Ben ik nu zo'n rare?

hoi allemaal ik ben moeder van een zoontje van 6 maanden oud.
Ik vindt het goed dat je wel weet waar je aan begint voor dat je een kindje neemt(krijgt) maar aan de andere kant niet alles is te plannen.
Daar kun je geen planning van maken want het loopt toch nooit zoals je wil.
Ik had na de komst van mijn zoontje in gedachten om gewoon weer fultime te werken maar door het mijn plotelinge ontslag liep het even anders, en ja daar sta je dan met je kindje en 1 inkomen.
Nou is het zo dat ik gelukkig sinds dit jaar voor 2 dagen weer aan het werk ben bij een gezellig bedrijfje en dat ik een hele lieve moeder en zus heb die graag op willen oppassen.
Mijm vriend werkt fultime en het gaat prima zo.
We hebben het niet breed maar we kunnen normaal leven als we maar niet te gek doen en verstandig met geld omgaan.
De creche is niet te betalen dus dat houdt op, bij mij in de buurt is wel een soort van onmoetingsplaats voor moeders en kindjes tot 2 jaar dit kost 9 euro en is voor 1 1/2 uur en is reuze gezellig niet alleen voor mij maar ook voor mijn zoontje.
Zo kom je toch in contact met andere en de prijs valt reuze mee.
Kortom alles vindt een weg en het komt vanzelf goed.
groetjes

Hey hallo,

Ik ben ook een Nederlandse moeder die in Belgie woont.
Ik heb een dochtertje van 5 maanden oud. Echt geweldig. Ben pas 24 jaar  geworden.
Ik heb altijd al kinderen voor mijn 25e gewild. Heb er natuurlijk heel lang over nagedacht. Dus je bent helemaal geen rare hoor. Maar vindt dat je wel een beetje te veel erop doorgaat. Laat het gewoon op je afkomen. Het gaat zeker lukken.

Ik  heb altijd een jonge moeder gehad en wou dit  zelf ook. Als je  ziet  wat voor leuke dingen je voor weinig geld kan kopen.  En ik werk nu ook parttime. Mijn man fulltime en dat gaat perfect. Ik ben liever meer bij mijn kind dan dat ik meer geld verdien. voel me al schuldig dat ik haar 2 en een halve dag moet wegbrengen. En ook nog naar de schoonmoeder  want mijn ouders wonen 1 uur en kwartier van ons vandaan. Als het financieel zou kunnen zou ik thuis blijven maar dat gaat helaas niet. Ik vindt als je voor kinderen kiest dat je er ook helemaal voor moet gaan. groetjes,

Zijn er nog meer Nederlandse mama's die in belgie wonen?
Ik zou graag wat contact hebben met jullie gewoon eens om te kletsen tussen het verschil in Belgie en in Nederland.

Ik ben niet in Januari gestopt met de pil maar al in oktober. En nu ben ik bijna 22wk zwanger van ons eerste kindje. Ik was veel teveel bezig met de 'negatieve kanten', nu weet ik dat alles goed komt, al ga ik me zeker schuldig voelen dat ik ons kindje soms 3 of 4 dagen in de week naar de opvang moet sturen. Maar goed, daar kom ik ook wel weer uit.
Groetjes, Esther.  

Hoi Esther,
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Het is het mooiste wat een mens kan overkomen.
Heb zelf 2 kindjes een jongen van 4 en een meisje van 2. Ik ben fultime huismoeder en vind het echt genieten.
Veel geluk en gezondheid toegewenst.
Liefs,
Rosaly

