Borstvoeding (of toch liever de fles) ?

Hoi Liedje,

Ik kan me voorstellen hoe frustrerend dat geweest moet zijn. 1 ding weet ik wel....ik ga voor bv maar als het niet mocht lukken dit keer ga ik me echt niet in allerlei bochten wringen (neem ik me voor althans)  en  nemen we gewoon de fles.  Het is toch wat he, het is net zoals zwanger zijn en bevallen een heel emotioneel iets. Als het lukt prachtig en als het niet lukt een drama en dan krijg je er nog een schuldgevoel bovenop. NIET LEUK. en dat is nog zachtjes uitgedrukt. Ik kan het me voorstellen dat je die fles gelijk achter de hand wil houden.

En wat je zegt over werken en bv....ik denk dat er heel veel vrouwen tegenaan lopen dat de melk dan terugloopt. Het is gewoon ook niet echt ontspannen kolven op een andere plaats lijkt mij. En bovendien, bij sommige vrouwen lukt kolven al helemaaaal niet. Ik ben er zo eentje. Ik krijg er niets uit met een kolf, niet met fototjes of een kledingstuk onder je neus of n warme douche van te voren. Niks lukt haha...dus het zou voor mij ook zowiezo een ramp zijn om te moeten gaan kolven. Ik heb het geluk dat ik thuis ben en gewoon de baby kan aanleggen wanneer die er om vraagt.

Heel veel succes strakjes en wie weet gaat het dit keer  wel gewoon goed of je stapt sneller over op de fles toch? Lekker doen wat goed voelt en je niet schuldig voelen hoor.

Groetjes Petra

quote: Bibi_11 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-07-2008 21:11:39'));

Ik ga ook maar eens op internet kijken naar LLL of VBN. Ik ben bij mijn eerste zwangerschap wel naar een infoavond geweest in het ziekenhuis maar niet naar LLL of VBN. Ik vond de infoavond in het ziekenhuis vrij sumier en we kregen een filmpje te zien uit de jaren 50 volgens mij, zo oubollig .
Hoe zien de infoavonden van LLL of VBN er zo'n beetje uit ?

Van de indeling van LLL-bijeenkomsten ben ik niet voldoende op de hoogte om daar meer over te kunnen vertellen; over de informatiebijeenkomsten van de VBN uiteraard wel .

Toen ik zwanger was van  Claudia (inmiddels vijf jaar oud)  heb ik  informatiebijeenkomsten gevolgd over borstvoeding, welke werden georganiseerd door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is een vrijwilligersorganisatie, die wetenschappelijk verantwoorde informatie geeft over borstvoeding. Het was een serie van drie avonden, waar ik ontzettend veel aan heb gehad. Ik had in ieder geval de basiskennis m.b.t. aanleggen, hoe vaak voeden etc. en ik wist bovendien dat ik altijd contact op kon nemen met de VBN in geval van vragen of problemen. Gedurende mijn borstvoedingsperiode heb ik vanuit mijn directe omgeving regelmatig adviezen gekregen, waarvan verreweg de meeste van toepassing zijn op kunstmatige zuigelingenvoeding en niet op borstvoeding. Daar kon ik dus helemaal niks mee.... Als ik die bijeenkomsten niet had gevolgd, had ik het onderscheid daartussen niet kunnen maken. De informatie die ik tijdens de bijeenkomsten kreeg, is voor mij en mijn dochter dus zeer waardevol geweest en heeft absoluut bijgedragen aan onze succesvolle borstvoedingsperiode.

