Ben ik nu zo'n rare?

Hoihoi, ik ben Nederlandse maar woon nu al een paar jaar in Belgie en ben getrouwd met een Belg. Ik woon in de buurt van Gent.
We hebben besloten om (waarschijnlijk) op  1 januari te stoppen met de pil.
Groeten, Esther.

Hoi Esther,

Ook ik vind je absoluut geen rare en vind jouw verhaal erg herkenbaar. Ook ik ben iemand die graag zekerheid wil en alles gepland wil hebben. Ik was 23 toen ik ging samenwonen. Een paar jaar later zijn we getrouwd en toen ik 31 was ben ik moeder geworden van een dochter. Ik schoof het moederschap ook maar steeds voor me uit omdat ik vond dat bepaalde zaken eerst "afgewerkt" moesten worden (verre reizen, 2 verbouwingen etc.). Toen we de laatste verbouwing bijna hadden afgesloten had ik zoiets van nu ben ik er klaar voor om moeder te worden.Gelukkig was ik toen ook vrij snel zwanger. Achteraf gezien heb ik er geen spijt van dat ik heb gewacht tot mijn 30e om voor het moederschap te gaan. Ik heb samen met mijn man heerlijke jaren gehad waarin we samen lekker hebben genoten (vaak op vakantie, lekker uit eten etc.). Ik heb ook altijd een leuke full time baan gehad. Ik moet wel toegeven dat ik ook veel mazzel had om snel zwanger te worden, anders had ik misschien gedacht "was ik maar eerder met de pil gestopt".
Nu ik eenmaal moeder ben vind ik het heerlijk. Ik werk part time en dit is goed te combineren. Financieel zijn we er uiteraard wel op achteruit gegaan omdat ik nu 20 uur werk en voorheen 40. We hebben er echter zoveel andere mooie dingen voor terug gekregen en we redden het prima zo.

Hoi,

Ook ik vind je geen rare, maar heel verstandig. Ik heb precies hetzelfde als jou gedaan, nagedacht wat ik wil als de kleine er is, en of het betaalbaar is.

Er zijn mensen die van mening zijn dat je je niet druk moet maken en gewoon ervoor gaan, ondanks de omstandigheden. Die mening deel ik niet.

Ik heb altijd al gezegd dat ik thuis wilde zijn bij mijn kinderen en geloof dat een baby onder de twee jaar echt individuele opvang nodig heeft, dus of bij zijn ouders, of bij een opvangouder, of grootouder of whatever. Dat is iets wat ik voormezelf belangrijk vindt, zonder te oordelen over wat anderen besluiten.

En dan nog, zoweinig mogelijk dagen, dus maw, of parttime gaan werken, waardoor je inkomen zakt, of helemaal thuis blijven. Dus in mijn geval wist ik wat ik wilde, en kon ik zo uitrekenen of we het kunnen betalen.

In jouw situatie, je bent 27, nog erg jong, als je nu bijvoorbeeld plant nog drie jaar je zaakjes te regelen, je hebt nooit ALLES voor mekaar, geloof me, anders blijf je uitstellen. Maar als je weet dat jullie nu met bepaalde grote veranderingen bezig zijn, dan vind ik het onverstandig om te besluiten met de pil te stoppen, zeker ook omdat je er onzeker over bent. Die onzekerheid is er voor een reden, dus je moet ook naar je eigen instinct luisteren. Ergens diep in je weet je dat het onverstandig is. Ik snap ook wel dat soms de kinderwens zo groot kan zijn dat een mens vergeet zijn verstand te laten spreken.

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je er echt over nadenkt en het beredeneert, zeker in de omstandigheden waarin jullie zitten nu.

Succes en sterkte met je beslissing,

Jo

hoi hoi
als   je echt een kinderwens hebt zou ik er gewoon voor gaan,want het goede tijdstip om aan kinderen te beginnen is er nooit.
alles wordt duurder en is voor mensen die geen kinderen hebben al niet te betalen,laat staan voor mensen met kids.zelf ben ik nu zwanger van de 5e en mijn man en ik genieten met volle teugen van ons grote gezin.
er blijft eigenlijk niks over voor ons zelf ,alles gaat naar de kids maar hier hebben wij voor gekozen.ik zou persoonlijk niet de liefde voor een kind willen vergelijken met geld.
tuurlijk is het makkelijker als je het wel hebt maar dat weegt niet op tegen de liefde en het plezier wat je van kinderen krijgt.
succes met je keuze.
groetjes sil

Hoi Esther,

Ik snap dat je je zorgen maakt maar ik denk dat niet alles van te voren te plannen valt. Je weet nooit hoe alles gaat lopen. Mijn zoontje is nu 6 maanden oud en vanaf januari ga ik weer werken. We hebben ongeveer een plannetje uitgewerkt over hoe het allemaal moet gaan maar wie weet moeten we dat toch weer allemaal bij stellen. Je komt er echt wel uit denk ik. Vaak maak je je heel erg druk om iets en uiteindelijk lost het zich vanzelf weer op. Als je na de bevalling je baby in je armen houdt is alles relatief en valt alles waar je je druk om maakte wel mee.

Sandra

Hallo iedereen ik ben hier nieuw dus ik weet nog niet precies hoe het werkt. Maar zelf heb ik 3 prachtige zonen van 1,3 en 4 jaar oud. Mijn vrouw en ik hebben allebei een redelijke baan, maar verdienen niet genoeg om de kids naar de creche te brengen.
Toen werden wij door kennissen getipt over het bestaan van netwerkkinderopvang.
Deze onderneming rekent maar 1 uurtarief voor het verzorgen van onze 3 kids. En vanuit de overheid krijgen wij wel 3 keer een vergoeding, dus per kind.
Voor een paar euro per uur worden alle 3 de kids verzorgd en kunnen wij met een gerust hart gaan werken. Ideaal.

Hopelijk heb je er wat aan, groetjes Ronald.

Ik heb dus 3 kinderen. Een nanny kost bruto 14 euro per uur. Ik betaal 7 euro netto als de overheidsbijdrage en werkgeversbijdrage.
Er is ook een site, ik geloof www.netwerk-kinderopvang.nl
Daar staan ook de gegevens om even te bellen, want dat mag altijd natuurlijk maar heel veel succes en als je vragen hebt stel ze gerust want ik kom af en toe kijken en dan zal ik proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven groetjes ronald

Terug
Bovenaan