borstvoeding of flesvoeding

Helemaal met je eens hoor Imke, de LK moet net zo goed vergoedt zijn als een Ha of VK. Zodat de drempel om te gaan net zo laag is.

Wat vind ik het daarom fijn om te horen dat jullie CB dit advies geeft zeg!

zo dat waren al veel reacties

ik heb zelf geen bv mogen geven, maar ik zou een combi juist heel goed vinden. ik denk dat het makkelijker voor jou is ivm bewegingsvrijheid en ze zal het toch moeten leren tenzij je haar 2 jaar lang blijft voeden. en als jij ziek bent, is het toch niet echt fijn als je echt elke voeding moet doen?

je gaat straks als gastouder aan het werk, hoe denk je erover als je bv geeft terwijl ouders komen en gaan?
als je dat niet fijn lijkt is een fv weer handig.

verder gewoon genieten meid! je kan bv geven en je hoeft echt niet te twijfelen. ze groeit en ontwikkelt zich geweldig!

succes

Mee eens dat je moet moet betalen voor een lactatiedeskundige dat dit echt belachelijk is. Als de overheid zo gefocused is op bv dan moeten ze dit toegankelijk maken voor iedereen. Op deze manier is het niet laagdrempelig en blijf je mogelijk onnodig zelf rommelen met bv.

@ikkeislaura, ik denk dat je eerst het hele verhaal van iemand moet weten voor dat je met een opmerking komt....Er zitten namelijk altijd meerdere kanten aan het verhaal. Jij hebt jou ding ik heb mijn ding. En oud zeer is niet omdat ik niet goed ben geholpen..oud zeer zit er door dat mensen zo reageren. Ik reageer ook niet zo op mensen die bv geven door een heel verhaal te houden over hoe goed fv wel niet is.....Dat is het enige wat ik bedoel.....

En nogmaals wat voor keus iemand ook maakt je doet het altijd met een reden. Of dit nu is omdat het niet lukt, omdat je er niet prettig bij voelt, omdat je gaat werken, omdat je fv fijner vind, omdat je bv fijner vind. Het maakt allemaal niks uit...Het is jou keus die door jou is gemaakt. wat andere mensen ook zeggen of denken.

Liefs

Ik geef zelf bv en heb veel moeite gehad in het begin (te veel melk, te weinig na regeldagen/clusteren, spruw - is weer terug nu :-(, clusteren, krampjes, spugen, etc), maar toch doorgezet. Ondanks alle twijfels, tranen en slapeloze nachten (en dagen). Ik heb contact gehad met een lactatiekundige die al mijn vragen en twijfels heeft beantwoord/weggenomen.

Ik was bang dat ik niet genoeg had en wilde gaan bijvoeden. Kunstvoeding werd door haar afgeraden, omdat dit een stuk zwaarder op de maag ligt en de maagjes nog niet voldoende gebouwd zijn op de verwerking van kv. Kv is niet slechter, alleen in bv zitten stoffen die je met kv niet kunt nabootsen. En bv heeft ook voordelen voor de moeder en met kv heb je dat ook niet. Mijn meisje kwam elke 1,5 uur. Oorzaak daarvan kan zijn dat je zelf teveel doet, de moedermelk is dan minder vet en voedingsrijk, omdat jij zelf de energie al gebruikt. Rust was het advies!! Als je zelf gestresst raakt doordat het moeilijk gaat, dan voelt je kleintje dat ook aan. Dus let ook goed op jezelf, vraag hulp om je te ontlasten en bij te staan. Het wordt vanzelf beter, dus hou vol!

En met bv geven kan het kloppen dat het telkens anders is qua tijd die er tussen zit. Dit komt omdat de borstvoeding de hele dag door verandert van samenstelling. Bij ons varieert het ook enorm, per dag en soms zelfs per dagdeel.

