Borstvoeding (of toch liever de fles) ?

Nou Jolanda,  je ziet dat je niet de enige bent die flesvoeding wil gaan geven haha. Misschien dat je je daardoor wat beter voelt. Doe wat je hart je ingeeft. Je kindje vaart daar wel bij! (kolven de eerste weken is echter wel een goed idee van je maar waarom dan ook niet direct aan de borst aanleggen meid?)

Weet je ...flessen en spenen uitkoken en opstaan om een voeding te moeten maken smorgens vroeg of wanneer dan ook is ook niet al te prettig als je kind al huilt omdat het honger heeft. Ik vond het  heerlijk je kind zo aan de "kant en klare"borst te schuiven. En wat de papa's betreft....badderen...luiers verschonen..knuffelen..er is zoveel meer dan die voeding geven waar de aandacht naartoe kan gaan. Ach ieder moet het voor zich weten natuurlijk maar de papa komt echt niet te kort en het kind ook niet als je bv geeft. Bovendien is het voor jezelf erg goed omdat je baarmoeder sneller weer  de oude is  etc etc. Er zijn zoveel factoren die meespelen bij bv. Niet alleen voor het kind maar zeer zeker ook voor de moeder.

Maar bv is niet zaligmakend...en velen onder ons zijn groot geworden met flesvoeding. Ik zelf ook! Nogmaals, volg je gevoel en als dat fles moet zijn dan is het de fles voor jou toch?

Succes!

Groetjes Petra

Hoi!
Moedermelkmaffia hahaha, goeie!!

Ik heb vandaag het nieuwste boek over borstvoeding gekocht van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen. Ik vind het leuk en interessant  om erover te lezen.

O,ja Jolanda over evt. kolven in de 1e weken wordt juist afgeraden.  Ze zeggen dat je juiste de eerste 6 weken de borst moet geven en daarna kolven wel kan. Dat dacht ik zelf ook omdat ik er met 2 zit.

Groetjes!

Wel grappig er is bij mij niemand geweest (op de vk na dan natuurlijk) die heeft gevraagd waarom ik flesvoeding wil gaan geven, ik krijg juist heel veel opmerkingen dat ze ook niet anders hadden verwacht van mij haha o.k. ik ben misschien geen echte moeder moeder zeg maar (het is de eerste) Maar bij mijn schoonzusje gaat de borstvoeding zo geweldig goed dat ik af en toe wel eens denk als ik zeker wist dat het zo zou gaan zou ik het ook doen, maar ik blijf bij fles en dan wordt er in ieder geval de eerste tijd nog 6 uurtjes geslapen i.p.v. 3 uurtjes haha nee hoor, maar zondagochtend mmm die moet ik er maar eens in gaan brengen, dan doe ik de zaterdagochtend wel hihi

liefs Daantje

Hey Daan,

Ik denk dat je al aardig op weg bent een echte moeder moeder te worden want je denkt er wel over na hahaha....grappig.

Enne...fles is prima he...maar wat je ook zou kunnen doen..paar weken borste en al combineren met fles en zodat als je gaat werken je volledig kunt overstappen. Al aan gedacht? hihi.

Groetjes van een bv maffia moeder aan een Moeder moeder in wording  haha...(heej ik heb niks tegen de fles overigens en al helemaal niet tegen je keuze hoor) ik vind je juist erg leuk overkomen hoe je er mee omgaat.

Liefs Petra

Hoi Allemaal,

Ik ga voor de fles.
Bij mijn eerste wilde ik borstvoeding geven. Ik ging er eigenlijk gewoon vanuit dat ik dat wel even ging doen.
Ook ik was van mening dat je het in ieder geval moest proberen.

