borstvoeding of flesvoeding

Hoi meiden,

allereerst moet iedereen doen waar je jezlef prettig bij voelt. Ik heb bij mijn oudste 9 maanden bv gegeven en dit beviel me heel erg goed. Ik kon hem gewoon waar en wanneer hij maar honger had eten geven en kreeg binnen wat hij nodig had. NU is mijn dochter geboren (14/9) en moest ik noodgedwongen stoppen met de bv na precies 1 maand. Ik moet zeggen dat ik het ook wel prettig vind om de fles te geven. Mijnlichaam is nu meer van mij maar aan de andere kant mis ik het af en toe wel. Je loopt maar te zeulen met flessen en voeidng, je moet onthouden voeding te kopen enz. Dat is niet het enioge verschil, de kilo's blijven een beetje hangen. Was ik bij de 1e binnen 2 maanden 7 kilo onder mijn oude gewicht en nu zitten die paar kilo's er nog aan en is ze inmiddels al 10 weken. Ik vond het wel prettig dat ze toch die eerste maand bv heeft gehad, toch bepaalde afweerstoffen, want mijn oudste kreeg precies de waterpokken toen zij was geboren en daarmee heeft ze waarschijnlijk geen waterpokken gehad.

Wat ik bij een 3e zou doen weet ik nog niet, maar zou het waarschijnlijk wel gaan opstarten en zien hoe kang ik het vol hou. Ik weet wel, tobben heeft geen zin, want dan voel jij en jekindje zich niet lekker in hun vel. En laat ze allemaal maar praten!!

groetjes carreen een tevreden borstvoeding en flesvoeding gever!!
mv sebastiaan 14-12-2003 en caithlyn 14-09-2005

Het beste wat je je kindje kan geven is liefde,  warmte, heel veel knuffels. Ik vind het zeer onprettig als vrouwen die nu zwanger zijn en geen borstvoeding willen geven, om wat voor reden dan ook, als minder goede moeders bestempeld worden omdat ze niet het beste met hun kinderen voor hebben. De vrouwen die daar wel heel bewust voor kiezen zijn net zo lief en goed voor hun baby's als degene die samen met hun partner de voeding willen delen of geen zin hebben in tepelkloven, letten op je eten (ik ben zelf nogal van de spicy food), drinken en stuwingen.
Laten we elkaar niet veroordelen. We houden allemaal zielsveel van onze kindjes en genieten van deze mooie tijd.
Danielle (19 wk+3 dg)

We willen allemaal het beste voor onze kindjes. Maar voor de één is dat nou éénmaal de fles en voor de ander de borst. Je kindje heeft niks aan gestresde moeder waar het bloed bekant uit de tepels wordt gezogen door de baby, of een huilende baby die voeding tekort komt omdat de melk produktie om één of andere reden niet goed op gang komt. Dan kunnen nog zo veel mensen zeggen dat de borst het beste is.......... maar als het niet lukt is dat vervelend genoeg en is het geweldig dat er flesvoeding bestaat. Die tegenwoordig niet meer onder schijnt te doen aan borstvoeding.

Maar goed, de eerste twee heb ik de borst gegeven. De eerste 4 weken en de tweede maar 4 dagen. Al mijn drie kinderen zijn met keizersnede's geboren. Bij de eerste twee heb ik veel infectie's gehad tgv ontsteking aan de wond. En heb zoveel antibiotica moeten slikken en via het infuus gehad, dat mjin kindje steeds spruw kreeg, omdat de goede bacteriën in zijn mondje ook steeds gedood werden. Na een maand was ik het dus spuugzat. BIj de tweede vond ik het al na 4 dagen best, had weer hoge koorts en moest weer aan de antibiotica. Mijn jongste was trouwens helemaal in tranen als hij zag dat ik zijn kleine broertje de borst gaf, hij dacht dat zijn kleine broertje mijn borsten op at. Bij de derde heb ik veel deskundigen op mijn hals gehaald. Mijn tweede had immers een zeer ernstige voedingsallergie en besloot dus bij de derde gelijk op speciale dieëtvoeding over tegaan, i.p.v. de borst.  Mijn vader lag op  sterven en ging er van uit dat ik weer zo ziek zou worden als bij de eerste twee dus leek het me de beste beslissing om de fles te geven. Het gaf me trouwens een hele rust te  weten dat mijn kindje melk kreeg waar hij absoluut niet op kon reageren.
Nu ik zwanger ben van de vierde ga ik weer voor de fles en speciale voeding.

