borstvoeding of flesvoeding

hallo

jeetje wat een felheid hier!

Bij mij is ht bij de eerste niet gelukt, jammer want hij is erg allergisch en heft aanleg voor astma, waarschijnlijk had dat met de borst minder geweest.....
nu wil ik het gaan proberen terwijl mijn omgeving niet meewerkt.
ik heb me er erg n verdiept ik d8 ook dat het niet   veel uitmaakte mar ben wel tot d evolgende conclusies gekomen:
1 het is gewoon beter(daar kun je gewoon niets aan veranderen
2 als het niet lukt jammer dan
3 je borsten zin er om te voeden zo zijn ze bedoeld niet voor je partner's genot (hoewe dat ook fijn is)
4 je kunt een ander niet jouw mening of ideeen opdringen de moeders die geen bv willen geven zullen nooit toegeven dat het beter is en zelfs makkelijker (als het dan lukt)
5 het schijnt zeer rustgevend te zijn dus stress of postnatale depressie is geen reden om het niet te doen maar om het juist wel te doen.
6 neem vooraf geen beslissing hierover laat je leiden op het moment van de geborote ik denk dat als meer moeders dat doen er meer de borst zullen geven, bij de eerste had ik al min of meer besloten dat ik het niet zou doen maar het voelde zo natuurlijk aan dat ik het toch wilde proberen, heb je vooraf besloten dan zul je je tegen een natuurlijk gevoel gaan verzetten zeker als anderen je hebben geprobeerd   het tegenovergestelde te besluiten

en vooral laat anderen in hun waarde het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat moeders die proborstvoeding zijn voor maffia worden uitgemaak het zegt denk ik meer over de onzekerheid van degene die het niet wil, je zult je niet aangevallen voelen als je ervan overtuigd bent dat wat jij van plan bent (met nadruk op van plan dus als het niet lukt is het wat anders) zo fantastisch is al je jezelf probeert voor te stellen.
laat ook de moeders die er toch voor kiezen het niet te doen in hun waarde zij hebben het zo te zien echt heel goed overwogen en zullen ook fantastische ouders zijn (nou ja de meeste dan maar dat geldt voor iedereen)

groetjes brenda

wat een nare toon wordt hier gezet zeg. Erg vervelend dat we zo tegen elkaar tekeer terwijl het zo'n leuke periode is. Claudia vroeg alleen maar of er middelen waren om de melkproductie tegen te gaan als je flesvoeding wil geven en dan komt er zo'n heftige discussie op gang. Jammer.
Laten we elkaar gewoon maar in onze waarden laten. Meningen geven kan natuurlijk altijd maar ik vind deze toon erg onprettig.
Heel veel plezier in de komende periode. Ik geniet lekker van het trappelen van mijn prulleke in mijn buikje.
Liefs,
Danielle

Hihi wat erg dit!!

Tis net zo'n discussi als over roken. Maar wat mij opvalt is dat hier mensen zijn die reageren op een roken discussi met de woorden dat de gezondheid van je kindje het belangrijkste is!! Ben ik helemaal mee eens. Maar dit is toch net zoiets, ik las net als jij je er maar prettig bij voelt. Meiden, wat is nou belangrijker? De prettigheid van jezelf of de gezondheid van je kindje!!!!!! Er bestaat nou eenmaal niks beters dan borstvoeding!!! En als het niet lukt, jammer. Maar voorbarig roepen dat je flesvoeding WILT, gaat me toch het petje te boven.

Sorry, mischien wat te recht voor de raap, maar het is de waarheid!!

het lijkt wel op de discussie wel of niet roken tijdens de zwangerschap!
en wil je niet gewoon het beste voor je kind en ze(je borsten)  produceren niet voor niets melk. en ze adviseren ook min. 6 maanden borstvoeding tegeven.
kijk als het niet lukt.

sorry vorige bericht gemist het lijkt er een beetje op.
er is ook al zo vaak gereageerd.

Nou nog één keer dan..... laten we elkaar in de waarde laten!!!! Er zijn moeders die kiezen voor BV, er zijn moeders die vol overtuiging  kiezen voor FV en er zijn moeders die noodgedwongen moeten kiezen voor FV....

