borstvoeding of flesvoeding

Hoi,
Op het forum van kinderen stond ook iets over BV, ik heb daar ook gereageerd.Maar ik wilde die reactie ook even hier kwijt.

Tja BV.
Het is de beste voeding die je een kind geven kan.

Ik heb (bijna ) alle reacties gelezen hierboven en ik moet zeggen dat ik schrik van sommige reacties.
Ja als je het graag wilt en het lukt je niet, is het zeker een hele teleurstelling.Is dat niet altijd zo als je iets graag wilt en het lukt of gaat niet???
Daarbij komt dat het inderdaad een persoonlijke keuze is of je wel of geen BV geeft.

Ik ben een moeder die er bewust voor heeft gekozen GEEN borstvoeding te geven. Noem het egoïstisch, maar tijdens mijn zwangerschap deden mijn borsten zo'n pijn dat ik er eerlijk gezegd niet aan moest denken.
Ik heb deze beslissing ook genomen op basis van andere factoren. Bv dat iker gewoonweg geen rust voor had/heb.Ik ben nogal een opgewonden standje met vrij weinig geduld en zag het gewoonweg niet zitten.

Ik wist dat ik mezelf, mijn man en vooral mijn kind er geen plezier mee zou doen.

Ik heb er nooit spijt van gehad en nu ben ik 38 wkn zwanger van mijn 2e en de flesjes staan al gebruiksklaar.

Het is mijn persoonlijke keuze geweest en ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me soms erger aan de verwijtende blikken. Dan denk ik "wie ben jij om MIJN keuze in twijfel te trekken of te veroordelen"

Borstvoeding geven is het allerbeste, maar ik heb in mijn omgeving ook meegemaakt dat het niet altijd (let op ik zeg niet altijd) zaligmakend is. Ook zie ik wel eens mensen die roken, ook tijdens hun zwangerschap, maar er wel prat op gaan dat ze BV geven.Dan denk ik ook wel eens bij me eigen "ja hallo, waarom geef je die BV??Omdat het goed voor je kind is???Omdat je omgeving het vaak van je lijkt te verwachten??"Laat die kankerstaafjes maar eens liggen, dat is pas echt het beste voor je kind.  
Nee maar dan word ik aangekeken of ik een gevallen moeder ben  Ik heb geen schuldgevoel, maar er zijn wel mensen die je dat proberen aan te praten. Dat is waar ik me aan erger.

Over het ziek worden van kinderen die geen BV hebben gehad, mijn dochter heeft nooit iets, geen allergieën, geen onderliggende ziektes niks van dat alles.een vriendin heeft 2 kinderen, alle 2 hebben ze BV gehad, 8 maanden lang!!!!! en ze hebben het een na het andere. Bronchitis, eczeem, kroep ga maar door.

Nogmaals, het is een persoonlijke keuze en die moet gewaardeerd en geaccepteerd worden. Een keuze maak je niet voor niks of zonder er goed over te hebben nagedacht.

Groetjes Dees

hallo meiden

Ik lees al een tijdje mee en dacht dan vaak laat ieder toch een eigen keuze maken....

Tuurlijk weten we dan bv beter is, maar dat maakt bv moeders niet automatisch betere moeders.

Allemaal hebben we nagedacht over een kindje krijgen en allemaal denken we na over de voeding die we ons kindje gaan geven en allemaal maken we een keuze die bij je past, want daar vaar jij wel bij en dus ook je kindje!

