bij gyn geweest

A

Anoniem

Guest
Nou, donderdag bij de gyn geweest.
Eerst een intake-gesprek met een gyn in opleiding. opzich prima, maar je stelt toch niet de vragen die je in gedachte hebt, denkt toch een beetje dat ze dat wel niet zou kunnen beantwoorden.
Zij vroeg allerlei standaard dingen die ze moeten weten. En vertelde dat we daarna naar de gyn zouden gaan voor een inwendige onderzoek / echo.
Bij echo dacht ik dus aan zo 'n ding waar ze mee over je buik gaan met zo'n soort gel, maar toen ik eenmaal in de onderzoeksruimte was moest ik dus op zo 'n stoel waar je met je benen wijd op komt te liggen. Een inwendige echo is dus met een vrij grote staaf (ter grote van een vibrator, haha) waar ze mee naar binnen gaan!!!!
Was best wel even heftig, vooral omdat ik dat niet had verwacht.   Ook hebben ze nog met zo'n eendebek de baarmoedermond bekeken en moest die gyn in opleiding nog wat dingen in mij voelen met haar vingers!!
Ik vond dat ze alles wel erg snel afhandelden, zonder mij op dat moment goed te informeren/ erbij te betrekken wat hoe waarom...  
De uitslag was gelukkig dat mij van binnen niks mankeert, geen verklevingen, geen vleesbomen etc.   Ook zagen ze dat er in mijn linker eierstokken nog vochtzakjes zaten waar eitjes in moeten hebben gezeten die dus afgelopen week gesprongen moeten zijn.
Ik vroeg me wel af of, mochten we ook op de juiste tijd geklust hebben (en ik dacht van wel) ze nu met die onderzoeken niet al iets hebben kunnen zien of het raak is (misschien aan de baarmoedermond, dat ie gesloten is ofzo??), of dat ze misschien wat verstoord hebben door naar mijn idee zo diep naarbinnen gegaan te zijn (sorry!!) ?
Nou ja, we wachten wel af,
nu wordt van de week eerst het zaad onderzocht, en moet ik op de 2de of 3de dag van mijn menstruatie (als die er komt:) bloed laten prikken en op de 12de dag na mijn eerste menstuatiedag weer zo'n inwendige echo zodat ze kunnen zien of er zich eitjes ontwikkelen. (kan ik me er vast op voorbereiden)
tja, je moet er wat voor over hebben he,
Zo, even mijn verhaal weer kwijt gekunt,
zijn er meiden die hetzelfe meemaken??
groet, MOON

hoi moon

Zal me ff voorstellen wij waren in sept 2 jaar bezig om zwanger te worden ik ben 27 en mijn man 33.
Ik had een limied voor ons gesteld dat als het na 2 jaar niet zou lukken we naar de dokter zouden gaan.
Wij hebben inderdaad  ook die onderzoeken  gehad en  daar is uitgekomen dat  het zaad niet goed is!!
De gynocoloog zei dat het maar een moment opname is en nu moeten we opnieuw zaad onderzoek doen, en de 21 weten we dan de uitslag!
Is het zaad hetzelfde dan kunnen we alleen via ivf zwanger raken!
Dat kwam heel hard aan maar we moeten maar positief denken dat we tenminste een kans maken via ivf!
verder slaan we ons door de weken heen dat we maar moeten wachten maar ja na die 2 jaar kunnen die paar weken er ook nog wel bij!!
ben benieuwd hoe het met jullie gaat gaan en misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden!!

veel liefs en zeker veel sterkte,

Hoi P3,
Ook vreselijk zeg, als dat de uitslag is van het zaadonderzoek. Hopelijk is de uitslag de volgende keer beter.
Hoelang duurt het eigenlijk voordat de uitslag van zo'n zaadonderzoek bekent is?
Wij zijn trouwens 1 november  1 jaar bezig. Ik ben 29 (20 april geworden)  en mijn man wordt 20 December 31.     Ik ben al in Januari begonnen met tempen omdat ik toen vooral nog benieuwd was of ik wel een eisprong zou hebben en hoe mijn cyclus was, want voordat ik de pil slikte was ik maar heel af en toe ongi. (ong. 2x in het jaar)
Ben in juni maar eens met de temp curve naar m'n ha gegaan om eens te horen wat die er van vond.
Hij dacht dat ik wel een eisprong had, wat ook wel zo is, maar nu, een paar maanden verder (en nog getempt) denk ik zelf dat ik om de maand een eisprong heb. Misschien doet bij mij wel alleen de linker eierstok het???   (denk ik zelf hoor)
Maar ja, ben benieuwd hoe het bij ons verder gaat, en ook best wel hoe het bij jullie verder verloopt, hou me op de hoogte,
Groet,   MOON

hoi moon

Ik denk dat de uitslag meteen bekend is maar je moet het in 2 keer doen, 1 keer moet je na 1 dag onthouding en de 2 de keer na een week onthouding.
Wij hebben dan een afspraak met de gynocoloog erna maar ja het hangt er vanaf wanneer je dan terecht kan bij hun he.
Heb je dan nog geen onderzoeken gehad zodat ze hbben kunnen zien of 1 eierstok niet werkt of kan je dat niet zien, (zou inderdaad wel kunnen wat je zelf denkt he).
Nou ik ben benieuwd maar we moeten nog ff wachten, veel succes en ik hou je wel op de hoogte, jij mij ook?