hoi ester,

zet voor je zelf zowiezo eens je financieen op een rijtje dan weet je ook of je wat extra's over houd voor evt een kindje.
een eerste kind kost altijd meer als een tweede...zowiezo alleen   al in aanschaf.
bij de tweede heb je immers het meeste al.
denk maar aan bedje,badje,kleertjes,buggy,box ect ect.
een kindje kost inderdaad geld denk maar aan pampers,eten,kleertjes,aanschaf meubeltjes,de billendoekjes,ect ect.......maar daar en tegen kun je ook veel   dingen voor veel minder geld krijgen,als je teminste genoegen neemt met minder.
kleertjes,buggy,box,bedje,bad-setje..ect ect kun je vaak al voor weinig geld krijgen in leuke tweede handszaakjes,hup een likje verf er over heen klaar(wel kindvriendelijke verf!!)
kijk eens om je heen of je vrienden of familie hebt die je evt de meubeltjes buggy en kleertjes willen door verkopen,of willen lenen,
pampers en billendoekjes,melk en verzorgingsproducten kun je bv inslaan bij een makro of sligro als je iemand kent met zo'n pas.en ze zijn vaak genoeg in de aanbieding .supermarkt pampers zijn een stuk goedkoper en net zo goed!!
ik heb zelf twee kinderen van 4 en 1 ,en geen borstmelk gegeven,maar het is wel de goedkoopste oplossing de eerste maanden.
pakken poedermelk zijn schofterig duur,en vaak gaat er ook nog veel door de goodsteen,maar goed als net als ik niet anders kan moet je wel.
wat betreft groote kosten...meid groote kosten heb je altijd wel,die komen en gaan op de gekste momenten.
ik heb er voor gekozen om thuis te blijven bij mijn kinderen,omdat ik vindt als je kiest voor een kind moet je het zelf opvoeden en niet de creche,je moeder of schoon moeder,ik wil de gene zijn die de eerste stapjes ziet en de eerste woordjes hoort,en de eerste schaafwond knie beplakt met een pleister.
bij de eerste heb ik het eerste 1,5 jaar door gewerkt,en daarna nog wat losse periodes her en der wat bij gewerkt.
bij de tweede ben ik fulltime huismoeder geworden,omdat ik wist wat ik allemaal bij de eerste gemist heb,en dat wilde ik niet nog een keer.
mijn man en ik hebben onze situatie zo aangepast dat dat ook kan,inmiddels hebben wij een eigen bedrijf   aan huis,en dat gaat prima.
meid vergeet 1 ding niet...kinderen worden zo snel groot voordat je het weet zet je ze voor het eerst af bij de basisschool,in groepje 1.
en denk je wat gaat het toch snel...kinderen maak en krijg je zelf.voed ze dan ook zelf op...en zorg er gewoon voor dat het financieel ook kan.
inderdaad er zijn genoeg bijstandsmoeders die het ook kunnen dus waarom jij niet?
maar zeg nou eerlijk zou jij graag in hun schoenen willen staan?
ga voor de aardig heid eens kijken in tweede hands zaakjes wat alles zo'n beetje kost in aanschaf,vraag eens wat vrienden en familie voor evt wat overte nemen   of wat te lenen. ,,,,en ga voor de aardigheid eens opschrijven wat een kindje eet,drinkt en aan pampers en doekjes en verzorgings producten gebruikt,ga dan naar de supermarkt en drogist en tel maar eens bijelkaar wat het je ongeveer per maand gaat kosten,dan heb je een beetje een idee.
kijk eens op marktplaats.nl,staan ook veel kinderspulletjes op.
maar vergeet 1 ding nooit moeder liefde en ook zeker vader liefde IS NERGENS TE KOOP!!!
ik wens je veel succes met het maken van je uiteindelijke beslissing,
groetjes karien

Ik heb altijd gezegd: "als ik moet wachten tot we er financieel klaar voor zijn, dan zal ik nooit kinderen krijgen"
Omdat je vaak naar je geld gaat leven, heb je volgens mij nooit het idee dat je genoeg geld hebt om een kind groot te brengen. Mijn ouders hebben 5 kinderen gekregen en mijn moeder heeft nooit buiten de deur hoeven werken. We kregen niet alles wat we wilden, maar liefde en aandacht was er genoeg.
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je tijd voor je kinderen hebt, dan dat je alles voor ze kunt kopen wat je wilt. Tijdens je zwangerschap wordt je al doodgegooid met knuffels en kleertjes, dus die hoef je eigenlijk het eerste half jaar nauwelijks te kopen.
De babykamer kun je zo duur maken als je zelf wilt (die van mij kostte nog geen 500 euro) en luiers of voeding hoeft ook niet zo heel duur te zijn.
Ik zou dus zeggen: als je denkt dat je het qua tijdsindeling (oppas) kunt redden, dan denk ik wel dat je er klaar voor bent.
Hoe je aan goede oppas kunt komen in belgie weet ik eigenlijk niet. In nederland heb je vaak oppasmoeders die via een centrale in te schakelen zijn en die zijn volgens mij ook vaak erg flexibel.
Het is trouwens niet raar dat je er van tevoren over nadenkt, dat is alleen maar verstandig. Wij hebben ook bijna 3 jaar gewacht omdat we eerst naar een groter huis wilden verhuizen. Terwijl mijn vriend zn neef met 3 personen in een even groot huis(2 kamers)  had gewoond, wij wilden dat liever niet.
Een vriendin van mij maakt eerst haar studie af.
Zo heeft iedereen wel iets wat ie eerst wil regelen en dat lijkt me alleen maar verstandig. Het is toch een grote stap die veel veranderingen met zich meebrengt.

Beste Esther en andere schrijvers,

Zorgen, volgens heeft bijna iedereen die. helemaal als de zwangerschapshormonen door je lijf gieren.Omdat na de geboorte van onze dochter een volgende zwangerschap uitbleef hebben wij besloten om een mooi oud (= duur) huis te kopen. en ons helemaal daar in te storten. Toen ik vorig jaar opeens zwanger was, was een van hett eerste waar we ons zorgen over maakten , reden we dit financieel? We kunnen nu al niet veel sparen.
We zijn zijn toen gedurende de hele zwangerschap geld op zij gaan leggen (100 euro per maand) We hadden berekend dat we dat ongeveer aan een kleintje kwijt zouden zijn de eerste paar jaar (luiers, voeding etc) en eigenlijk bleek dit heel erg makkelijk. We merkten er weinig van. Dit systeem hadden we ook al gehanteert toen we gingen deken over het kopen van een ander huis. 9Leg het geld elke maand apart wat je verwacht meer kwijt te zijn, en kijk of je dan gewoon rond kan komen. Lukt het dan weet je .... we kunnen het doen).

Terug
Bovenaan