borstvoeding of flesvoeding

Hi ladies,
Ik geef zelf ook bv (nu voor de 2e maal) en ik ben ook heel erg pro-bv. Voor mijn eigen kiddoos wel te verstaan. Wat iedereen zijn eigen kind geeft moet ze zelf weten. Flesvoeding is goed genoeg voor je kindje. Bv heeft wel wat specifieke voordelen, zo wordt het specifiek geadviseerd voor kinderen die vergrootte kans op allergieen of astma hebben. Om die reden heb ik mijn kinderen perse bv willen geven. Maar dat was alles behalve gemakkelijk. Bij de eerste had ik te weinig voeding, werd ik erg gestresst daarvan, van al het geweeg, van de kloven die ik kreeg, binnen de week had ik borstontsteking en dat heeft zich nog een paar keer herhaald. Daarnaast liep ook de voeding regelmatig terug, waardoor ik heel vaak regeldagen had. Uiteindelijk heb ik haar wel 6 maanden bv gegeven.
Nr 2 is 6 weken te vroeg geboren en kon niet zelf drinken. Oh, wat heb ik het vaak op willen geven, want wat was ik uitgeput. Vlak na je bevalling 6x per dag naar de kinderafdeling, daar ong. een uur je kind verzorgen en daarna terug op je kamer meteen kolven. Heel heftig. Eenmaal thuis ook, eerst wegen - dan aan de borst - dan weer wegen - dan de fles - en dan het restant via de sonde en als klap op de vuurpijl: kolven. Dit hele ritueel 7 maal per etmaal, ook 's nachts.
Ik schrijf dit niet om mezelf op de borst te kloppen, maar om te laten weten dat het behoorlijk tegen kan vallen, bv geven en dat het van persoon tot persoon verschilt of je dit door wilt maken.
Mijn advies voor de first-time-moms: probeer het gewoon eens, misschien valt het wel mee, je kunt per slot van rekening stoppen wanneer je wilt. En denk vantevoren na over hoe ver je wilt gaan, hoe belangrijk het voor je is en stel je in op het feit dat het niet altijd van een leiendakje gaat.
En nog even iets over het rustgevende van bv, dat is in principe waar, omdat je lijf stoffen aanmaakt waardoor de moeder op de plek blijft als ze bv geeft, hier wordt je wat sloom en slaperig van. Maar als je kindje niet groeit, je onzeker bent of dat je pijn hebt, dan is het toch wel heel stressvol. Daarnaast is het bij een postnatale depressie of gewoon de zware babyblues ook heel heftig, borstvoeding kost je toch gewoon heel veel energie.
Anyhow, iedereen moet doen handelen naar haar gevoel, dat is gewoon het beste.

En nu geen ruzie meer maken, geniet lekker van je zwangerschap en/of van je kindje.

Groetjes,
Tineke
moeder van Eloise (30-08-2003) en Aimely (3-10-2005)

Goede god, wat een kinderachtige goedoe van sommige!
Laat iedereen lekker in haar waarde!!

Natuurlijk mag je een mening hebben over zaken,
maar er is een verschil tussen een mening hebben of iemand veroordelen.

Het forum is er voor goede raad en niet om je eigen mening op te dringen en iemand daardoor een rot gevoel te geven.

Ik ga proberen borstvoeding te geven, mocht dit op de een of andere manier niet lukken of goed voelen, dan stop ik!

Meiden, doe met tips wat je wil en volg je gevoel!

Liefs,
Mandy

de discussie is inderdaad behoorlijk heftig  af en toe!
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten, flesvoeding is tegenwoordig net zo gezond als borstvoeding volgens mij.
Zelf wil ik borstvoeding gaan geven, omdat het me iets moois lijkt. In ieder geval tot het einde van mijn zwangerschapsverlof, daarna lijkt me niet zo praktisch.
Nadeel is dat ik ingetrokken tepels heb, waardoor ik eigenlijk dus alleen tepelhof heb. Hoe dat in de praktijk moet gaan werken weet ik niet.. Ik zal ook niet koste wat het kost blijven proberen, als het niet lukt stap ik over op flesvoeding.
Vorige week hoorde ik dat ik nooit borstvoeding heb gekregen door diverse oorzaken, ik wist het niet eens! Ik ben nooit ziekelijk geweest en heb een goede band met mijn moeder. Zou het dus toch wel meevallen met die flesvoeding (van 30 jaar geleden, kun je nagaan hoe het nu verbeterd is!).

