borstvoeding of flesvoeding

Hallo dames,

Volgens mij is alles al genoemd en geroepen. Toch wil ik even iets kwijt.

Vaak blijkt toch ook dat bv niet goed gaat als je in je kraamweek geen goede begeleiding krijgt. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden om bv wel goed te laten verlopen.

Bij mij ging het ook verkeerd omdat het aanleggen niet goed ging. Ik had daar geen goede begeleiding in. Ik ben toen zelf gaan lezen en zoeken naar informatie. Ik geef nu 4 maanden bv. Ik geniet ervan.

Ik wil tegen alle moeders en moeders-to-be zeggen dat je zelf moet weten wat je wil doen. Vooral doen waar je 100% achterstaat. Anders is het al gedoemd te mislukken. Jij weet zelf wel wat het beste voor jezelf en kind is.

allemaal succes
Becca

Hoi,

Ik wil allereerst even reageren op het feit dat er wordt gezegd dat sommige mensen hier beledigende en kwetsende dingen schrijven. Ik vind dat namelijk erg meevallen. Niemand is voor iets lelijks uitgemaakt, er worden alleen ferme stellingen neergezet en dat is prima voor de discussie, lijkt mij.

Dan even over  borstvoeding. Ik ben vast een maffioos: ik snap  namelijk niet waarom vrouwen geen borstvoeding zouden willen geven. Je kiest toch altijd wat het beste is voor je kind? Ik geloof eerlijk gezegd  niet zo heel erg in de beweringen dat het niet zou lukken. Met de begeleiding die je krijgt is het echt onmogelijk om borstvoeding te laten 'mislukken'. Je moet het gewoon willen!

Ik was van plan borstvoeding te geven, maar mijn zoontje wilde de tepel niet, punt uit. Na drie dagen en lichte paniek (geen poedermelk in huis, en het was natuurlijk zondag) heb ik op advies van mijn kraamverzorgende  de lactatiekundige gebeld.  Advies:  kolven om de boel een beetje op gang te houden, met een lepeltje voeden en op maandagochtend  meteen een tepelhoedje gaan kopen.  Voilà, toen lukte het wel. Het tepelhoedje hoefde na een  paar weken niet meer en uiteindelijk heeft hij 6 maanden volledige borstvoeding gehad en ruim een jaar gedeeltelijk, tot hij er geen zin meer in had (ik werk  vier dagen, dus heb 9 maanden gekolfd).

Tja, wat  wil ik nou eigenlijk zeggen.  Dit is maar weer gewoon  'een van die borstvoedingsverhalen' (ik ken er velen, al mijn vriendinnen,  nichtjes &  zus  hebben borstvoeding gegeven of geven nog steeds), ik hoop dat dit ook weer een klein steuntje is voor de moeders die bang zijn dat het niet lukt. Het kan namelijk niet mislukken, tenzij je het  echt niet wil. Bel eventueel een lactatiekundige en laat je adviseren. Zij kan je ook helpen om ontspannen te worden en je nieuwe lichaam (met 'melkfunctie') te accepteren zodat je ook met plezier borstvoeding kunt gaan geven.

Want echt girls, mooi, makkelijk, liefedevol, goedkoop, het is allemaal waar.

Succes, groetjes,

Emilia
mv 1 zoon (3), 11 wk. zw.

Geeft ook helemaal dat je niet begrijpt waarom sommige vrouwen niet voor borstvoeding willen kiezen. Gelukkig heb ik van niemand goedkeuring nodig. Ik wil het niet, punt uit. Wat de redenen voor mij zijn, zijn voor mij goede redenen. Dat anderen daar niets van begrijpen zal voor mij een dikke worst zijn. Ik weet dat ik heel veel van mijn meisje hou en dat ik haar helemaal niets tekort zal doen als ik haar een flesje ga geven. Mijn moeder heeft me ook niets tekort gedaan en ook mijn schoonmoeder heeft  2 kerngezonde zoons op de wereld gezet. En dat is meer dan 30 jaar geleden.
Ik mik er na de bevalling lekker een paar koude witte kool bladen tegenaan en ga heerlijk van mijn dochtertje genieten. Dit is geen verdediging, geen wegpraten van schuldgevoelens (heb ik namelijk helemaal geen last van) of een aanval op  de moeders die wel voor borstvoeding willen geven.
Als ik dan als minder toegewijde moeder beschouwd wordt vind ik het allemaal prima. Genieten jullie maar van de borstvoeding dan doe ik dat met het flesje.