Inmiddels ben ik dan zelf contactpersoon van de VBN en organiseer regelmatig zelf informatiebijeenkomsten. Mijn ervaring is inderdaad ook dat één avond niet afdoende is. Er wordt in die korte tijd dan vaak zoveel informatie gegeven, dat mensen het gevoel kunnen krijgen erdoor overspoeld te raken. Daarnaast zal de informatie toch op één of andere manier ook weer moeten worden gedoseerd en  laten die paar uurtjes het niet toe om ergens dieper op in te gaan. Verder laat het weinig ruimte voor vragen van de bezoekers. Daarom heb ik ervoor gekozen om de informatie te spreiden over drie avonden, zodat het allemaal wat beter te behappen is, er uitgebreid kan worden ingegaan op bepaalde inhoudelijke aspecten én er ook nog ruimte is voor het uitwisselen van ervaringen, het stellen van vragen of gewoon een babbeltje.
Voorop staat, dat iedere VBN-contactpersoon altijd dezelfde basisinformatie geeft tijdens de informatiebijeenkomsten; alleen de indeling per avond kan verschillen. Zo komen in ieder geval aan bod: de werking van de borst (als je daar iets meer van weet, is het vaak ook gemakkelijker om het principe van borstvoeding te kunnen begrijpen), het aanleggen van de baby (het aanleggen speelt een cruciale rol in het welslagen van de borstvoeding), borstvoeding in de praktijk (hoe vaak heeft een baby voeding nodig, hoe weet je dat hij voldoende binnenkrijgt, hoe herken je hongersignalen, hoe kun je problemen voorkomen en wat kun je doen mochten er zich toch problemen voordoen etc.) en het afkolven van moedermelk (er wordt dan ook demonstratiemateriaal getoond).
Ik vraag een bijdrage voor koffie/thee en koek en het informatiepakket, dat bestaat uit o.a. alle veertien brochures van de VBN (een mooi naslagwerk waarin alle basisinformatie terug te vinden is).
Wat grappig dat je dat oubolllige filmpje noemt
Zelf heb ik de beschikking over wat moderner beeldmateriaal, maar ik laat inderdaad toch ook altijd wel een oubollig filmpje (de dames dragen dan wel erg ouderwetse brillen; het is vast hetzelfde filmpje dat jij bedoelt? )   zien. Daar is een erg goede reden voor: het aanleggen van de baby wordt namelijk heel goed en rustig uitgelegd en getoond, zodat ik tussendoor kan wijzen op bepaalde tekenen. Als het kindje eenmaal goed aan de borst ligt en effectief drinkt, kun je dat heel duidelijk zien en zelfs horen en dat is in mijn ogen een erg waardevolle bijdrage aan de mondelinge informatie die over het aanleggen wordt gegeven.

Groetjes van Yvonne

Hoi,

Ja, ik ken die onzekerheid ook. Bv is leuk en mooi als het lukt, maar het moet geen halszaak worden. Ik heb een ruime maand bv gegeven aan mijn eerste, maar ook hij vroeg veel en wilde veel aan de borst, omdat... ? tja, dat was de vraag, had ik te weinig voeding of had hij gewoon veel honger of wat dan ook ?? Ook wij moesten gaan wegen voor en na de voeding, zelfs een weegschaal gehuurd in het ziekenhuis. Nou, ook dat  gaf niet echt duidelijkheid, de ene keer was hij 70 of 80 aangekomen, de andere keer 10 en weer een andere keer niks, ja, wat werden we daar nu wijzer van. Ik werd er heel onzeker van, als ik dat al niet was. Ik dacht me goed voorbereid te hebben, maar hier had ik niks over gehoord of gelezen. En dan de onderbroken nachten, die me zwaarder vielen als ik gedacht had. Om de 3 uur je bed uit. Ik heb regelmatig gehad dat ik om 3 uur rechtop in bed zat te slapen met de kleine in mijn armen en die sliep dan ook met mijn borst nog in zijn mond en ja... hoeveel had hij dan gedronken ?  Al met al viel het me dus echt veel zwaarder als dat ik me had voorgesteld, ik dacht ook, dat doe ik wel even, niet dus. Na de overstap naar de fles is de rust weergekeerd, bij mijn zoontje, bij mij en dus bij rest van het gezin. We sliepen langer en dan zie je de wereld weer heel anders, nachtrust is goud waard. Maar omdat iedere keer weer anders is, wil ik wel weer beginnen met bv maar dan wel met om 12 uur een fles, zodat de nacht wat langer is , combivoeding dus, moet kunnen volgens mij. En als het niet werkt, wint de fles, makkelijk zat. Ik kan me ook heeeeeel goed voorstellen dat niet iedereen van jullie aan de bv gaat. Het zit bij mij tussen mijn oren denk ik, als ik het niet geprobeerd heb, krijg ik daar spijt van, dat weet ik zeker, dus ik start ermee en zie wel.  
Het enige nadeel van flesvoeding vind ik, dat je het klaar moet maken, water koken, juiste temperatuur zoeken, flesjes steriliseren, maar ja, zo is er altijd wel wat, hè. Allebei, bv en fv, hebben voor en nadelen.
Jammer is wel dat ziekenhuizen en kraamverzorgenden enzo vaak niet de keuze voor fv respecteren, de druk op het geven van bv is te groot, laat ieder in zijn waarde en vrij in zijn keuze. Meiden, doe gewoon lekker wat je zelf wilt, het is geen kwestie van moeten tenslotte.