Meiden doe wat goed voelt, en wat het beste voor de baby lijkt te zijn.

Groetjes Mariska.

hoi claudia

je borstvoeding stop  vanzelf als het niet gestimuleerd word. je zal in het begin wat last hebben van stuwing maar met regelmatig een koude lap er even op trekt het denk ik zo weg. tja ik ben niet zo van de medicatie alleen als ik het heel erg dringend nodig heb anders absoluut niet.
ik ben zelf wel een borstvoedende moeder,heb het gewoon geprobeerd bij me eerste kindje. dat ging in het begin wat moeizaam omdat me zoontje aldoor in slaap viel na 5 min te hebben gezogen maar na een week ging het super en was ik blij dat ik het gedaan had. en ja borsten kregen een hele andere dementie als voorheen. maar daar wen je zo snel aan. heb geen kloven gehad en het heeft ook nooit zeer gedaan,terwijl ik ook erg gevoelig tepels heb. dus bij de 2e ga ik het weer net zo doen. is erg handig,altijd bij de hand, afgepast naar de behoefte van je kindje  en op temperatuur. maar respecteer ook gerust wel dat jij flesvoeding geeft hoor
groetjes esther 18 weken 1 dag

Net als dat jullie denken dat iedereen jullie veroordelen omdat jullie kiezen voor flessevoeding veroordeel jullie ook die persoon die jullie wil aangeven dat borstvoeding geven zo mooi en geweldig kan zijn. Nee het is niet altijd makkelijk, maar als je doorzet en het lukt (dat is dan wel de voorwaarde) dan kan het een geweldige ervaring zijn.

Bij voorbaat deze geweldige ervaring niet willen en willen geven  (het gaat nu even om de a.s. moeders die nog geen kinderen hebben, en dus echt niet weten waar ze het over hebben) vind ik persoonlijk erg jammer.

In al dit soort discussie komen in mijn ogen onzinnige redenen voorbij om te kiezen voor flessevoeding. bijv. dan kan mijn partner ook de fles geven. Tja ik snap het niet. Maar goed het zijn jullie redenen en als jullie je daar goed bijvoelen, wat interesseert het je dan nog wat een ander ervan denkt.

Twijfelen jullie misschien nog omdat je met allerlei redenen aankomt en je overal verdedigt en misschien moeten jullie de mensen die voor borstvoeding zijn niet zien als de maffia, mar gewoon als mensen die ook een mening hebben net als jullie.

Ik praat trouwens verder nooit met iemand over het al dan niet brostvoeding geven, het is me ook nooit (ook bij de andere zwangerschappen) nooit gevraagd.

Nou ja meiden doe waar je je goed bij voelt en sta er vooral achter dan hoef je je niet meer te verdedigen.

Miep

Hi,

Wat een hete discussie toch altijd.... Borstvoeding, flesvoeding... je maakt zelf de keuze en je beslist ook zelf over je eigen kind (en je eigen lijf).

Als je er principieel op tegen bent om je borsten daarvoor te gebruiken, dan moet je gewoon kiezen voor de fles... Als je het graag wilt proberen, dan doe je dat... Misschien valt het wel reuze mee...

Ik heb nu zelf drie keer borstvoeding gegeven. Mijn middelste heeft vanaf drie maanden de fles gehad (bv liep terug door allerlei externe factoren). Mij is de borstvoeding heel goed bevallen. Geen kloofjes, geen borstontstekingen, geen pijnlijke tepels... Ja, één keer spruw (waar je met een zalfje binnen een paar dagen weer pijnloos kan voeden) en drie allergische kinderen waardoor ik zelf op dieet moest. (kippenei, koemelk en een aantal kunstmatige toevoegingen). Ik kon echter wel gekruid eten (had ik tijdens zwangerschap ook gedaan, dus kind is er al aan gewend).

Laat nu gewoon iedereen in zijn waarde. Iedereen doet wat goed is voor hun situatie. Veroordeel niemand en probeer zoveel mogelijk de ander te steunen in zijn/haar beslissing....

Ik wil alleen nog wel één ding rechtzetten.... ergens in de berichten hierboven, stond dat bij een heleboel vrouwen de borstvoeding niet goed gaat..... Dat is niet waar. Je hoort alleen vaker negatieve verhalen over borstvoeding.... Als het goed gaat, zal je dit vaak niet horen.... In borstvoeding zit altijd genoeg voeding, het kan alleen zijn dat door allerlei stress en externe factoren de hoeveelheid terugloopt. Er is een tijd geweest dat er heel weinig borstvoeding gegeven werd (toen de flesvoeding uitgevonden werd) en het gevolg daarvan is, dat er een hele generatie weinig weet over het geven van borstvoeding. Je krijgt daardoor nog wel eens verkeerde adviezen.... dit maakt een pasgeboren moeder best onzeker.

Dit wilde ik nog wel graag even meegeven. Niet om jullie over te halen, maar puur om een andere visie te laten horen. Ik wens jullie heel veel geluk en gezondheid toe! Maak je eigen beslissing en laat je niet gekpraten!!!!

Groetjes Nynke

Wat een discussie zeg. Tja ik lees dat een heleboel meiden als reden opgeven dat papa ook de fles kan geven, maar je kan bv en flesvoeding toch ook gewoon combineren ? wat is daar mis mee, wellicht niet zo traditioneel maar wel een mooie oplossing, want dat is weer het mooie van bv er wordt geproduceerd naar gelang er vraag is. Het is even doorzetten maar het is toch het beste wat je de kleine kan geven. (en alle onderzoeken wijzen uit dat dat toch écht zo is) Ik heb niets dan respect voor de mensen de wel willen maar niet kunnen. Maar sorry als je bij voorbaat niet weet waar je het over hebt en dan gaat  zeggen dat je het niet probeert, dan denk ik   dat je je wellicht niet  erg hebt verdiept in de positieve kanten van het bv geven. Ja reken mij maar tot de pré-bv. Ik heb het zelf   met heel veel plezier 13 mnd vol gehouden met een  lastige opstart periode, maar die ene week pijn was het zeker waard en ik hoop hetzelfde bij de tweede te kunnen doen.

hallo,
ik ben net zwanger maar heb er al wel over nagedacht. Ik ga bv geven als alles goed gaat. Ik kan dan af en toe kolven zodat mijn man ook kan voeden.
Mijn moeder kon geen bv geven omdat ze te weinig melk had. Ik ben benieuwd of ik genoeg heb.
Ik probeer het gewoon en lukt het niet ga ik over op de flesvoeding. Je hoort eigenlijk alleen de negatieve ervaringen van vrouwen die bv hebben gegeven. maar vaak niet de positieve.
maar nogmaals allebei de keuzes respecteer ik je kent zelf je lichaam het beste en weet of je het prettig zal vinden of niet. Het lijkt me geweldig om bv te geven. Je baby kan niet dichter bij je zijn. Iets intiems voor moeder en kind.
zouden moeders die bv geven nu ook sneller een band hebben met hun kind?
Maar als iedereen doet waar ze zich prettig bij voelen heeft dit de beste uitwerking op het kindje.
groetjes
Sacha

Terug
Bovenaan