borstvoeding of flesvoeding

Symptomen zijn koorst en hoesten heeft de assistente van de ha me net gezegd. Ze doen nu nog niets.. pas als ze symptomen krijgt maar dan ben je al ruim een week verder. Later worden het hele hevige hoestbuien... en het is heel gevaarlijk voor die kleintjes.

Ooo vervelend zeg! hopelijk heeft ze het niet..

@lieloe: kindjes kunnen erg effectief drinken hoor, niet twijfelen je doet het super!
Jari pakt precies wat hij nodig is. En dat hij een fles 180 zo wegklokt is niet zo gek; hij hoeft er toch veel minder werk voor te verrichten (als in; het loopt zo de fles uit)

Ah gatsie immke!!! Pfff ik hoop dat ze het niet heeft. Als je het niet vertrouwd HA blijven lastig vallen heh. En anders in de avond dokterswacht bellen!!
En wat betreft je keus over het voeden. Als het goed voelt is het goed! Het geeft je inderdaad wat meer ademruimte als Sander het soms kan overnemen. Doe wat voor jou goed voelt!

@ikkeislaura..dit is het laatste wat ik er van zeg want ik heb al aangegeven dat ik vind dat het hier om de vraag van immke moet gaan maar ik zit hier te koken bijna...Je blijft zeggen dat mensen hun borstvoeding genoeg is en dat het komt door slechte begeleiding. Ik heb alle begeleiding gehad die ik nodig had, in het ziekenhuis en door de kraamverzorgster. Het was niet genoeg! Mijn kindje had honger! Het kwetst mij echt dat je blijft volhouden dat elke bv voldoende is. Soms is dat niet zo. Je hebt geen idee hoe erg je word aangevallen als je stopt met bv. En net als babyxxx word ik daar ook ongeloofelijk moe van. Het maakt niet uit wat je doet, beide is goed. Ik geef mezelf enorm veel schouderklopjes dat ik zolang bv heb gegeven met mijn keizersnee. Jankend lag ik in bed omdat ik op mijn zij moest draaien om mijn kindje te voeden. Er is 1 reden geweest waarom ik heb doorgezet omdat er mensen zijn die in je hoofd een beeldje plaatsen dat je een slechte mama bent als je stopt met bv....Laten we daar nu eens met zijn allen van afstappen! (pfff en nu hou ik op want ik maak me ontzettend boos en ik heb me al boos genoeg gemaakt over deze dingen...oud zeer zit hier!)

Liefs en knuffel immke!

Ben het wel met Nelie eens,als het goed gaat is het heel fijn om bv te kunnen geven.maar ik zie van dichtbij echt mensen die zo graag bv willen geven er ook alles aan doen(iedere 2 uur voeden zelf snachts)en toch groeit het kindje niet goed en blijft huilen....nou dan doe je er toch echt alles maar dan ook alles aan om de bv te laten slagen lijkt mij,
als je kindje dan slecht groeit dan heb je gewoon echt niet genoeg en dan is de fles ook prima

aan ene kant begrijp ik Ikkeislaura ook wel:ben zelf ook heel erg voor bv(heel onze fam ook wel)
het is ook heel natuurlijk en ik heb ook nooit na hoeven te denken meteen voor bv ook bij de 1ste dacht wel dat makkelijker zou zijn om het te geven,maar dat viel toen nog heel erg tegen voordat lekker ging.maar heb altijd genoeg voeding gehad dus ik kan makkelijk praten over natuurlijk enzo....
maar heb soms wel het idee dat mensen te snel opgeven en voor de fles kiezen(niemand hier persoonlijk aangevallen hoor)maar soms vind ik dat echt had bij mn 1ste ook met kloven en borstontstekingen gezeten en spruw.maar omdat ze zo goed groeide doorgezet en na 3 mnd eindelijk fijn voeden.
maar goed is ook voor iedereen anders en verschillend,dus ieder lekker zijn mening en keuze

liefs jootje

Nelie; ik val je ook niet aan, en dat probeer ik juist ook te voorkomen. Het is me wel duidelijk dat er oud zeer bij je zit, anders had je je niet eens aangevallen gevoelt. Dus jij bent iemand die graag BV had willen geven en waarbij het dus niet gelukt is. Zoals ik al zei; 0.01% van de moeders die het willen, daarbij lukt het echt niet. En als je een KS hebt gehad wordt het nog extra moeilijk ook (aangezien het eerste uur na de geboorte erg belangrijk is voor BV, en omdat het natuurlijke bevalproces de aanmaak van BV ondersteunt). Ik vind het echt superjammer voor je dat je dus nu met oud zeer zit, maar ik denk echt dat je dus geen goede begeleiding hebt gehad.
Er zijn maar weinig kraamverzorgsters en zo mogelijk nog minder ziekenhuispersoneel die écht goede begeleiding geeft. Ondanks het BV-vriendelijk/goedgekeurd door Unicef bord.
En dat vind ik nou zo kwalijk. Dus als iemand zich aangevallen moet voelen is het de zorg, aangezien ik daar de missers neerleg en beslist niet bij de mama's die er zo hard hun best voor doen.

Je bent beslist geen slechte mama als je stopt met BV. Je bent ook geen betere mama als je wel BV geeft. Je bent gewoon mama, ongeacht wat je doet.

Maar om dan te zeggen dat mijn info niet klopt omdat jouw ervaring anders is vind ik niet helemaal eerlijk. Ik zuig dit verhaal (niet genoeg voeding = meestal fabel) niet uit mijn duim om alle moeders waarbij het niet lukte expres te kwetsen. Want zou Stefan Kleintjes (expert op het gebied van BV en Rapley) of Gonneke van Veldhuizen (beste LK van Nederland) of alle andere lactatiekundigen of vrijwilligers van LLL/VBN en alle andere moeders die dit samen met mij beleven het dan zo fout hebben?

