Borstvoeding in het openbaar- NARE ERVARING MET C en A

ach er zijn gewoon verschillende meningen over punt uit. en dat mensen zich aangevallen voelen .. tja.. dan moet je niet met een forum mee doen. er zijn altijd wel meningen die een ander niet aanstaat. pech dan maar! uit eindelijk doet toch iedereen wat hij / zij het beste vind. en als de pc uit staat ben je het alweer vergeten.. ten minste dat is bij mij zo. dus nogmaals doe wat JIJ denkt dat goed is en als dat inhoudt dat je in de c en a bv wilt geven dan moet je dat lekker doen. ik denk dat iedereen hier wel een punt heeft gemaakt.

groetjes bren.

en natuurlijk wens ik jou en iedereen hier op het forum een fijne tijd met hun kleintje!

Ik las elders op internet onderstaand stukje.
Het spreekt mij helemaal aan!
Ondanks dat de borst van een vrouw tijdens het voeden vaak helemaal niet zichtbaar is, het volgende:

"Het is vreemd dat we geen bezwaar hebben tegen blote borsten om ons heen, (strand, kleding, tv) behalve dan als er een baby aan te pas komt. Vrouwen hebben het recht om hun baby te voeden, waar ze zich ook bevinden.

Niets is meer vernederend dan een moeder die borstvoeding geeft te vragen ergens anders te gaan zitten. Zeggen dat ze weg moet gaan of elders moet gaan voeden, betekent niets anders dan zeggen dat ze moet stoppen met borstvoeding.

Dit is dan ook een van de redenen waarom de stad Philadelphia een ordonnantie heeft opgenomen waarin staat dat het een vorm van segregatie (apartheid) is om een moeder te vertellen waar ze de borst moet geven! Deze belangrijke gezondheidskeuze zou niet beinvloed mogen worden door oudbollige maatschappelijke opvattingen. Deze opvattingen zijn ontstaan doordat het geven van borstvoeding gedurende verschillende generaties werd overgeslagen.

Als je iemand geen borstvoeding wilt zien geven, in vredesnaam, draai je hoofd om en kijk de andere kant uit! Als jij het aanstootgevend vindt dat een baby of een kind aan de borst is, negeer het net zoals je dit zou doen met andere dingen die je niet bevallen.

Maar aan alle borstvoedende moeders daarbuiten wil ik zeggen: onthoud goed dat jullie het recht hebben om in het openbaar te voeden, ook al is er in jullie staat geen wet uitgevaardigd.
Niemand heeft het recht om je te zeggen hoe je je baby moet voeden, of waar! "

Groetjes MilanMama

hallo,
ik begrijp dat zo'n onbeschofte reactie je aardig van slag brengt
Ik heb alleen het vermoeden  het argument van rekening houden met andere culturen ten onrechte gebruikt wordt. Ik weet namelijk uit ervaring dat het in islamitische landen veel gebruikelijker is om in het openbaar borstvoeding te geven dan hier. Zelf in Iran waar de vrouwen met een hoofddoek en lange jas over straat moeten gaan, wordt op het terras van een restaurant gevoed. Het geven van eten aan een kind is heel belangrijk en staat   boven de strenge kleding voorschriften. Het geven van borstvoeding wordt totaal niet met sex geassocieerd. De mannen zullen nooit maar dan ook nooit naar de borsten staren. Als er mensen  aanstoot aannemen dan zijn dat eerder de nederlandse mannen en vrouwen dan onze allochtone medeburgers.
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat allerlei reclames met  vrouwen in strings  en blote tieten in allerlei sexy standjes totaal geen probleem is voor de meeste mensen maar dat zoiets als voeden in het openbaar iets is waar iemand zelfs de winkelbediende voor inschakeld.

Poeh wat een heftige discussie.

Laatst was ik in de Albert Heijn, en daar zat op een bankje (in onze AH heb je die, kan je een kopje koffie drinken) een vrouw. Hoofdschuddend liep een verkoopster langs, en ze zei dat kan toch niet. Ik moest eens goed kijken wat er niet kon. Er zat inderdaad een vrouw haar kindje te voeden. Ik kon het zien aan de houding, maar verder was er helemaal niets te zien.

Ik snpate dan ook niet wat die verkoopster bedoelde, want wat kon niet. Dat ze het bankje bezet hield, dat ze daar zat, dat haar kindje tegen haar buik aan lag, of kon het idee dat dat kindje aan die tepel zoog niet. Nog steeds weet ik niet wat er niet kon, want het leek prima te gaan.

Ik heb grote borsten. Cup H, en mijn oudste twee kids hebben geruime tijd borstvoeding gehad. De jongste helaas niet. Ik heb in de tijd dat ik borstvoeidng gaf, met mijn kleding rekening gehouden. En niemand zag ooit eens tukje blote borst.