Groetjes
Bibi

Hoi Yvonne, zie net je berichtje, zaten waarschijnlijk tegelijkertijd te tikken .

Bedankt voor je info, dat is idd het filmpje wat ik bedoel, ouderwetse brillen, kleding en ook de haardracht is niet echt modern, . Maar duidelijk is het wel, daar heb je gelijk in.
Ik heb gekeken op internet en waarschijnlijk ga ik in het najaar wel naar de infoavonden toe.

Groetjes
Bibi

Hoi Yvonne,

Ik ga straks een cursus "borstvoeding de beste start" volgen via de thuiszorg.
Is dit vergelijkbaar met dat van de stichting waar jij werkzaam bent?
Dit is ook 3 avonden, volgens mij van 1,5 uur per avond.

Groetjes,
Femke

Hoi Femke,

Omdat iedere thuiszorgorganisatie haar eigen invulling geeft aan de cursussen die zij ten aanzien van borstvoeding organiseren, kan ik geen uitspraken doen over de inhoudelijke informatie die tijdens deze avonden wordt gegeven. Wel vind ik het hoopgevend dat de betreffende cursus uit drie avonden bestaat, zodat er ook daadwerkelijk voldoende ruimte is om aan verscheidene aspecten van borstvoeding aandacht  te besteden.
Wat je zou kunnen navragen is, of er ook een informatiepakket wordt meegegeven. Het kan erg fijn zijn om naderhand nog eens wat basisinformatie door te kunnen lezen (hetzij om je geheugen op te frissen, hetzij om gericht iets na te zoeken). De brochures van de VBN of LLL zijn daarvoor erg geschikt, je hebt dan een fijn naslagwerk ter beschikking. Niet omdat ik graag iets wil slijten hoor
Maar de informatie die in die brochures wordt gegeven is gewoon goed en de brochures zijn helder en prettig leesbaar geschreven.

Verder is het erg belangrijk dat er tijdens de bijeenkomsten uitleg wordt gegeven over de verschillende disciplines die er zijn, d.w.z. de borstvoedingorganisaties en de lactatiekundigen (zowel lactatiekundigen die via de thuiszorgorganisatie kunnen worden geraadpleegd als de vrijgevestigde lactatiekundigen). De ideale situatie is, dat iedere thuiszorgorganisatie daar  tijdens de cursus over borstvoeding aandacht aan besteedt, zodat moeders weten voor welke zorg ze waar terecht kunnen. Een kraamzorginstelling die in bezit is van het borstvoedingcertificaat (officieel heet dat het WHO/UNICEF-certificaat Zorg voor Borstvoeding) moet ouders daarover informeren conform de 10 Vuistregels (ZvB-Tien Vuistregels  en dan Vuistregel 10).

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan