Bewustwording Borstvoeding, 3 minuten actie!

Bewustwording Borstvoeding, 3 minuten actie!

Regelmatig geven moeders aan dat er in de media uitspraken worden gedaan over borstvoeding die geen steek houden. Of ze merken op dat een bedrijf of instelling niet borstvoedingsgericht bezig is. Het kan ook zijn dat een bedrijf of instelling juist een pluim verdient omdat deze heel goed bezig is op het gebied van borstvoeding. Of wil je misschien een soap activeren om het geven van borstvoeding of kolven in de serie naar voren te laten komen? Zo zijn er nog veel meer redenen te bedenken om actie te ondernemen. Wij hebben het plan opgevat om de 3 minuten actie op te starten. Je hebt dan de mogelijkheid om snel en simpel een actie te ondersteunen met je naam en emailadres! Dit hoeft nog geen 3 minuten te duren. Zo bundelen we onze krachten en kunnen we samen een punt maken. Wil je er meer over weten, lees dan verder op de actiesite: http://www.bv3minutenactie.nl/ .

Tip: Het actieteam heeft een brief ontworpen om borstvoeding bij de politieke partijen onder de aandacht te brengen!

3 minuten actie: Borstvoeding de Kamer in!

De meeste politieke partijen zijn het er wel over eens: borstvoeding is van belang. Maar wat merken we daar eigenlijk van in het dagelijks leven? Heeft de overheid enig idee wat ons bezig houdt en belangrijker nog: wat er zich binnen de Nederlandse maatschappij afspeelt op het gebied van borstvoeding? Getuige de uitspraken van sommige politieke partijen valt dit ernstig te betwijfelen. De VVD over een verbod op sponsoring door de babyvoedingsindustrie: “Wanneer zorgverleners voldoende kennis bezitten over het geven van borstvoeding en over het geven van kunstvoeding zullen zij niet misleid worden door de babyvoeding-industrie en lijkt een verbod op sponsering door babyvoeding-industie niet nodig.” (bron: http://www.vbn.borstvoeding.nl/politiek.html ).

Over een tijdje vinden de verkiezingen weer plaats en kun je gebruik maken van je stemrecht. Op één belangrijk punt kun jij je standpunt nu al duidelijk maken, want het actieteam heeft een brief ontworpen om borstvoeding onder de aandacht te brengen bij de politieke partijen. Hoe meer mensen de brief ondertekenen, des te duidelijker zal de boodschap richting de overheid zijn. Groenlinks over de toekomst (zie bovengenoemde link): “Het is ons door uw brief duidelijk geworden dat Nederland zich niet goed houdt aan de WHO-code. Dat is jammer en wij vinden dat dat beter moet de komende jaren en daar willen wij ons voor inzetten. Daar hebben we de hulp van jullie en andere partijen voor nodig.” Met ‘jullie’ worden niet alleen de borstvoedingsorganisaties bedoeld; ‘jullie’; dat zijn wij, de maatschappij! Daarom willen we je vragen om, als het enigszins mogelijk is, iets meer dan 3 minuten van je tijd aan deze actie te besteden en zoveel mogelijk mensen op deze actie te attenderen. Bezoek http://www.bv3minutenactie.nl/ en laat je stem horen! De gezondheid van je kindje beschermen, dat doe je door borstvoeding te geven. De gezondheid van onze samenleving te helpen verbeteren, dat doe je door je handtekening te zetten onder de brief "De politiek in: borstvoeding in de Kamer"!
 
Beste Yvonne,

Ik denk dat we beter de aandacht kunnen vestigen op : bewustwording flessenvoeding en dat in 3 minuten !!!  

Je wordt doodgegooid met  borstvoeding  zodra je zwanger bent, bij je huisarts, bij je verloskundige, in het ziekenhuis, je kraamverzorgster, mensen om je heen.
Alles draait en leeft op borstvoeding

Hou me te goede: ik vind dat iedereen borstvoeding moet geven als hij/zij er achter staat, maar als je eerlijk er voor uit komt dat je geen bal zin hebt in die heisa en flessenvoeding vanaf dag 1 veel makkelijekr en prettiger vindt, nou dan krijg je toch blikken toegeworpen.
Alsof je niet van deze wereld komt en alsof je niet het beste voor je kind wilt. Onzin dus allemaal

Laat iedereen gewoon zijn eigen keuze maken en die 3 minuten actie lekker achterwege laten. De overheid stimuleert al van hier tot Tokio borstvoeding, want reclame op flessenvoeding voor zuigelingen tot 6 maanden is streng verboden.

Gr. Jeannette
 
hoi,

In deze maatschappij krijg je inderdaad rare reacties als je gelijk flesvoeding gaat geven, bij ons is het niet gelukt om borstvoeding te geven. Danique was erg licht en duf doordat de placenta er mee stopte. Ik was ook verzwakt, in een week 15 kilo kwijt. Dus begonnen met flesvoeding, en mocht ze gelukkig mee naar huis.
Toen we na een paar weken met vrienden op een terrasje zaten, kregen we opmerkingen als "die hoort aan de borst' en "heb je dat niet voor je baby over" van mensen die we niet kenden. Ook op mijn werk waren er collega's die hun mening wel even klaar hadden.
Voor de duidelijkheid ik ben ook voor borstvoeding, bij een volgende gaan we er weer voor. Maar als het niet wil of jij wilt het niet is er gelukkig een goed alternatief!

Maaike
 
Hoi,

Ik vind het  heel goed dat iemand eindelijk hierover begin.Ten eerste wil ik even zeggen dat dit een geweldig ideee is.
Ik vind dat alle moeders in ieder geval moeten proberen om borstvoeding te geven( als dat niet gaat is fles een goed alternatief).Ik  gaf ook borstvoeding aan mijn zoontje, het ging  perfect.  Tot  dat  er tijd aanbreekt  dat je weer aan het werk moet  .En dan zit je dan met kolf en een horloge in de hand,  want je wilt    je werk afmaken (en sommige dingen moeten  op tijd af zijn) je wilt het beste aan je kind geven.Dat viel mij heel erg tegen al die stres.En  melkproductie neemt gewoon af  of je dat wil of niet. Denk dat kolfen minder moet gestimulerd worden in NL.Het zou veel beter zijn dat verloof verlengd wordt van die paar weken naar half jaar in totaal.Je moet als een moeder ook een eerlijk kans krijgen om borstvoeding te geven.
 
Helemaal mee eens!
We zijn als vrouw wel áltijd de persoon die als voedselbron dient als je bv geeft, en dat we daarnaast ons werk hebben en dat ook nog ermee moeten combineren, tja dat gaat niet iedereen even makkelijk af. En dat wordt in de promotie voor bv een beetje achterwege gelaten. Niet iedere werksituatie is hetzelfde. Het kan voor stress zorgen, en dan ben ik (nu ik ervaring heb met m;n eerste kindje) heel nuchter erin geworden: 10 weken borstvoeding, daarna kappen! Ik moet zelf wel  lekker in mijn vel zitten!
Bij mijn eerste kindje vond ik de beslissing moeilijk, ik miste het eerst ook wel even. Had steeds de neiging om hem aan te leggen als hij echt huilde. Maar het was ook wel fijn hoor de fles, na een maand vond ik het geweldig! wat makkelijk! niks geen gekolf en of lekkende borsten en tepelhoedjes (daar moest ik mee voeden).
Dus mijn besluit staat vast! En als ik weer bij mijn tweede kindje de eerst tijd zo'n moeizame bv heb, dan kap ik na een maand ermee. Wat een ellende heb ik gehad, het heeft veel verpest (ook mijn hormonen natuurlijk  ) maar ik heb het toch 10 weken volgehouden!

groeten titiana
 
quote: JLI reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-11-2005 22:14:29'));

Beste Yvonne,

Ik denk dat we beter de aandacht kunnen vestigen op : bewustwording flessenvoeding en dat in 3 minuten !!!  Dit slaat 10 keer nergens op. Voor moeders die zo denken als jij moet er meer 'reclame' worden gemaakt voor borstvoeding.

Je wordt doodgegooid met  borstvoeding  zodra je zwanger bent, bij je huisarts, bij je verloskundige, in het ziekenhuis, je kraamverzorgster, mensen om je heen.
Alles draait en leeft op borstvoeding Dat is toch niet meer dan logisch? Waarom komt er anders melk uit je borsten? Een foutje van de natuur ofzo?

Hou me te goede: ik vind dat iedereen borstvoeding moet geven als hij/zij er achter staat, maar als je eerlijk er voor uit komt dat je geen bal zin hebt in die heisa en flessenvoeding vanaf dag 1 veel makkelijekr en prettiger vindt, nou dan krijg je toch blikken toegeworpen.
Alsof je niet van deze wereld komt en alsof je niet het beste voor je kind wilt. Onzin dus allemaal Het is toch niet meer dan normaal dat je borstvoeding geeft? Ik vind het erg begrijpelijk dat je commentaar krijgt van buitenstaanders als je kiest om geen borstvoeding te geven als reden dat je 'geen bal zin hebt in die heisa' , wat een flutreden is dat zeg! Hoe heb jij je kind op de wereld gezet? Een zwangerschap en een bevalling nadien is dan toch ook een hoop heisa? Waarom heb je daar dan wél voor gekozen, als jij 'geen bal zin hebt in die heisa'? En wat denk je van de tijd die komen gaat? Hoe zwaar denk je dat het moederschap is? Dan is de borstvoedingstijd maar een schijntje hoor! Hoe moet dat als je baby huilt en gewoon niet te stoppen is omdat de tandes doorkomen? Maarja, als jij 'geen bal zin hebt in die heisa' zul je dus ook geen moeite doen om je kind te troosten! Want dat is dan ook te veel 'heisa'voor jou! Jij krijgt het nog zwaar meid !

Laat iedereen gewoon zijn eigen keuze maken en die 3 minuten actie lekker achterwege laten. De overheid stimuleert al van hier tot Tokio borstvoeding, want reclame op flessenvoeding voor zuigelingen tot 6 maanden is streng verboden. De overheid stimuleert dus niet genoeg, dat zie je nu maar weer! Ik denk niet ( en dat weet ik eigenlijkwel zeker ) dat jij je bewust bent van het goede van borstvoeding.   Heb je weleens nagedacht waar je je borsten voor hebt? Voor de sier of denk je dat ze ook nog een doel hebben?

Gr. Jeannette






Ik heb zo het vermoeden dat de posting van deze 'Jeanette' een uitlokkertje is, dat kan toch niet anders? Hoe kun je nu zo simpel denken?
 

En wat ik nog even wil toevoegen; ik ben absoluut niet tegen keuzes die moeders maken over wel of geen borstvoeding mits ze goede redenen hebben. Dus niet zoals 'Jeanette-ik-heb-geen-bal-zin-in-die-heisa'. Er zijn zat goede redenen om niet voor borstvoeding te kiezen ( geen 'geschikte' borsten omdat je een afwijking hebt of een of andere allergie of afwijking bij de baby bijvoorbeeld ) Maar ik vind dat iedere moeder, die geen medische reden heeft, moet proberen om borstvoeding te geven. Lukt dat niet kan er altijd overgestapt worden op kunstvoeding. Laat kunstvoeding een 2e keuze zijn, dan kunnen we blij zijn dat het bestaat!
Verder wil ik er ook nog bijzeggen dat ik zeer veel respect heb voor moeders die na de geboorte alles geprobeerd hebben om borsvoeding te geven maar het niet gelukt is. Proberen kan echt geen kwaad en als het niet lukt kun je altijd nog overstappen!
 

Ik wil toch even reageren op dit hele gebeuren. Ik heb een hele slechte start gehad met de borstvoeding. Mijn dochter was te duf om gelijk goed aan de borst te gaan en het heeft 3 dagen!!!!geduurt voordat ze iendelijk aan de borst dronk. En dan nog met tepelhoedje ook. Ik heb in die tussentijd gekolfd en fingerfeeding gedaan. Dit levert een hoop stress op hoor. Daar komt bij dat ze nooit goed aan de borst heeft gedronken en ik er na 5 weken mee gestopt ben Ik was het echt zat en had er absoluut geen plezier in. Als ik er aan terug dnk waren dat echt vreselijke weken. Een en al stress. Nu ik deze ervaring heb ga ik er echt serieus over nadenken wat ik bij de tweede ga doen. Ik weet het nog net zo niet of in wel bv ga geven. Het is me allemaal er tegen gaan staan en heb er geen fijn gevoel bij. Ik snap het dus best wel al er moeders zijn die gelijk zeggen....voor mij hoeft het niet. want ook ik denk dat op dit moment. En dan hoef je niet gelijk als slechte moeder bekroond te worden want dat wordt wel gedaan. EN WAT DENK JE HOE PIJNLIJK DAT IS!!!!!! Je wordt scheef aangekeken alsof je niet het beste met je kind voor hebt. Belachelijk. Ik denk dat als je er niet achterstaat en het toch gaat doen dat dat juist slecht is en niet goed voor je kind. Want die voelt heus wel als je er geen plezier in hebt en je kind gaat dan ook moeilijk doen. Neem dat maar van mij aan.

Dus ieder zn keuze in wat voor situatie dan ook Medisch of niet. Normen en waarden...
 
Terug
Bovenaan