Mn meisje heeft ook vaak mamahonger. Dus zelfde symptomen als honger, maar dan drinkt ze een beetje en daarna sabbelt ze. Clusteren is dat en kan dus ook veroorzaakt worden doordat je zelf druk bezig bent geweest. Je merkt het verschil op een gegeven moment wel.
Verder is ze steeds vaker/sneller wakker, wil niet slapen maar wel spelen. Dus mss ook gewoon een nieuwe fase? Hoe oud is Aniek nu? Mijn dochter is nu 10 weken.

Het is hier al eerder genoemd, maar www.borstvoedingsforum.nl en www.borstvoeding.com zijn hele informatieve sites waar je je vragen ook kwijt kunt. Daar vind je tig andere bv moeders, maar ook lactatiekundigen en vrijwilligers van borstvoedingsorganisaties VBN en LLL.

Laat je vooral niet gek maken, volg je gevoel, hou vol en vraag deskundig advies van een lactatiekundige bij jou in de buurt. Weer niet waar je woont, maar op de website van lactatiekundigen staat een adressenlijst voor iemand bij jou in de buurt. Kost je wel wat, maar je hebt er echt wat aan, is mijn ervaring!

Veel succes!! Als je nog wat wilt weten, stuur me maar een pb op facebook!!

Bedankt voor je reactie Roozz!

Aniek is vandaag 11 weken. Ik denk dat ze misschien toch een sprongetje heeft gehad omdat ze erg gegroeid is en is veranderd. Ze maakt meer geluidjes en lacht veel meer.

Misschien is het inderdaad ook wel dat ik te druk ben! BV vraagt al heel veel energie van je en daarnaast het huishouden en ik vind het toch ook wel fijn om er elke dag even uit te wandelen. En ik verlies nog steeds bloed, van de 11 weken al meer dan 9,5 week.. komt ook door pil die ik heb geprobeerd en spiraaltje nu. Maar ik denk dat ik daar ook een beetje futloos van ben. Ik ga daar morgen de ha over bellen.

Wat goed dat je een lactatiekundige hebt ingeschakeld. Ik vind dat echt te duur eigenlijk. Het wordt wel gepromoot om bv te geven maar de drempel is te hoog. Het is ook niet een schappelijk bedrag vind ik wat ze er voor vragen.

Ik heb sinds donderdag een speelkleed voor haar waar ze bij de speeltjes kan en ze vind het prachtig. Lachen en kletsen en slaan en bewegen. Ik denk inderdaad dat het ook een nieuwe fase is en dat ze toe was aan iets nieuws. Nu gaat het weer goed gelukkig en ga ik nog even volhouden. Wel heb ik nu kv in huis voor als ik onverwachts weg ben. Zo hoef ik niet meer extra te kolven op een dag en krijgt Aniek altijd verse melk en maak ik niet meer aan op een dag dan nodig is. Zodat het me dus niet extra energie kost. Ik vond namelijk de melk uit de diepvries er nooit meer zo lekker uit zien en vind het dan zonde van de productie.

Bij mij is mn hormoonhuishouding en ijzergehalte niet in orde, gevolg: te trage schildklier en bloedarmoede. Was in de zwangerschap ook al zo, vermoeid en futloos was ik. En je eigen eetpatroon? Ik klooi nogal met wat ik zelf moet eten, heb continue honger en het voelt soms alsof ik flauw val. Lukt niet om het bij te houden. Ik verbruik veel meer dan ik kan eten! Goed idee om de HA te bellen hoor!

Ik had een LK die het zelf ook belachelijk vond en niet de hoofdprijs vroeg. Uiteindelijk heb ik er niks voor hoeven betalen. Wel als je hele lastige vragen had of als ze op huisbezoek moest komen. Heb ik niet gedaan. Nooit een factuur ofzo gehad! En de mensen op dat bv forum helpen ook goed. De vrijwilligers bij vbn en lll zijn ook gratis.

