Bewustwording Borstvoeding, 3 minuten actie!

Weet je wat het is? We moeten onszelf eens wat meer in onze kinderen verplaatsen. Als wij nog baby's waren, zouden wij het dan leuk vinden als onze moeders ruzie zouden maken op een forum over onze voeding? Zouden wij het leuk vinden als andere moeders onze eigen moeder zouden vertellen dat ze het anders moet doen met de voeding? Nee toch? We zouden het veel leuker vinden als onze moeders plezier hadden met elkaar, en op een leuke manier contact hadden! En ervaringen met elkaar zouden delen!

Ik ben pro-bv. Ik vind ook wel dat je niet te makkelijk moet denken dat het niet gaat lukken als je zwanger bent van je eerste kindje, omdat je gewoon nog niet weet hoe het allemaal gaat als je baby er is. Maar dan is het anders  natuurlijk als je medische beperkingen hebt waardoor het je veel te moeilijk word gemaakt om zelf te voeden of je het helemaal niet zou kunnen. Als, laten we zeggen, je  'gezond en normaal' bent ( en dat bedoel ik niet zo hard als het misschien overkomt ) zou je het altijd kunnen proberen en dan altijd nog kunnen stoppen als het niet gaat. Niet de eerste dag of de eerste week, want de eerste weken kunnen best heel zwaar zijn, maar dat maken de meeste meders door. Ook de moeders die hun kindje 2 jaar lang voeden hebben erg moeten wennen de eerste weken. Maar waar ieders grens ligt is verschillend, en niet iedereen is hetzelfde, dus kan niemand vanaf een forum zeggen hoe iemand is en hoe haar situatie is. Meningen kunnen verteld worden, en dat zijn geen aanvallen, je moet dat niet als aanvallen zien! Je zit veilig achter een computer en volledig anoniem, dus waarom zouden wij ons iets aantrekken van wat een ander zegt? We kunnen er wat van leren en we kunnen het negeren. En dat is zo fijn aan een forum, je kunt je mening kwijt en niemand hoeft zich persoonlijk aangevallen te voelen want je beslist toch uiteindelijk zelf!
 
hoi dames

IK weet allemaal niet meer zo goed wat er nu allemaal al is geschreven maar ik vind dat iedereen zijn eigen keus moet maken zelf ben ik   pas bevallen van mijn derde dochtertje en ben gelijk flesvoeding gaan geven dit omdat het bij de andere 2 ook niet helemaal lekker ging en ik er dus ook echt geen zin in had om het te proberen ik heb nu al bijna nergens tijd voor loop de hele dag heen en weer tussen de basis school en thuis en dan ook nog naar de peuterspeelzaal en dan komt de rest ook nog eens kijken en als ik dan lees dat sommige 10 keer moeten kolven op een dag en dan ook nog de borst geven op verzoek ook in de nachten dan ben ik blij dat ik nu gelijk de bewuste keuze heb gemaakt om flesvoeding te geven.
Ook zal ik wel toegeven dat ik het soms wel jammer vind dat intieme contact ook al was het bij de andere twee maar van korte duur.
maar daar heb ik wel wat op gevonden s`nachts leg ik haar leker op mijn blote borst en geef de fles heel dicht tegen mijn huid aan dus toch het contact en een vrolijke uitgeruste moeder ook voor mijn andere twee kids.
oja ik las ook nog iets over afrika weet je dat vrouwen die veel voeding hebben gewoon kinderen van een ander aan de borst laten drinken als die moeder niets of weinig heeft dus overal is een oplossing voor alleen hier in een westers land is het kunstvoeding.ik weet van mijn oma dat vroeger in de oorlog kolfde zij met de hand af voor voeding voor andere babies.
maar goed een ding is zeker iedereen moet in zijn waarde worden gelaten en flesvoedingskinderen zijn niks minder dan kinderen die bv hebben gehad.
 
quote: triesje1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-12-2005 21:06:42'));

ik weet van mijn oma dat vroeger in de oorlog kolfde zij met de hand af voor voeding voor andere babies.




Hee dát is leuk om te weten! Voor zover ik kan nagaan werd er in mijn directe omgeving eigenlijk altijd alleen maar de fles gegeven. Ik ga het toch nog eens navragen, ben benieuwd!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Ja, zo ging dat vroeger als vrouwen geen borstvoeding konden geven, dan kregen ze moedermelk van andere moeders. En zo doen ze dat in Afrika ook, dus ook daar komt het voor dat het niet lukt om borstvoeding te geven! Ze zullen wel meer doorzetten misschien, want er is geen flesvoeding, en als je dan borstvoeding voor je kind wilt dan doe je het liever zelf dan dat je het een ander laat doen.(op het platte land waar ze arm zijn dan...want ook in Afrika is flesvoeding hoor, en ze zijn niet overal zo arm)
 
quote: titiana reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-12-2005 20:57:48'));

..want ook in Afrika is flesvoeding hoor, en ze zijn niet overal zo arm



Klopt... Wist je trouwens dat kunstvoeding voor de rijkere Afrikaanse moeders een statussymbool is geworden, doordat het in westerse landen gebruikelijk is om kunstmatige zuigelingenvoeding te geven?

Helaas wordt kunstvoeding ook nog steeds onder de armere bevolking van Afrika verspreid; er zijn praktijken bekend van fabrikanten die in ziekenhuizen daar gratis kunstvoeding uit laten delen. De moeders  gaan dat gebruiken en tegen de tijd dat het op is,  is het natuurlijk al gedaan met de borstvoeding. De arme Afrikaanse gezinnen kunnen al nauwelijks rondkomen en moeten toch voeding voor hun kind kopen. Het gevolg is dat de voeding wordt verdund om er maar zo lang mogelijk mee te kunnen doen, waardoor het kindje ondervoed en verzwakt raakt met alle vreselijke gevolgen van dien. Bovendien zijn de hygiënische omstandigheden daar vaak heel slecht; er is vaak geen schoon water aanwezig om de voeding mee te bereiden. Die kindjes komen dan ook vaak te overlijden als gevolg van diarree en infectieziektes. De overlevingskans voor kindjes in die landen is stukken groter als ze borstvoeding krijgen.

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
quote: titiana reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-12-2005 20:57:48'));

Ja, zo ging dat vroeger als vrouwen geen borstvoeding konden geven, dan kregen ze moedermelk van andere moeders.  



Een oud  gebruik in een nieuw jasje: www.moedermelknetwerk.nl , een geweldig initiatief!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Wat ik hierover kwijt wil: IK vind dat je borstvoeding geven MOET willen tijdens je zwangerschap. Het is niet zo dat als je kind uit je buik is dat je dan kunt zeggen nu krijgt ie de fles. Ja het kan wel, maar ik vind dat het niet zou mogen. Je bent er na 9 maanden echt niet ineens vanaf. Het allerfijnste voor zo'n kindje in borstvoeding krijgen. O.k. de melk kan ook uit een flesje komen. Maar dat intieme wat voor jou heel fijn in maar vooral voor je KIND. Dit is het eertse echte contact. Ja wij als moeders kunnen aan ons kindje voelen en ruiken en vooral heel veel kijken. Maar heb je er wel eens over gedacht dat je kindje jou als moeder het meest waarneemt op het moment dat ie uit je borsten gevoed wordt? En ikzelf heb het niet gekund. Mijn reden was dat mijn zoontje 1,5 maand te vroeg geboren was en nog veel te zwak was. Er kwam nieteens melk op gang bij mij. Pas een week later kwam er wat uit. Ik heb gekolfd als een gek en zelfs nog een beetje gevoed met een tepelhoedje. Dit heb ik twee maanden vol gehouden. Nou ja mijn borsten dan. Want toen kwam er echt niets mee uit. Ik ben er vooral de eerste maand bijna driekwart van de tijd dat ik wakker was mee bezig geweest. Er zijn er veel die zeggen, ;nou dan had ik toch voor de fles gekozen'. Maar ik ben er heel tevreden over. Zelfs nu nog heb ik er last van dat ik het niet langer heb kunnen doen, en ben ik jalours op ouders met een kindje van 9 maanden die nog de borst krijgt. Ik heb dus wel  veel respect voor mama's die het proberen en er alles aan doen en waarbij het na een tijdje toch niet doorzet. Maar niet voor moeders die liggen uit te blazen na de bevalling en waarnaast een vader op een stoeltje met een fles het kind voedt. (natuurlijk bepaalde uitzonderingen daargelaten!) Er zijn tig redenen waardoor het niet lukt. Alleen de reden dat je ervoor  KIEST om geen borstvoeding te geven omdat je 'het niet ziet zitten' vind ik oerstom!

Liefs mama van Pip 16 maanden
 
Terug
Bovenaan