borstvoeding of flesvoeding

Hallo allemaal,

Ik wil even iets kwijt. Allereerst over de kwade reacties omdat ik  schrijf  a) dat ik niet snap dat er moeders zijn die geen borstvoeding willen geven en b) dat borstvoeding niet kan mislukken als je het maar wil.

Wat betreft a): dat is een mening. Iedereen geeft hier zijn mening. Dat mag. Daar kun je kwaad om worden maar dat heeft niet zoveel zin. Dit is  namelijk een discussieforum. b): ik dacht, kennelijk ten onrechte,  dat ik het duidelijk genoeg maakte dat  ik doel op de moeders die óf bang zijn dat het niet lukt, óf na enkele dagen afhaken om wat  enkele  succesvolle bv-moeders op dit forum  zien als gebrek aan doorzettingsvermogen. Of zelfs  kleinzerigheid.  Dit laatste is  uiteraard een discussiepunt, want iedereen ervaart pijn anders. Maar goed.  Ik wil niemand kwetsen, of een rotgevoel geven, dacht dat ook niet te doen, maar het is inderdaad niet terecht dat ik prentendeer de wijsheid in pacht te hebben, zoals sommigen dat ervaren (Ivy).  Nu ik het zo teruglees snap ik wel dat dat zo overkomt: dus, excuses, ik had  mijn mening  genuanceerder kunnen uitdrukken, ik heb nl. niet de wijsheid in pacht.

Ik begrijp dat er problemen zijn die onoverkoombaar zijn. Vroeggeboorte, verkeerde zuigreflex, open gehemelte, borstoperaties, problemen met de huig, andere fysieke belemmeringen bij moeder  of kind ...  Ik begrijp dat zich daardoor situaties kunnen voordoen waarbij bv gewoon echt geen optie is. OK?

Daarnaast is de algemene tendens op dit forum dat eigenlijk iedereen het er (toch wel) over eens is dat borstvoeding het beste is voor je kind. Dat flesvoeding beter is heb ik niet echt teruggevonden, behalve in dat verhaal van kwik. Tja. Dat zit overal in, want de wereld is helaas vergiftigd. Ook in je zelfgekweekte  courgette, de biologische AH-appels en Olvaritpotjes. Kijk voor meer informatie op milieudefensie.nl. Je schrikt je een hoedje.  

Maar goed. De reden waarom voor flesvoeding gekozen wordt, MET UITZONDERING VAN  SERIEUZE PROBLEEMGEVALLEN (voordat ik weer neegsabeld wordt), is meestal dat de moeders bv niet zien zitten.  

Tot zover mijn reactie op de boze reacties. Dan iets anders. Waar ik echt een beetje van sta te kijken, is het hoge "ikke, ikke, ikke" gehalte van die pro-flesmoeders, maar ook van de genuanceerde bv-moeders.  In deze hele hele lange discussie  heeft men het heel vaak over zelf beslissen, je eigen keuze, enzovoort.  Slechts een enkeling (een maffioos natuurlijk) durft te zeggen: hee, het gaat niet om jou. Het gaat om je kind. Hoe kan dat? Er wordt gezegd: aan een gestresste moeder heeft mijn kind ook niks. Waarom dan niet die stress aanpakken? Ik noemde al de lactatiekundige, andere moeders verwezen naar cursussen, boeken. Als je moeder wordt, draait het niet meer om jou, dus die stress, daar kun je maar beter snel mee leren omgaan. Het grootbrengen van een kind is een  enorme klus waarbij je  het belang van je kind  voortdurend zwaarder moet laten wegen dan je eigen belang! That's part of the job. Let op: dit is mijn mening, dus schieten heeft geen zin.

Even een greep uit de  collectie "Me, myself & I" op deze pagina's:

- Ik voelde me net een melkkoe en heb gezegd zo doe ik dat niet meer.
- Ze vroeg aan mij of ik dan maar wilde gaan kolven (...). Ik wilde dat echt niet.
- Ik heb deze beslissing ook genomen op basis van andere factoren. Bv dat ik er gewoonweg geen rust voor had/heb.

- (...) en ik vind dit het beste voor mezelf.
- Liefde genegenheid en gezelligheid is wat je kindje nodig heeft een niet gestresste moeder.
- Laat ieder lekker op z'n eigen gevoel afgaan
- Ik zag het totaal niet zitten om bv te geven met een drukke peuter in de buurt dus werd het de fles..
- Na drie dagen zag ik het niet meer zitten.
- Ik wil het niet, punt uit. Wat de redenen voor mij zijn, zijn voor mij goede redenen.
- Doe lekker waar je jezelf goed bij voelt
- Na drie dagen ben ik er mee gestopt. Ik vond het voeden niet leuk.
- Alleen het idee al dat ik zo graag wil maar de baby niet en dan weer die telleurstelling
- Ik vind borstvoeding vooral heel fijn en intiem, totdat het spanningen gaat opleveren wat betreft combineren werk of je privéleven
- Ik wil oa. graag dat mijn vriend ook kan voeden en ik zie mezelf niet afkolven
- En ik wil het ook niet proberen.
- Ik voelde me ook niet prettig bij het idee om borstvoeding te moeten geven.
- Nogmaals, als je het niet wilt doen, dan moet je het zeker niet doen
- En daarbij vind ik mijn borsten iets sexueels, en zie daar bij mij al helemaal geen baby aan drinken.

Overigens ben ik vandaag voor het laatst op dit forum want  gisteren is een miskraam bij me vastgesteld. Weer een bv-moeder minder in de discussie!

Groetjes, Emilia

PS Tot besluit van dit belachelijk lange verhaal: ik ben het eens met de bewering dat met de reactie van Feather, die heel vriendelijk en redelijk is, het moddersmijten begint. De ene reactie lokt vervolgens de ander uit.

Ik heb zojuist heel deze discussie eens zitten lezen, en wil toch even reageren.

Mijn eerste dochter (nu 11 jaar) is met een keizersnede geboren, omdat ze in een hoge stuit lag, en heeft daarom flesvoeding gehad omdat BV niet ging, i.v.m. wond.
Ze heeft astmatische Brochitus.
Mijn 2e dochter (nu 5 jaar) is geboren na 24 uur gebroken vliezen,   en heeft FV gehad, omdat ik haar geen BV mocht geven van de vader, want dan kon hij haar nooit voeden. (hij heeft in haar eerste levensjaar in totaal 1 keer het flesje gegeven), ben ook toen ze 10 maanden was, van hem weggegaan, vanwege ontrouw zijnerzijds.
Zij heeft ook astmatische Brochitus, en is altijd verkouden.
De 3e, een zoon van 3 jaar, geboren met het vacuum, heeft 8 maanden BV gehad en is nooit ziek, en groeit als kool.
De 4e, een dochter van 2 jaar ( een ingeleide bevaliing van 42 weken) heeft ook 11 maanden borstvoeding gehad en is ook nooit ziek.

Nu ben ik zwanger van mijn vijfde, die dus zeker weer BV gaat krijgen, hoe lang, dat zullen we wel zien.

Maar de discussie dat borstvoeding beter is, vind ik dus wel bewezen, en dat het beter is tegen ziektes ook.

Tanya,

mijn oudste is ook door middel van een keizersnede geboren. Met vele complicaties. Ik ben 5 dagen van de wereld geweest, 5 dagen waarin ik mijn kindje niet kon voeden, zelfs niet kon aanleggen. Toch wilde ik het daarna proberen, misschien juist vanuit een gevoel die 5 dagen goed  te maken.  In het ziekenhuis werd het eerst afgeraden want dat zou te veel moeite kosten (tja tijdgebrek van de verpleging he) In totaal heb ik 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en heb ik mijn kindje ieder druppel die mogelijk was gegeven. Vanaf het moment dat we thuiskwamen heeft ze volledige borstvoeding gehad tot ze 6 maanden was. Toen kreeg ik longontsteking en de borstvoeding was van de ene op de andere dag weg.

Ik weet niet wat bij jou de reden precies was dat je geen borstvoeding kon geven, maar ik wil alleen de boodschap meegeven dat ook na een keizersnede borstvoeding mogelijk is. (jeetje je moet hier wel voorzichtig zijn hoor voor je het weet legt iemand het verkeerd uit).

Even voor de andere dames die om advies vragen over het stoppen van de melktoevoer en die gelijk zeggen dat borstvoeding toch niet zal lukken. Als borstvoeding niet lukt, heb je ook geen medicijnen nodig om het tegen te gaan. Stroomt het er wel uit, dan lukt de borstvoeding dus wel.

