Baarkruk wel of niet

Ik wilde ook op de baarkruk bevallen. Dus de verloskundige had deze meegenomen en voor me klaargezet toen ik was begonnen. Maar uiteindelijk heb ik de weeen voor een groot deel opgevangen in bad. En als het water koud werd ging ik ophanden en knieen op bed liggen in de moederhouding.

Toen ik 8 cm ontsluiting had heeft de verloskundige mijn vliezen gebroken. Toen bleek dat mijn zoon in het vruchtwater had gepoept, dus moesten we (snel) naar het ziekenhuis. Daar moest ik op bed vanwege alle meetapparatuur waaraamn ik werd aangekoppeld.

Eerst vond ik dat afschuwelijk, maar toen ik eenmaal mocht persen bleek dat dit voor mij de beste houding was. (liggend op de rug, met hoofdeinde omhoog en mijnhanden in de knieholtes (benen opgetrokken). Na 24 minuten persen was Cas geboren,

Die baarkruk heeft nog bijna een week op mijn slaapkamer gestaan. Maar ik vond het wel fijn om als optie te hebben.

Hallo Allemaal,

Hierom ben ik dus zo blij met dit forum. Je leest er zoveel goede dingen!

Ik ben zelf nu 21wk3dgn zwanger van de eerste en had er al wel een beetje over nagedacht, maar me niet echt verdiept in het onderwerp bevallen! Meerendeels doordat ik het gewoon nog niet echt besefte dat het dan eindelijk zover is dat we een kindje krijgen!
Als ik zo alle ervaringen lees en ook de stukjes van de vk en mw, dan weet ik voor mezelf dat het belangrijkste is dat je naar je lichaam luistert!
Ik heb een top vk en ik weet bij hem ook precies waar ik aan toe ben, kan hem alles vragen en hij is heel geduldig en vooral duidelijk in zijn antwoorden! Ik zal binnenkort ook wel met hem praten over het bevallen, want ja, dat gaat er toch van komen!
Een vriendin van mij heeft hem ook twee keer gehad, bij allebei haar kindjes en zij was zo blij met hem!

Ik heb zelf een aandoening aan mijn borstbeen, een chronische ontsteking, waar niks aan te doen is. Hier heb ik soms veel pijn aan, waardoor ik soms wel bang ben dat ik niet zou kunnen persen. Ook voor ik zwanger was, nam ik bij veel pijn een houding aan die voor mij het comfortablest was. Nu ik weet dat het niet uitmaakt hoe je maar bevalt, als je het maar doet zoals je lichaam het aangeeft, geeft dat mij toch wel een beetje gemoedsrust!

Ik blijf zowiezo toch wel lezen, want ik vind het belangrijk dat ik goed voorbereid ben op de grote dag!

groetjes
Saskia

Ik ben met mijn bevalling ook bevallen op een baarkruk. Ik heb dit ook van te voren aangegeven dat mij dit prettig leek. De verloskundige zei dat ze de baarkruk standaard al mee neemt dus dat was fijn.
Tegen het einde van de bevalling zat ik heerlijk op de WC. Ineens schrok de verloskundige van de snelheid waarmee het ging en heeft snel de baarkruk in de kamer gezet. Mijn vriend achter mij en zo is mijn dochter geboren. Ik vond het super want het persen leek beter te gaan.

Mijn zoon is in september 2005 geboren. Ik had zo vreselijk veel pijn bij de weeen, ze kwamen 12 uur lang elke 1,5 minuut, de dorpsdokter kwam pas na 9 uur weeen en ik was doodop. Ik kon alleen nog maar op mijn zij liggend op bed, met mijn handen duwend tegen de muur en mijn man achter me lliggend en met zijn voeten duwend in mijn rug (!!) alles volhouden.

Op mijn rug liggend bevallen, uiteindelijk. Maar wat een crime, ondertussen je knieen omhoog houden en ik mocht vooral geen geluid maken van de vroedvrouw 'want dat was niet nodig'.

Ik denk er nu over om weer zwanger te worden maar vond mijn eerste bevalling wel zo traumatisch dat ik erover denk eerst naar een haptonoom te gaan voor verwerking en advies.

ook ik ben op de baarkruk bevallen op 5 mei. mocht ik ooit nog een kindje krijgen wil ik zeker weer op de baarkruk bevallen. dit beviel zo goed! en idd het enige nadeel is dat ook ik ingescheurd ben. mijn jongen was 4100gram bij de geboorte. maar ik heb totaal geen last van die hechtingen. toen niet en nu nog steeds niet. MIjn man zat achter me op een krukje en we hebben de bevalling echt samen gedaan. hoewel ik een uur en een kwartier over het persen gedaan heb vond ik het toch erg vlot gaan. Toen ik eenmaal doorhad hoe ik moest persen en de pijngrens voobij was, was hij er binnen een kwartier. Ik ben gewoon thuis bevallen en na een uur zei de huisarts als die kleine er niet binnen een kwartier is moeten we naar het ziekenhuis, dat was het zetje dat ik nodig had want toen was hij er binnen een kwartier.

Ik wou ook erg graag bevallen op een baarkruk. Uiteindelijk ben ik ingeleid met 38.5, en heb ik de hele bevalling op bed gedaan. Alles ging goed....allen was de vk te laat met het idee om te gaan knippen, gevolg: een totaalruptuur, waar ik nu nog erg veel last van heb.