Liefs,
Danielle

Emilia, Emilia,
Nou zeg je toch iets wat zo kwetsend kan zijn!!?? Zat jij even niet na te denken? "Borstvoeding lukt altijd, alleen niet als je er niet achter staat", is jou stelling. Ik neem aan dat jij op de hoogte bent van het verloop van ieder afzonderlijke bv-verhaal. Jij was er bij? Bij elke moeder die bv wilde geven, maar waarbij dit niet lukte? Je hebt toen uit eerste hand gezien, dat als het niet lukte, dat kwam omdat de moeder er niet helemaal achter stond. Sorry hoor, maar wat een onzin. De tegenslag bij bv die jij beschrijft, is peanuts!! Lees of luister maar eens naar wat andere bv-verhalen voordat je zo stellig dingen beweerd die kant nog wal raken.
Ivy

quote: Daantje74 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-12-2005 15:16:43'));

Geeft ook helemaal dat je niet begrijpt waarom sommige vrouwen niet voor borstvoeding willen kiezen. Gelukkig heb ik van niemand goedkeuring nodig. Ik wil het niet, punt uit. Wat de redenen voor mij zijn, zijn voor mij goede redenen. Dat anderen daar niets van begrijpen zal voor mij een dikke worst zijn. Ik weet dat ik heel veel van mijn meisje hou en dat ik haar helemaal niets tekort zal doen als ik haar een flesje ga geven. Mijn moeder heeft me ook niets tekort gedaan en ook mijn schoonmoeder heeft  2 kerngezonde zoons op de wereld gezet. En dat is meer dan 30 jaar geleden.
Ik mik er na de bevalling lekker een paar koude witte kool bladen tegenaan en ga heerlijk van mijn dochtertje genieten. Dit is geen verdediging, geen wegpraten van schuldgevoelens (heb ik namelijk helemaal geen last van) of een aanval op  de moeders die wel voor borstvoeding willen geven.
Als ik dan als minder toegewijde moeder beschouwd wordt vind ik het allemaal prima. Genieten jullie maar van de borstvoeding dan doe ik dat met het flesje.

Liefs,
Danielle

Je zegt dat je geen schuldgevoeles hebt. Nu nog niet nee, maar grote kans dat je die nog wel krijgt! En ja, dan is het niet meer terug te draaien...
Er zijn genoeg moeders die net zoals jij het gewoon niet wilde en er later spijt van kregen.
Wat heb jij een geluk dat je niet in een arm land woont of 100 jaar geleden want dan had je geen keuze gehad, hoe had je het dan opgelost? Ik ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar.
Maar goed, blijf maar lekker eigenwijs. Want dat is het gewoon.

Jeetje lin 747,

Wat een felheid. Wees blij dat we in de 21e eeuw leven en mensen een keuze mogen maken. Je wilt toch ook dat moeders er achter staan zelf te voeden. deze hele discussie is zo absurd. Net als dat sommige vrouwen worden aangevallen op het vragen om een ruggeprik. Ik heb al mijn kinderen 1,5 jaar zelf gevoed, en gebaard zonder pijnstilling, maakt mij dat een betere moeder? Laat iedereen toch zijn eigen keuzes maken, ik zie ook genoeg vrouwen bv geven en wijn drinken of roken, is dat wel geod dan? We moeten elkaar eens steunen in het moeder zijn, en elkaar niet steeds afvallen op zulke stomme dingen als wel/niet werken, wel/geen bv etc. Je kan pas zien of je het goed hebt gedaan als je kind volwassen is. Mijn beste vriendin heeft 2 jaar bv gehad van haar moeder, maar is daarna 10 jaar mishandeld. Ook heb ik andere vriendinnen zien voeden tot bloedens toe, vreselijk huilende baby's, en maar niet willen stoppen, want stel je voor wat er gezegd wordt. Ik ben in principe voor het geven van bv, maar niet tegen elke prijs. Ieder mens heeft het recht eigen keuzes te maken, en ook wat voor een voeding je het kind geeft. Jullie doen soms net of FV vergif is zeg!
Ik heb geregeld pleegbaby's in huis die dus de fles krijgen, en ik zie ook daar de voordelen wel van in (ze slapen in ieder geval eerder door dan mijn kids deden). Als ik straks beval van mijn kindje, en om wat voor een reden gaat bv niet lukken, zal ik mij dan ook niet schuldig voelen. Dat schuldgevoel wordt aangepraat door mensen die hier ook hebben gereageerd. Jullie doen soms wel net alsof kinderen mishandeld worden als je ze geen bv geeft. Hou je lekker bezig met het voeden en grootbrengen van je eigen kind, dat wordt er in ieder geval niet slechter van, als jouw buurvrouw haar kind fv geeft. Ik heb door mijn werk voor jeugdzorg veel te veel echt ernstige dingen gezien die ouders hun kinderen aandoen, en kan me er dan ook vreselijk kwaad om maken als mensen elkaar zo kunnen afvallen op iets dat ze zelf zouden mogen kiezen voor hun kind,
jelte