Waarom reageer ik nu dan toch, want volgens mij is bijna alles wel gezegd...
Ik heb m'n zoontje Raff een jaar lang bv gegeven. Tijdens die zwangerschap en ook tijdens deze (nu 13 weken) heb ik me ingelezen over bv. In een boek dat ik las stond ook een hoofdstuk over wat te doen als bv niet lukt. Daarin gaven ze aan dat ook een band opbouwen met de kleine en een voorkeurshouding van de kleine positief gestimuleerd worden door bv, maar....wat als het dan niet lukt? Weg band? Voorkeurshouding?
Twee hele simpele tips: voedt ook met een flesje eens lekker naakt. Oftewel huid op huidcontact is erg goed voor de kleine. Trek je dus eens even terug en shirt uit en hup die kleine op je blote huid. En wat de voorkeurshouding betreft, i.p.v. wisselen per borst wissel je nu een keer van arm.
Ik merk bij Raff met name met huid op huidcontact heel fijn is, dinsdagnacht heeft ie 3 uur ontroostbaar gehuild...stom dat ik er niet eerder aan dacht.... Raff naakt ik naakt en binnen een paar minuten was hij stil.

Dus meiden wat je ook doet, misschien heb je iets aan de tips die ik hier opgeschreven heb.
Geniet van je zwangerschap!

Groetjes Claudia

Hey Clau,

Zou je misschien de titel vandat boek kunnen geven? Ik ben n wel nieuwsgierig geworden!

groetjes,
Wietske

Hallo allemaal,

Nou hier komt mijn bv verhaal. Ik wilde toen ik zwanger was absoluut geen bv geven. Ik vond het idee maar niks. Dat gelurk aan je borst. Tijdens joga werd ook gevraagd wie er bv ging geven en ik was de enige van de groep die het zeker niet van plan was. Ze vonden het volgens mij ook wel raar. Ik werd ook een beetje raar aangekeken door iedereen. Toen ik eenmaal bevallen was was ik 1000 graden omgedraaid en wilde ik toch ineens bv geven. Echt zo stom joh. Heel de zwangerschap was ik er zwaar op tegen en wilde ik al dat gedoe aan m'n borsten echt niet.. Nou ik de eerste paar dagen geprobeerd bv te geven en toen waren we op dag drie. Toen zei de kraamhulp dat m'n zoontje te veel afviel en dat zijn urine te geconcentreerd was. Ze vroeg aan mij of ik dan maar wilde gaan kolven, zodat we konden zien hoeveel m'n zoontje dronk. Ik wilde dat echt niet. Dat was wel echt tegen m'n principe. Ik ga toch niet met een electrische kolf op de slaapkamer zitten met twee van die pompen aan m'n borsten. Echt het bv geven op zich is zo bijzonder zo leuk en zo tja daar zijn geen woorden voor, maar dat kolven vind ik echt k#t.. Dus ben ik gelijk overgestapt naar flesvoeding van nutrilon, want ik vond het zo zielig voor m'n mannetje. Hij kreeg zo weinig voeding binnen en had constant erge honger, maar ik kon hem niet meer geven. Ik heb echt geen moment getwijfeld voor die flesvoeding.

Myron doet het hardstikke goed op de fles en is een heel tevreden mannetje.

Als ik weer een kindje krijg, dan probeer ik zeker weer bv te geven, maar lukt dit niet, dan zal ik zeker niet aarselen om flesvoeding te geven. Ik vind het gewoon belangrijk dat mijn kindje goed kan eten, zonder honger te hebben en ontevreden te zijn. Ik vind het dan ook zo jammer dat er zo veel vooroordelen zijn over bv en fv.

Nou voor de meiden die nog moeten bevallen. Ik raad bv zeker aan, ondanks mijn vooroordelen tijdens mijn zwangerschap. Ik raad fv ook zeker niet af, maar bv ook niet.

Iedereen moet het lekker zelf weten!!!

Groetjes,

Sabrina mama van Myron (11/10) 8,5 wkn oud

quote: Claudia77 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-11-2005 15:14:08'));

Kan iemand mij vertellen of je dan medicijnen krijgt om de melk in je borsten af te breken of gaat dit vanzelf?

Ja, daar zijn medicijnen voor (lactatieremmers). Ik heb begrepen dat sommige lactatieremmers behoorlijke bijwerkingen kunnen hebben; je kunt je het beste goed laten voorlichten door je huisarts. Ergens in het midden van de hele discussie werd ook saliethee genoemd. Naar wat ik heb gelezen werkt dat inderdaad ook remmend op de melkproductie; ik heb van een andere moeder begrepen dat zij er 4 koppen per dag van dronk.

Je kunt ervoor kiezen om het op z'n beloop te laten. Zodra de placenta is geboren zal je lichaam een seintje krijgen om melk te gaan aanmaken. Borstvoeding werkt volgens het vraag en aanbod principe. Als er geen vraag is, zal er dus uiteindelijk ook geen aanbod meer zijn.

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia  

quote: sacha79 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-11-2005 08:48:17'));

hallo,
ik ben net zwanger maar heb er al wel over nagedacht. Ik ga bv geven als alles goed gaat. Ik kan dan af en toe kolven zodat mijn man ook kan voeden.
Mijn moeder kon geen bv geven omdat ze te weinig melk had. Ik ben benieuwd of ik genoeg heb.
Ik probeer het gewoon en lukt het niet ga ik over op de flesvoeding. Je hoort eigenlijk alleen de negatieve ervaringen van vrouwen die bv hebben gegeven. maar vaak niet de positieve.
maar nogmaals allebei de keuzes respecteer ik je kent zelf je lichaam het beste en weet of je het prettig zal vinden of niet. Het lijkt me geweldig om bv te geven. Je baby kan niet dichter bij je zijn. Iets intiems voor moeder en kind.
zouden moeders die bv geven nu ook sneller een band hebben met hun kind?
Maar als iedereen doet waar ze zich prettig bij voelen heeft dit de beste uitwerking op het kindje.
groetjes
Sacha

Hoi Sacha,

Er valt heel veel te vertellen over borstvoeding; daarom organiseren de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingsorganisatie LLL in heel Nederland informatiebijeenkomsten. Deze bijeenkomsten vinden vaak bij contactpersonen van de VBN of leidsters van LLL plaats. Zij hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en leggen tijdens de bijeenkomsten uit hoe borstvoeding nu eigenlijk werkt, hoe je kunt starten met borstvoeding en hoe je probleem kunt voorkomen en oplossen. Leerzaam dus, en gezellig bovendien: je ontmoet ook andere zwangere moeders. Misschien ook iets voor jou? Kijk voor adressen bij jou in de buurt op www.vbn.borstvoeding.nl of www.lll.borstvoeding.nl  .

Een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

hoi hoi

ik zelf ben bij mijn eerste kindje begonnen met borstvoeding. Ik wilde dat graag maar ook werd het een beetje aangedrongen want dat was beter. dus ik ben ermee begonnen maar mijn dochtertje was maar 2050 gr bij de geboorte en was dus heel snel moe om aan de borst te drinken. Ik moest doorzetten zeiden ze tegen mij. aan de borst dronk ze niet meer doordat ze bij mij zijn begonnen met het tepelhoedje. dus raakte ze gewend aan de speen. dus ben ik begonnen met afkolven. ik ging er zelf aan onderdoor want ik was ieder 1 1/2 uur bezig met melk kolven die ik daarna in een fles deed en ze dat gaf. ik voelde me net een melkkoe en heb gezegd zo doe ik dat niet meer. dus ben overgestapt naar flesvoeding. zonder medicijnen. inderdaad een strakkere bh aantrekken en even de gevoelige borsten doorataan en toen kwam er niets meer. dat ging eigenlijk heel snel.   succes ermee!!!

Ik ben nu 23 weken zwanger en heb definitief besloten om de fles te gaan geven.
Dit omdat ik een borstverkleining heb gehad in het verleden en omdat ik antidepressiva gebruik. Ik heb er een hele tijd over getwijfeld, wat wel te doen als ik nog van de antidpressiva af kan komen. Dan kan ik het proberen, maar is de kans nog klein dat het vlekkeloos zal verlopen vanwege die operatie.
Dus voor mij nu definitief flesvoeding, m'n verloskundige is het er ook mee eens, en ik krijg wel een paar negatieve reacties van m'n omgeving maar die laat ik maar gewoon overwaaien. Je moet doen wat je zelf het beste lijkt!!!

xx Syrah

Terug
Bovenaan