Toen mijn dochtertje geboren werd werd zij om diverse redenen niet direct aangelegd in het ziekenhuis maar moest de kraamhulp dat maar doen als ik weer thuis was.
Mijn dochtertje bleek ook erg misselijk te zijn van het vruchtwater.
Thuis aangekomen hebben we direct geprobeerd om borstvoeding te geven.
Ze weigerde helaas.
De dagen erna moest ik alle bezoek overdag afbellen omdat we de hele dag gingen proberen de kleine aan de borst te krijgen.

Omdat ik reuma heb en  ook nog behoorlijk uitgeschuurd  was  was ik   een wrak na
de bevalling. Ik moest een hele week in bed blijven liggen en mocht er alleen uit om te plassen. Ik kon ook niet meer.
Ik mocht geen luier verschonen en de kleine ook niet in bad doen.

Je kan je misschien voorstellen dat die dagen erg zwaar voor me waren.
Elke keer als ik mijn dochtertje zag moest ze aangelegd worden en weigerde ze.
Ik vond het zo erg om haar elke keer zo overstuur bij mij te hebben dat ik die dagen niet kon genieten zoals het hoorde.
Na een paar dagen heb ik besloten over te gaan op de fles.
En het was een wonder maar die wilde ze direct!
Zo een heerlijk gevoel dat die kleine eindelijk wilde drinken.

De kraamhulp zei later tegen mij dat de kleine waarschijnlijk weigerde omdat ik het lichaamlijk niet zou aankunnen. Dat ze dat heeft aangevoeld.
Omdat ik best vaak last heb van mijn armen is de fles inderdaad ideaal.
Zo kan altijd iemand het van mij overnemen als ik last krijg.
Ook heb ik best veel rust nodig en op de fles slapen ze meestal langer door.
Voor ons dus achteraf de ideale oplossing.

Ik vind dat ieder per situatie moet beslissen wat het beste is.
Borstvoeding is het beste maar flesvoeding is ook zeker goed voor een baby.
Sommige vinden borstvoeding erg makkelijk omdat je het altijd bij je hebt.
Maar ik heb ervaren dat flesvoeding ook zeker zijn voordelen heeft.

Liefs Suzie

Hoi suzie,

Wat ben ik blij voor jou dat er flesvoeding bestaat!!!!!

Logisch dat het dan niet lukt en nog reuma ook pff...zo'n baby weegt behoorlijk op een gegeven moment. Ik kan je helemaal begrijpen.

Groetjes Petra

Hoi,

Bv kan idd een heel gedoe zijn, en dan mag je blij zijn dat er flesvoeding bestaat. Mijn oudste twee heb ik zo lang mogelijk bv gegeven. Bij de oudste was dat 4 mnd. en bij de jongste ruim 6 maand. Had het graag een jaar volgehouden maar het liep terug. Bij de oudste vanwege het werk. (ik stond voor de klas en wat ze ook zeggen van kolven op het werk, dat is dan gewoon niet mogelijk).
Bij de jongste omdat ze een huilbaby was. Ze huilde vreselijk veel. Of huilde ze omdat ze niet genoeg kreeg. Het waren drama's en op het laatst toen ze 6 mnd was begon ze af te vallen. Toen liepen we al tijden bij de dokters en de kinderarts. Toen ze af begon te vallen moest zij (en ik dus ook) opgenomen worden. Voor en na elke voeding op de weegschaal en ja hoor ze kreeg maar 70 cc per voeding dat was echt te weinig. En het blijft het kip en het ei verhaal, huilde ze zoveel omdat ze zoweinig kreeg of liep mijn bv terug omdat ze zoveel huilde?
Ik weet het niet, vond het moeilijk en jammer, heb me schuldig gevoeld en alles. Beste tik van gehad. Maar na dat we over zijn gegaan op de fles had ik een heel ander kindje.
Bij dit kindje zal er dan ook zeer snel een pak fv in de koelkast staan, zodat we het kunnen gebruiken als het nodig is. Ik weet dat dat volgens de bvdeskundigen niet de manier is maar wat moet je anders?

Terug
Bovenaan