groetjes

Hoi Moon en P3,

Ik ben saarj en 28 jaar, wij zijn sinds ongeveer 2 jaar bezig voor ons eerste kindje.
Ik heb een hele tijd geleden hier een aantal maanden doorgebracht, maar ben na de 6 maanden wachttijd toch maar naar het forum als het langer duurt gegaan.
Maar ik lees hier af en toe wel mee hoor!
Vandaar dus dat ik jullie gesprekje zag.
wij hebben alle onderzoeken achter de rug, ik zit nu te wachten op de RD, daarna staat een kijkoperatie gepland. bij mijn man zijn de zaadjes redelijk. niet geweldig.
vandaar dat we na de kijkoperatie gaan beginnen met IUI. de gyn zei dat dit voor ons de grootste kansen geeft om zwanger te raken.
erg spannend allemaal.

ik weet dat de inwendige onderzoeken erg vervelend zijn, maar je wordt er wel makkelijker in. je kunt je op den duur wel ontspannen. ook al lijkt het nu niet dat dat ooit gaat gebeuren! het is in ieder geval, minder pijnlijk als je je ontspant.

heel veel succes! groetjes Saarj

Hoi,

@ P3, wij moeten voor het produceren van het zaad (zeg maar) drie dagen onthouding hebben, ik denk dat iedere gyneacoloog daar ook wel zijn eigen ideeën op na houdt.
We gaan dit in ieder geval morgenochtend doen, hoor ik het daar vanzelf.   Hebben jullie al wel voor de tweede keer zaad ingeleverd?   En wanneer is dan jullie volgende afspraak?
Ik weet niet of ze met een inwendige echo kunnen zien of de eierstok werkt, maar ik denk dat ze daar anders de komende maanden wel achter komen, op het moment dat ik voor die cyclische echo's moet komen. Dan bekijken ze of er zich eicellen ontwikkelen, in de linker, danwel in de rechter eierstok.   Ik hou je op de hoogte..

@ Saarj, goh, al 2 jaar bezig, lijkt me ook erg frustrerend!!   Wat houdt die kijkoperatie eigenlijk in??  En IUI, dat is toch dat ze bevruchtte eicellen terugplaatsen in de baarmoeder, of heb ik het helemaal mis??   Hopelijk gaat  het voor jullie met  de IUI wel vlot lukken.   Dank je trouwens voor je "troostende woorden" van dat het inwendig onderzoek wel zal wennen, geeft me echt wel wat steun!!   Ook jij heel veel succes

Nu is het voor ons verder eerst afwachten wanneer ik ongi wordt, zodat er bloed geprikt kan worden, en de 12de dag daarna dus weer  een inwendige echo....  

hoi hoi

volgende week vrijd moeten we het potje binnen brengen en dan de vrijd erna.
Dat is dan de tweede keer dat ze gaan kijken of ze goed zijn, het zou kunnen dat ze beter zijn want de gynocoloog zei tegen ons dat het een moment opname is (van het zaad), het duurt ongeveer 3 maanden dat nieuw zaad gevormdt wordt.
21 nov weten we dan de uitslag en dan kunnen we verder gaan kijken op het moment is het afwachten!
en ja we moeten maar denken dat het voor een goed doel is en dan kun je aan de onderzoeken misschien een leuke gedachte overhouden (leuk is anders maar ik denk dat als je ooit zo'n wondertje vast hebt, het echt de moeite waard zal zijn) heel veel geduld voor jullie!! en tot gauw

Hoi Moon en P3,

Mijn gyn zei ook dat het inderdaad een moment opname is, als je man bv een griepje heeft gehad, kun je dat 3 maanden later merken aan de kwaliteit.
Ik moet zeggen, mijn mannetje heeft ook alles geprobeerd. is ook naar de accupunctuur geweest om te kijken of de kwaliteit beter gemaakt kon worden. maar ja, dat zien we dus ook pas over 3 maanden.

Een kijkoperatie is een beetje het zelfde als een HSG, bij een HSG spuiten ze contrasterende vloeistof door je eileiders en baarmoeder om te kijken of alles goed open is. ze maken daar rontgen foto's van. met een kijkoperatie doen ze bijna het zelfde, ook weer de contrast vloeistof, maar nu gaan ze via mijn buik en niet via de schede. ze kunnen dan veel meer zien. en halen dan ook meteen weg, als er iets zit wat er niet thuis hoort. dit gebeurd onder narcose, terwijl de HSG zonder was. en geloof me dat was geen pretje!

Oh en IUI is dat ze het zaad concentreren en alleen de goede zaadjes eruit halen en die rechtstreeks in de baarmoeder spuiten. ze houden dan de eicel in de gaten om er zeker van te zijn dat ze het op het goede moment alles inbrengen.

IK zie er wel tegen op. maar meiden, we kunnen later wel tegen ons kindje zeggen dat we er alles voor over hadden om hem /haar te krijgen. en dat het meer dan welkom is!

groetjes Saarj

Terug
Bovenaan