groetjes, Ellen

Even voor Ellen,
Ik had ook ingetrokken tepels (hele kleine ook nog). Er is een oplossing. Je kunt bij de apotheek een soort plastic schijven halen met een gat er in. Die kun je in je bh dragen de laatste maanden van de zwangerschap. Het geheel zuigt wat vacuum (doet niet zeer, alleen beetje raar) waardoor je tepels naar buiten komen. Dat maakt het voor de kleine wel makkelijker de tepel te pakken en vast te houden. Doe er mee wat je wilt.
Groetjes Ivy

Ik wilde alle moeders nog even dit vertellen. Ik was een paar maanden geleden naar tv. aan het kijken en toen ging het over dit onderwerp. Weten jullie wat de voorlichter zei?? Alle borstvoedende moeders opgelet..... Het viel per ongeluk uit zijn mond maar hij zei dat er al aanwijzingen zijn die nog niet 100% zeker zijn maar dat flesvoeding zelfs beter is dan borstvoeding. Het mag alleen nog niet gezegd worden omdat het nog niet bewezen is maar er zijn al duidelijke aanwijzingen. Ik ben zelf een borstvoedende moeder alleen omdat ik denk dat ik mij en mijn kind daar de meeste voordelen mee  doe maar ik zal de laatste zijn die zal beweren dat borstvoeding beter is dan flesvoeding. Zeker na deze uitspraak. Doe allemaal lekker waarvan jullie denken dat het het beste is maar degene die een ander ervoor veroordelen  vind ik ronduit zielig.

Groetjes....

Hallo

Ik heb mijn dochter 3,5 jaar geleden zes weken borstvoeding gegeven, toen ging het echt niet meer, ik werd hier geen betere moeder van, mar was juist erg gestresses. Ik ben nu 20 weken zwanger van een tweeling en wil toch opnieuw proberen om borstvoeding te geven. Mijn dochtertje heeft een zware koemelkallergie gehad (is er nog niet helemaal van af) wat betekent dat deze twee ook een verhoogde kans op een allergie hebben, nu is er wel hypoallergene melk, maar weet je wat dit kost en dan maal twee. Ik ga dus opnieuw proberen om borstvoeding te geven.
Maar dit is een keuze die ik zelf maak, ik vind niet dat andere moeders een mening opgedrongen moet worden. De ene moeder is een betere moeder als ze borstvoeding geeft, de andere moeder als ze flesvoeding geeft dus laten we elkaar nou gewoon in onze waarde laten.

groetjes Breleigh

Even iets heel anders.

Las van de week in een blad bij de gynaecoloog dat uit een onderzoek is gebleken dat vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, de kans op suikerziekte op latere leeftijd sterk verkleinen. (dat de kans op borstkanker afneemt was al veel langer bekend)

Nu niet allemaal roepen die en die heeft borstvoeding gegeven en heeft ook suikerziekte gekregen en die persoon heeft flessevoeding gegeven en heeft geen suiker.

Het gaat om het verkleinen van de kans. kans blijft er natuurlijk altijd.

Ik ben pro-bv en heb dat ook al aangegeven, maar ik merk wel dat bepaalde opmerkingen van mij nogal verdraaid zijn. Jammer, want ik vind dus echt dat je uiteindelijk zelf moet kiezen, maar best argumenten voor bv van moeders met
bv-ervaring mag horen. Als je op de hoogte bent van alle voors en tegens (en dat geldt niet alleen voor de voeding van je kindje)   en alle mogelijk en onmogelijkheden dan kan je oprecht de keuze maken die het beste bij jou en je kindje past.

Succes allemaal.

Miep

Weet je wat me opvalt?
Dat sommige vrouwen zo flauw zijn met zichzelf. Je denkt op de eerste plaats toch aan je kindje? Dan kun je je best over sommige dingen heenzetten!
Veel vrouwen hebben als argument dat een baby niets aan een gestresste moeder heeft. We zeggen met zijn allen veel te snel dat we gestresst zijn. Nog nooit  écht gestresst geweest dan? Natuurlijk kost borstvoeden energie, veel energie, maar het is het allemaal waard. Kom op, niet te snel opgeven! Dat konden de vrouwen 100  jaar geleden ook niet!  
Je moet er wat voor over hebben hoor, om borstvoeding te geven! En naderand ben je trots op jezelf dat je zo'n doorzetter bent geweest!

Linde

Terug
Bovenaan