Ik geef zelf bv en heb veel moeite gehad in het begin (te veel melk, te weinig na regeldagen/clusteren, spruw - is weer terug nu :-(, clusteren, krampjes, spugen, etc), maar toch doorgezet. Ondanks alle twijfels, tranen en slapeloze nachten (en dagen). Ik heb contact gehad met een lactatiekundige die al mijn vragen en twijfels heeft beantwoord/weggenomen.
Ik was bang dat ik niet genoeg had en wilde gaan bijvoeden. Kunstvoeding werd door haar afgeraden, omdat dit een stuk zwaarder op de maag ligt en de maagjes nog niet voldoende gebouwd zijn op de verwerking van kv. Kv is niet slechter, alleen in bv zitten stoffen die je met kv niet kunt nabootsen. En bv heeft ook voordelen voor de moeder en met kv heb je dat ook niet. Mijn meisje kwam elke 1,5 uur. Oorzaak daarvan kan zijn dat je zelf teveel doet, de moedermelk is dan minder vet en voedingsrijk, omdat jij zelf de energie al gebruikt. Rust was het advies!! Als je zelf gestresst raakt doordat het moeilijk gaat, dan voelt je kleintje dat ook aan. Dus let ook goed op jezelf, vraag hulp om je te ontlasten en bij te staan. Het wordt vanzelf beter, dus hou vol!
En met bv geven kan het kloppen dat het telkens anders is qua tijd die er tussen zit. Dit komt omdat de borstvoeding de hele dag door verandert van samenstelling. Bij ons varieert het ook enorm, per dag en soms zelfs per dagdeel.
Mn meisje heeft ook vaak mamahonger. Dus zelfde symptomen als honger, maar dan drinkt ze een beetje en daarna sabbelt ze. Clusteren is dat en kan dus ook veroorzaakt worden doordat je zelf druk bezig bent geweest. Je merkt het verschil op een gegeven moment wel.
Verder is ze steeds vaker/sneller wakker, wil niet slapen maar wel spelen. Dus mss ook gewoon een nieuwe fase? Hoe oud is Aniek nu? Mijn dochter is nu 10 weken.
Het is hier al eerder genoemd, maar www.borstvoedingsforum.nl en www.borstvoeding.com zijn hele informatieve sites waar je je vragen ook kwijt kunt. Daar vind je tig andere bv moeders, maar ook lactatiekundigen en vrijwilligers van borstvoedingsorganisaties VBN en LLL.
Laat je vooral niet gek maken, volg je gevoel, hou vol en vraag deskundig advies van een lactatiekundige bij jou in de buurt. Weer niet waar je woont, maar op de website van lactatiekundigen staat een adressenlijst voor iemand bij jou in de buurt. Kost je wel wat, maar je hebt er echt wat aan, is mijn ervaring!
Veel succes!! Als je nog wat wilt weten, stuur me maar een pb op facebook!!