quote: Lin 747 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-12-2005 18:37:35'));

quote: Daantje74 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-12-2005 15:16:43'));

Liefs,
Danielle

Je zegt dat je geen schuldgevoeles hebt. Nu nog niet nee, maar grote kans dat je die nog wel krijgt! En ja, dan is het niet meer terug te draaien...
Er zijn genoeg moeders die net zoals jij het gewoon niet wilde en er later spijt van kregen.
Wat heb jij een geluk dat je niet in een arm land woont of 100 jaar geleden want dan had je geen keuze gehad, hoe had je het dan opgelost? Ik ben daar eigenlijk wel erg benieuwd naar.
Maar goed, blijf maar lekker eigenwijs. Want dat is het gewoon.

100 jaar geleden waren er ook genoeg moeders die door omstandigheden géén borst konden geven... toen werd het opgelost door andere moedermelk te gebruiken, hetzij met een fles, hetzij bij de moeder die die melk had... erg ingewikkeld, niet makkelijk. Maar zo gebeurde het toen.

Nu is het gelukkig een stuk simpeler, en dat maakt de beslissing dat ook makkelijker om op fv over te gaan. Gelukkig maar......... want reken maar dat die vrouwen van 100 jaar geleden ook heel erg gestressed waren hoor!

En nogmaals: in fv. zit ook alles om een kind gezond groot te brengen.

Maar jullie hebben ook gelijk als je zegt dat bv geven prachtig kan zijn en intiem, absoluut! En het is dan ook gemakkelijk, geen gezeur met flessen (alhoewel ik het nooit zo ervaren heb toen ik na 10 weken stopte)

Lieve Titiana,

Ik ken ook een hoop moeders die helemaal geen spijt hebben gehad dat ze hun kinderen geen borstvoeding hebben gegeven, mijn eigen moeder bijvoorbeeld.
Ga je nu alsjeblieft niet druk maken over het feit of ik later wel of niet last ga krijgen van schuldgevoelens. Als jij je nu lekker druk ga maken over je eigen kindje, dan doe ik dat over de mijne.
Laten we elkaar alsjeblieft niet aan gaan vallen over de voeding van andermans babies. Daar ben jij niet voor om dat bij mij te doen en vice versa. Er zijn nog een hele hoop andere factoren belangrijk bij de opvoeding van een kindje. Ik ben een stabiele intelligente vrouw, heb heel veel liefde in me, heb een stabiele relatie met een geweldige man en het kindje krijgt een heel liefdevol nest waar ze in terecht komt met opa's en oma's die het helemaal geweldig vinden. Ga me dan niet aanvallen op het feit dat ik goede redenen heb om een flesje te geven.
Dit is echt het laatste wat ik erover wil zeggen.Laat iedereen in zijn waarde en ga niet net doen of vrouwen die kiezen voor flesvoeding niet van hun kindje zouden houden.
Ga maar lekker genieten van je zwangerschap en het inrichten van de kinderkamer. Is veel belangrijker dan je druk te maken over mijn of iemand anders keuze van voeding.

Danielle

Terug
Bovenaan