Al die moeders zijn geen slechte moeders.... We worden doodgegooid met de opmerking dat BV het beste is wat je je kind kan geven, dus dat weten we allemaal wel. Als je ervan overtuigd bent dat je flesvoeding wil geven en je gaat toch BV proberen, omdat je omgeving zo prest, zal je waarschijnlijk bij iedere tegenslag met die BV zeggen: zie je wel.... Dat doen echter de overtuigde BV moeders ook, als die een fles moeten geven, zullen ze ook zeggen of denken: Zie je wel....

Het enige wat wij kunnen doen, is de positieve kanten ook eens belichten... En dan niet op die toon dat je een rotgevoel krijgt als je wel voor FV kiest. Om BV te doen lukken, heb je een positieve instelling nodig.... je moet echt achter je keuze staan. En als je dus het liefst flesvoeding geeft, zal je niet zo'n positieve instelling hebben voor de Borstvoeding.... (En dames, dat geldt andersom net zo!!!!!!!!)

Ik ben een borstvoedingsmoeder die het door een soort van oerdrift graag wil laten slagen, maar dat betekent niet dat ik de keuze voor de fles absoluut afkeur.
Tuurlijk zou ik graag zien dat de vrouwen die nu voor het eerst gaan bevallen de borstvoeding een kans willen geven..... maar door te pressen, zullen deze moeders (en dan bedoel ik de moeders die nog twijfelen)  eerder de hakjes in het zand zetten.... Borstvoeding is soms niet makkelijk en het vraagt veel van je, maar als de startproblemen overwonnen zijn, kan het heel veel voldoening geven.....

Voor diegenen die het toch willen gaan proberen, op de site www.borstvoedingsforum.nl kan je veel ervaringen en tips vinden die je kunnen helpen de onzekerheden en aanloopproblemen het hoofd te bieden.

Voor diegenen die echt het liefst gewoon fles willen geven, laat je niet gek maken en laat je niet verleiden tot felle discussies... Geniet straks van je kind en de keuze die je maakt, is echt niet fout! Laat de rest van de wereld maar kletsen.

Voor de originele vragenstelster: Als het goed is, houden je borsten vanzelf op met voeding aanmaken. Koolbladeren kneuzen en op je borsten leggen, kan heel goed werken. Onder de douche de harde plekken wegmasseren is ook verstandig (ivm borstonsteking) een stevige BH en gekoelde zoogcompressen. Als het allemaal heel ernstig is en je borsten blijven produceren, dan zijn er ook nog lactatieremmers. Dit zijn echter vaak wel heftige medicijnen, met vervelende bijwerkingen....

Heel veel geluk met jullie zwangerschappen!

Groetjes Nynke

Nynke (Mama Bal),

Ik wil even reageren op het stukje waarin je adviseert onder de douche te masseren. Niet doen!!!!! Daarmee stimuleer je de borstvoeding. Eind april ben ik bevallen na 18 weken zwangerschap en er kwam borstvoeding op gang. Niemand die me gewaarschuwd had dat ik dat zelfs na 18 weken zwnagerschap kon verwachten. Ik had natuurlijk geen kind om aan te leggen, dus hup daar kwam de stuwing en ook mijn reactie was, even lekker onder de douche en masseren. Aaaaai, er kwam nog meer. Ik heb vervolgens via de gynaecoloog advies ingewonnen, en ik mocht helemaal niets doen. Masseren stimuleert juist.

Dus dames als je geen borstvoeding wil geven, als het goed is weet je kraamhulp wel wat je wel mag doen en wat je moet laten. Win in ieder geval advies in bij een professional. Overigens krijg je niet zomaar borstvoedingremmers.

Miep

Hi Miep,

Ik had het alleen over de harde plekken wegmasseren ivm borstontstekingen.... Niet dat je je stuwing moet wegmasseren.... Harde en pijnlijke plekken (dus niet de stuwingsschijven maar echte knobbels) moet je toch zien te voorkomen.... anders kan je er goed ziek van worden. Ok, het duurt dan misschien wat langer voordat je er helemaal van af bent... maar van een beetje masseren om alleen harde en pijnlijke plek weg te krijgen, stimuleer je wel een beetje, maar niet schrikbarend.

Stuwing is erg vervelend maar een borstontsteking is helemaal geen pretje. Het masseren had ik puur tegen borstontsteking geopperd. Niet langer masseren dan nodig om harde en pijnlijke plek te verminderen.

De ene deskundige adviseert het een, en de andere het ander.... Het advies van harde pijnlijke knobbels wegmasseren wordt hier aan moeders gegeven die geen borstvoeding kunnen of willen geven....

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan