te moe voor was. Nu dacht ik bij de tweede zwangerschap slim te zijn en heb toen een yogabal gekocht, zodat ik daar dan op kon zitten en lekker kon wiebelen. Wat denk je....kan ik tijdens mijn tweede bevalling alleen maar liggen!! Mijn derde bevalling heb ik grotendeels op handen en knieen gedaan en dat is voor zover mogelijk tijdens een bevalling ook heel fijn.

Je kan natuurlijk altijd aan je vk vragen of ze een baarkruk mee kan nemen en anders kan een bal ook uitkomst bieden. Je ziet wel of je hem nodig hebt.

Groetjes Paula

@nemodory: er is vrij weinig over te zeggen hoe groot een baby precies zal worden. Dat je nu nog bekkenklachten hebt hangt waarschijnlijk samen met het feit dat het een vacuumbevalling is geworden. Je kind wordt dan met kracht erdoor gesleurd, en dat kan iets ontzetten. Ik weet niet of je al eens bij een podoloog geweest bent, maar die kunnen vaak veel met dat soort klachten.
Als je mijn patient was zou ik geen bezwaar hebben tegen een volgende baring op de kruk. Maar het is waar wat Tine zegt, blijf lopen/staan ttodat de schedel voor een stuk zichtbaar is. Dan hurken of knielen geeft je het meeste profijt van de ruimte van de bekkenuitgang.

Ik heb de verloskundige gevraagd een baarkruk mee te nemen. Zelf heb ik er even op gezeten, maar al snel werd een van mijn benen gevoelloos. Bovendien namen bij mij de weeën af op de baarkruk. Ik ben dus gewoon liggend bevallen. Vond het wel prettig dat de baarkruk er was, zodat je in elk geval op de voor jou gemakkelijkste manier kon bevallen.

Terug
Bovenaan