Ik heb ook oud zeer door een slecht BV-beleid bij mijn eerste. Toen heb ik ook geluisterd naar het CB, de zusters in het ziekenhuis en de kraamverzorgster. En dat resulteerde uiteindelijk ook in; te weinig voeding, stop er maar mee.
En nu? Nu heb ik een LK erbij gehad, kijk en luister ik naar mijn baby, schudt mijn twijfels van mij af (ja, ook ik twijfel wel eens of ze wel genoeg krijgt; dan voelen mijn borsten weer slap, of drinkt ze zo kort of komt ze zo snel achter elkaar) en ga gewoon door met waar ik mee bezig ben. En uiteindelijk blijkt dat mijn twijfels ongegrond zijn; gister bij het CB was ze 6860 gram en 64 cm en 10 weken oud. En dat allemaal alleen maar op mijn melk.

En ik denk dat Immke ook door haar omgeving aan het twijfelen wordt gebracht, of heb ik dat mis? Een tante/moeder/oma/zus/schoonzus/buurvrouw die zegt:"moet ze nu alweer drinken, ze heeft toch net gehad?" "Je zult vast niet meer genoeg hebben, anders kon ze de vier uur toch allang vol maken"

Wij verwachten teveel van een moeder met een jonge baby en daardoor ook veel van de jonge baby zelf. Je hebt nou eenmaal grote eters die om de vier uur een grote fles/veel borstvoeding naar binnen werken en je hebt kleine eters die om het uur/om de twee uur een slokje willen. En allebei is goed, want je kindje regelt het perfect. Zolang je je kindje onbeperkt de borst aanbiedt (en niet zoals het zh-personeel tegen mij zei: na een kwartier moet hij(eerste zoon) genoeg hebben gedronken, dan wegleggen hoor want anders leert hij het nooit) kan het bijna niet misgaan.

Nogmaals; ik wil mensen met oud zeer niet aanvallen, ik wil bewuste flessenmoeders niet aanvallen, ik wil niemand, behalve de slechte begeleiding in de zorg, aanvallen. We houden uiteindelijk allemaal onvoorwaardelijk van onze kinderen. Het maakt me gewoon enorm verdrietig als ik dan merk/zie/hoor dat er mensen rond moeten lopen met oud zeer op dit gebied terwijl het zo vaak onnodig was.

Zo dat was me mijn dagje wel!
Zo lang Aniek geen symptomen vertoont van kinkhoest doen ze niets. Ik kan niets anders doen dan haar goed in de gaten houden en uit de buurt van haar nichtje voor even. En wat beter handen wassen en zo en niet door iedereen laten aanraken en zoenen!
Toch wel een eng idee hoor. Ik ga haar nu elke dag temperaturen of ze geen verhoging heeft, met een extra oor luisteren of ze niet hoest en kijken of ze geen loopeus heeft.. Ik hoop dat ze het niet krijgt!

Daarnaast heb ik ook contact gehad met cb. Het klopt inderdaad dat ik aan het twijfelen ben gezet door reacties van andere. Bij oma slaapt ze zo van 23.30 tot 8.00 (dan moet ze wakker gemaakt worden) en hier slaapt ze van 22.30 tot 4.00 wat doe ik fout dat ze hier niet doorslaapt? En waarom komt ze bij mij zo vaak en bij oma om de 4.00 uur. Ze heeft de meeste flessen bij oma ook bv gehad, op 1 na omdat er gewoonweg niet genoeg was, maar die melk was veel romiger en geler. De laatste dagen was het gewoon heel licht en waterig, en daar ga je gewoon van twijfelen. Je weet zelf toch ook dat een glas chocolademelk zwaarder op de maag ligt dan een glas water, dus dat vult gewoon beter..
Het cb heeft me nogmaals overtuigd dat de structuur niets zegt.. Dat het een sprongetje kan zijn, of dat ze misschien toch iets onder de leden heeft. Ook heeft het cb me nogmaals moed in gesproken doordat ze de vorige keer zo goed gegroeid was. En dat ik anders maar moet komen wegen donderdag. Deze donderdag wou ik dat ook maar door dat hele kinkhoest verhaal en doordat ik op telefoon zat te wachten toch maar thuis gebleven. cb zegt, gewoon aanleggen als ze honger heeft dat is beter voor de productie dan dat ik kv zou geven.
Ik ga nog niet opgeven, daar hou ik niet van en ik vind het echt heel fijn om te doen. Wel ga ik af en toe Sander een flesje laten geven en dat kan dan of bv zijn als ik dat gekolft heb of kv. Gewoon voor mij om af en toe mijn handen vrij te hebben en soms heb je er gewoon even geen zin in.
En ik ga zelf meer letten op vitamines en nog meer eetmomenten inbouwen zodat ik regelmatig iets eet en niet flauw word. Ik eet nu gemiddeld 8 boterhammen op een dag en de tijd tot het avondeten rond 6 uur duurt me te lang dus dan nog maar wat extra fruit of een koek en savonds toch ook nog een bak yoghurt of zo.

Ik ben het trouwens wel met laura eens dat het in de zorg slecht geregeld is. Je wordt gestimuleerd om bv te gaan geven maar als je hulp nodig hebt van een lactatiekundige is dit vaak onbereikbaar. Voor mij wel want ik vind het gewoon echt te duur. Ik ben goed verzekerd, maar dit wordt niet vergoed. Dit zouden ze ook makkelijker/goedkoper moeten maken.

Terug
Bovenaan