Bewustwording Borstvoeding, 3 minuten actie!

Hoi,

Bv geven is zeker geen pretje , vooraal eerste 6 weken.Je moet toch wat voor over hebben voor je kind,  denk dat elke moeder dat   heeft meegemaakt.
 
Hallo Allemaal,

Even een reactie op Elisabeth40. (even voor de duidelijkheid.. ik ben een andere Jeannette dan van de eerdere reactie)
Sorry hoor, maar jouw reactie is ook wel erg kort door de bocht!!!

Ik vind, dat je er voor de volle 100% achter moet staan, als je borstvoeding wil geven, en kan geven.
Als je er niet voor de volle 100% achter staat, dan merkt je kindje dat ook.
En... het feit dat je er niet helemaal achterstaat... kan meerdere oorzaken hebben!!

Niet goed opgang komen, hele zware bevalling achter de rug hebben, Pijn hebben bij borstvoeding, en dan nog zo'n 100 redenen.

Ik ben ook begonnen met borstvoeding, maar helaas na 1,5 maand,... lukte het gewoon niet meer.. Ik was niet "geduldig genoeg" volgens het consultatiebureau.
Maar Mijn dochtertje wilde niet drinken, en ik werd daar zenuwachtig van.. omdat ze wel genoeg naar binnen moest krijgen (ondergewicht!!)

Daarom ben ik overgestapt op Flesvoeding, en.. mijn dochter en ik,.. zijn beide een stuk rustiger geworden hierdoor.

Je moet het dus allemaal zelf weten,... borstvoeding is goed, en super als het goed gaat. Maar als het tegen zit... dan is het niet zo'n pretje...

Ik vind dat ieder zijn eigen mening mag hebben.. maar je hoeft die mening van die andere Jeannette niet zo ontzettend af te branden hoor Elisabeth40.

Groetjes
Jeannette
 
quote: juffie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-12-2005 09:03:37'));

Ik wil toch even reageren op dit hele gebeuren. Ik heb een hele slechte start gehad met de borstvoeding. Mijn dochter was te duf om gelijk goed aan de borst te gaan en het heeft 3 dagen!!!!geduurt voordat ze iendelijk aan de borst dronk. En dan nog met tepelhoedje ook. Ik heb in die tussentijd gekolfd en fingerfeeding gedaan. Dit levert een hoop stress op hoor. Daar komt bij dat ze nooit goed aan de borst heeft gedronken en ik er na 5 weken mee gestopt ben Ik was het echt zat en had er absoluut geen plezier in. Als ik er aan terug dnk waren dat echt vreselijke weken. Een en al stress. Nu ik deze ervaring heb ga ik er echt serieus over nadenken wat ik bij de tweede ga doen. Ik weet het nog net zo niet of in wel bv ga geven. Het is me allemaal er tegen gaan staan en heb er geen fijn gevoel bij. Ik snap het dus best wel al er moeders zijn die gelijk zeggen....voor mij hoeft het niet. want ook ik denk dat op dit moment. En dan hoef je niet gelijk als slechte moeder bekroond te worden want dat wordt wel gedaan. EN WAT DENK JE HOE PIJNLIJK DAT IS!!!!!! Je wordt scheef aangekeken alsof je niet het beste met je kind voor hebt. Belachelijk. Ik denk dat als je er niet achterstaat en het toch gaat doen dat dat juist slecht is en niet goed voor je kind. Want die voelt heus wel als je er geen plezier in hebt en je kind gaat dan ook moeilijk doen. Neem dat maar van mij aan.

Dus ieder zn keuze in wat voor situatie dan ook Medisch of niet. Normen en waarden...





Als het bij je eerste niet gelukt is wil dat absoluut niet zeggen dat het bij je tweede ook niet lukt! En andersom is dat precies hetzelfde, want als de borstvoeding bij de eerste heel goed is gegaan hoeft dat bij de tweede niet zo te zijn. Het ligt nl. lang niet altijd aan de moeder of haar voeding. Meestal ligt het aan de baby zelf, die wil niet angelegd worden of er zijn andere problemen. En dat zorgt idd voor stress. Maar je hebt het iig geprobeerd! En dat is het belangrijkste! Maar dat heb ik in mijn vorige verhaal ook al verteld. Je hoeft je dan ook totaal niet schuldig te voelen als je het hebt geprobeerd en het is niet gelukt, dan kun je blij zijn dat er een tweede optie is, nl. kunstvoeding.

Ik kende een vrouw, zij kreeg haar 4e kind en ze had daarvoor haar 3 oudste kinderen alledrie succesvol borstvoeding gegeven. 2 daarvan 9 maanden en 1 zelfs 2 jaar! Bij haar 4e kind ging het helemaal mis. Ze heeft vanalles geprobeerd maar op een gegeven moment werd de stress teveel. haar zoontje kreeg ze niet aangelegd omdat hij haar tepels niet in zijn mondje kreeg. Ze is op een gegeven moment aan kunstvoeding begonnen en het gaat harstikke goed met het kereltje.

Dat is een goed voorbeeld met wat ik bedoel te zeggen. Ik vind kunstvoeding absoluut niet fout en ik ben blij dat het er is. Maar gebruik die optie alleen als de borstvoeding niet lukt, dus als je het geprobeerd hebt. Voor iedereen ligt de grens anders, dat begrijp ik helemaal. En mij zal je ook echt niet horen als een moeder er naar een maand al genoeg van heeft omdat het niet lukt, als de  baby niet wil drinken of als de moeder niet genoeg melk heeft of het is niet voedzaam genoeg. Voor de een is die stress  sneller teveel dan voor een ander. Maar, ik zeg het nu weer, je hebt het iig geprobeerd.

Juffie, het hele verhaal van mij gaat dus helemaal niet op voor jou. Jij hebt je best gedaan om het te proberen, en dat vind ik harstikke goed.  Ik vind het alleen jammer als je het bij je tweede kindje niet zal gaan proberen omdat je bij je eerste zulke  slechte ervaringen hebt. Zoals ik net al zei, het heeft zeer waarschijnlijk helemaal niet aan jou gelegen! Ik begrijp heel goed dat je bang bent om weer die stress te krijgen, dat is idd heel zwaar. Maar als dat voor jou een reden is om bij de tweede het niet te proberen kun je daar spijt van krijgen want je gaat  je achteraf afvragen hoe het zou zijn gegaan als je wel had geprobeerd...
En dát  kan  ook heel pijnlijk zijn! Geloof me maar, ik heb dat al vaker gehoord! Dus  denk er goed overna, en als  het psygisch  te zwaar voor je is geweest toen de borstvoedig niet lukte bij de eerste zal echt niemand je kwalijk nemen als je besluit om er helemaal niet meer aan te beginnen bij je tweede. Het is heel begrijpelijk dat je bang bent! Denk er maar eens overna!
En mocht je beslissen om toch je tweede borstvoeding te gaan geven en het gaat zonder problemen zul je alles met hele andere ogen gaan zien! Dan ben je ontzettend blij en trots!
 
hoi,
ik geef mijn dochtertje nu 2 jaar de borst.
En ik kan zeggen dat ik het niet makkelijk heb gehad. Maar wilde perse doorgaan.

Mijn bevalling duurde 40 uur en daarna kwam de placenta niet na een hoop ellende is hij met geweld gekomen en heb ik erg veel bloed verloren.
Door 6 verschillende kraamhulpen in 8 dagen  kreeg ik steeds ander advies of hoe te voeden, aan te leggen enz enz.
Gevolg kloven, vreselijk stuwing, moeite met aan leggen (ivm grote borsten die heel vol zaten).

Ons dochtertje bleek erg veel allergieen te hebben dus ging ik op streng dieet melkproducten, ei, soja, vis, schelp en schaaldieren, noten, zaden en piiten, moetst ik laten staan zelfs als er maar een sportje in zat was het ellende.

Het koste me veel moeite om hier begrip voor te krijgen. Zowel van familie, vrienden als collega's als het cb en de dieetiste die me moest begeleiden. Want ik deed mezelf te kort vonden ze.
Maar ik heb door gezet tot en met 14 maanden heb ik dit gedaan. En met succes mijn dochtertje is zo goed als allergie vrij alleen kippei (puur verdraagt ze niet)

Met 6maanden door ziekte zo goed als geen bv meer maar door door te zetten en veel info te krijgen van het bv forum is het weer goed gekomen met veel bloed zweet en heel wat tranen.


Ik ben blij dat ik het doorgezet heb en trots dat mijn lichaam het beste aan mijn dochtertje kan geven.

Maar ik laat iedereen in zijn waarde ik zal altijd zeggen probeer het is het niets kan je stoppen maar dan weet je hoe het is je kan niet zeggen na een week of 4 ik wil het toch wel proberen en dan krijg je misschien spijt.

Wat ik alleen niet begrijp en ook raar vind is dat mensen allerlei smoezen verzinnen, dan krijgt de vader geen band met het kind, mijn borsten zijn te groot, te klein ik heb geen melk (want dat is bijna onmogelijk.) een klein aantal vrouwe kan geen bv geven ivm minder geen melk maar dat is zo weinig.
Mij word regelmatig nog gevraagt heb je nog wel melk dan?

Maar goed ik vind dat er voor bv altijd actie gevoerd mag worden het is goed voor je kind en voor jou als moeder is het ook goed om te doen en een fijne ervaring. Bij een tweede zal ik er weer voor gaan.

Ik hoop alleen dat er door meer aandacht aan te besteden (niet om mensen over te halen) maar om ze te informeren meer mensen begrijpen wat bv geven in houd. Want ook op mijn werk (kdv) is de kennis bij de leidsters over bv geven heel ver te zoeken helaas.

Succes
 
Hallo,

Ik heb deze discussie net gelezen, en ik vind dat iedereen gewoon moet doen waar jij je het lekkerste bijvoelt. Natuurlijk weet íedereen dat borstvoeding meestal (behalve als je rookt en drinkt) het allerbeste voor je kindje is. Maar als jij er onzeker van wordt, of je voelt je er onprettig bij, of het lukt niet, doe het dan gewoon niet. Flesvoeding is ook prima hoor! Ik heb mijn dochtertje 3 maanden borstvoeding gegeven, puur omdat ik wist dat dat het beste voor haar was, maar ik werd er wel ontzettend onzeker van. Mijn dochtertje huilde de hele dag door, en dan dacht ik dat het aan mijn voeding lag; misschien had ze wel niet genoeg? Dus ik was de hele dag bezig met voeden, achteraf heel slecht, want daardoor kreeg ze extra buikkrampjes... Als ik ergens op visite ging, had ik erg veel moeite om dat tussen de mensen te doen. Dus meestal vroeg ik dan of ik ergens in een aparte kamer kon voeden. Ze dronk echter zó lang, dat ik meestal pas anderhalf uur later weer bij de visite aanschoof. Ik vond het dus verre van ideaal, maar inderdaad wél het beste voor mijn kind. Achteraf ben ik best trots, want het waren 3 lange maanden. Bij ons volgende kindje zou ik het zeker weer doen, maar als hij/zij ook zoveel huilt, dan stap ik eerder over op flesvoeding, en als het juist een tevreden baby is, dan zou ik zeker een half jaar willen voeden.

Kortom, ik maak me niet druk om mensen die het niet eens proberen. Ik bedoel, laat ieder in zijn waarde en doe gewoon wat jij de beste oplossing vindt.

Groetjes Fiona
 
Sorry, dames moet ik effe lachen.... als ik dit allemaal lees..
Denken jullie weleens aan vrouwen in Africa die niet eens keus hebben om fles te gaan geven???
 
quote: Brankica reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-12-2005 16:11:42'));

Sorry, dames moet ik effe lachen.... als ik dit allemaal lees..
Denken jullie weleens aan vrouwen in Africa die niet eens keus hebben om fles te gaan geven???





Precies! Daar moeten die vrouwen wel doorzetten! En ze zijn daar hard voor zichzelf hoor! Want ze moeten wel! Die vrouwen zullen daar ook echt wel tepelkloven e.d. hebben. Toch vind ik het erg jammer voor die vrouwen en vooral kinderen dat ze daar niet de keuze hebben om over te stappen als het echt nodig is.
 
Hoi elisabeth 40,

Mede door vrouwen als jij hebben vrouwen die willen stoppen met bv het zo moeilijk. En het zal mij een worst wezen waarom ze willen stoppen. Al was het inderdaad zoals iemand al eerder schreef omdat ze geen zin heeft in die heisa. Als ik dat zo lees dan vraag je je niet eens af waar zo'n reactie vandaan komt maar heb je wel meteen je antwoord  weer klaar. Misschien is dat wel van een moeder die tegen heug en meug bv heeft gegeven en niet wilde/kon/durfde te stoppen door al die mensen die zo zitten te pushen voor bv, want daar gaat het hierom. Je gebruikt ook ergens het woordje "mits". Van jou mogen moeders stoppen met bv "Mits" ze een goede reden hebben. Goh waar haal jij die wijsheid vandaan. Laat alle moeders lekker in hun waarde. Iedereen moet zelf weten wat ze willen. Iedereen heeft zo zijn redenen en daar hoeft niemand anders over te oordelen. Wat hebben kindjes aan een ongelukkige moeder. Iedereen moet doen waar zij zich prettig bij voelt... Ik ben dus nergens voor en nergens tegen. Ik denk dat iedreen wel voor zichzelf kan beslissen en dat die keuze gelukkige moeders maakt en gelukkige kindjes en daar gaat het om.
Weet waar dit me aan doet denken. Aan het uitdragen van een evangelie maar dan op een foute manier. Je eigen waarheid aan anderen opdringen.......
Ik neem mijn petje af voor iedereen die de fles of de borst geeft omdat het beide een (moeilijke)  keuze is.

Groetjes Hannie
 
Terug
Bovenaan