Miep

Trouwens Tanya,

ik vind het wel een goeie die je aanhaalt over dat vaders flesjes willen geven en dat je daarom geen bortsvoeding mocht geven. Volgens mij gebeurt dat wel vaker. Wat zal je dat een frustratie hebben gegeven toen bleek dat hij dat flesje helemaal niet gaf.

Miep

quote: Emilia reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-12-2005 16:20:09'));

Hallo allemaal,

Ik wil even iets kwijt. Allereerst over de kwade reacties omdat ik  schrijf  a) dat ik niet snap dat er moeders zijn die geen borstvoeding willen geven en b) dat borstvoeding niet kan mislukken als je het maar wil.

Wat betreft a): dat is een mening. Iedereen geeft hier zijn mening. Dat mag. Daar kun je kwaad om worden maar dat heeft niet zoveel zin. Dit is  namelijk een discussieforum. b): ik dacht, kennelijk ten onrechte,  dat ik het duidelijk genoeg maakte dat  ik doel op de moeders die óf bang zijn dat het niet lukt, óf na enkele dagen afhaken om wat  enkele  succesvolle bv-moeders op dit forum  zien als gebrek aan doorzettingsvermogen. Of zelfs  kleinzerigheid.  Dit laatste is  uiteraard een discussiepunt, want iedereen ervaart pijn anders. Maar goed.  Ik wil niemand kwetsen, of een rotgevoel geven, dacht dat ook niet te doen, maar het is inderdaad niet terecht dat ik prentendeer de wijsheid in pacht te hebben, zoals sommigen dat ervaren (Ivy).  Nu ik het zo teruglees snap ik wel dat dat zo overkomt: dus, excuses, ik had  mijn mening  genuanceerder kunnen uitdrukken, ik heb nl. niet de wijsheid in pacht.

Ik begrijp dat er problemen zijn die onoverkoombaar zijn. Vroeggeboorte, verkeerde zuigreflex, open gehemelte, borstoperaties, problemen met de huig, andere fysieke belemmeringen bij moeder  of kind ...  Ik begrijp dat zich daardoor situaties kunnen voordoen waarbij bv gewoon echt geen optie is. OK?

Daarnaast is de algemene tendens op dit forum dat eigenlijk iedereen het er (toch wel) over eens is dat borstvoeding het beste is voor je kind. Dat flesvoeding beter is heb ik niet echt teruggevonden, behalve in dat verhaal van kwik. Tja. Dat zit overal in, want de wereld is helaas vergiftigd. Ook in je zelfgekweekte  courgette, de biologische AH-appels en Olvaritpotjes. Kijk voor meer informatie op milieudefensie.nl. Je schrikt je een hoedje.  

Maar goed. De reden waarom voor flesvoeding gekozen wordt, MET UITZONDERING VAN  SERIEUZE PROBLEEMGEVALLEN (voordat ik weer neegsabeld wordt), is meestal dat de moeders bv niet zien zitten.  

Tot zover mijn reactie op de boze reacties. Dan iets anders. Waar ik echt een beetje van sta te kijken, is het hoge "ikke, ikke, ikke" gehalte van die pro-flesmoeders, maar ook van de genuanceerde bv-moeders.  In deze hele hele lange discussie  heeft men het heel vaak over zelf beslissen, je eigen keuze, enzovoort.  Slechts een enkeling (een maffioos natuurlijk) durft te zeggen: hee, het gaat niet om jou. Het gaat om je kind. Hoe kan dat? Er wordt gezegd: aan een gestresste moeder heeft mijn kind ook niks. Waarom dan niet die stress aanpakken? Ik noemde al de lactatiekundige, andere moeders verwezen naar cursussen, boeken. Als je moeder wordt, draait het niet meer om jou, dus die stress, daar kun je maar beter snel mee leren omgaan. Het grootbrengen van een kind is een  enorme klus waarbij je  het belang van je kind  voortdurend zwaarder moet laten wegen dan je eigen belang! That's part of the job. Let op: dit is mijn mening, dus schieten heeft geen zin.

Even een greep uit de  collectie "Me, myself & I" op deze pagina's:

- Ik voelde me net een melkkoe en heb gezegd zo doe ik dat niet meer.
- Ze vroeg aan mij of ik dan maar wilde gaan kolven (...). Ik wilde dat echt niet.
- Ik heb deze beslissing ook genomen op basis van andere factoren. Bv dat ik er gewoonweg geen rust voor had/heb.

