bevallingsverhalen

Hoi,

Nou mijn verhaal er ook nog maar even bij dan:

Ik was 7 november uitgerekend, maar had toen nog geen enkele voortekenen. Een week later controle in ziekenhuis, ctg en vruchtwater, was allemaal goed, dus mocht nog een week thuis afwachten. Met 41w2d gestript door vk (dat was op donderdag). Geen effect. Vrijdagavond voor het eerst lichte buikkrampen, maar die hielden weer op. Zaterdagavond weer hetzelfde. Zondagmiddag voelde ik weer lichte krampen, in de loop van de avond werden ze ietsje zwaarder, maar nog steeds kon ik ze gewoon negeren en van alles doen. Toen we tegen 12 uur naar bed gingen begon ik toch te denken dat het nu misschien wel door zou zetten. Ik kon toen niet meer slapen. M'n man heeft nog een uurtje geslapen. Van 2 tot 3 in bad gezeten, kon geen fijne houding vinden om weeen op te vangen, maar de warmte was wel lekker. Toen ik uit bad kwam werden de weeen zwaarder. We zijn gaan timen en ze waren toen al om de 3 min en duurden ook 1 min.
Uiteindelijk maar gewoon op m’n zij op bed gaan liggen, niet omdat ik dan de weeën goed kon opvangen, maar omdat ik dan het lekkerste lag tussen de weeën in. Om 3:40 de verloskundige gebeld, die kwam een half uurtje later (samen met een stagiaire). Ik had toen 4 cm ontsluiting. Afgesproken dat ze rond 8 uur weer terug zouden komen. Ze was echter nog maar net weg toen m'n vliezen braken en daarna ging het allemaal heel snel. De weeën kwamen veel sneller en werden ook heviger. Gelukkig zaten er nog wel pauzes tussen. M'n man heeft toen maar meteen weer gebeld (rond 5 uur) omdat hij vond dat ik toch aardig wat bloed verloor (viel achteraf heel erg mee) en ook niet goed kon inschatten wat de kleur van het vruchtwater was (was gewoon helder, maar door het bloed vond hij het lastig te zien, ik heb het zelf niet eens gezien, was alleen maar bezig met opvangen van de weeen). Toen de verloskundige er een kwartiertje later was had ik al bijna volledige ontsluiting (nog een randje). Ik kreeg inmiddels ook persweeën en die moest ik nog een tijdje wegpuffen, wat wonderwel redelijk ging. Om 5:50 mocht ik mee gaan persen en ruim 20 minuten later is Hannah geboren. Op maandagochtend 20 november. Ze was 3400 gram en 48 cm.
Een dag later had ik naar het ziekenhuis gemoeten voor inleiding, dus ik was heel blij dat ik toch nog gewoon lekker thuis had kunnen bevallen. Waarschijnlijk was het dan ook nog een stuk sneller gegaan...
Ik heb wel even een paar uur moeten wennen aan het idee dat ze er nu ineens was. Het persen heeft bij mij ook niet lang geduurd, dus misschien dat het daaraan lag.
Verder was er ook nog een kraamhulp gekomen zo'n 10 min voordat Hannah geboren is. Die woont bij mij in de straat (maar ik kende haar niet), als ze van verder weg had moeten komen was ze er niet eens op tijd geweest, daarvoor ging het te snel.

Ik kijk heel positief terug op mijn bevalling. Vond het goed te doen, alleen het laatste stukje (geboorte hoofdje) vond ik echt pijnlijk (ik was ook ingescheurd trouwens, 2e graads), verder wel zwaar, maar goed te doen, het is mij echt heel erg meegevallen. Ik moet er wel rekening mee houden dat een volgende bevalling nog een stuk sneller kan gaan... (was bij m'n moeder ook het geval, de eerste in 3 uur (na inleiding), de tweede in 1 uur (bij controle bleek ze al 7 cm ontsluiting te hebben, had ze niks van gemerkt...!).

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Heee Elke,

Ja, echt belachelijk dat je je zo aanstelt hoor   Voor iedere vrouw is het natuurlijk een hele eigen ervaring maar om  even Daphne Deckers te citeren ´Het is toch een beetje alsof je een piano door een dakraampje duwt ´.

Groetjes, KT

Hoi dames!

Ook mijn beknopte bevallingsverhaal:

hoe lang duurde het?
Het duurde maarliefst 36 uur!

wie was er bij?
Mijn vriend was erbij, verder niemand. Ja, de vk natuurlijk, en later de gynaecoloog.

viel het mee of tegen?
Het viel tegen. Vooral de duur. Het duurde zo lang. Vooral de laatste 5 uur waren zwaar.

wat dacht je ervoor, tijdens en er na?
Ervoor dacht ik: Dit doe ik effe.
Tijdens dacht ik: Waarom heeft niemand me dit verteld!
Erna dacht ik: Dit heb ik toch maar even gedaan! Wat een zware maar bijzondere ervaring en wat een prachtig resultaat!

het eerste moment met de kleine?
Te gek. Als in een droom, een roes. Gelukkig op film vastgelegd.

thuis of in het ziekenhuis?
Kraamhotel en laatste uur in het ziekenhuis.

Liefs, Billie

Mijn bevalling duurde 47 uur. Ik ging er redelijk blanco in. Op een gegeven moment dacht ik dat hij er nooit meer uit zou komen. Ondanks alles zou ik het toch zo weer doen. Ik heb er in ieder geval geen trauma aan over gehouden.

Even mijn verhaal:
Dinsdag 3 oktober (was 27 september uitgerekend) begonnen aan het einde van de middag de weeën regelmatig te komen. Het wilde alleen niet zo vlotten. Woensdagnacht  was de vk  geweest en ik had nog maar 2 cm ontsluiting. Ik was inmiddels uitgeput, want ik was al anderhalve dag bezig. Dus naar het ziekenhuis. Daar kreeg ik 2 prikken in mijn bovenbeen om de scherpe randjes van de weeen  er af te halen. Dat werkte van geen meter. Zo rond 08.30 uur kon ik niet meer. Ik was helemaal op. Ik werd overgedragen aan de verloskundige van het  ziekenhuis en verhuist naar een andere kamer. Om 09.00 uur  kreeg ik een ruggeprik en een infuus met weeënopwekkers. De ruggeprik hadden ze niet helemaal goed gedaan, dus nog een keer opnieuw. Geleidelijk aan hebben ze het infuus met de weeënopwekkers op de hoogste stand gezet. Om 15.00 uur had ik nog maar 3 cm ontsluiting. De gyneacolooog werd erbij gehaald en er werd gesproken over een keizersnede. 5 Minuten later had ik persdrang. Eigenlijk wilden ze het niet geloven, maar toch maar even getoucheerd. En inderdaad; volledige ontsluiting. Dus naar de verloskamer gereden en  ruggeprik uitgezet. Om 15.15 uur mocht ik meepersen. Er werd een knip gezet en om 16.08 uur is onze zoon Dean geboren. Hij  was 53 cm en woog 3615 gram. De vk had bij het zetten van de  knip een bloedvat doorgeknipt. Ik had veel bloed verloren en had 20 hechtingen. Omdat ik door de weeënopwekkers en de ruggeprik  koorts heb gekregen moest ik tot en met zondag in het ziekenhuis blijven. Ik kreeg ook nog een bacteriële infectie. Via een infuus kreeg ik antibiotica. Zondag 8 oktober mochten we eindelijk naar huis. Al met al was het dus best een lange bevalling.

Groetjes,
Nelly.

Terug
Bovenaan