borstvoeding of flesvoeding

Hoi,
Is echt wel een discussie dit! Moest nog even wat kwijt. Heb hierboven ergens zien staan (geloof 2 maal) dat alleen de negatieve verhalen vertelt worden. Ben ik het niet mee eens. Sla willekeurig babyblad open en je wordt omde oren geslagen met hoe goed, natuurlijk, geweldig, makkelijk etc. bv is. Eerder heb ik geschreven dat dat voor een aantal vrouwen helemaal niet opgaat, toen kreeg ik een reactie dat het meestal wel goed gaat. Misschien wel, maar ik heb in mijn omgeving toch meerdere moeders waarbij het niet zo lekker ging (zacht uitgedrukt) en ik heb het hier niet over 'een weekje' doorbijten!! Ook wordt door de borstvoedingsmaffia voortdurend gezegd: iedere vrouw kan bv geven. Bullshit. Dit soort uitspraken ondermijnen het zelfvertrouwen van vrouwen waarbij het niet lukt. Mijn oma heeft vroeger 9 kinderen gehad en elke keer had ze nog een extra kind om melk te geven. Niet voor het geld, want dat had ze genoeg, niet omdat ze zoveel van kinderen hield (deed ze niet zo), maar simpelweg omdat er vrouwen waren die geen melk hadden of waarbij het echt niet ging. Toendertijd ging je baby anders gewoon dood en elke 3 uur je baby naar een andere vrouw brengen is ook niet zo makkelijk, dus ze zullen op het begin echt el geprobeerd hebben!!!!
Wat ik wil zeggen: ik ben echt niet anti-bv, maar de drammerigheid van de bvmaffia, daar wordt ik echt doodziek van.
Groetjes Ivy

Ooh, nog even dit. Opmerkingen dat een vrouw die bv geeft, eerder een band heeft met haar kind vind ik de reinste onzin!!! En bovendien weer ondermijnend voor de vrouwen die geen bv kunnen geven. Ik heb al een band met het kind als hij nog in de buik zit en daarna meteen na de geboorte nog een sterkere band. Heeft helemaal NIX met bv te maken, eerder afhankelijk van andere aspecten.
Groetjes Ivy

hallo allemaal,

Als je puur kijkt naar de samenstelling van moedermelk of flessenmelk, is het toch
zo klaar als een klontje dat moedermelk gewoon het allerbeste is voor je
baby.
En dat allerbeste wil ik, nu ik voor de 3e keer moeder word, weer geven.
Ook toen ik zwanger was van mijn oudste kindje vond ik het niet meer dan
logisch om het te proberen.
Ik vind dat diegenen die nog geen moeder zijn, er niet over kunnen oordelen
voordat je het zelf geprobeerd hebt.
Hoe kun je nu weten of het niets voor je is, als je het niet probeert.

Maar goed, schijnbaar voelen de flessenmoeders zich nogal aangevallen door ons
als bv-maffia.
Maar ik ben er zielsgelukkig mee en hoef me achteraf nooit geen verwijten te maken
als mijn kinderen vaak ziek zijn.
De beste start heb ik ze gegeven, en meer kan ik niet doen.

Dit wilde ik even kwijt...

Linda

Oh ja, nou zijn de flessenmoeders ookal schuldig als hun kind ziekelijk blijkt te zijn. Dat bedoel ik dus! Ik voel me overigens niet aangevallen, heb zelf geprobeerd bv te geven. En degene die het niet proberen, daar zullen ze wel een reden voor hebben!! Maar dat schuldgevoelens aanpraten en complexen. Waar ben je dan mee bezig???
Ivy

Jeetje wat kunnen sommige a.s. moeders toch hun kop in   het zand steken. Als het niet lukt dan lukt het niet, maar bij de meeste vrouwen zal het wel lukken als ze maar het beste voor hun kind willen. (Opes daar komt weer een reactie op) Dat het bij veel vrouwen niet lukt komt omdat ze zich dat van te voren al inbeelden.   Het is namelijk de natuur dat je met je borsten je kindje voed.

Ik ben pro-bv maar dat heeft niets met de maffia te maken. Dat de vrouwen die hun bortsen liever voor de man bewaren een positief verhaal niet kunnen waarderen is hun probleem.

Ik kijk er al echt naar uit dat ik mijn kindje straks voed met mijn borsten, want het gaat me lukken dat weet ik gewoon, net als dat ik dat bij de eerste wist (en oooh wat heb ik daar voor geknokt) en bij de tweede. Beetje positiviteit kan je erg ver brengen in het leven.

Meiden doe wat je wil, ik geef mijn kindje straks het beste. En een mening van een ander kan mij dan lekker helemaal niets schelen.

Miep

Oja Ivy,

als jij vindt dat wij pro-bv moeders jullie een schuldcomplex aanpraten dan moet je je eens afvragen waarom je je schuldig gaat voelen. Laten we eerlijk zijn jij laat die schuldgevoelens dan toe en dat heeft niets te maken met onze mening.

Miep

Ik zelf heb geen last van schuldgevoelens. Ik weet alleen wel uit ervaring hoe labiel je emotioneel kunt zijn na de bevalling. Het is dan heel vervelend als mensen je iets opdringen. Je bent dan niet sterk genoeg je eigen weg te gaan. Zeker bij je eerste kind ben je nog niet zo zeker van jezelf als moeder. En het helpt dan zeker niet als er schuldgevoelens AANGEPRAAT worden. Daar krijg je geen rustige moeders van met zelfvertrouwen. Ik heb zelf destijds op moeten boksen tegen de kraamverzorgers, andere moeders en verloskundige en dat wens ik niemand toe. Zoals ik al zei, ben niet anti-bv, maar het ondermijnen van zelfvertrouwen als moeder is nooit goed.
Ivy
Ps: mijn kinderen zijn echt niet vaker ziek!

Hoi

Deze discussie begint wel erg hard te worden. Jammer.
Bij ons eerste kindje heb ik borstvoeding gegeven omdat dat het beste was. Ik vond het verschrikkelijk. Ik had overproductie. Ik had dus voortdurend stuwing. Op zijn hevigst kon ik gewoon emand doelgericht natspuiten.
Wat was ik blij toen ik na twee maanden in verband met mijn werk nog maar 1 keer per dag ging voeden. Dat was genieten en ik gaf mijn kind wat mee.
Afgelopen oktober ben ik weer bevallen. Mijn insteek was om weer borstvoeding te geven,. Puur omdat je dan je kind antistoffen meegeeft en dergelijke.
Na drie dagen ben ik er mee gestopt. Ik vond het voeden niet leuk. Iedere keer dat ik ons kind pakte was het om te voeden. Het voelde afschuwelijk. Vooral die onzekerheid of je kind wel genoeg binnen krijgt. Ik genoot niet meer van ons kind en dat terwijl het voeden echt wel goed ging.

Daarom vind ik deze discussie vervelend worden. Iedereen heeft zijn eigen redenen om wel of geen borstvoeding te geven. En ja, mijn reden om er mee te stoppen kan voor een ander onzin zijn. Maar voor mij was het absoluut geen onzin. Ik sta nog iedere dag achter mijn beslissing.
Helemaal omdat het niet zo goed met ons kindje gaat. Ze drinkt heeeeel slecht.
Nu kan ik iedere keer precies bijhouden wat ons kind binnenkrijgt, en zo ziet onze arts ook dat het niet goed is.
In mijn geval ben ik dus voor flesvoeding. En ik weet inmiddels waar ik over praat!

Maartje

Terug
Bovenaan