- (...) en ik vind dit het beste voor mezelf.
- Liefde genegenheid en gezelligheid is wat je kindje nodig heeft een niet gestresste moeder.
- Laat ieder lekker op z'n eigen gevoel afgaan
- Ik zag het totaal niet zitten om bv te geven met een drukke peuter in de buurt dus werd het de fles..
- Na drie dagen zag ik het niet meer zitten.
- Ik wil het niet, punt uit. Wat de redenen voor mij zijn, zijn voor mij goede redenen.
- Doe lekker waar je jezelf goed bij voelt
- Na drie dagen ben ik er mee gestopt. Ik vond het voeden niet leuk.
- Alleen het idee al dat ik zo graag wil maar de baby niet en dan weer die telleurstelling
- Ik vind borstvoeding vooral heel fijn en intiem, totdat het spanningen gaat opleveren wat betreft combineren werk of je privéleven
- Ik wil oa. graag dat mijn vriend ook kan voeden en ik zie mezelf niet afkolven
- En ik wil het ook niet proberen.
- Ik voelde me ook niet prettig bij het idee om borstvoeding te moeten geven.
- Nogmaals, als je het niet wilt doen, dan moet je het zeker niet doen
- En daarbij vind ik mijn borsten iets sexueels, en zie daar bij mij al helemaal geen baby aan drinken.

Overigens ben ik vandaag voor het laatst op dit forum want  gisteren is een miskraam bij me vastgesteld. Weer een bv-moeder minder in de discussie!

Groetjes, Emilia

PS Tot besluit van dit belachelijk lange verhaal: ik ben het eens met de bewering dat met de reactie van Feather, die heel vriendelijk en redelijk is, het moddersmijten begint. De ene reactie lokt vervolgens de ander uit.

GEWELDIG!
Ik vind dat jij het prachtig hebt verwoord!  Ik denk er precies hetzelfde over! En wedden dat je nog wel aanvallen zal krijgen op dit verhaal! Maar dat is niet erg, want van mij heb je al een applausje binnen.

En als je dit leest, want je komt hier helaas niet meer zei je, ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies...

quote: Miep34 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-12-2005 08:43:47'));

Even voor de andere dames die om advies vragen over het stoppen van de melktoevoer en die gelijk zeggen dat borstvoeding toch niet zal lukken. Als borstvoeding niet lukt, heb je ook geen medicijnen nodig om het tegen te gaan. Stroomt het er wel uit, dan lukt de borstvoeding dus wel.

Miep

En dit vind ik ook een hele goeie!!
Want hoe lullig het ook klinkt voor die moeders, je heb wél gelijk!

Maar de vraag van Claudia was dus of er iets was om de melkproductie stop te zetten als je besluit om geen borstvoeding te geven. Dan zit je niet te wachten op reacties waarin staat dat ze een aansteller, slappe moeder, egoïst of geen doorzetter is. Dat was de vraag helemaal niet. Claudia (en andere flesvoedende moeders) vragen in deze discussie niet om de mening van anderen over hun keuze voor flesvoeding. Die wordt ongevraagd gegeven en niet op een heel erg vriendelijke manier moet ik zeggen. Ik denk dat vrouwen (liefhebbende moeders notabene!) anderen eens meer in hun keuzes moeten respecteren. De flesvoedende dames zeggen toch ook niets over de keuze voor borstvoeding van andere vrouwen? Dat is ieder voor zich. Zolang je je kind niet mishandeld of verwaarloosd  en zorgt dat hij/zij lekker groter wordt met veel liefde en zorg zal het allemaal wel loslopen. De heftige reacties van sommige dames zorgen er bij mij alleen maar voor dat ik nog meer met mijn hakken in het zand ga staan (maar dat zal mijn eigen koppige karakter zijn). Misschien dat ik me nog bedenk in de komende maanden maar dat zal zeker niet zijn door de soms belachelijk insinuaties die hier geuit worden. Kom op zeg! Je mag altijd je mening profileren maar om nou andere vrouwen te beschuldigen van slecht moederschap of laksheid... dat gaat me echt te ver.

Terug
Bovenaan