Kolf je liever niet? Ik vond het ook helemaal niks, maar heb nu een beetje door hoe en wat. Ik geef zelf liever de voorkeur aan moedermelk, dus ik vries het gewoon in. Dat het er wat onsmakelijk uit kan zien, kan kloppen, maar er is niks mis met de melk hoor. Ik kolf meestal in de ochtend voor de voeding zo'n 30 tot 50cc. Daarmee verhoog je je productie niet. Of ik kolf de borst waar mn meissie niet van heeft gedronken en dan ook maar 50cc of soms gewoon helemaal leeg. Of gewoon kleine beetjes tussendoor, zo'n 20cc. Alles bij elkaar gooien en je hebt weer aardig wat opgebouwd. Zo bouw ik een voorraadje op. Afgelopen vrijdag zijn we getrouwd en ik heb die dag gewoon borstvoeding kunnen geven! Had wel bevroren melk mee voor het geval dat. Het is gewoon heel erg zoeken naar wat voor jou het beste werkt.

Ik eet best veel en regelmatig. Ik probeer bij elke voeding van Aniek ook iets te eten, brood of fruit. Zo kom ik op 6 tot 8 boterhammen op een dag, 2 bakken yoghurt met cornflakes en 2 goede borden avond eten. En dan nog alle snoepjes en zo . Dus dat zal het niet zijn. Ik ga er wel op letten dat ik wat meer groente en fruit eet en dat ik mijn vitaminepillen niet vergeet!!

Ik vind kolven niet zo fijn en wil het niet meer doen als extra om een voorraad op te bouwen. Soms kolf ik smorgens naast de voeding omdat mijn borsten dan erg vol zitten en natuurlijk bewaar ik dat wel. Aniek weigert vaak de fles dat betekend dat heel veel van mijn gekolfde melk uiteindelijk weggegooid wordt en dat vind ik zonde van mijn energie. Daarom kolf ik niet meer voor een voorraad. Aniek krijgt dan kunstmelk en dat drinkt ze ook wel. Het is de fles die ze niet graag wil maar toch af en toe moet. Ik gooi liever een fles kunstmelk weg dan mijn moedermelk.

Zo dan, jullie hebben me aardig wat lees werk bezorgd na een weekje vakantie ;)

Ik geef ook nog steeds borstvoeding en ga het ook proberen 6 maanden vol te houden.

Ik ben ook wel voor BV, maar ik ben eigenlijk pro blije mama. Niets is zo goed voor een kind als een moeder die goed in haar vel zit!

Ik heb zelf wel een LK laten komen, ookal vergoedt mijn verzekering het niet (gelukkig geen factuur van ze gekregen) Sil hapte niet goed waardoor het veel pijn deed, iets wat de kraamzorg niet zag terwijl ik altijd ineen kromp als ik ging voeden waar zij meestal bij was. Ze zei alleen maar: even goed inademen en niet verkrampen. In dat opzicht ben ik het eens, ik vind dat een kraamhulp daar beter in opgeleid kan zijn.

Ik heb nu zelf alleen het "probleem" dat mijn rechter borst teveel productie heeft, meestal het dubbele waardoor ik bijna altijd een borst heb die op knallen staat, dat kolf ik niet, want dan hou ik het alleen maar in stand, want na ijsen help helaas niet.
Heb net weer lekker m'n borst staan uitknijpen boven de gootsteen anders is het tijdens het voeden een groot verslik festijn.

En probeer naar je gevoel en je baby te luisteren, Sil kwam vorige wee om de 4 uur en nam twee borsten à 10 min en de afgelopen 2 dagen komt hij vaker en wil hij veel minder. Ik voed nog volledig op vraag, behalve de laatste van 23.00 anders komt hij midden in de nacht, en dat bevalt mij prima, maar ieder zo z'n ding, je moet doen waar jij je prettig bij voelt!!!!

Maar ik zou wel oppassen met KV dat je BV niet terug loopt als je beslist ermee door te gaan.
Succes in elk geval ermee, en probeer niet teveel te twijfelen, wordt je alleen maar onzeker van (makkelijker gezegd dan gedaan)

Terug
Bovenaan