Persoonlijk vind ik al die zoenende mensen die hun tongen in elkaars mond stoppen waar ik bij ben, veel ontsmakelijker dan het idee dat een kindje aan de borst ligt  van de moeder ligt.  Of al die te dikke vrouwen met een heupbroer en een overhangende buik met een veel te kort topje en een piercing, dat ziet er ook niet erg lekker uit.

Meiden ga lekker verder met voeden van jullie kindjes en geniet er van.
Want ik ben stiekem een beetje jaloers, want wat had ik graga ons kereltje aan de borst gehad.

Miep

Geen enkele voedende moeder wil toch ook graag dat de hele stad haar borst/tepel ziet? Een beetje ervaren moeder  zal  dus altijd "discreet" voeden.

Ik voed mijn zoontje al 9 maanden, en doe dit waar het zo uitkomt. Ik krijg juist altijd veel waardering voor het feit dat ik borstvoeding geef, ook van vreemden. Al valt het me wel op dat er na een compliment ook vaak een verhaal volgt over een kleuter die tot zijn 4e borstvoeding kreeg en dat ik dat toch niet ga doen.

Persoonlijk vind ik al die blubberbuiken, witte zwabberkuiten en BH bandjes die je nu met het mooie weer vanonder de winterjassen vandaan ziet komen veeeel aanstootgevender!

Mamamiek

wel ik zal me waarschijnlijk ook niet geliefd maken.
Ik snap niet waarom je in een mannen paskamer bent gaan voeden was er geen vrouwen paskamer. ik kan wel bergrijpen dat mensen het niet prettig vinden om een vrouw te zien die borstvoeding geeft. Wat cultuur betreft ik denk dat de mannen iets hadden van waarom je in een mannenpaskamer zat en niet in een vrouwen paskamer en als je daar dan was even achter een gordijn ging zitten zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
 ben zelf ook van die andere cultuur en gaf aantal maanden ook de bv. maar niet in het openbaar behalve in mijn auto, zat zodanig dat niemand het in de gaten had.  

Ik vind trouwens dat eigenaren van een zaak degelijk wel kunnen zeggen wat ze in hun zaak willen hebben en niet.ben je niet met de eigenaar eens nou dan ga je daar  toch niet meer punt. zo simpel is dat.

ik vind dat de gemeente hieraan wat moet doen een soort ruimte waar je wel rustig even bv. mag geven

mannen uit mijn cultuur vinden het juist goed dat een vrouw bv geeft en met veel respect behandelt word.

borstvoeding in het openbaar vind ik prima maar wel met wat discretie. niets is prachtigers dan je kind bv te geven het is wel iets intiems en zo zou het ook moeten blijven.
dit is mijn mening.

maar moest even reageren omdat er over de andere cultuur gesproken werd waar ik ook een van ben.

groetjes melek  

Ik weet ook niet om welke cultuur het ging toen ik daar zat. Ik heb een islamitische man gezien en een hindoestaanse. Maar goed. Misschien was het wel een slecht excuus van die afdelingschef.
Ik zat op de mannenafdeling omdat mijn man daar kleding wilde kopen en al een tijdje aan het passen was. Ze hadden een mooie zithoek voor de paskamers waar ik met mijn rug naar toe ging zitten met de kinderwagen ervoor. Dus ik zat discreet dus ik dacht waarom niet? Milan huilde van de honger en ik kon het zo troosten.
Ik voelde me echt vernederd omdat ik daar kwetsbaar met Milan zat. Als het me nu nog eens zou overkomen dan zou ik wel een woordje klaar hebben, maar ik was echt niet voorbereid op  zo'n  reactie.
Jammer, want ik was er erg teleurgesteld en verdrietig van...

Jeetje, wat een gedoe zeg, belachelijk je moet overal en altijd je kindje kunnen voeden of dat nou met fles of jaja, borst. Het is heel natuurlijk, wat een idioot van een man die van de C&A, en als andere culturen zich eraan storen, nou ja, dat is dat pech voor ze, kijken ze maar de andere kant op, als we daar ook nog is rekening mee moeten houden, ja daaag.

Gewoon lekker blijven voeden hoor, ook in het openbaar, waar het ook is, wees er gewoon trots op, het zijn een van de mooiste momenten.

Dat het vies zou zijn, nou ja zeg, weet je wat vies is, een tientonner in een legging met een strak t-shirt of harige oksels en benen, of nou ja ik kan wel doorgaan, maar borstvoeding geven staat bij mij niet in dat rijtje!

succes,
lia

Terug
Bovenaan