Hallo iedereen,

Ik heb mijn twee kinderen op de wereld gezet middels een baarkruk. Ik heb er echt positieve ervaringen mee. Helaas is het met een eerste bevalling niet aan te raden (volgens de vk) omdat hij/zij niet goed kan beoordelen wanneer er een knip gezet moet worden. Bij mijn eerste bevalling ben ik dan ook flink uitgescheurd (zeg maar helemaal aan flarden)... Er is zelfs een jaar later een hersteloperatie uitgevoerd. Mijn tweede bevalling ging zonder kleerscheuren, geweldige ervaring. Naar mijn idee gaat het sneller en makkelijker dan liggen, dit is gewoon gevoelsmatig en dat zit in mijn hoofd. Ik ben nu in verwachting van mijn 3e en 90% zeker dat ik weer voor  de baarkruk zal gaan. Dus ik zou het zeker proberen.

Beste allemaal,
Lees svp mijn eerdere berichten, Midwifery Business, nog eens aandachtig door over verticaal bevallen.

Van vertikaal zijn, tijdens bevallen (staan, lopen en pas aan het eind van de uitdrijving plaatsnemen op de baarkruk of op de baarschelp) is ruim voldoende wetenschappelijk bekend dat het een zeer juiste techniek is om spontaan te bevallen. Je zult meer succes hebben als je vertikaal bevalt. Vrouwen bevallen vaker succesvol als zij vertikaal blijven en hebben gevoel van controle als zij vertikaal blijven. Pure winst!
Het is een zeer verantwoorde natuurlijke wijze van baren en bij een goede aandachtige begeleiding van een persoon met voldoende kennis over vertikaal baren, zullen er bijna geen rupturen optreden en is knippen vaak onnodig! Zie voor meer in het boek van Dr. D. Walsh 2006, te vinden in de literatuurlijst in het eerdere berichten.

Vertikaal bevallen, geeft betere resultaten als aan de wetenschappelijk uitgeteste voorwaarden voldoende gerespecteerd worden. Deze zijn: pas laat gaan zitten of hurken(pas als het hoofdje zichtbaar is). Dus ga niet te vroeg plaats nemen op de kruk of te vroeg hurken. Start met staan en lopend persen, dan pers je natuurlijker en dan kun je ook de signalen van je lijf beter volgen. Te vroeg hurken geeft stagnatie, omdat je bij hurken de ingang van het bekken verkleind, terwijl je die nog bezig bent die te gebruiken om de baby er door te laten schuiven. Dus pas laat gaan zitten of hurken en dat is als het hoofdje zichtbaar is!

Overigens lijkt de hurkbevalling met hielsteun (die is daarvoor aangebracht op de baarschelp) het meeste succes te geven. Blanke (Kaukasische) vrouwen kunnen met die hielsteun wel diep hurken.
De voorgang is beter bij rechtop/vertikaal persen, de zwaartekracht helpt je en je benut de ruimte in je bekken meest optimaal bij staan en bewegen. Pers op je gevoel en liever niet 3 maal hard en op commando! Dit alles kan allemaal zolang het verloop van de bevalling normaal is.

Raden verloskundigen en/of artsen het gebruik van de baarkruk, baarschelp of blijven staan tijdens het persen bij een gewone bevalling af, dan 'wel even bij jezelf realiseren' dat zij, de professionals, dat zeggen omdat zij onzeker zijn en omdat zij de methode niet kennen en/of er niet mee om kunnen of willen gaan. Ook blijkt dat veel professionals de literatuur hierover (nog) niet goed kennen en vooroordelen erover hebben (onderzoek wijst dit uit).

Van veel Nederlandse professionals weet ik dat zij het niet geleerd hebben om zo te werken en van weer anderen weet ik dat zij het zichzelf erg goed geleerd hebben om zo te werken. Dus navragen bij je eigen begeleider. Er zijn workshops over gehouden voor professionals in NL sinds 2003 er is nu een Masterclass die zij kunnen bezoeken en er is doorlopend individuele scholing beschikbaar. Na een individuele scholing van 3 uur is men voldoende geïnformeerd, weet men welke literatuur van belang is en heeft men kunnen oefenen en discussiëren over vertikaal bevallen.
Helaas is Nederland met vertikaal bevallen niet erg progressief, 89 % van alle vrouwen bevalt nog steeds op bed.

Lieve dames doe er zelf wat aan, praat over vertikaal en buiten bed bevallen met je begeleider. Doe dit svp ruim voor de bevalling. Samen komen we er uit is mij motto.

Onverantwoord om op de rug te liggen bij de bevalling zeggen de experts en onderzoekers. Deze experts zeggen tijdens scholingen tegen verloskundigen die problemen met - of weerstand voelen voor vertikaal bevallen, dat zij zelf hun weerstand moeten overwinnen en zij vrouwen moeten afraden om op de rug te gaan liggen bij een bevalling.
De conditie van de baby blijft veel beter als de moeder vertikaal blijft bij bevallen. Dus met vertikaal blijven, staan en lopen en aan het eind van de uitdrijving, op de kruk gaan zitten of gaan hurken, daar kunnen jullie en vooral de vrouwen die voor het eerst gaan bevallen, echte winst mee boeken! DOEN…

Dus praat svp ruim voor de bevalling met je eigen begeleider over verticaal zijn, staan en lopen en over bevallen op de baarkruk of bevallen met gebruik van de baarschelp. Niet vergeten….. pas laat, als het hoofdje zichtbaar is, gaan zitten of hurken. Dan heb je optimaal profijt van zitten of hurken bij bevallen.

Veel succes en ga vooral snel praten met je eigen begeleider. Dat is leuk en daarmee helpt je jezelf en je baby geweldig en blijven jullie gezond!
Meer informatie is op te vragen bij NETWERK WOMAN, network.woman@planet.nl.

Tine Oudshoorn, verloskundige Bed, senior consultant.

Terug
Bovenaan