Baarkruk wel of niet

Ben onlangs bevallen op de baarkruk. Persen op bed lukte niet zo goed. Op de baarkruk ging het super. Ik zat echter op de grond en de verloskundige zag niet zo snel dat ik inscheurde (kindje van 4100gram). Gevolg; totaal ruptuur en hechten op operatiekamer.

Moet wel zeggen dat ik 3 dagen na de bevalling al geen last meer heb van hechtingen enzo (ook dankzij laxeermiddel).
Heeft voor mij dus voor- en nadelen gehad.

Hoi,

ik ben in het zienhuis bevallen waar mijn bed omgetoverd werd tot baarstoel en dat beviel (in beide betekenissen van het woord) veel beter. Op die manier waren de weeen ook beter op te vangen en had ik inderdaad meer controle.

Nog een kindje zit er (helaas) bij ons niet in maar als ik nog een keer zou beavllen dan absoluut weer de baarstoel/kruk.

succes met de bevalling.
groetjes
Desi

Dag Susan,

Ik herken je verhaal! Ik vond het ook vreselijk om te liggen. Gelukkig had mijn verloskundige een baarkruk bij zich. Ideaal! Ik had direct het gevoel van controle terug en voelde me prettiger. Bij de volgende bevalling (ik ben nu zwanger van de tweede) vraag ik weer of mijn verloskundige 'm meeneemt. En of ik hem dan wil gebruiken zien we dan wel weer. Misschien wil ik nu wel graag liggen, wie zal het zeggen!!

De meeste verloskundige praktijken hebben baarkrukken wellicht  goed om navraag te doen bij jouw verloskundige?

Succes en een fijne bevalling toegewenst!

Groetjes, Laura  

Hallo dan,

Ik ben bevallen op de baarkruk. Vanaf 8 cm mocht ik erop. Wat een verademing. Ik kon heerlijk tegen mijn man aanhangen. Ik kon de weeën veel beter de baas. Op bed raakte ik bijna in paniek want ze deden zo gigantisch pijn. Vooral in mijn stuit en kont. Ik kon dan alleen maar "Au au au" roepen ipv te puffen. Op de baarkruk had ik veel beter controle. En de onsluiting kwam ook sneller. Ik had om 5 uur 8cm en om 6 uur 10 cm. Daarna is ze met 3 persweeën geboren. Je moet wel goed luisteren naar de vk, want je hebt sneller kans om in te scheuren als het te snel gaat. Ik heb een halfuur lang persweeën moeten wegpuffen, maar dat ging heel goed. Wel  zwaar natuurlijk maar het was wel te doen. En ik ben niet ingescheurd. Ik had maar 1 kleine hechting.
Ik zou het zo weer doen!

Dus het is te proberen.... vind je het niets dan ga je lekker op bed liggen! Succes als je zover bent want het is een hele klus hoor! Maar je krijgt er zo iets moois voor terug.... dat is onbeschrijfelijk... echt waar... zo'n wonder!

Hallo,

Ik ben 2 april voor de eerste keer uitgerekend.Ik zie dat er over het algemeen veel vrouwen zijn die goede ervaringen hebben gehad met de baarkruk. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is inscheuren doordat er te veel druk om de vagina staat. Is het ook een idee om te vragen aan de vk of zij kan voelen of het een groot kindje is?

Vriendelijke groeten,

Annemiek

Als gezonde vrouw kun je staan en lopen tijdens de ontsluiting en uitdrijving.

Zit je op een baarkruk, dan maak je minder gebruik van de dynamiek van het bekken, je bekken staat in één stand, tenzij je vaak opstaat en met je heupen wiegelt, even de trap op loopt of even gaat buikdansen.

Dat op de baarkruk baren fijn een effectief kan zijn, blijkt uit de vorige reactie. Nadeel van de baarkruk is, dat je met aldoor blijven zitten de dynamiek van je bekken niet optimaal benut en er stuwing (oedeem) rond de vagina kan optreden, dat het weefsel meer kwetsbaar maakt (scheuren).

Vrouwen zijn geweldig geëquipeerd om gewoon te bevallen. Waarom zou je een baarkruk gebruiken als je staand kunt bevallen en je zo maximaal de ruimten in je bekken gebruikt. Ja, hurken is een probleem voor blanke vrouwen. Mijn collega Gré Keijzer ontwierp daarvoor een baarschelp, een hielondersteuning om stabiel te kunnen hurken tijdens de laatste 10 min. van het natuurlijke persen (niet op commando persen) bij een eerste bevalling. Geweldige resultaten heeft zij daarmee geboekt.

Dus bij gewoon bevallen is staan en lopen en je intuïtie volgen het meest natuurlijke en optimale gedrag. Liggen doen we als we niet lekker zijn. Bevallen is geen ziekte en een creatieve daad. Bij recht op blijven voel je beter wat er met je lijf gebeurd. Je bent overigens recht op ook minder kwetsbaar en meer gelijkwaardig aan je begeleider.

Krijg je staand of lopend ‘persdrang’ dan staat de schedel meestal al aardig diep in het bekken. Cursussen, verhalen van andere vrouwen, medisch onderwijs en videobeelden hebben ons geleerd ‘dan vooral actief te gaan persen’. NIET DOEN’, NIET NODIG bij gewoon bevallen. Veel goed onderzoek daarover is naar gedaan in de UK en de USA, zie de literatuurlijst hieronder.

De fysiologische voortgang van de uitdrijving (het persen) vertoont geforceerd persen helemaal niet! De overgang van ontsluiten naar persen is geleidelijk en deze overgang is zeer individueel en kent vele individuele varianten. Je moet letterlijk, fysiek en psychologische, klaar zijn om te gaan baren.

Bij staan en lopen en het eigen gevoel volgen, zal je intuïtief de juiste houding aannemen en op het juiste moment en met de juiste kracht persen, de ‘oerpers’ zal ik het maar noemen.
Zo op je gemak uitdrijven, laat het perineum geleidelijk oprekken en voorkom je onnodige schade. Veel minder scheuren en geen knippen!

Dus niks te vragen is het hoofdje te groot? Ben je mal … je kind past bij je als een kopje bij een schoteltje.

Het hoofdje past zich aan de situatie aan, (molleren, de schedelbladen schijven over elkaar heen) en als de uitdrijving geleidelijk gebeurd, geven we de schedel en het weefsel van de vagina alle tijd voor natuurlijke aanpassing. Immers het weefsel is losser en dikker geworden tijdens de zwangerschap en is klaar voor het doorlaten van de baby.

Je zal, als je zo recht op aan het bevallen bent, doen wat bij de mate van de indaling van het hoofd van je kind past. Je bent op je eigen wijze actief, voelt je betrokken. Sturing van de verloskundige heb je dan niet meer nodig. Ja, zij zal je support geven met haar zachte stem en stimulerende positieve woorden. Je bent dicht bij jezelf en zal flow kunnen ervaren.
Variëren van houding en het volgen van de signalen van je eigen lichaam zorgen op natuurlijke wijze voor optimale benutting van de beschikbare ruimte in je eigen bekken.

Je zal je heupgewrichten buigen of juist niet, afhankelijk van je lichaamsbouw, de bouw en de ligging van je baby en de mate van indaling van het hoofdje.

Wanneer het hoofdje van je baby ruim zichtbaar is, zal je de natuurlijke neiging krijgen in diepe hurkzit gaan zitten. Volg ook hier je gevoel, want als je voelt dat het dieper gaan hurken niet lekker voelt, blijf dan zo staan of zitten dat je je comfortabel en lekker voelt. Niet forceren. Je eigen signalen dus blijven volgen. Het kind komt er echt wel uit als je zover bent, geen probleem.

Dus wil je gewoon en zo natuurlijk mogelijk bevallen (zoals de natuur het heeft bedoeld) blijf dan vooral vertikaal en volg je intuïtie.

Literatuur

Arnold D, de Dios Yapita J, Murphy-Lawless J. Oudshoorn C, Tito M. (1998). Workshops op de altiplana, Bolvia: La Paz, Oroure en de Titicaci regio. Nacer. Gedeeltelijk gepubliceerde gegevens van een antropologisch/linguïstische studie. Data verzameling dmv action research met traditionele vroedvrouwen. ILCA: La Paz.
Byron A, Downe S (2005) Second stage of labour: challenging the use of directed pushing. Midwives. 2005;8:4:168-69. Enkin e.a. (ed) ( 2000). A guide to effective care in pregnancy and childbirth. 3th edition. Oxfort: University press en www. maternitywise.org/guide’.
Fletcher G (2006). RCM ’campaign for normal birth’ and the NCT; helping women fight fear of chilthbirth. Midwives. 9:2:63. Koster Y (2002). ‘On hands and knees’ Toepassing van de knie elleboog houding door eerstelijns verloskundigen in Nederland bij een achterste plaatsing van de foetale schedel. Eindwerk aangeboden ter verkrijging van de graad van vroedvrouw. Academie jaar 2001-2002. Provinciale en Katholieke Hogeschool, Hasselt, België.
Keijzer – Landkroon M (2003). Het ballet van de uitdrijving. Een positie en een hulpmiddel. In reader workshop ‘Happy Birth’ 2005 – 2008. Epen: Midwifery Business.
Keijzer – Landkroon M (2003-2007). De baarschelpmethode. Voordrachten in de workshops ‘On hands and knees’ 2003 en 2004 en in de workshops ‘Happy Birth’ 2005 t/m 2007. Epen: Midwifery Business.
Lebèfre Y (1995). Midwives without training. Practices and beliefs of traditional birth attendants in Africa, Asia and Latin America. Proefschrift. Universiteit van Groningen
Oudshoorn C (2005). The art of midwifery. MIDIRS Midwifery Digest. Vol:15(4), Dec 2005, 461-68. Schaffer J I, Bloom S L, Casey BM, McIntire DD, Nihira MA, Leveno K J. (2005) A randomized trial of the effects of coached vs uncoached maternal pushing during the second stage of labor on the pelvic floor structure and function. American Journal of Obstetrics and Gynecology. 192(5):1692–96.
Roberts J, Hanson L (2007). Best practices in second stage labour care: maternal bearing down and positioning. Journal Midwifery Womens Health. 52(3):238-45.
Walsh D (2007). Evidence-Based Care for Normal Labour and Birth. A guide for midwives. UK: Routledge:Taylor & Francis Group.

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Zelf geen baarkruk ervaring, maar heb bij onze jongste (15-11-08 geboren) wel het grootste deel van de bevalling staand en lopend gedaan.
Bij de oudste 2 heb ik toch veel gelegen (had rugweeen die doorstraalden naar mijn benen waardoor ik het gevoel had steeds door mijn benen te zakken) maar nu eigenlijk alleen bij het persen.

Dit voelde voor mij het plezierigst... beetje lopen en als ik (wederom rug) weeen had hing ik over de bank of het aanrecht en later in het zhuis over het bed, dat ze lekker hoog hadden gezet voor me.
Toen mijn vliezen (spontaan) braken voelde ik direct dat het hoofdje indaalde (lag nog erg hoog, maar ja de 3e) gevolgd door enorme persdrang!

Ik wou toen wel persé liggen omdat onze 2e de wereld op gelanceerd werd en ja ook deze knul (4700 gram, 55 cm lang)   zag wel heel snel het levenslicht. Toen ik op het bed geklommen was zagen ze het koppie met haar al en toen kon ik persen als ik dat wou en ook hierin mezelf gevolgd en 4 minuten later lag die flinke vent dus op mijn buik.
Voor mijn gevoel klopte het dus om te gaan liggen bij het persen, vond het doodeng dat hij misschien zo snel zou gaan dat hij op de grond zou vallen . Eenmaal op het bed kon ik wel ontspannen meepersen en was hij er dus zo maar.

groetjes,
Marije

Ik wilde erg graag op de baarkruk bevallen, en had dit ook allemaal met verloskundige/huisarts en ziekenhuis geregeld. Echter toen het zover was, bleek dat ik zittend de weeen totaal niet op kon vangen. Hoezeer ik er tijdens de zwangerschap van overtuigd was dat dit de enige manier zou zijn waarop ik wilde bevallen ben ik acheraf blij met een liggende bevalling. Dus zo blijkt dat het allemaal heel anders kan lopen dan je verondersteld had van te voren...  

Terug
Bovenaan